Σημαντική αύξηση των τακτικών αεροπορικών δρομολογίων μεταξύ Ελλάδας –Τουρκίας αλλά και καλύτερες ώρες πτήσεων για τις ελληνικές εταιρίες εξασφαλίζει το νέο μνημόνιο συνεργασίας που υπεγράφη από τη Διοικητή της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), Δημήτρη Κούκη και τον Τούρκο ομόλογό του, Μπαχρί Κεσιτζί.
Η νέα συμφωνία αναμένεται να αυξήσει τους Τούρκους τουρίστες που επιλέγουν ως προορισμό την Ελλάδα. Ήδη, πέρυσι τη χώρα μας και κυρίως τα νησιά επισκέφθηκαν περίπου 1 εκατομμύριο Τούρκοι τουρίστες, 200.000 περισσότεροι συγκριτικά με το 2013.

Αναλυτικά η νέα συμφωνία προβλέπει:

* Αύξηση των εβδομαδιαίων τακτικών δρομολογίων προς κάθε χώρα από 31 σε 52 (21 επιπλέον) με προορισμούς την Αθήνα και την Θεσσαλονίκη από πλευράς Ελλάδος και την Κωνσταντινούπολη και την Σμύρνη από πλευράς Τουρκίας.

* Προσθήκη τριών νέων σημείων αναχωρήσεων από κάθε χώρα. Για τις ελληνικές εταιρείες προβλέπονται πτήσεις από Ρόδο, Μύκονο και Σαντορίνη προς Κωνσταντινούπολη και Σμύρνη και για τις τουρκικές εταιρείες πτήσεις από Αττάλεια, Τραπεζούντα και Νεβσεχίρ προς Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
* Ικανοποίηση του πάγιου αιτήματος της ελληνικής πλευράς για βιώσιμα slots (χρονοθυρίδες) που εξασφαλίζουν πιο εμπορικές ώρες πτήσεων, στο αεροδρόμιο της Κωνσταντινουπόλεως με την παραχώρηση δύο, προς χρήση από ελληνικές αεροπορικές εταιρείες.

Πλέον, όπως επισημαίνει η ΥΠΑ, απομένει στις ελληνικές αεροπορικές εταιρείες να εκμεταλλευτούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τις ευκαιρίες της νέας συμφωνίας.

Προβλήματα στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας

Εμπόδια στην περαιτέρω ανάπτυξη του τουρισμού, απώλεια εσόδων για το Δημόσιο και καθυστερήσεις στις πτήσεις από και προς την Ελλάδα, θα είναι το αποτέλεσμα της μη αναβάθμισης των ραντάρ αεροναυτιλίας και της έλλειψης ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας.
Αυτό κατήγγειλε την Τετάρτη στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου ο πρόεδρος της Ένωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδος (ΕΕΕΚΕ), κ. Σπύρος Ρολάκης, αναφέρονταςχαρακτηριστικά πως «το υπάρχουν σύστημα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας είναι ήδη ηλικίας 24 ετών, ενώ σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα θα έπρεπε να αντικαθίσταται εξολοκλήρου ανά δωδεκαετία».
Το γεγονός αυτό, ανέφερε ο κ. Ρολάκης, υποχρεώνει τους ελεγκτές να τηρούν αποστάσεις 10 ναυτικών μιλίων μεταξύ των αεροσκαφών για λόγους ασφαλείας, με αποτέλεσμα να περιορίζεται η δυνατότητα εξυπηρέτησης μεγαλύτερου αριθμού πτήσεων.

Στα άλλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια η απόσταση ασφαλείας έχει ήδη μειωθεί στα 5 μίλια, κάτι που έχει διπλασιάσει την εναέρια χωρητικότητα και κινητικότητα των αεροσκαφών. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΕΕΚΕ, το 2002, 707 ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας εξυπηρέτησαν συνολικά 411.000 πτήσεις, ενώ το 2014, 550 ελεγκτές διευκόλυναν 678.000 πτήσεις. Δηλαδή, πέρυσι εξυπηρετήθηκαν περισσότερες πτήσεις κατά 65% με το προσωπικό να είναι μειωμένο κατά 22% σε σχέση με το 2002.

Την τελευταία δεκαετία, όπως τονίσθηκε, εισπράχθηκαν από το ελληνικό δημόσιο συνολικά έσοδα από τέλη υπέρπτησης ύψους 1 δισ. ευρώ. Μόνο το 2014 εισπράχθηκαν περίπου 180 εκατ. ευρώ.

Τα χρήματα αυτά ωστόσο, παρότι είναι ανταποδοτικά και θα έπρεπε να κατευθύνονται στον εκσυγχρονισμό του εξοπλισμού αεροναυτιλίας, αξιοποιήθηκαν από το Δημόσιο για την κάλυψη άλλων αναγκών. Την ίδια στιγμή, το κόστος προμήθειας νέου ολοκληρωμένου Συστήματος Εναέριας Κυκλοφορίας δεν ξεπερνά τα 35-40 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί περίπου στις τουριστικές εισπράξεις μίας μέρας!

Όπως επισημάνθηκε, φέτος ο αριθμός των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας θα είναι μειωμένος κατά 8% σε σχέση με πέρυσι, εξαιτίας των αποχωρήσεων που σημειώθηκαν για λόγους συνταξιοδότησης, οι οποίες δεν καλύφθηκαν με νέες προσλήψεις.
Την ίδια στιγμή, το ενδεχόμενο καθυστερήσεων στον ελληνικό εναέριο χώρο οδηγεί αεροπορικές εταιρείες να επιλέγουν για τη διέλευσή τους τον εναέριο χώρο γειτονικών χωρών, όπως η Τουρκία, οι οποίες ισχυροποιούν τη θέση τους έναντι της Ελλάδας.
Ο αριθμός των υπερπτήσεων είναι περίπου ίσος με αυτόν των πτήσεων από/προς και εντός της χώρας. Ενδεικτικά αναφέρθηκε ότι κατά το 2014, το 48% της κίνησης στον ελληνικό εναέριο χώρο αφορούσε υπερπτήσεις, το 16% πτήσεις εσωτερικού και το 36% πτήσεις εξωτερικού.

Σημειώνεται ότι, κάθε λεπτό καθυστέρησης σε μια πτήση κοστίζει περίπου 80 ευρώ στην αεροπορική εταιρεία.

Το ελληνικό δημόσιο θα μπορούσε, όπως αναφέρθηκε από τους ελεγκτές, να υπερδιπλασιάσει τα ετήσια έσοδά του από τέλη υπέρ πτήσης μέσω της προμήθειας νέου συστήματος, το οποίο όμως απαιτεί μία τριετία για να τεθεί σε πλήρη λειτουργική ετοιμότητα.