Σχεδόν 2 δισ. ευρώ πληρώνουν οι Ελληνες για προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Σήμερα τα PL, που σημειωτέον είναι αρκετά δημοφιλή σε άλλες χώρες, αύξησαν την κατανάλωσή τους και αποτελούν μια οικονομική επιλογή όταν τα εισοδήματα μειώνονται και το κόστος της ζωής ανεβαίνει.

Με τον μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής να φθάνει την περίοδο 2007-2011 στο 11%, ενώ άλλες κατηγορίες προϊόντων έβλεπαν τις πωλήσεις τους να κινούνται πτωτικά, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας διαμόρφωσαν εκ νέου την καταναλωτική συμπεριφορά των Ελλήνων. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι τα περίπου 2 δισ. ευρώ που έφτασαν πέρυσι οι πωλήσεις των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας έχουν περάσει ανεπιστρεπτί και πλέον ο τζίρος τους για φέτος θα κυμανθεί μεταξύ 2,1-2,2 δισ. ευρώ, ενώ ο συνολικός τζίρος της αγοράς τροφίμων των μεγάλων σουπερμάρκετ είναι περίπου 8 δισ. ευρώ.

Αν πριν από μια δεκαετία οι εκπρόσωποι των σουπερμάρκετ θεωρούσαν ότι τα ιδιωτικής ετικέτας είναι συμπληρωματικά στα άλλα προϊόντα που πωλούσαν, σήμερα έχουν γίνει προϊόντα αιχμής. Μάλιστα, το παιχνίδι των τιμών και των προσφορών γίνεται σε μεγάλο βαθμό με αυτά.

Η ΔΙΕΙΣΔΥΣΗ. Το ποσοστό διείσδυσης των προϊόντων αυτών στο σύνολο των πωλήσεων των σουπερμάρκετ προσεγγίζει το 30%, ενώ ορισμένες κατηγορίες προϊόντων εμφανίζουν σημαντικά υψηλότερα ποσοστά.

Σύμφωνα με τα στοιχεία των ερευνών, ήδη 6 στους 10 Ελληνες αγοράζουν περισσότερα προϊόντα αυτής της κατηγορίας σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Μάλιστα το 2012 είναι η πρώτη χρονιά κατά την οποία το 100% των Ελλήνων αγόρασε τουλάχιστον ένα προϊόν ιδιωτικής ετικέτας, όπως καταγράφει έρευνα της ICAP.

Η στροφή που κάνει το καταναλωτικό κοινό στις επιλογές του από τα σουπερμάρκετ οφείλεται στο γεγονός ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι κατά μέσο όρο φθηνότερα 45% από τα αντίστοιχα επώνυμα, ενώ στις κατηγορίες προσωπικής υγιεινής και οικιακής καθαριότητας, οι διαφορές από τα επώνυμα φθάνουν ή ακόμα και ξεπερνούν το 50%.

Κυρίαρχη κατηγορία είναι τα τρόφιμα και ποτά με ποσοστό άνω του 60% και ακολουθούν τα προϊόντα νοικοκυριού (απορρυπαντικά, χαρτικά, καθαριστικά) με ποσοστό της τάξης του 20% και τα λοιπά είδη με ποσοστό περίπου 20%.

ΛΟΓΩ ΤΙΜΗΣ. Οι καταναλωτές φαίνεται πως έχουν γίνει αρκετά πιο ευαίσθητοι στην τιμή. Χαρακτηριστικό είναι ότι δύο στους τρεις καταναλωτές δηλώνουν πως προκειμένου να εξοικονομήσουν χρήματα προχωρούν σε αλλαγές όσον αφορά την επωνυμία των προϊόντων που αγοράζουν.

Ομως, το 60,4% θεωρεί ότι τα προϊόντα αυτά είναι ανάλογης ποιότητας με τα επώνυμα, ενώ υπάρχει και ένα ποσοστό 6,5% που είναι οι φανατικοί του PL.