Η Ολομέλεια του Συμβούλιου της Επικρατείας απέρριψε την αίτηση τη ΑΔΕΔΥ με την οποία ζητούσε να ανασταλούν ως αντισυνταγματικές οι εγκύκλιοι του υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης για την αξιολόγηση των ουσιαστικών προσόντων των δημοσίων υπαλλήλων και των υπαλλήλων των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ).

Υπενθυμίζεται ότι τον ερχόμενο Οκτώβριο θα συζητηθεί στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας η κυρία προσφυγή της ΑΔΕΔΥ για το ίδιο θέμα.

Η ΑΔΕΔΥ υποστηρίζει ότι οι εγκύκλιοι του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης είναι αντίθετες στα άρθρα 77 και 109 του Συντάγματος και στις συνταγματικές αρχές της ισότητας, της αμεροληψίας, της διαφάνειας και της αξιοκρατίας.

Το ΣτΕ αναφέρει ότι οι επίμαχες εγκύκλιοι δεν υπόκειται σε αναστολή, γιατί «συνδέονται άμεσα με την οργάνωση και την ομαλή λειτουργία των δημοσίων υπηρεσιών και των υπηρεσιών των ΝΠΔΔ», ενώ αμφισβητεί εάν μπορούν οι εγκύκλιοι να προσβληθούν στα δικαστήρια. Δηλαδή, εάν μπορεί να ζητηθεί η ακύρωση εγκυκλίων από το ΣτΕ.

Οι σύμβουλοι Επικρατείας σημειώνουν ότι θα μπορούσε να δοθεί αναστολή, μόνο ένα συνέτρεχαν εξαιρετικοί λόγοι ή εάν εφαρμογή των επίμαχων εγκυκλίων θα προκαλούσε στους δημοσίους, κ.λπ. υπαλλήλους «βλάβη σοβαρή και ανεπανόρθωτη ή δυσχερώς επανορθώσιμη, οπότε επιτρέπεται κατ’ εξαίρεση, να χορηγηθεί αναστολή ύστερα από συνεκτίμηση και των αναγκών της υπηρεσίας».

Ακόμη, αναφέρεται στην δικαστική απόφαση ότι οι ισχυρισμοί της ΑΔΕΔΥ περί αντισυνταγματικότητας είναι «προδήλως αβάσιμοι», δηλαδή, πιθανολογείται ότι δεν θα γίνουν δεκτοί κατά την εξέταση από το ΣτΕ της κυρίας προσφυγής της ΑΔΕΔΥ.

Επίσης, αναφέρεται στην απόφαση ότι η Επιτροπή Αναστολών του ΣτΕ ως δικαστικός σχηματισμός μπορεί να θεωρήσει τις επίμαχες εγκυκλίους «ως προδήλως αντισυνταγματικές», καθώς όπως είναι γνωστό για ζητήματα αντισυνταγματικότητας μπορεί να επιλύσει μόνο η Ολομέλεια του ΣτΕ και όχι τα Τμήματα ή οι Επιτροπές Αναστολών.

Σε άλλο σημείο αναφέρει η δικαστική απόφαση ότι για το θέμα της αξιολόγησης δεν υπάρχει σχετική νομολογία.

Παράλληλα, η Ολομέλεια αναφέρει ότι η βλάβη την οποία επικαλείται η ΑΔΕΔΥ ότι θα υποστούν οι δημόσιοι υπάλληλοι (δυσμενής αξιολόγηση που θα έχει ως συνέπεια αρνητικές επιπτώσεις στην μισθολογική εξέλιξη ή την ενδεχόμενη ένταξη στο σύστημα κινητικότητας -διαθεσιμότητας) δεν προέρχεται από τις επίμαχες εγκυκλίους, αλλά από «τις μέλλουσες εκθέσεις αξιολόγησης, που θα εκδοθούν, οι οποίες θα μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο δικαστικού ελέγχου».

Διευκρινίζει ακόμη το ΣτΕ ότι οι εκθέσεις αξιολόγησης του 2013 σύμφωνα με το Ν.4250/2014 δεν θα ληφθούν υπόψη κατά την αποτίμηση των προσόντων των δημοσίων υπαλλήλων για τη θέση τους σε καθεστώς διαθεσιμότητας ή κινητικότητας, αλλά και «εν πάση περιπτώσει, η επικαλούμενη βλάβη από την ΑΔΕΔΥ είναι δυνατόν να αποκατασταθεί σε περίπτωση ευδοκιμήσεως της αιτήσεως ακυρώσεως». καταλήγει η Ολομέλεια του ΣτΕ.