Η μουσική ήταν για τον Παύλο Φύσσα, τον 34χρονο που μαχαιρώθηκε θανάσιμα ξημερώματα Τετάρτης στο Κερατσίνι από μέλος της Χρυσής Αυγής, μια διέξοδος. Δεν περίμενε ότι με τα τραγούδια του θα κέρδιζε χρήματα. Σχεδόν όλα άλλωστε κυκλοφορούν ελεύθερα στο Διαδίκτυο και στις συναυλίες του δεν χρέωνε εισιτήριο. Ο πατέρας του, ως σωληνάς στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη, έχει γλιτώσει από ατυχήματα αλλά έχει θρηνήσει πολλούς συναδέλφους. Από το 1988 μέχρι σήμερα 25 εργάτες σκοτώθηκαν στο Πέραμα σε εκρήξεις και πυρκαγιές, εγκλωβισμένοι στα αμπάρια δεξαμενόπλοιων. Ο Παύλος Φύσσας είχε δουλέψει μετά το σχολείο σε αντίστοιχα πόστα. Το όνομά του βρίσκεται ακόμα στο μητρώο του Συνδικάτου Μετάλλου. Τα τελευταία χρόνια όμως είχε αφοσιωθεί στη μουσική για να ξεφύγει, όπως λένε γνωστοί του, από τον θάνατο.

Ο Πέτρος Πουντίδης, γνωστός και ως «Τοτέμ» στη μουσική σκηνή του χιπ – χοπ, ήταν παιδικός φίλος με τον Φύσσα. Γνωρίζονταν από την εφηβεία. Μαζί έκαναν μεροκάματα στη Ζώνη και για λίγο διάστημα τραγούδησαν στο ίδιο συγκρότημα. Τον συναντήσαμε χτες στο σπίτι του στο Πέραμα, άυπνο από τη νύχτα της επίθεσης, όταν πληροφορήθηκε τον χαμό του φίλου του. «Νομίζαμε ότι είχαν τελειώσει αυτά. Θυμίζουν όμως την Κατοχή, τότε που κάποιοι φορούσαν κουκούλες», είπε η γιαγιά τού Πουντίδη που γνώριζε και εκείνη τον Παύλο Φύσσα. «Κουβαλούσαμε λαμαρίνες, έτσι βγάζαμε λεφτά», δήλωσε στα «ΝΕΑ» ο εγγονός της. «Στο σχολείο, όταν ακούγαμε τα μπαμ, τρέχαμε να δούμε τι είχε συμβεί στη Ζώνη. Γίνονταν συχνά ατυχήματα στα καράβια. Αλλος είχε μέσα τον θείο του, άλλος τον πατέρα του. Φοβόμασταν για νεκρούς».

Ο Παύλος Φύσσας δούλεψε στη Ζώνη από το 1998 μέχρι το 2003. Ο πατέρας του μαζεύει ακόμα ένσημα για να καταφέρει να βγει στη σύνταξη. Τα μεροκάματα όμως έχουν στερέψει τελευταία στο Πέραμα. Την περασμένη Δευτέρα είχαν εκδοθεί, σύμφωνα με το Λιμεναρχείο της περιοχής, μόλις δύο άδειες εργασίας από εργολάβους για 13 άτομα συνολικά. «Ο πατέρας του Παύλου, ο μαστρο-Τάκης, είχε γλιτώσει δέκα φορές από ατυχήματα. Με τη μουσική ο Παύλος έψαχνε μια διαφυγή απ’ αυτά», είπε ο Πουντίδης.

ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ ΣΕ ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ. Στα 18 του ο Φύσσας γνωρίστηκε με μέλη της Freestyle Productions, της εταιρείας παραγωγής low bap μουσικής με έδρα το Πέραμα, μέσω της οποίας κυκλοφόρησαν και οι δύο πρώτοι δίσκοι των Active Member. «Αγαπούσε πολύ αυτό που κάναμε. Ερχόταν σε συναυλίες. Τον θεωρούμε αδερφό μας. Στη μουσική του τον απασχολούσαν ζητήματα για πρόσφυγες, μετανάστες και η κατεστημένη βία», λέει στα «ΝΕΑ» εκπρόσωπος της εταιρείας παραγωγής. Σε κάποια τραγούδια του αναφερόταν στη δολοφονία του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου και του Κάρλο Τζουλιάνι, του διαδηλωτή που πυροβολήθηκε εξ επαφής από αστυνομικό στη Γένοβα το 2001, στις διαμαρτυρίες κατά της Συνόδου του G8.

Τα τελευταία δέκα χρόνια ο Φύσσας είχε αφοσιωθεί στη μουσική. Το καλλιτεχνικό του ψευδώνυμο ήταν «Killah P», το οποίο ο ίδιος είχε δηλώσει ότι σημαίνει «Δολοφόνος του Παρελθόντος». Φίλοι και γνωστοί του λένε ότι δεν ανήκε οργανωμένα σε κάποιον πολιτικό χώρο και ότι «δεν μπορούσε να στεριώσει σε κάποια παράταξη καθώς στα πιστεύω του ήταν αντιφασίστας». Ενας από τους στόχους του πρόσφατα ήταν να οργανώσει συναυλίες σε πλατείες και γειτονιές της περιοχής του.

Killah P – Ζόρια

Killa P – Σιγά μην κλάψω, σιγά μην φοβηθώ

Killah P – Ο Πειραιάς στην πλάτη μου