Οι ηθοποιοί του ΚΘΒΕ αποφάσισαν χθες να αναστείλουν τις κινητοποιήσεις τους, τις στάσεις εργασίας δηλαδή που είχαν αποφασίσει για τις ημέρες των επικείμενων παραστάσεων της «Ιφιγένειας στη χώρα των Ταύρων» στην Επίδαυρο 7 και 8 Αυγούστου. Οι ηθοποιοί, που πληρώνονται με καθυστέρηση 2-3 μηνών, διεκδικούσαν 200-250 ευρώ έναντι. Σε επιστολή τους προς τα ΜΜΕ δήλωσαν: «Ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού κ. Νίκος Ξυδάκης μάς χαρακτήρισε εκβιαστές, συνδυάζοντας τη διεκδίκησή μας με την παράσταση της Επιδαύρου.

Η στάση του μας εξέπληξε. Προσδοκούσαμε από έναν υπουργό αριστερής – ριζοσπαστικής κυβέρνησης να ψάξει για λύση στο απόλυτα λογικό και δίκαιο αίτημά μας και όχι να μας χαρακτηρίζει εκβιαστές. Επαναλάμβανε στην τηλεφωνική μας επικοινωνία ότι έστειλε 30.000 ευρώ για τις ανάγκες της περιοδείας και μόνο. Αυτά τα χρήματα δεν έφτασαν ποτέ στο θέατρο. Παρακρατήθηκαν λόγω οφειλών του θεάτρου σε κρατικούς οργανισμούς».

Οι δύο παραστάσεις στην Επίδαυρο θα γίνουν κανονικά. Οι ηθοποιοί μάλιστα είχαν ήδη αναστείλει τις κινητοποιήσεις όταν το υπουργείο ανακοίνωσε ότι η καταβολή των αποζημιώσεων εκτός έδρας στους ηθοποιούς της «Ιφιγένειας στη χώρα των Ταύρων» θα γίνει άμεσα και ότι εντός του Αυγούστου θα εκταμιευθεί μεγάλο μέρος της τακτικής επιχορήγησης προς το ΚΘΒΕ ύψους 1 εκατ. ευρώ προκειμένου να καλυφθούν και οι οφειλές του προς τους εργαζομένους.
Προτρέπουν, ωστόσο, οι ηθοποιοί τον καλλιτεχνικό τους διευθυντή Γιάννη Βούρο να αναγνώσει το παρακάτω κείμενο πριν από την έναρξη της παράστασης στην Επίδαυρο: «Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος τιμά με την παρουσία του για πολλοστή φορά τον ιερό χώρο της Επιδαύρου, όντας στη χειρότερη καμπή της ιστορίας του.

Το σύνολο των εργαζομένων του ΚΘΒΕ παραμένει απλήρωτο επί σειρά μηνών, όπως συμβαίνει τα τελευταία χρόνια. Η πραγματοποίηση αυτής της παράστασης οφείλεται αποκλειστικά στον ηρωισμό και τον πατριωτισμό των εργαζομένων του ΚΘΒΕ».

ΟΙ ΑΚΥΡΩΣΕΙΣ. Αυτό είναι ένα μόνο επεισόδιο στο θρίλερ που ζήσαμε το φετινό καλοκαίρι λόγω των κεφαλαιακών ελέγχων και της κρίσης γενικότερα. Ενα άλλο, μάλλον άγνωστο παράδειγμα, είναι αυτό του Γιώργου Κιμούλη που, σύμφωνα με πληροφορίες των «ΝΕΩΝ», είχε έτοιμη την «Ηλέκτρα» του (παραγωγή και σκηνοθεσία) με προοπτική περιοδείας και τα capital controls τον βρήκαν στη γενική δοκιμή. Ολη η παραγωγή ακυρώθηκε.

Οπως ακυρώθηκε, μαθαίνουμε, μεγάλος αριθμός μεμονωμένων, εξωφεστιβαλικών θεατρικών παραγωγών, με μόνες παραστάσεις που μπόρεσαν κατά βάση να κρατηθούν αυτές των κρατικών σκηνών.

Στην Επίδαυρο, που άλλωστε διαθέτει ένα μόνο ATM, οι κεφαλαιακοί έλεγχοι βρήκαν τον «Αίαντα» του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου στις τελικές πρόβες. Αποτέλεσμα, μέρος των εξόδων των συντελεστών καλύφθηκε με πίστωση επιχειρηματιών της Επιδαύρου (ξενοδοχείο και εστιατόριο).

ΠΡΟΣ ΟΜΑΛΟΠΟΙΗΣΗ. Τώρα, μετά την πρώτη βροχή ακυρώσεων, η κατάσταση μοιάζει να ομαλοποιείται. «Αλλαγές κάναμε όπως όλοι. Αναγκαστήκαμε να ακυρώσουμε τρεις παραστάσεις, να αλλάξουμε ορισμένες ημερομηνίες, αλλά τώρα πλέον δεν αντιμετωπίζουμε προβλήματα», μας λέει ο Θέμης Μουμουλίδης, που φέτος σκηνοθετεί «Αντιγόνη».

«Κάναμε πιο αυστηρό έλεγχο εξόδων, περιορίσαμε τη διαφήμιση, αλλά όχι τους μισθούς των ηθοποιών και όσων εργάζονται μαζί μας. Ενώ, όμως, σε πολλές περιπτώσεις οι δημοτικές Αρχές προσάρμοσαν στα δεδομένα τα ενοίκια των θεάτρων, ο διαχειριστής του Ηρωδείου, το Ελληνικό Φεστιβάλ, εξακολουθεί να ζητά ενοίκιο 29.500 ευρώ, γεγονός που έχει συνέπειες στην τιμή των εισιτηρίων».

Αντιθέτως η μετακίνηση του θιάσου και η μεταφορά των σκηνικών αλλά και ο μικρός αριθμός εισιτηρίων δεδομένης της περιορισμένης ρευστότητας, ήταν οι λόγοι που ανάγκασαν τον Διονύση Παναγιωτάκη των Αθηναϊκών Θεάτρων να αποφασίσει την περίοδο που οι τράπεζες ήταν κλειστές να ακυρώσει την περιοδεία της παράστασης «Ανδρες έτοιμοι για όλα».

«Ωστόσο, η κατάσταση έχει κατά κάποιο τρόπο ομαλοποιηθεί και θα πραγματοποιήσουμε όλες τις εγχώριες παραγωγές του χειμώνα, όχι όμως και τις μετακλήσεις τουλάχιστον μέχρι τα Χριστούγεννα. Στο μεταξύ καταφέραμε να λύσουμε κάποια προβλήματα που αφορούσαν την καθημερινότητα στις πρόβες. Για παράδειγμα, δημιουργήσαμε μια μικρή αποθήκη με τα απαραίτητα, όπως μπουκάλια με νερό για τους ηθοποιούς, κάτι που δεν μπορούσε να συμβεί πριν, αφού δεν είχαμε μετρητά να πληρώνουμε για 160 μπουκάλια νερό ημερησίως» προσθέτει.

Κουβανική αλληλεγγύη

Θύμα των capital controls παραλίγο να πέσει και το 4o Cuba Festival. Στις 8 Ιουλίου στο Θέατρο Πέτρας επρόκειτο να εμφανιστεί το συγκρότημα Soneros de Verdad, συνέχεια του θρυλικού γκρουπ Buena Vista Social Club. Οι μουσικοί θα πετούσαν Αβάνα – Αθήνα με έξοδα των διοργανωτών. Λόγω των κεφαλαιακών περιορισμών, οι διοργανωτές αδυνατούσαν να καταβάλουν τα 3.000 ευρώ των αεροπορικών εισιτηρίων. Ετσι, οι κουβανοί μουσικοί ήρθαν πληρώνοντας τα εισιτήριά τους, δείχνοντας έμπρακτα τη συμπαράστασή τους στην Ελλάδα.