Με την προσωρινή τοποθέτηση του Πέτρου Μάη (γενικός διευθυντής διοικητικών και οικονομικών υπηρεσιών της ΕΡΤ επί τρικομματικής κυβέρνησης και με 38 χρόνια θητεία στο Ραδιομέγαρο της Αγίας Παρασκευής) στη θέση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του ΔΣ της ΝΕΡΙΤ επιχειρείται να σταματήσουν οι κλυδωνισμοί που προκάλεσαν οι παραιτήσεις του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου και του αναπληρωτή διευθύνοντος συμβούλου του ΔΣ της εταιρείας, Αντώνη Μακρυδημήτρη και Ροδόλφου Μορώνη.

«Δεν υπήρχαν οι προϋποθέσεις να κάνω το έργο μου» δήλωσε ο καθηγητής Διοικητικής Επιστήμης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Αντώνης Μακρυδημήτρης (λέγεται ότι ήταν προτίμηση της ΝΔ), ο οποίος διαδέχθηκε τον Γιώργο Προκοπάκη στα καθήκοντα προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΝΕΡΙΤ.

«Βρέθηκα απέναντι σε νοοτροπίες που δεν ευνοούν τη δημιουργία ενός σωστού, ανεξάρτητου, ποιοτικού δημόσιου ραδιοτηλεοπτικού φορέα» δήλωσε ο κ. Μορώνης.

Κύκλοι της ΝΕΡΙΤ υποστηρίζουν ότι ο πρόεδρος του ΔΣ της δέχθηκε τηλεφωνικώς κυβερνητική παρέμβαση ώστε να μην καλυφθεί η ομιλία Τσίπρα στη ΔΕΘ, παρά μόνο η συνέντευξη Τύπου του προέδρου της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ.

«Ολοι οι πολιτικοί αρχηγοί πήραν μία μετάδοση στη Θεσσαλονίκη. Ο κ. Τσίπρας πόσες θέλει; Προφανώς περισσότερες από όλους τους άλλους. Γιατί; Η μόνη αλήθεια είναι ότι ο ΣΥΡΙΖΑ, που ακόμη και πρόταση μομφής υπέβαλε για το «μόρφωμα» της ΝΕΡΙΤ, παραδέχεται ότι βρισκόταν σε προνομιακή επικοινωνία με το «μόρφωμα» που δήθεν μποϊκοτάριζε» ανέφερε μεταξύ των άλλων η κυβερνητική εκπρόσωπος Σοφία Βούλτεψη.

Την ίδια ώρα ο εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Πάνος Σκουρλέτης έλεγε πως «ακούγεται ότι υπήρξε παρέμβαση από το Μαξίμου (για την παραίτηση Μακρυδημήτρη – Μορώνη)» στον Βήμα FM και σε άλλο σημείο, απαντώντας στην κυρία Βούλτεψη αποσαφήνισε, για τη θέση του ΣΥΡΙΖΑ να μην αναγνωρίζει τη ΝΕΡΙΤ, ότι «άλλο είναι το θέμα της πολιτικής διάστασης και άλλο το θέμα της υποχρέωσης, όταν την πληρώνουμε, να μας παρέχει τις υπηρεσίες που πρέπει».

ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ. Ο κ. Μακρυδημήτρης μόλις είχε συμπληρώσει τέσσερις μήνες στην αποκαλούμενη (από την εποχή της ΕΡΤ) «ηλεκτρική καρέκλα» του προέδρου, θέση στην οποία είχε παραμείνει λίγο παραπάνω (έξι μήνες) ο κ. Προκοπάκης.

Αποδέκτης πολιτικών πιέσεων για θέματα της ΝΕΡΙΤ φέρεται να είχε γίνει και ο Γιώργος Προκοπάκης, αλλά «κάθε παρέμβαση σταματούσε στο εκάστοτε τηλεφώνημα ή σημείωμα» ανέφεραν στελέχη της Αγίας Παρασκευής.

Ο κ. Προκοπάκης δεν παραιτήθηκε –παρότι του είχε ζητηθεί, όπως κατήγγειλε τότε ο ίδιος –αλλά αποπέμφθηκε από το Εποπτικό Συμβούλιο του οργανισμού.

Οι αιχμές Μακρυδημήτρη – Μορώνη για κυβερνητικές παρεμβάσεις –κύκλοι της ΝΕΡΙΤ κάνουν λόγο για παρεμβάσεις από το Μέγαρο Μαξίμου –ρίχνουν σκιά στις κυβερνητικές εξαγγελίες για έναν ανεξάρτητο, υγιή, διάφανο δημόσιο ραδιοτηλεοπτικό φορέα.

Η πρόθεση πάντως της κυβέρνησης να αντικαταστήσει την ΕΡΤ, «έναν θύλακο αδιαφάνειας και δημόσιας σπατάλης» όπως την είχε χαρακτηρίσει ο Σίμος Κεδίκογλου στις 11 Ιουνίου 2013, με έναν ραδιοτηλεοπτικό «δημόσιο αλλά όχι κρατικό ούτε κομματικά ελεγχόμενο σταθμό» φαίνεται να μένει στις εξαγγελίες.

Αρχές Αυγούστου, δηλαδή 14 μήνες μετά τη θέσπιση του ιδρυτικού νόμου της ΝΕΡΙΤ (4713/2013), με τροπολογία σε πολυνομοσχέδιο (που αφορούσε το ογκολογικό Νοσοκομείο Αγιοι Ανάργυροι) η κυβέρνηση αποφάσισε το Εποπτικό Συμβούλιο της εταιρείας να υποδεικνύεται από τη διάσκεψη των προέδρων της Βουλής, πρακτική που εφαρμοζόταν επί ΕΡΤ (αλλά για το ΔΣ τότε).

Αρχικά ο νόμος όριζε Εποπτικό Συμβούλιο και Διοικητικό Συμβούλιο του ραδιοτηλεοπτικού φορέα να σχηματίζονται από διαφορετικές διαγωνιστικές διαδικασίες αξιολόγησης υποψηφίων (με τη συμμετοχή εταιρείας επιλογής ανθρώπινου δυναμικού και εκπροσώπου ΑΕΙ) ώστε να διασφαλίζονται η αξιοκρατική στελέχωση και η ανεξάρτητη λειτουργία των δύο οργάνων, κατ’ επέκταση και του ραδιοτηλεοπτικού οργανισμού.

Ρητά αναφερόταν επίσης ότι το ΕΣ της ΝΕΡΙΤ θα λειτουργούσε περίπου ως προμαχώνας για το αδιάβλητο και το ανεξάρτητο της εταιρείας.

Τον Ιούνιο 2013 η EBU, ο ευρωπαϊκός φορέας που εποπτεύει τις δημόσιες ραδιοτηλεοράσεις των χωρών-μελών της ΕΕ, είχε αντιδράσει στο «μαύρο» της ΕΡΤ, αλλά στη συνέχεια είχε στηρίξει την επιλογή της κυβέρνησης (για το κλείσιμο) μετά τις διαβεβαιώσεις που είχε λάβει και τον νόμο για τη ΝΕΡΙΤ που εμφάνιζε τον νέο δημόσιο ραδιοτηλεοπτικό φορέα ως ανεξάρτητο από πολιτικές παρεμβάσεις.

Η πρόσφατη μεταβολή προκάλεσε την άμεση αντίδραση της EBU. «Είμαστε κατάπληκτοι και απογοητευμένοι από την πληροφορία ότι οι θεσμικοί κανόνες (σ.σ.: της ΝΕΡΙΤ) άλλαξαν κυριολεκτικά μέσα σε μια νύχτα, χωρίς την κατάλληλη δημόσια διαβούλευση και ενώ αγνοήθηκαν οι ευρωπαϊκές πρακτικές που αφορούν τα νομικά κλειδιά, τα οποία διασφαλίζουν μια ανεξάρτητη και πλουραλιστική σύνθεση των οργάνων που εποπτεύουν τα δημόσια ραδιοτηλεοπτικά μέσα» υπογράμμισε η EBU με επιστολή της (12 Αυγούστου) προς τον έλληνα Πρωθυπουργό.

Στο μεταξύ πύκνωσαν οι φωνές που καταγγέλλουν τη διαδικασία προσλήψεων δημοσιογράφων με σύμβαση αορίστου χρόνου, υπόθεση που απασχολεί την προϊσταμένη της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Παναγιώτα Φάκου. Αφορμή, η ρήτρα για «αυξημένα και τυπικά προσόντα» σε ποσοστό 20%.
Στο θέμα είχε αναφερθεί προσφάτως (στο «Βήμα») ο κ. Μακρυδημήτρης δηλώνοντας ότι «η ρήτρα του 20%, αν τη διαβάσετε σωστά, θέλει κατά βάση ανθρώπους με αυξημένα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα, έστω και με μικρή πείρα και όχι το αντίστροφο. Κατ’ επιείκεια και μόνο στη διαδικασία των 59 δημοσιογράφων κρίναμε ότι στο 20% μπορούν να συμπεριληφθούν και δημοσιογράφοι που δεν έχουν πολλά τυπικά και ουσιαστικά προσόντα, αλλά έχουν μεγάλη πείρα».

Τα οικονομικά του φορέα, εξάλλου, τροφοδοτούν συζητήσεις. Με ανταποδοτικό τέλος τρία ευρώ μηνιαίως (εισπράττεται μέσω του λογαριασμού της ΔΕΗ στις χρεώσεις προς «δήμο και ΝΕΡΙΤ» και εν τέλει επιβάλλεται και σε κοινόχρηστους χώρους, κάτι που είχε πάψει τουλάχιστον μια εξαετία πριν από το κλείσιμο της ΕΡΤ) στο ταμείο της ΝΕΡΙΤ θα καταλήγουν 192 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, αυτά που μπορεί να διαχειριστεί ο φορέας είναι 101 εκατ. ευρώ διότι σύμφωνα με το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα, τα 91 εκατ. ευρώ πρέπει να τα αποδίδει στο Δημόσιο.

ΣΤΗΝ ΕΡΤ. Κάτι ανάλογο συνέβαινε και με την ΕΡΤ. Από τα 330 εκατ. ευρώ ετησίως (με ανταποδοτικό τέλος 4,25 ευρώ), 75 εκατ. πήγαιναν αναγκαστικά στον Λειτουργό Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΛΑΓΗΕ), άλλα 40 εκατ. στο υπουργείο Οικονομικών υπέρ του βασικού μετόχου και διψήφιος αριθμός εκατ. ευρώ στον ΦΠΑ. Εν τέλει απέμεναν στην ΕΡΤ κάπου 170 εκατ. ευρώ (για προσωπικό, πρόγραμμα, δικαιώματα μεταδόσεων κ.λπ.).
Οποιοδήποτε συμπέρασμα θα ήταν βιαστικό και άστοχο, υπογράμμιζαν άνθρωποι που έχουν εικόνα για τα της ΝΕΡΙΤ. «Τα 110 εκατ. ευρώ, βάσει προϋπολογισμού, θα αφορούσαν την περίπτωση κατά την οποία η ραδιοτηλεόραση λειτουργούσε με το δυναμικό που προβλέπεται, δηλαδή, περίπου 650 άτομα. Κάτι που θα συνέβαινε θεωρητικά τον περασμένο Μάρτιο, αν όλα εξελίσσονταν ομαλά» ανέφεραν οι ίδιες πηγές. Αυτή τη στιγμή αριθμός εργαζομένων «αμείβεται από το Δημόσιο και το αμιγές προσωπικό της ΝΕΡΙΤ εκτιμάται σε περίπου 100 άτομα.

Με τις διάφορες κωλυσιεργίες εμφανίζεται ο ραδιοτηλεοπτικός φορέας με πλεόνασμα, το οποίο όμως είναι λογιστικό. Ωστόσο αν η τρόικα σταθεί στα νούμερα εύκολα μπορεί να συμπεράνει ότι η κρατική ραδιοτηλεόραση μπορεί να λειτουργήσει και με μικρότερο κεφάλαιο. Σε μια τέτοια υπόθεση θα υπάρχει πρόβλημα και θα φανεί από του χρόνου στην καλύτερη των περιπτώσεων» έλεγαν οι ίδιοι τηλεοπτικοί κύκλοι, αφήνοντας να εννοηθεί ότι είναι πολύ πιθανό να προκύψουν και άλλα προβλήματα.

Με προβληματισμό παρακολουθούν τις εξελίξεις στη ΝΕΡΙΤ θεωρητικοί της τηλεόρασης, ένας από τους οποίους έλεγε (και με δόση απαισιοδοξίας) ότι «σε αυτό τον τόπο δεν μάθαμε ποτέ τι είναι τηλεόραση και ούτε που μας ενδιαφέρει να μάθουμε».

Ο νυνκαι οιπρώην

Ο Πέτρος Μάης, συνταξιούχος με μακρά θητεία στην ΕΡΤ, ανέλαβε προσωρινά χρέη πρόεδρου του ΔΣ της ΝΕΡΙΤ.

Ο ΑντώνηςΜακρυδημήτρης παραιτήθηκε αφήνοντας να εννοηθεί ότι δεχόταν παρεμβάσεις στην άσκηση των καθηκόντων του.

Ο αναπληρωτής του, Ροδόλφος Μορώνης, τον ακολούθησε για τους ίδους λόγους.

Ο Γιώργος Προκοπάκης, πρώτος πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΝΕΡΙΤ, δεν παραιτήθηκε, αλλά αποπέμφθηκε από το Εποπτικό Συμβούλιο της εταιρείας.