Τι συμβαίνει στο υπουργείο Παιδείας; Πώς είναι δυνατόν μέσα σε τόσο μικρό διάστημα και με τόσα σημαντικά ζητήματα να απασχολούν τη χώρα, το υπουργείο αυτό να έχει ταράξει τα νερά της Εκπαίδευσης και οι επιλογές του να αποτελούν, μονίμως, αμφιλεγόμενο ζήτημα;

Πώς φτάσαμε τόσο σύντομα σε ένα –ακόμα –μεταβατικό εξεταστικό σύστημα, σε μαθητές πειραματόζωα, κατάργηση εξετάσεων στα Πειραματικά Σχολεία και διαχωρισμό των Προτύπων, κατάργηση της Τράπεζας Θεμάτων και συνυπολογισμού βαθμών Α’ και Β’ Λυκείου στις εισαγωγικές, ακύρωση του νόμου-πλαισίου για τα πανεπιστήμια με κατάργηση των Συμβουλίων των ιδρυμάτων, επαναφορά των αιώνιων φοιτητών, κατάργηση αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και, ενδεχομένως, του διαγωνισμού ΑΣΕΠ για τις προσλήψεις τους; Και χθες, στην –απίθανη –είδηση ότι οι διευθυντές των σχολείων στο εξής θα εκλέγονται από τους εκπαιδευτικούς τους; Κι από όλα αυτά, τι θα γίνει πράγματι;

Η ΕΠΙΛΟΓΗ ΜΠΑΛΤΑ. Η απάντηση βρίσκεται στις επιλογές της κυβέρνησης για τις δύο θέσεις-κλειδιά, του υπουργού και του αναπληρωτή του. Αρχικά, η ανάδειξη του Αριστείδη Μπαλτά, ομότιμου καθηγητή Φιλοσοφίας Επιστημών του Πολυτεχνείου της Αθήνας και ανθρώπου με υψηλό κύρος και ευρύτερη αποδοχή από το στενό κομματικό περιβάλλον της Αριστεράς στον χώρο του, χαρακτηρίστηκε σοβαρή επιλογή. Ο Κερκυραίος στην καταγωγή Αρ. Μπαλτάς που είναι επίσης πρόεδρος του Ινστιτούτου Νίκος Πουλαντζάς, έχει τη φήμη ακαδημαϊκού που γνωρίζει τα προβλήματα της Ανώτατης Εκπαίδευσης και ανθρώπου ήπιων τόνων.

Οι πρώτες κινήσεις του ωστόσο έφεραν αναστάτωση και πλήθος αρνητικών αντιδράσεων, παρότι εξηγούνται από τα «πιστεύω» του. Προκάλεσε ταραχή με τα Πειραματικά και την κατάργηση των εξετάσεων και κατηγορήθηκε ότι εξοβελίζει την αριστεία χάριν της μετριότητας. «Θέλω αριστεία παντού, αλλά η επιδίωξή της σε τόσο μικρές ηλικίες μπορεί να μετατραπεί σε βαρύ φορτίο» υποστήριξε. Προκάλεσε άλλη ταραχή με την επικείμενη κατάργηση των Συμβουλίων στα πανεπιστήμια. Ας μην ξεχνάμε όμως ότι ήταν προαναγγελία του ΣΥΡΙΖΑ και εκφρασμένη πεποίθηση του ιδίου και της ομάδας πανεπιστημιακών που στηρίζουν την κυβέρνηση ότι τα Συμβούλια θα έπρεπε εξαρχής να είχαν μόνο συμβουλευτικές αρμοδιότητες.

Η ΕΠΙΛΟΓΗ ΚΟΥΡΑΚΗ. Οι υπόλοιπες αναταράξεις στην Παιδεία ίσως θα έπρεπε να ερμηνευθούν και υπό το πρίσμα των σχέσεων του νέου υπουργού με τον αναπληρωτή του, τον θεσσαλονικιό ποιητή, ακτιβιστή και προερχόμενο από την Ιατρική Σχολή του ΑΠΘ Τάσο Κουράκη.

Ο Κουράκης με συνεχείς ερωτήσεις στη Βουλή δεν άφηνε σε ησυχία τους προκατόχους του τα τελευταία χρόνια. Το θέμα όμως είναι ότι όντας τόσο δραστήριος, έχοντας διατελέσει τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ και διατηρώντας πλήθος επαφών στον συνδικαλιστικό χώρο των εκπαιδευτικών, φαίνεται ότι δεν μπορεί εύκολα να αποδεχθεί την τωρινή ιεραρχία, δηλαδή να συνεννοείται πριν ανακοινώσει κάτι με τον Αριστείδη Μπαλτά. Ο οποίος, εξ ιδιοσυγκρασίας, επιθυμεί να προχωρά σε νηφάλιες αλλαγές βάσει σχεδίου και διαλόγου, συνεπώς η υπόθεση του μεταβατικού εξεταστικού συστήματος δεν είναι και πολύ της λογικής του. «Οι αλλαγές που θα κάνουμε θα είναι προς απλοποίηση και όχι προς μπέρδεμα» είπε χθες ο Αρ. Μπαλτάς στο Mega.

H επικοινωνία των δύο ανδρών, λένε όσοι γνωρίζουν, δεν είναι η καλύτερη. Μάλιστα ο Μπαλτάς δεν δίστασε να αδειάσει τον αναπληρωτή του στις αρχές Μαρτίου όταν ο τελευταίος δήλωσε ότι σχεδιάζει κατάργηση του ΑΣΕΠ για εκπαιδευτικούς και αντικατάστασή του από σύστημα μοριοδότησης. «Ο υπουργός Παιδείας ουδέποτε έκανε δήλωση για κατάργηση του ΑΣΕΠ» ανακοίνωσε.

Δείγματα της τάσης Κουράκη να λειτουργεί περισσότερο σαν υπουργός παρά αναπληρωτής είναι κι άλλες πρόσφατες κινήσεις του. Πριν από λίγες ημέρες και ενώ ο Αριστείδης Μπαλτάς απουσίαζε στο Παρίσι, σε άτυπο Συμβούλιο υπουργών Παιδείας, ο Κουράκης ήταν έτοιμος να διανείμει στον Τύπο ενημερωτικό non paper για τις επικείμενες αλλαγές στο Εξεταστικό –ανάμεσα στις οποίες ότι το σύστημα θα είναι μεταβατικό –χωρίς να έχει ενημερώσει τον υπουργό. Τελικά το non paper ακυρώθηκε στο παρά πέντε.

«ΔΙΑΡΡΟΕΣ». Αλλά και όταν επέστρεψε ο υπουργός, πάλι ο αναπληρωτής του πρωτοτύπησε αφήνοντας να διαρρεύσει –προχθές –στον Τύπο ότι στο εξής οι διευθυντές των σχολείων θα εκλέγονται από τους εκπαιδευτικούς κάθε σχολείου! Οπως ήταν επόμενο, έφριξε κόσμος και έγιναν δηλώσεις ότι ο ΣΥΡΙΖΑ προωθεί πελατειακές σχέσεις στα σχολεία. Εκτός από τον κόσμο, βέβαια, οι πληροφορίες λένε ότι έφριξε και ο υπουργός Παιδείας, που αγνοούσε το θέμα.

Επίσης στις 16 Μαρτίου στη Βουλή ο Τ. Κουράκης προκατέλαβε ότι με το σχεδιαζόμενο νέο Εξεταστικό «διευρύνεται η δυνατότητα των μαθητών που βρίσκονται τώρα στη Β’ και θα πάνε στη Γ’ Λυκείου να απευθύνονται σε περισσότερες σχολές», δηλαδή ουσιαστικά ανακοίνωσε τη θέσπιση πέμπτου μαθήματος-μπαλαντέρ.

Βέβαια, σημαντικό όπλο του Τάσου Κουράκη για τις μονομερείς ενέργειές του είναι ότι όσα ανακοινώνει, λέει, δεν αποτελούν προσωπικές του πολιτικές αλλά διακηρύξεις του ΣΥΡΙΖΑ για την Παιδεία. Αυτό είναι μια αλήθεια. Ωστόσο κάθε διακήρυξη προτού γίνει πολιτική απαιτεί μελέτη, διάλογο και σωστό τάιμινγκ για την εφαρμογή της. Και αυτό είναι μια ακόμα μεγαλύτερη αλήθεια, την οποία φαίνεται πως δεν έχουν εμπεδώσει στο κτίριο του Αμαρουσίου.