Την επιτόπου πληρωμή των προστίμων και την άμεση ακινητοποίηση των φορτηγών που υποπίπτουν σε επικίνδυνες τροχαίες παραβάσεις, σχεδιάζει το υπουργείο Μεταφορών.

Οι σχετικές νομοθετικές ρυθμίσεις αναμένεται να ενσωματωθούν σε πολυνομοσχέδιο του υπουργείου, το οποίο αναμένεται να κατατεθεί τον ερχόμενο μήνα στη Βουλή.

Με τις νέες ρυθμίσεις αναμένεται να ξεκαθαρίσει το ομιχλώδες τοπίο των ελέγχων στα φορτηγά, καθώς σήμερα στο κομμάτι αυτό εμπλέκονται πάνω από έξι διαφορετικοί φορείς!

Πολλοί από τους ήδη απασχολούμενους στους ελέγχους υπαλλήλους των Περιφερειών, το πρωί κάνουν άλλη δουλειά και το απόγευμα πλαισιώνουν τα μικτά κλιμάκια ελέγχων.

«Το θέμα των ελέγχων απ’ όλες τις υπηρεσίες του Δημοσίου, πρέπει να αποκτήσει έναν χαρακτήρα μονιμότητας και τελικά να περιβληθεί με τον τύπο του νόμου», τόνισε την Τετάρτη ο υπουργός Μεταφορών, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης μιλώντας σε εκπαιδευτική διημερίδα για την οδική ασφάλεια.

Σημειώνεται ότι μόνο κατά τη διάρκεια πιλοτικού προγράμματος ελέγχων του υπουργείου, από τον Μάιο έως και το τέλος Σεπτεμβρίου βεβαιώθηκαν 46.705 παραβάσεις σε ελληνικά φορτηγά και 14.000 σε αλλοδαπά. Από αυτές, πολύ σοβαρές κρίθηκαν οι παραβάσεις 800 ελληνικών φορτηγών και 350 ξένων φορτηγών.

Όπως ήδη είναι γνωστό, στο ελληνικό οδικό δίκτυο κυκλοφορούν πολλαπλάσια ελληνικά φορτηγά απ΄ότι ξένα.

Η νέα νομοθετική ρύθμιση που προωθεί το υπουργείο Μεταφορών, θα περιλαμβάνει πέντε βασικές αλλαγές:

* Κωδικοποίηση της πολυνομοθεσίας στο ζήτημα των ελέγχων.

* Δυνατότητα στους παραμεθόριους δήμους όλης της Ελλάδας να συστήσουν τα δικά τους μικτά κλιμάκια ελέγχων στο πρότυπο αυτών που λειτουργούν οι Περιφέρειες.

* Δυνατότητα άμεσης πληρωμής των προστίμων για τις παραβάσεις φορτηγών. Ηδη, καταβάλλεται προσπάθεια να καταστεί δυνατή και η online πληρωμή των προστίμων αφού στις περιπτώσεις που ακινητοποιούνται φορτηγά τα Σαββατοκύριακα δεν λειτουργεί φορέας που να δέχεται πληρωμές.

Η άμεση πληρωμή ενδιαφέρει κυρίως τους δήμους κοντά στα σύνορα, που έχουν συσσωρευμένα ανεξόφλητα πρόστιμα κυρίως από παραβάτες οδηγούς αλλοδαπών φορτηγών. Σε ορισμένες περιπτώσεις τα πρόστιμα αυτά ξεπερνούν ακόμα και τα 800.000 ευρώ! Για το λόγο αυτό από πολλά ξένα φορτηγά κατά τη διάρκεια των ελέγχων αφαιρούνται οι πινακίδες μέχρι να πληρωθεί το πρόστιμο. Όμως, αρκετοί οδηγοί επιστρέφουν στην πατρίδα τους, βγάζουν νέες πινακίδες και ξαναπερνούν τα ελληνικά σύνορα χωρίς να πληρώνουν το πρόστιμο!

Συχνό είναι και το φαινόμενο να μην βεβαιώνονται παραβάσεις σε ξένα φορτηγά, καθώς οι Ελληνες ελεγκτές αδυνατούν να πιστοποιήσουν την εγκυρότητα των αμετάφραστων εγγράφων τους, ενώ οι οδηγοί τους προσποιούνται ότι δεν μιλούν άλλη γλώσσα.

* Κατηγοριοποίηση των παραβάσεων, συσχετισμός τους με τις ποινές και εξορθολογισμός των προστίμων. Τα πρόστιμα αναμένεται να ξεκινούν από 100 ευρώ για τις μικρές παραβάσεις και να φτάνουν τα 5.000 ευρώ έως και την ακινητοποίηση του οχήματος για τις πολύ επικίνδυνες.

* Στην κατηγορία των πολύ επικίνδυνων παραβάσεων θα ενταχθούν οι σοβαρές βλάβες σε μηχανικά μέρη, φρένα, λάστιχα, το υπέρβαρο φορτίο και η μη σωστή ασφάλιση του μεταφερόμενου εμπορεύματος.

Σε επόμενο στάδιο θα προωθηθεί η δημιουργία ενός ενιαίου φορέα ελέγχων με τη συνεργασία της Αστυνομίας, των Περιφερειών, του ΣΔΟΕ, των φορολογικών αρχών και του Λιμενικού. Ο φορέας αυτός θα αποτελεί μόνιμο θεσμό. Στόχος είναι οι έλεγχοι να γίνονται συντονισμένα από ελεγκτές αποκλειστικής απασχόλησης.​