Στο δοκίμιό του για τον ανθρωπισμό, που εγκαινίασε τις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις, ο Ι.Μ. Παναγιωτόπουλος έκανε μια διαπίστωση:

«Οποιος είπε πως οι ιδέες είναι καθώς τα υγρά, που παίρνουν το σχήμα του μπουκαλιού τους, είχε βέβαια πολύ δίκιο».

Μέσα στους επόμενους μήνες η διαπίστωση αποδείχθηκε αληθινή: οι ιδέες που ανέπτυξαν οι μαθητές στις Πανελλαδικές, όταν μπήκαν στο «μπουκάλι» της βαθμολόγησης, πήραν το σχήμα του. Τα εύκολα θέματα έφεραν μεγαλύτερους βαθμούς στα περισσότερα μαθήματα σε σχέση με το 2013. Οι μεγαλύτεροι βαθμοί με τη σειρά τους ανέβασαν τις βάσεις στην πλειονότητα των σχολών –και άφησαν εκατοντάδες αριστούχους εκτός των σχολών πρώτης τους επιλογής.

Επαιξε βέβαια μεγάλο ρόλο και η επιστροφή των μετεγγραφών, οι δικαιούχοι των οποίων μάλιστα διευρύνθηκαν για κοινωνικούς λόγους –λέγε με κρίση. Σε συνδυασμό με τα εύκολα θέματα, εκτίναξαν τις βάσεις στις σχολές της περιφέρειας που έχουν αντίστοιχες στα κεντρικά πανεπιστήμια και ΤΕΙ. Αυτό σημαίνει ότι από Σεπτέμβρη αναμένουμε αποψίλωση στα περιφερειακά ιδρύματα και συνωστισμό στα κεντρικά, όπου εκτός από τους εισαχθέντες θα πρέπει να αντιμετωπίσουν και χιλιάδες δικαιούχους μετεγγραφής. Πού θα τους βάλουν, είναι ακόμα άγνωστο. Κι αυτό δίνει ακόμα μια εικόνα μπουκαλιού όπου από τους πολλούς που περιέχει λίγοι χωράνε να βγούν από το στόμιο…

Κατά ειρωνεία, πάντως, το θέμα του Παναγιωτόπουλου ήταν από εκείνα που δεν πήραν το σχήμα της μπουκάλας: αποδείχτηκε δύσκολο στους μαθητές να αναπτύξουν σωστά το θέμα του ανθρωπισμού, με αποτέλεσμα η Νεοελληνική Γλώσσα να γίνει από τα λίγα μαθήματα με χειρότερες βαθμολογίες απο πέρυσι!

Οι Πανελλαδικές, όμως, είναι κυρίως τα παιδιά που κάνουν την προσπάθεια. Ενας από τους «πρώτους των πρώτων», ο Γιάννης Ασμάνης, μιλάει για την προσήλωσή του και την επιμονή του να ακολουθήσει αυτό που αγαπούσε από μικρός. Δύο αριστούχοι παλαιότερων ετών εξηγούν πώς η όρεξη για γνώση και η αγάπη τους για την επιστήμη που επέλεξαν τους χαρίζουν και νέες επιτυχίες.

Υπάρχουν όμως και αυτοί που πέρασαν στο πανεπιστήμιο έχοντας περάσει τα… άντα. Οικογενειάρχες και γιαγιάδες, δηλαδή, που κάθησαν ξανά στα θρανία. Εδωσαν Εξετάσεις στα σαράντα και τα πενήντα τους χρόνια διότι ήθελαν να κάνουν πραγματικότητα το όνειρό τους, αποδεικνύοντας ότι ποτέ δεν είναι αργά.

Γιώργος Παπαροϊδάμης

Προβάρει την ιατρική ρόμπα του ορθοπεδικού χειρουργού

Κατασταλαγμένος και αποφασισμένος να ακολουθήσει επαγγελματικά αυτό που σπουδάζει εδώ και τρία χρόνια, ο νεαρός, που το 2011 πέρασε αριστούχος με 19.025 μόρια στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, τονίζει πως όσο περνούν τα χρόνια «τόσο επιβεβαιώνονται οι αποφάσεις μου. Συνεπώς, θα ήθελα να ακολουθήσω συγκεκριμένα την ειδικότητα της ορθοπεδικής χειρουργικής».

Δηλώνει απόλυτα ικανοποιημένος από τις επιλογές του. «Τελικά ήταν αυτό που περίμενα, δηλαδή να ασκείς ένα λειτούργημα βοηθώντας άμεσα τους συνανθρώπους σου». Επίμονος και αισιόδοξος συμβουλεύει τους νέους να μην το βάζουν κάτω με την πρώτη αποτυχία. Το ξέρει άλλωστε από πρώτο χέρι καθώς πέρασε εκεί που ήθελε με τη δεύτερη προσπάθεια. «Να είναι αισιόδοξοι, να κυνηγάνε πάντα τα όνειρά τους, να μην τα παρατάνε και να ασχολούνται πάντα με πράγματα τα οποία τους γεμίζουν και τους αρέσουν».

Πολυπράγμων. Ο Γιώργος ασχολείται με την Επιστημονική Εταιρεία Φοιτητών Ιατρικής Ελλάδας. Μία αστική εταιρεία μη κερδοσκοπική, μη κυβερνητική, με πολλαπλή δραστηριότητα στα πλαίσια του εθελοντισμού. Ακόμη, αυτές τις ημέρες ο νεαρός βρίσκεται στην Ιταλία σε διαγωνισμό με την ομάδα Φόρμουλα του Αριστοτελείου. «Στόχος της είναι ο σχεδιασμός και η κατασκευή αγωνιστικού μονοθέσιου τύπου Φόρμουλα και η συμμετοχή του σε παγκόσμιους διαγωνισμούς» εξηγεί.

Ολγα Κούτσικα

Πρωτιές και στον χορό και στο πανεπιστήμιο

Το 2012 μπήκε πρώτη με 19.907 μόρια στη Νομική της Αθήνας. Οταν είχαν ανακοινωθεί οι βάσεις στα τέλη Αυγούστου εκείνης της χρονιάς, ετοιμαζόταν να δώσει κι άλλες εξετάσεις στον σύγχρονο και κλασικό χορό στην Εθνική Λυρική Σκηνή στην επαγγελματική κατηγορία. Η Ολγα Κούτσικα τα κατάφερε κι εκεί!

Το εντυπωσιακό είναι ότι οι πρωτιές της συνεχίζονται και μετά την επιτυχία που είχε στις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2012. Η νεαρή μπαλαρίνα και σύντομα επιστήμων της Νομικής συνεχίζει να έχει διακρίσεις τόσο στο πανεπιστήμιο όσο και στον χορό. Η Νομική Σχολή την έχει ενθουσιάσει και πριν από λίγες ημέρες πρόσθεσε ακόμη μία επιτυχία στο ενεργητικό της: «Συμμετείχα στον παγκόσμιο διαγωνισμό εικονικής δίκης του Διεθνούς Δικαίου που έγινε στο Παρίσι στις 19-20 Ιουνίου. Μάλιστα η ομάδα μας από τη Νομική Αθήνας ήρθε δεύτερη» λέει.

Αφοσίωση. Μιλάει με τα καλύτερα λόγια για την εμπειρία της φοιτητικής ζωής στη Νομική μολονότι πέρυσι – λόγω των απεργιών – χάθηκε ένα εξάμηνο. «Δεν έχω βαρεθεί στιγμή. Είχα ακούσει ότι η Σχολή είναι λίγο πεζή, αλλά αυτό δεν συμβαίνει. Εχει μεν πολύ διάβασμα αλλά και πάρα πολλές δραστηριότητες για όποιον ενδιαφέρεται. Οπως εικονικές δίκες, προσομοιώσεις μοντέλων των Ηνωμένων Εθνών». Οσο για τον τομέα που θα ακολουθήσει, «τείνω προς το Διεθνές ή το Δημόσιο Δίκαιο» αναφέρει.

Τη Νομική την έχει αγαπήσει και θέλει να αφοσιωθεί σ’ αυτήν. Σύντομα αναμένεται να μεταβεί στη Γενεύη για κάποια σεμινάρια, ενώ το σκέφτεται και για κάποιο μεταπτυχιακό. Στην ερώτηση αν ο κόπος και το διάβασμα μειώθηκαν μετά την πρωτιά στη Νομική η Ολγα απαντά εμφατικά: «Οχι μόνο κόπος αλλά αίμα, δάκρυα και ιδρώτας απαιτούνται. Πολλές φορές φεύγω το πρωί και δεν ξέρω αν θα χρειαστεί να διανυκτερεύσω στη Σχολή».

Και ο χορός; Παραμένει μεγάλη της αγάπη. Χόρεψε με την ομάδα της Λυρικής το καλοκαίρι στην παράσταση του «Ζορμπά» στο Καλλιμάρμαρο. Και τώρα θα παρακολουθήσει το 3ο και τελευταίο έτος στην επαγγελματική κατηγορία της Λυρικής. «Θέλω να πάρω το δίπλωμα. Ετσι θα μπορώ να γίνω επαγγελματίας χορεύτρια ή καθηγήτρια. Το δεύτερο μ’ ενδιαφέρει περισσότερο μιας και θέλω να ασχοληθώ επαγγελματικά με τη Νομική. Πάντως θα μ’ άρεσε να γίνω δασκάλα χορού σαν δεύτερη επιλογή».

Γιάννης Ασμάνης

Τα 19.856 μόρια της πρωτιάς

Η επιτυχία φαίνεται ότι βρίσκεται στο DNA του. Πριν από λίγες ημέρες ο 18χρονος αριστούχος στις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις – που πέρασε πρώτος στη Σχολή Ηλεκτρολόγων και Μηχανικών Υπολογιστών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και φαίνεται ότι είναι ο πρώτος των πρώτων στις φετινές εξετάσεις – επέστρεψε από την Αστάνα του Καζακστάν με μία εύφημο μνεία στις αποσκευές του για τη συμμετοχή του στην 45η Διεθνή Ολυμπιάδα Φυσικής 2014. Διακρίθηκε ανάμεσα σε 380 μαθητές από 85 χώρες.

Προχθές επισημοποιήθηκε η επιτυχία και στις εξετάσεις με την ανακοίνωση των βάσεων. Ο Γιάννης Ασμάνης από το 2ο Γενικό Λύκειο Χίου είχε γράψει πέντε 20άρια και 18,4 στην Εκθεση. Βαθμολογία που είναι από τις υψηλότερες στην Ελλάδα, αν όχι η υψηλότερη.

Εξηγώντας πώς έφτασε σε τόσο υψηλό επίπεδο λέει ότι «η χρονιά που πέρασε δεν είχε κάποια ιδιαίτερη διαφορά με τις άλλες. Οργάνωσα τη μελέτη μου». Σημειώνεται δε ότι πέρασε στο Πολυτεχνείο χωρίς να παρακολουθήσει μαθήματα σε φροντιστήριο.

Η συμβουλή ενός αριστούχου στα παιδιά που ετοιμάζονται να δώσουν εξετάσεις την επόμενη χρονιά έχει ειδικό βάρος. Η ψυχραιμία και η κάλυψη των κενών είναι από τα βασικά, σημειώνει ο Γιάννης. Για τις εξετάσεις συνιστά να μην υπάρχει άγχος. «Ο κόσμος δεν τελειώνει με τις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Μία αποτυχία ή επιτυχία δεν προδικάζει το μέλλον».

Σχέδια για το μέλλον. Ισως όμως το μυστικό της επιτυχίας του Γιάννη Ασμάνη να κρύβεται στο γεγονός ότι από πολύ μικρή ηλικία – όπως αναφέρει – είχε αντιληφθεί ότι του αρέσουν τα μαθηματικά, η φυσική, η χημεία. Κάπως έτσι επέλεξε και τη σχολή του ΕΜΠ. «Διαπίστωσα ότι είχε το πιο ενδιαφέρον πρόγραμμα». Μάλιστα, έχει αρχίσει να σκέφτεται την επόμενη ημέρα μετά την πρωτιά: «Η στόχευσή μου είναι να κατασταλάξω σε έναν συγκεκριμένο τομέα διότι η συγκεκριμένη σχολή έχει μεγάλο εύρος εφαρμογών. Επειτα ίσως να κάνω και κάποιο μεταπτυχιακό. Με ενδιαφέρουν πάντως αρκετά το λογισμικό, το hardware αλλά και η ενέργεια».

Εκτός από τις σπουδές του στο Πολυτεχνείο ο 18χρονος θέλει να συνεχίσει να μετρά τις δυνάμεις του και τις γνώσεις του σε διαγωνισμούς. Αλλά πλέον σε άλλο, ακόμη υψηλότερο επίπεδο. «Ξέρω ότι τρέχουν φοιτητικοί διαγωνισμοί μηχανικής ή μαθηματικών. Συνεπώς θέλω να ασχοληθώ και εκεί».

Ελένη Μανετάκη

Γιαγιά, εργαζόμενη και τώρα φοιτήτρια

«Ξυπνούσα κάθε μέρα στις 5 το πρωί, στις 5.30 ήμουν στη δουλειά στον φούρνο όπου εργαζόμουν. Το μεσημέρι επέστρεφα σπίτι, ξεκινούσα τις εργασίες του σπιτιού και έπειτα το διάβασμα μέχρι το βράδυ που πήγαινα σχολείο».

Η 52χρονη Ελένη Μανετάκη από τα Χανιά είναι γιαγιά, μητέρα δύο παιδιών και πλέον φοιτήτρια στο Οικονομικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Κρήτης. Το χαμόγελο στα χείλη της και η συγκίνηση που είναι έκδηλη στο πρόσωπό της φανερώνουν τη χαρά της για την επιτυχία της. Σημαιοφόρος του σχολείου της φέτος, είχε όλα τα «φόντα» – όπως μας είπαν οι καθηγητές της – να μπει στο Πανεπιστήμιο.

«Οταν ήμουν 15 ετών ήθελα να μπω στην ΑΣΟΕΕ. Παντρεύτηκα όμως μικρή, τα άφησα όλα στη μέση και ήλθα στα Χανιά από την Αθήνα όπου έμενα. Μια ζωή είχα τον καημό να τελειώσω το σχολείο γιατί μου άρεσαν πάντα τα οικονομικά και τα μαθηματικά. Οταν τακτοποίησα τα παιδιά μου θεώρησα ότι πρέπει να κάνω κάτι για μένα. Αποφάσισα να γραφτώ στο νυκτερινό λύκειο! Τα παιδιά το έμαθαν ενάμιση μήνα μετά γιατί ντρεπόμουν να τους το πω! Οταν το έμαθαν με ενθάρρυναν, το ίδιο και οι φίλοι και συγγενείς. Οι καθηγητές μου από την αρχή μου έλεγαν ότι όχι μόνο θα πάρω πτυχίο, αλλά θα πρέπει να δώσω και Πανελλαδικές. Με στήριξαν, πίστεψαν πάρα πολύ σε εμένα».

Χωρίς δισταγμούς. Πλέον ως φοιτήτρια θέλει να απορροφήσει όσο το δυνατόν περισσότερες γνώσεις. Σε εκείνους που δεν κατάφεραν να τελειώσουν το σχολείο και το… σκέπτονται, η συμβουλή της κ. Μανετάκη είναι κάθετη: «Ανεπιφύλακτα να το δοκιμάσουν. Αυτό που μου φαινόταν ένα βουνό, τελικά ήταν τόσο απλό. Μια απλή κίνηση χρειάζεται… απλώς να περάσεις την πόρτα του σχολείου, να κάνεις το πρώτο βήμα. Ας μη διστάσουν να πραγματοποιήσουν το όνειρό τους. Αυτό που φαίνεται αδύνατο μπορεί να γίνει δυνατό» είναι τα λόγια της. Οσον αφορά την επιτυχία της ίδιας, αλλά και πολλών παιδιών του Εσπερινού Λυκείου Χανίων, η συνομιλήτριά μας εκτιμά ότι βοήθησε πάρα πολύ το κλίμα μέσα στο σχολείο. Αφιερώνει δε την επιτυχία της στον πατέρα της και την εγγονή της.

Μαρία Χριστοδούλου

«Ποτέ δεν είναι αργά για τη γνώση»

Για τη 43χρονη μητέρα τριών παιδιών Μαρία Χριστοδούλου από τα Χανιά ο στόχος των σπουδών αποτελούσε κάτι παραπάνω από όνειρο ζωής.

«Αρραβωνιάστηκα στα 15 μου και δεν προχώρησα τότε στην εκπαίδευση. Πριν από πέντε χρόνια το πήρα απόφαση. Αρχικά πήγα σε Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας, μετά στο ΕΠΑΛ και μετά στο Νυκτερινό Λύκειο. Σκοπός μου ήταν από την αρχή να δώσω Πανελλαδικές και να περάσω νηπιαγωγός, όπως πέρασα» λέει.

«Είναι αδύνατο να περιγράψω τα συναισθήματα που νιώθω. Ακόμα δεν το πιστεύω. Γι’ αυτό και σε ανθρώπους που δεν κατάφεραν να σπουδάσουν, αυτό που τους λέω είναι να μην διστάσουν ούτε δευτερόλεπτο, χωρίς δεύτερη σκέψη. Ποτέ δεν είναι αργά για τη γνώση» επισημαίνει.

Σημαντική υποστήριξη. Η κυρία Χριστοδούλου μιλάει με τα καλύτερα λόγια για το Σχολείο και τους εκπαιδευτικούς του. «Συνέβαλε σημαντικά στη διαμόρφωση του χαρακτήρα μου. Η γενική εμπειρία ήταν συγκλονιστική, κοινωνικοποιήθηκα και ενισχύθηκε πολύ η αυτοπεποίθηση μου. Πλέον αισθάνομαι ότι είμαι άλλος άνθρωπος. Πριν από το σχολείο ήμουν πολύ πιο διστακτική σε όλα. Πλέον όχι!» υπογραμμίζει και συμπληρώνει ότι στην προσπάθειά της είχε την απόλυτη συμπαράσταση του συζύγου και των παιδιών της.

«Είναι σημαντική η βοήθεια που είχαμε από όλους τους καθηγητές μας. Είχαν κατανόηση και μεγάλη υπομονή. Τους ευχαριστώ όλους από το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας, το ΕΠΑΛ, το Γενικό Λύκειο, το Εσπερινό».

Αλλωστε η κόρη της, φοιτήτρια στο 5ο έτος της Γυμναστικής Ακαδημίας, δηλώνει πως «δεν το πίστευα ούτε εγώ βλέποντας τα αποτελέσματα! Χάρηκα πάρα πολύ γιατί αυτό ήταν το πιο μεγάλο όνειρο της μητέρας μου, ειδικά αυτή η σχολή που πέρασε. Το ήθελε πάρα πολύ και είμαι ενθουσιασμένη που πέτυχε τον στόχο της».