Οι μόνιμοι κάτοικοι του Ωρωπού, της Θήβας και του Ορχομενού θα περνούν δωρεάν από τους πλευρικούς σταθμούς διοδίων –που έχουν στηθεί σε αυτές τις περιοχές- όταν πρόκειται να μετακινηθούν στα όρια των προαναφερόμενων Δήμων.

Αυτό είναι ένα από τα οκτώ μέτρα που ανακοίνωσε την Τετάρτη ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης παρουσία του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα και του υπουργού Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού Γιώργου Σταθάκη.

Τα μέτρα –που πρόκειται να ισχύσουν άμεσα- περιλαμβάνονται στη συμφωνία που έχει επιτευχθεί σε δυο από τις συμβάσεις παραχωρήσεις που είναι η Ιόνια Οδός και ο αυτοκινητόδρομος Ε65. Από την πλευρα του, ο πρωθυπουργός παρουσίασε το νομοσχέδιο του υπουργείου –που θα κατατεθεί μέχρι το τέλος της εβδομάδας- με το οποίο αλλάζει το τοπίο στις μελέτες και την κατασκευή των δημοσίων έργων.

Ειδικότερα, ο Χρήστος Σπίρτζης ανακοίνωσε:

1)Δωρεάν μετατακινησεις από πλευρικούς σταθμούς διοδίων για ενδοδημοτικές μετακινήσεις για τις οποίες δεν υφίστανται εναλλακτικές διαδρομές.

‘Όπως είπε « μόνο στα όρια του Δήμου Ωρωπού υπάρχουν 7 σταθμοί διοδίων χωρίς να υπάρχουν εναλλακτικές διελεύσεις.

2) Δωρεάν διελεύσεις (σ.σ.: πάντα για την Ιόνιο Οδό και τον Ε-65) για όλα τα οχήματα τα οποία είτε ανήκουν είτε αναγνωρισμένα μεταφέρουν άτομα με ειδικές ανάγκες (ΑΜΕΑ).

3) Παροχή επιπλέον εκπτώσεων σε εργαζόμενους χρήστες. Όπως διευκρινίστηκε, η συμφωνία αυτή αφορά τους εργαζόμενους με σχέση εξαρτημένης εργασίας, οι οποίοι χρησιμοποιούν καθημερινά τον αυτοκινητόδρομο, για να μετακινηθούν από –και προς- το χώρο της εργασίας τους. Στις 40 διελεύσεις προβλέπονται τουλάχιστον οι πέντε να είναι δωρεάν, δηλαδή το 12,5% των διελεύσεων θα γίνονται ελεύθερα.

4) Αναλογικό σύστημα διοδίων χιλιομετρικής χρέωσης. Εδώ, πρόκειται να εκπονηθεί άμεσα μελέτη εφαρμογής πλήρως αναλογικών χρεώσεων ( ανά χιλιόμετρο διανυόμενης διαδρομής) η οποία θα εφαρμοστεί στο τέλος της περιόδου των κατασκευών.

5) Θα τοποθετηθούν πλευρικά διόδια στους Ανισόπεδους Κόμβους (Α/Κ) Βαρυμπόμπης και Μπογιατίου. Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών ανέφερε ότι οι σταθμοί διοδίων σε Βαρυμπόμπη και Αγ. Στέφανο θα κατασκευαστούν στα τέλη του 2018. Τότε, είναι που θα αρχίσει και η χιλιομετρική αναλογική χρέωση των διερχόμενων οδηγών.

Ωστόσο, οι μόνιμοι κάτοικοι των Δήμων Αχαρνών, Κηφισιάς και Διονύσου δεν θα πληρώνουν διόδια όταν αρχίσουν να λειτουργούν οι σταθμοί.

6) Θα υπάρχει η υποχρέωση καταβολής των δημοτικών τελών από τους παραχωρησιουχους, αν οι Δήμοι παρέχουν τις αντίστοιχες υπηρεσίες (υπηρεσίες αποκομιδής απορριμμάτων, ηλεκτροφωτισμού, πρασίνου κ.α).

7) Θα επισπευφθούν και θα επιλυθούν άμεσα τα προβλήματα που υπάρχουν από την αρχή των έργων, όπως είναι για παράδειγμα οι απαλλοτριώσεις, οι περιβαλλοντικές ρυθμίσεις και οι αρχαιολογικές έρευνες. Για το λόγο αυτό αποφασίστηκε η παράταση της περιόδου κατασκευής για 17 μήνες για την Ιόνια Οδό και για 18 μήνες για τον αυτοκινητόδρομο Ε-65.

8) Επίλυση θεμάτων κοινωνικών δικτύων πολιτών.

Σύμφωνα με τον Χρήστο Σπίρτζη θα πρέπει να επέλθει ομαλοποίηση των σχέσεων Παραχωρησιουχου με τα Κοινωνικά Δίκτυα Πολιτών. Όπως είπε «συμφώνησε ο παραχωρησιουχος να ανακαλέσει τις ποινικές διώξεις και τις αγώγιμες αξιώσεις του κατά των Κοινωνικών Δικτύων Πολιτών».

Κατά τον αναπληρωτή υπουργό Υποδομών, συμφωνήθηκαν επίσης θέματα που χρίζουν της έγκρισης των οργάνων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και, της συμφωνίας των τραπεζών, που χρηματοδοτούν τα έργα:

. Η ανάγκη οριζόντιας μείωσης των διοδίων, σε όλο το μήκος των δυο αυτοκινητόδρομων. Για το λόγο αυτό θα πρέπει να συνταχθεί νέα τεχνοοικονομική μελέτη, θα συμφωνηθεί με τις τράπεζες και θα κατατεθεί προς έγκριση στην ΕΕ.

. Η ολοκλήρωση του νότιου και βόρειου τμήματος του Ε65 με την αίρεση της έγκρισης των οργάνων της ΕΕ.

Νέες δημοπρατήσεις

Για διαφορετική λογική στα δημόσια έργα έκανε λόγο ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας. « Θα τη δείτε σύντομα αυτή τη διαφορετική λογική να υλοποιείται σε νέα έργα, που παρά τις δυσμενείς συνθήκες είμαστε έτοιμοι να δημοπρατήσουμε, όπως για παράδειγμα, η δημοπράτηση του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι του Ηρακλείου».

Όπως είπε, ο νέος σχεδιασμός θα κινείται στους εξής άξονες:

. Στη δημιουργία δομών στρατηγικού σχεδιασμού και δημοσίων υποδομών. Ο πρωθυπουργός ανέφερε ότι πριν από λίγες μέρες συστήθηκε Ειδική Επιτροπή Συντονισμού της Κυβερνητικής Πολιτικής για τις ιδιωτικές επενδύσεις με τη συμμετοχή πέντε υπουργών. Επιπλέον, στο νομοσχέδιο προβλέπεται η δημιουργία στο υπουργείο Υποδομών νέας Διεύθυνσης Στρατηγικού Σχεδιασμού Δημοσίων Υποδομών.

. Στις αναγκαίες θεσμικές και διαδικαστικές αλλαγές και την επιτάχυνση της υλοποίησης των έργων δημοσίων υποδομών.

«Σύμφωνα με το σημερινό πλαίσιο παραγωγής έργων, για ένα έργο οδοποιίας για παράδειγμα, απαιτούνται 9 χρόνια από τη στιγμή της απόφασης υλοποίησης μέχρι τη δημοπράτηση του», τόνισε. « Για δίκτυα αποχέτευσης, μονάδες επεξεργασίας, βιολογικούς σταθμούς, απαιτούνται 7 χρόνια, ενώ για την αδειοδοτηση μιας βιομηχανίας 6-7 χρόνια».

Σύμφωνα με τον πρωθυπουργό με το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών, προχωράμε στην υλοποίηση ενός κεντρικού συστήματος αδειοδοτησεων. Σήμερα, στη διαδικασία αδειοδοτησεων εμπλέκονται περίπου 45 δημόσιοι φορείς που γνωμοδοτούν και αδειοδοτουν διαδοχικά. «Αυτό είναι μια τρέλα», τόνισε.

Στις νέες αλλαγές περιλαμβάνονται ακόμη η αλλαγή του συστήματος δημοπράτησης, η δημιουργία προδιαγραφών λειτουργίας και διαβάθμισης τεχνικών έργων καθώς και η υποχρεωτική σύνταξη μελέτης εφαρμογής πραγματικών προϋπολογισμών για όλα τα έργα.

Αυστηρότερες ποινές

Αναφερόμενος στους δημόσιους υπάλληλους είπε: « Πιστεύω ότι έχουμε δημόσιους υπάλληλους διαμάντια. Που υπηρετούν για ελάχιστα χρήματα το δημόσιο συμφέρον. Δεν θα επιτρέψουμε από εδώ και στο εξής σε κάποιους λίγους να τους αμαυρώνουν. Και από εδώ και στο εξής οι ποινές θα είναι εξαιρετικά αυστηρές σε όσους διαπιστώνεται ότι ενέχονται σε περιπτώσεις διαφθοράς και διαπλοκής».

Με το νέο σχέδιο νόμου προβλέπεται:

.Κεντρικό ηλεκτρονικό σύστημα παρακολούθησης τεχνικών έργων

.Ηλεκτρονικό σύστημα λειτουργίας και συντήρησης δημοσίων και ιδιωτικών έργων.

.Σύστημα παρακολολουθησης του κόστους των συντελεστών παραγωγής τεχνικών έργων και παροχής υπηρεσιών.

.Κατάργηση των 13 διαφορετικών τρόπων προϋπολογισμού ενός έργου. Θα υπάρχει μόνος ένας τρόπος.

.Προώθηση συστήματος ενιαίων ηλεκτρονικών μητρώων συντελεστών παραγωγής τεχνικών έργων.

.Δημιουργία κεντρικού ηλεκτρονικού συστήματος συλλογής τυπικών στοιχείων, εγγυοδοσίας και πιστοληπτικής ικανότητας για την πρώτη φάση των διαγωνιστικων διαδικασιών.

.Δημιουργία Πρότυπων Προδιαγραφών δημοπράτησης.

.Δημιουργία διαδικασιών και σωμάτων ελεγκτών ποιότητας επιμετρητων και ελέγχου των εταιρειών πιστοποίησης.

Όπως είπε ο πρωθυπουργός « για κάθε 100 ευρω δαπάνης για δημόσιας δαπάνης για δημόσιες υποδομές, πάνω από 55 ευρω εισρέουν στα Δημόσια Ταμεία».

Αλλαγή στόχευσης στα δημόσια έργα

Το αναπτυξιακό μοντέλο που διαμορφώνει η κυβέρνηση επιβάλλει την αλλαγή στόχευσης και υλοποίησης των δημοσίων έργων, επεσήμανε μεταξύ άλλων, ο υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού Γιώργος Σταθάκης.

‘Όπως είπε, στον νέο κύκλο θα δοθεί περισσότερη έμφαση σε μεσαία και μικρά έργα. Θα αλλάξει ο τρόπος σχεδιασμού και εκτέλεσης των έργων με τεράστιες αλλαγές που είναι αναγκαίες.