Με πρόστιμα χιλιάδων ευρώ ανά ημέρα από την Ευρωπαϊκή Ενωση απειλείται άμεσα η Ελλάδα για το γεγονός ότι η Ανατολική Αττική παραμένει βασίλειο των λυμάτων.

Στην περιοχή υπάρχουν περίπου 150.000 βόθροι, με συνέπεια η ρύπανση από βοθρολύματα που ρίχνονται ανεξέλεγκτα –ιδίως σήμερα με την οικονομική κρίση –σε ρεματιές και δρόμους να έχει χτυπήσει κόκκινο.

«Η αντίστροφη μέτρηση για την επιβολή των κυρώσεων έχει ήδη αρχίσει και περιμένουμε ανά πάσα στιγμή να μας ανακοινώσουν τα πρόστιμα» λένε πηγές που γνωρίζουν καλά το θέμα.

Οκτώ χρόνια από την πρώτη καταδίκη της Ελλάδας για 23 οικισμούς –σε όλη την Ελλάδα με πληθυσμό πάνω από 15.000 κατοίκους –που δεν διέθεταν τα αναγκαία συστήματα συλλογής και επεξεργασίας λυμάτων, το πρόβλημα εξακολουθεί να παραμένει σε πέντε από αυτούς στην Ανατολική Αττική.

Ειδικότερα, για τους οικισμούς Αρτέμιδος, Ραφήνας, Μαρκόπουλου, Κορωπίου και Νέας Μάκρης η Επιτροπή (το 2013) παρέπεμψε εκ νέου τη χώρα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο με εισήγηση για επιβολή εφάπαξ προστίμου 11,5 εκατομμυρίων ευρώ και χρηματική ποινή 47.462 ευρώ για κάθε μέρα έως ότου η Ελλάδα συμμορφωθεί με την κοινοτική νομοθεσία. Εκτοτε η πρόοδος των έργων κινείται σε πολύ αργούς ρυθμούς.

Το θέμα επανήλθε στη δημοσιότητα και μετά τη νέα παραπομπή της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για μη σωστή επεξεργασία λυμάτων σε πέντε οικισμούς στη Βόρεια Ελλάδα και τη Θήβα.

Το μεγάλο πρόβλημα. Στους Δήμους Σπάτων – Αρτέμιδος και Ραφήνας -Πικερμίου βρισκόμαστε αυτή τη στιγμή και πάλι στο σημείο μηδέν. Οι δήμοι απαιτούν τη μεταφορά των λυμάτων τους στην Ψυττάλεια. Τη λύση αυτή απορρίπτει η ΕΥΔΑΠ ως οικονομικά ασύμφορη, αφού όπως λένε πηγές της ΕΥΔΑΠ απαιτείται η κατασκευή τουλάχιστον 28 αντλιοστασίων, με συνέπεια η όποια βλάβη να προκαλεί άμεσα υπερχειλίσεις λυμάτων στις γύρω περιοχές.

Οι διαφωνίες για τη χωροθέτηση, οι ενστάσεις και οι δικαστικές προσφυγές αποδεικνύονται μέχρι στιγμής νικητές. Και το μπάχαλο εξακολουθεί να επικρατεί στην Ανατολική Αττική. Γιατί; «Επειδή έχει στηθεί μια ολόκληρη βιομηχανία γύρω από την εκκένωση των βόθρων» λένε πηγές που γνωρίζουν καλά το θέμα.

Η εκτίμηση είναι ότι κάθε δρομολόγιο βυτιοφόρου κοστίζει από 100 ευρώ και πάνω, ενώ γύρω στα 500 έως 600 βυτιοφόρα ξοφορτώνουν καθημερινά στο Κέντρο Λυμάτων Μεταμόρφωσης επιβεβαιώνοντας τη βιομηχανία που έχει στηθεί.

Το κόστος. Μια τετραμελής οικογένεια χρειάζεται από 800 έως 1.000 ευρώ τον χρόνο για το άδειασμα του βόθρου. Ομως τώρα, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, πολλοί κάτοικοι αδυνατούν να πληρώσουν, με αποτέλεσμα να εκκενώνουν τους βόθρους στους δρόμους.

Και επειδή οι περισσότεροι βόθροι είναι απορροφητικοί (δηλαδή δεν είναι στεγανοποιημένοι) προκαλείται ρύπανση στον υδροφόρο ορίζοντα. Στην Ανατολική Αττική είναι –εδώ και χρόνια –κοινό μυστικό ότι η μόλυνση από βοθρολύματα που ρίχνονται ανεξέλεγκτα στις ρεματιές και στους δρόμους έχει χτυπήσει κόκκινο.

Το εύλογο ερώτημα που τίθεται είναι γιατί, αφού η κατάσταση είναι γνωστή, υπάρχουν αντιδράσεις για τη χωροθέτηση των ΚΕΛ; Επειδή επικρατεί η άποψη ότι χάνουν αξία τα οικόπεδα και τα σπίτια που βρίσκονται κοντά σε τέτοιου είδους εγκαταστάσεις.

Βέβαια, τώρα υπάρχει και μια άλλη διάσταση. Επειδή είναι θέμα χρόνου να επιβληθεί το πρόστιμο, το πιθανότερο –αν όχι το βέβαιο –είναι οι κυρώσεις να καταλογιστούν αναλογικά στους δήμους, οι οποίοι με τη σειρά τους θα τις μετακυλίσουν στους δημότες. Ετσι αναμένεται να αλλάξει σταδιακά η άποψη που έχουν πολλοί για τη χωροθέτηση των ΚΕΛ.

Νέα ευρωπαραπομπή

Στο ίδιο έργο θεατές

Για άλλη μια φορά είμαστε στο ίδιο έργο θεατές. Την περασμένη Πέμπτη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε ότι παραπέμπει την Ελλάδα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο γιατί δεν διασφάλισε τη σωστή επεξεργασία των λυμάτων σε πέντε οικισμούς: Προσοτσάνη, Δοξάτο, Ελευθερούπολη, Γαλάτιστα και Βάγια. Για άλλους τρεις οικισμούς (Πολύχρονο, Χανιώτη και Δεσφίνα) η Επιτροπή θεωρεί ότι τα στοιχεία που υποβλήθηκαν είναι είτε ανεπαρκή είτε δείχνουν μη συμμόρφωση με τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Σημειώνεται ότι για τη συγκεκριμένη υπόθεση η ΕΕ είχε προειδοποιήσει την Ελλάδα από το 2010.