Τη γεωγραφία των ελλείψεων εκπαιδευτικών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση παρουσιάζουν σήμερα «ΤΑ ΝΕΑ» λίγες ημέρες πριν χτυπήσει το πρώτο κουδούνι στα σχολεία όλης της χώρας.

Από τον πίνακα που συνέταξαν οι αιρετοί εκπαιδευτικοί στο Κεντρικό Υπηρεσιακό Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (ΚΥΣΠΕ) Δημήτρης Μπράτης και Βασίλης Παληγιάννης προκύπτει ότι τα πλέον σοβαρά προβλήματα θα αντιμετωπίσουν τα σχολεία της Κρήτης και ιδίως του Ηρακλείου, του Πειραιά, των Κυκλάδων, των Δωδεκανήσων, της Αιτωλοακαρνανίας, της Ανατολικής και Δυτικής Αττικής και της Β’ Θεσσαλονίκης.

Συνολικά, από τα νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία της χώρας λείπουν 1.661 νηπιαγωγοί, 3.640 δάσκαλοι, 1.161 καθηγητές Αγγλικής, 1.019 εικαστικοί, 806 θεατρολόγοι, 793 γυμναστές, 761 μουσικοί, 561 καθηγητές Πληροφορικής, 311 Γερμανικής και 84 Γαλλικής. Αυτές οι ελλείψεις αθροιζόμενες είναι 10.797 κενές θέσεις, στις οποίες πρέπει να προστεθούν 3.000 στην Ειδική Αγωγή και 7.000 στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Το σύνολο κενών θέσεων στα σχολεία που ανοίγουν την Παρασκευή, συνεπώς, είναι περίπου 21.000, αριθμό τον οποίο σχεδόν αποδέχθηκε προχθές και η υπηρεσιακή υπουργός Παιδείας Φρόσω Κιάου, αντίθετα με τον γραμματέα του υπουργείου Δ. Χασάπη που τον περιόρισε στις 17.000.

ΟΙ ΑΝΑΠΛΗΡΩΣΕΙΣ. Ομως κι αλλιώς να το υπολογίζει κανείς, ο αριθμός τών άνω των 20.000 κενών προκύπτει ξανά: στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση προσελήφθησαν πέρυσι 12.061 αναπληρωτές και έγιναν 1.159 συνταξιοδοτήσεις, σύνολο 13.220. Στη Δευτεροβάθμια προσελήφθησαν 5.444 αναπληρωτές κι έγιναν 1.527 συνταξιοδοτήσεις, σύνολο 6.971 –και γενικό σύνολο 20.191. Και σε αυτό τον ήδη τρομακτικό αριθμό θα πρέπει να προστεθούν και εκατοντάδες κενά, ίσως πάνω από 1.000, που θα προκύψουν μόλις δηλωθούν οι εκπαιδευτικές άδειες λόγω ασθενείας, κυήσεων, ανατροφής παιδιών κ.λπ.

Από την άλλη, όπως το ίδιο το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε προχθές, πιστώσεις υπάρχουν μόλις για 11.925 αναπληρωτές από το ΕΣΠΑ και για ακόμα 2.000 από τον προϋπολογισμό του υπουργείου. Εχουν ζητηθεί επιπλέον 6.000 πιστώσεις από το υπουργείο Οικονομίας, για τις οποίες όμως δεν υπάρχει ακόμη απάντηση. Εύλογα συμπεραίνει κανείς ότι χωρίς αυτούς τους 6.000 αναπληρωτές τα σχολεία θα αντιμετωπίσουν σοβαρότατο πρόβλημα.

ΤΑ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ. Στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, σημειώνει ο αιρετός δάσκαλος και πρώην πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Δημήτρης Μπράτης, τα σχολεία με τα μεγαλύτερα προβλήματα εντοπίζονται σε Κυκλάδες, Δωδεκάνησα, Αχαΐα, Ηλεία, Λακωνία, Ζάκυνθο, Κρήτη, Αιτωλοακαρνανία, Ανατολική και Δυτική Αττική, Πειραιά κ.α. Εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης που εργάζονται στην Ανατολική Αττική με δήλωσή τους αναφέρουν ότι στην περιοχή τους υπάρχουν 400 –κατά άλλους 500 –κενά στα σχολεία χωρίς να υπολογίζουν την Ειδική Αγωγή. «Στην Εκπαίδευση αυτή τη στιγμή τα συνολικά κενά είναι πάνω από 21.000 και μόνο η υπηρεσιακή υπουργός κυρία Κιάου παραδέχθηκε, προς τιμήν της, αυτή την πραγματικότητα», σημειώνει ο Δ. Μπράτης. «Οσον αφορά τους αναπληρωτές, δεν βλέπω να φτάνουν στα σχολεία οι πρώτοι από αυτούς πριν από το τέλος Σεπτεμβρίου, συνεπώς όσα λέγονται ότι όλα θα ξεκινήσουν ομαλά και όλοι θα είναι στις θέσεις τους απλά δεν μπορούν να γίνουν» τονίζει.

Σημειώνεται εδώ ότι ο αριθμός των λειτουργικών κενών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ανά περιοχή, τα οποία παρουσιάζονται στον χάρτη των Δημ. Μπράτη και Βασ. Παληγιάννη, απεικονίζει την κατάσταση όπως ήταν στις 28 Αυγούστου. Εκτοτε οι αριθμοί μπορεί να έχουν κάπως αλλάξει μετά τις αποσπάσεις, ωστόσο η γενική εικόνα παραμένει. Για παράδειγμα, στη Λάρισα τα κενά μετά τις αποσπάσεις μειώθηκαν αρκετά, ωστόσο ο νομός δεν ήταν στο κόκκινο εξαρχής. Αντίθετα στις Κυκλάδες, όπου προ αποσπάσεων είχαν καταγραφεί 486 κενά, έπειτα από αυτές είναι 476 (μαζί με τα κενά στην Ειδική Αγωγή που είναι 67, δηλαδή 409 χωρίς αυτά), όπως τα καταγράφει ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Πάρου – Αντιπάρου. Αρα, οι Κυκλάδες παραμένουν στο κόκκινο.

«Ειδικά για τη νησιωτική Ελλάδα, όπως οι Κυκλάδες, υπάρχει πλέον ο πολύ σοβαρός κίνδυνος να μην ανοίξουν καθόλου κάποια σχολεία την ημέρα του αγιασμού. Αξίζει να σημειωθεί ότι η συντριπτική πλειονότητα των κενών είναι οργανικά κενά και όχι λειτουργικά, δηλαδή κενά που έχουν δημιουργηθεί από την έλλειψη μόνιμων διορισμών και όχι από άδειες του εκπαιδευτικού προσωπικού (λοχείας – ανατροφής κ.τ.λ.)» εξηγούν οι εκπαιδευτικοί Σάντρα Αϊβαζόγλου και Φωτεινή Μιχαήλ.

ΑΣΘΕΝΕΙΕΣ ΚΑΙ ΑΔΕΙΕΣ. Και εδώ προκύπτει το επόμενο πρόβλημα: μόλις ανοίξουν τα σχολεία, απροσδιόριστος αριθμός εκπαιδευτικών θα δηλώσει ασθένειες και θα ζητήσει άδειες λόγω κυήσεως, λοχείας, ανατροφής παιδιών, ασθενειών κ.λπ., όπως συμβαίνει κάθε χρόνο, που προφανώς θα εκτινάξουν τον αριθμό των κενών σε ακόμα μεγαλύτερα ύψη. Σύμφωνα με τον εκπαιδευτικό Ζαχαρία Καψαλάκη, «αυτός ο αριθμός μπορεί να φτάσει και στο 1.000 πανελλαδικά σε Πρωτοβάθμια, κυρίως, και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Επίσης φέτος άνοιξαν αρκετά σχολεία που είχαν κλείσει στο παρελθόν, που και αυτά δεν μπήκαν στο καλαντάρι των κενών. Ακόμα, οι αποσπάσεις σε φορείς και υπηρεσίες εκπαίδευσης ήταν σαφώς περισσότερες από πέρυσι. Αρα, τα κενά, με απλά μαθηματικά, θα είναι πολύ περισσότερα μετά τις 10 Σεπτεμβρίου που θα επισημοποιηθούν και πάλι».