«Τα έργα της ανάπλασης της Πανεπιστημίου και του φαληρικού όρμου θα γίνουν, δεν θα κοπούν» δεσμεύτηκε τη Δευτέρα ο υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης.

Μάλιστα, προανήγγειλε ότι σε πρώτη φάση, ξεκινούν τα αντιπλημμυρικά έργα στον φαληρικό όρμο, όπως αυτά προβλέπονται από τις μελέτες για την ανάπλαση της περιοχής. Τα έργα αυτά κοστίζουν 50 εκατομμύρια ευρώ κα θα διατεθούν από εθνικούς πόρους.

Δεσμεύτηκε ακόμα, ότι σε 10 μέρες, θα κατατεθούν εκ νέου και με περισσότερες λεπτομέρειες στην ΕΕ οι σχετικοί φάκελοι, για την επέμβαση στην Πανεπιστημίου και την ανάπλαση του φαληρικού όρμου.

Οπως είπε ο υπουργός, δεν είχαν ολοκληρωθεί οι σχετικοί φάκελοι και επειδή σε αυτή τη φάση «ζητάμε εμπροσθοβαρώς τη χρηματοδότηση για τα έργα που εντάσσονται στο πρόγραμμα 2014-2020, για τυπικούς λόγους δεν τους ενέκριναν στην ΕΕ (επειδή το έργο δεν ήταν συνεχιζόμενο, αλλά καινούργιο)».

«Θέλω να ξεκαθαρίσω ότι δεν υπάρχει καμία ανησυχία για τα έργα της Αθήνας. Θα γίνουν επειδή είναι αναγκαία και υποβάλλαμε πρόγραμμα ύψους 5,2 δις. ευρώ. Η ΕΕ δεν απέρριψε τίποτα. Εξέφρασε επιφυλάξεις για τα δύο έργα της Αθήνας, ύψους 500 εκατ. ευρώ, που αποτελούν το 10% του προγράμματος 2014-2020», τόνισε ο υπουργός.

«Πολύ σύντομα θα καταθέσουμε στην ΕΕ τους σχετικούς φακέλους για να πείσουμε τόσο για τη βιωσιμότητα όσο και για την αναπτυξιακή αξία ατυών των έργων. Η βελτίωση της ζωής των κατοίκων της Αττικής είναι προτεραιότητα για αυτό και προχωράμε σε πρώτη φάση στα αντιπλημμυρικά έργα του φαληρικού Δέλτα», πρόσθεσε ο κ. Χρυσοχοϊδης.

Οι δηλώσεις του υπουργού έγιναν μετά την έκδοση κοινής ανακοίνωσης από τα υπουργεία Υποδομών και Περιβάλλοντος Απαντήσεις, με την οποία επιχειρούν να δώσουν απαντήσεις στο θέμα που προέκυψε.

Στην ανακοίνωση τονίζεται ότι τα έργα είναι αναπτυξιακά και όχι «τουριστικά» αλλά δεν ξεκαθαρίζεται αν τελικά θα υλοποιηθούν και με τι χρηματοδότηση.

Τονίζεται πάντως, ότι η έγκριση του προγράμματος είναι άμεση προτεραιότητα των δύο υπουργείων και ότι η μετακύλιση της έγκρισης αυτής το Β’ εξάμηνο του 2015 «θα ήταν βέβαια καταστροφική για τις επενδύσεις και τα δημόσια έργα στη χώρα».

Αναλυτικά, η ανακοίνωση των υπουργείων:

«Το νέο ενοποιημένο πρόγραμμα για τις Υποδομές και το Περιβάλλον είναι το μεγαλύτερο πρόγραμμα του ΣΕΣ για την προγραμματική περίοδο 2014-20 με συνολικό προϋπολογισμό €4,3 δις εκ των οποίων €850 εκατομμύρια από εθνικούς πόρους.

H έγκαιρη έγκριση του προγράμματος, όπως έχει δηλαδή συμφωνηθεί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις αρχές του 2015, είναι προϋπόθεση για να τρέξουν από τους πρώτους μήνες του 2015 οι χρηματοδοτήσεις και οι προκαταβολές για τα μεγάλα αναπτυξιακά έργα, που εκτελούνται αυτή τη στιγμή και για τα οποία δεν πρέπει επ’ ουδενί λόγο να διακινδυνεύσει η ομαλή ροή χρηματοδότησής τους, καθώς αυτό θα είχε αρνητικές συνέπειες για τους ρυθμούς ανάπτυξης της χώρας.

Πρέπει να υπογραμμισθεί, ότι η έγκριση ενός προγράμματος δεν αποτελεί έγκριση της λίστας των μεγάλων έργων, που προσαρτάται στο πρόγραμμα, αλλά των στόχων και προτεραιοτήτων του προγράμματος. Δημοσιεύματα δίνουν την εντύπωση, ότι κάποια έργα -επέκταση του τραμ και ανάπλαση του Φαλήρου- δεν εγκρίθηκαν ή δεν θα εγκριθούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ούτε αυτά τα έργα, ούτε κανένα άλλο από τα μεγάλα έργα που προβλέπονται στο πρόγραμμα θα εγκριθούν σε αυτή τη φάση.

Αυτό είναι παντελώς εσφαλμένο και δεν ανταποκρίνεται στα άρθρα των Ευρωπαϊκών κανονισμών. Επισημαίνουμε, ότι η διαδικασία έγκρισης των μεγάλων έργων, που προβλέπεται από τον κανονισμό, είναι συγκεκριμένη και δεν σχετίζεται με την έγκριση του προγράμματος, αλλά ακολουθεί σε δεύτερη φάση, αφού και όταν ένα πρόγραμμα έχει εγκριθεί.

Οι ενδοιασμοί των υπηρεσιών της Επιτροπής σχετίζονται λοιπόν με το πώς και κατά πόσο τα δύο αυτά έργα θα μπορούσαν να ικανοποιήσουν τη στρατηγική, τις προτεραιότητες και τους στόχους του προγράμματος. Οι απαντήσεις βεβαίως υπάρχουν, έχουν δοθεί και θα μπορούσαν να αναλυθούν περαιτέρω σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες. Στη φάση όμως της τελικής έγκρισης του προγράμματος στην οποία βρισκόμαστε η επεξήγηση και ανάλυση επιμέρους λεπτομερειών το μόνο που επιτυγχάνει είναι η καθυστέρηση και στη συγκεκριμένη περίπτωση η μετακύληση της έγκρισης του προγράμματος το Β’ εξάμηνο του 2015! Μια τέτοια εξέλιξη θα ήταν βέβαια καταστροφική για τις επενδύσεις και τα δημόσια έργα στη χώρας.

Η έγκριση λοιπόν του προγράμματος και όλων των άλλων προγραμμάτων, είναι η προτεραιότητα μας. Είναι βέβαιο, ότι ο διάλογος με τις υπηρεσίες της Επιτροπής θα

συνεχιστεί μετά την έγκριση του προγράμματος. Θέση και άποψη μας είναι, ότι στο πλαίσιο της ανασυγκρότησης του κέντρου της Αθήνας, η παρέμβαση στον άξονα της οδού Πανεπιστημίου δεν αποτελεί έργο τουριστικό έργο, αλλά καθαρά αναπτυξιακό, περιλαμβάνοντας μια σειρά από βιοκλιματικές και κυκλοφοριακές επεμβάσεις σε μια αστική περιοχή, που παρουσιάζει σημαντικό κλιματικό πρόβλημα και εντάσσει στους κεντρικούς στόχους την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής, την επιβράδυνση και αναστροφή της αστικής κλιματικής μεταβολής και τη βελτίωση των οικονομικών και κοινωνικών παραμέτρων, που σχετίζονται με αυτή, δημιουργώντας συγχρόνως τις προϋποθέσεις για νέες θέσεις εργασίας και επενδύσεις.

Το ίδιο ισχύει και για τα περιβαλλοντικά έργα στον Όρμο του Φαλήρου, τα οποία, όχι μόνο πετυχαίνουν τους περιβαλλοντικούς στόχους μας με την ανάδειξη του Θαλάσσιου Μετώπου ως συστατικού στοιχείου της φυσιογνωμίας της Αθήνας−Αττικής και την αντιπλημμυρική προστασία μίας ευαίσθητης περιοχής, αλλά αναδεικνύουν υποβαθμισμένες γειτονιές στα νότια της Αθήνας, τις Τζιτζιφιές και το Μοσχάτο, που με τις παρεμβάσεις που γίνονται στην ευρύτερη περιοχή, θα αποτελέσουν πόλο ανάπτυξης και επενδύσεων. Εξάλλου και τα 2 έργα προτείνονται σε εφαρμογή του Νόμου 4277/2014 (ΦΕΚ 156/Α/01-8-14) «Νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας – Αττικής και άλλες διατάξεις» και ενσωματώνονται θέματα σύμφωνα με την οδηγία 2008/50/EC».

Κατάλογος μεγάλων έργων τομέα Μεταφορών στο πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον, Αστική Ανάπυτυξη»:

Σιδηροδρομικά Έργα

1. Κατασκευή νέας σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Ρίο – Πάτρα

2. Κατασκευή νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνας (ΣΚΑ) – Πάτρας στο τμήμα Ροδοδάφνη–Ρίο (επιδομή, ηλεκτροκίνηση, σηματοδότηση)

3. Ηλεκτροκίνηση υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας και εντοπισμένες παρεμβάσεις μικρής έκτασης σε υποδομή-επιδομή αυτής

4. Σιδηροδρομική σύνδεση του εμπορευματικού λιμένα Καβάλας (Νέας Καρβάλης)

5. Αναβάθμιση ΠΑΘΕ/Π: τμήμα ΣΚΑ – Οινόη

6. Επέκταση προαστιακού σιδηροδρόμου Αττικής από Κορωπί μέχρι Λαύριο και σύνδεση λιμένα Λαυρίου

Επιπλέον, στο χρηματοδοτικό εργαλείο Connecting Europe Facility (C.E.F.), προτείνονται για συγχρηματοδότηση δύο έργα επί του σιδηροδρομικού Π.Α.Θ.Ε.-Π.

7. Ολοκλήρωση νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων στο τμήμα Τιθορέα – Λιανοκλάδι – Δομοκός (ΕΡΓΟ PHASING)

8. Κατασκευή υποδομής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Ροδοδάφνη – Ρίο (ΕΡΓΟ PHASING)

Οδικά Έργα

1. Κατασκευή αυτοκινητόδρομου «Πάτρα – Πύργος»

2. Κατασκευή αυτοκινητόδρομου «Καλό Νερό – Τσακώνα»

3. Κατασκευή του τμήματος «Λαμία – Ξυνιάδα» του αυτοκινητόδρομου «Κεντρικής Ελλάδας» (Ε65)

4. Κατασκευή της Οδικής Παράκαμψης Χαλκίδας

5. Ολοκλήρωση της κατασκευής οδικής σύνδεσης της περιοχής Ακτίου με το Δυτικό Άξονα Βορρά – Νότου – φάση Β’ (ΕΡΓΟ PHASING)

Έργα Μετρό

1. Μετρό Θεσσαλονίκης Βασική Γραμμή – Ολοκλήρωση κατασκευής και προμήθεια συρμών – Φάση Β΄ (ΕΡΓΟ PHASING)

2. Επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης έως Καλαμαριά – Κύριες εργασίες και Προμήθεια συρμών – Φάση Β΄ (ΕΡΓΟ PHASING)

3. Επέκταση του Μετρό Αθήνας, τμήμα Χαϊδάρι – Πειραιάς & Συρμοί του Μετρό Αθήνας – Ολοκλήρωση κατασκευής και θέση σε λειτουργία– Φάση Β΄ (ΕΡΓΟ PHASING)

4. Μετρό Αθήνας ΓΡΑΜΜΗ 4 – Τμήμα «Άλσος Βεΐκου –Γουδή»