Λίγο πριν την ορκωμοσία της υπηρεσιακής κυβέρνησης ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, παρουσίασε την Πέμπτη το νομοσχέδιο για την παραγωγή και εκτέλεση των δημοσίων έργων, καθώς και το νέο σχέδιο προκήρυξης του διαγωνισμού για το αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης.

Παράλληλα, ο κ. Σπίρτζης, άφησε αιχμές τόσο κατά του ΤΑΙΠΕΔ για τον τρόπο με τον οποίο χειρίστηκε το διαγωνισμό παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων όσο και για τον ρόλο της διοίκησης του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας (ΟΑΣΑ), σε σχέση με την προβλεπόμενη από το νέο μνημόνιο αναδιάρθωση των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τον κ. Σπίρτζη, βασικός στόχος του νομοσχεδίου για τα δημόσια έργα, είναι να χτυπηθεί η συσσώρευση μελετών και έργων σε λίγες εταιρείες της ανώτερης τάξης.

Μεταξύ άλλων, προωθούνται αλλαγές στα Μητρώα Εργοληπτών, ώστε να ελέγχεται το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων της κάθε εταιρείας, σε σχέση και με τον αριθμό προσωπικού που απασχολεί.

Το Τεχνικό Επιμελητήριο θα έχει την εποπτεία των μητρώων των φυσικών προσώπων, ενώ το υπουργείο των μητρώων των εταιρειών, όπου θα καταγράφεται κάθε έργο ή μελέτη που αναλαμβάνουν, καθώς και οι όροι και οι προϋποθέσεις τους.

Για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι ο κ. Σπίρτζης είπε ότι παραδίδεται σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο της προκήρυξης του έργου, προσθέτοντας πως το έργο θα μπορούσε να προκηρυχθεί 30 μέρες μετά την εκλογή της νέας κυβέρνησης.

Μεταξύ των αλλαγών που επιχειρούνται στην προκήρυξη του έργου, περιλαμβάνεται και η υποχρέωση συμμετοχής του αναδόχου – παραχωρησιούχου στη χρηματοδότησή του. Αυτό θα προσμετρηθεί στη βαθμολογία κατάταξης των υποψηφίων κατά την αξιολόγηση των προσφορών τους.

Το έργο αναμένεται να έχει συνολικό προϋπολογισμό ύψους 880 εκατ. ευρώ, ενώ το ποσό του Δημοσίου υπολογίζεται να ανέλθει στα 220 εκατ. ευρώ. Πάντως, οι εταιρείες που θα αναλάβουν να υποκαταστήσουν τη χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου, ύψους 220 εκατ. ευρώ, στο έργο, θα πετύχουν μεγαλύτερη βαθμολογία στην αξιολόγησή τους.

Συγκεκριμένα, στα κριτήρια της οικονομικής αξιολόγησης μειώνονται οι συντελεστές βαρύτητας κατά 5% στη δεσμευτική επένδυση (40% αντί 45%) και στην απόδοση της δεσμευτικής επένδυσης (25% αντί 30%), ενώ αυξάνεται από 15% σε 25% η αιτούμενη χρηματοδοτική συμβολή και παραμένει σταθερό (10%) το κριτήριο του ποσοστού από το Τέλος Εκσυγχρονισµού και Ανάπτυξης Αεροδροµίων, δηλαδή από το «Σπατόσημο».
Συνολικά, η οικονομική αξιολόγηση αυξάνεται από 75% σε 80%, ενώ η τεχνική μειώνεται από 25% σε 20%.
Στην αρχική διαβούλευση για τα τεύχη δημοπράτησης του αεροδρομίου, ενδιαφέρον είχαν εκδηλώσει όλοι οι ισχυροί εγχώριοι κατασκευαστικοί όμιλοι (ΕΛΛΑΚΤΩΡ, J&Ρ Άβαξ, ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ, ΜΕΤΚΑ), ενώ από το εξωτερικό ενδιαφέρον εκδηλώθηκε από τη γαλλική Vinci και την επίσης γαλλική εταιρεία Bouygues, καθώς και από κινεζικούς ομίλους.
Στο μεταξύ, ο κ. Σπίρτζης αναφερόμενος στο διαγωνισμό για την παραχώρηση των 14 Περιφερειακών Αεροδρομίων στη γερμανική Fraport, εμφανίστηκε αιχμηρός κατά του τρόπου λειτουργίας του ΤΑΙΠΕΔ, μιλώντας για «παράδειγμα προς αποφυγή».

Επίσης, ο κ. Σπίρτζης άσκησε σκληρή κριτική κατά της διοίκησης του ΟΑΣΑ, μιλώντας για «άθλια στάση», καθώς «χρεώνει» σε αυτή την ένταξη στο νέο μνημόνιο της δέσμευσης για καινούργια αναδιάρθρωση των συγκοινωνιών.

Πάντως, ο αναπληρωτής υπουργός σημείωσε ότι θα προηγηθεί μία μελέτη για το ζήτημα, ενώ σημείωσε ότι διερευνώνται σενάρια εξοικονόμησης πόρων στις συγκοινωνίες, προκειμένου να απορροφηθεί η αύξηση του ΦΠΑ χωρίς επιβάρυνση των επιβατών.

Οσον αφορά τις μειώσεις στα τιμολόγια των διοδίων, που εξαγγέλθηκαν από τον ίδιο λίγο πριν τον Δεκαπενταύγουστο, είπε ότι δεν υπάρχει κάτι νεότερο αφού οι συμφωνίες με τις εταιρείες παραχώρησης δεν έχουν ολοκληρωθεί.

Τέλος ο κ. Σπίρτζης, είπε ότι παρέχει πλήρη στήριξη στον Αλέξη Τσίπρα, ενώ απαντώντας στο ερώτημα αν θα είναι υποψήφιος στις λίστες του ΣΥΡΙΖΑ, πρόσθεσε ότι είναι θέμα του αρχηγού του κόμματος. Πληροφορίες πάντως αναφέρουν ότι θα περιληφθεί στο ψηφοδέλτιο του Υπολοίπου Αττικής.