«Η αυτοδίκαιη αργία δεν αφορά το σύνολο των πειθαρχικών υποθέσεων που εκκρεμούν, και κυρίως δεν αφορά απλές παραβάσεις του υπαλληλικού κώδικα, για τις οποίες αρμόδια να αποφασίσουν είναι τα αρμόδια πειθαρχικά όργανα» διευκρινίζει ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης Αντώνης Μανιτάκης, με έγγραφό του που διαβιβάστηκε στη Βουλή.

Όπως εξηγεί στο έγγραφο ο κ. Μανιτάκης, «η ρύθμιση για την αυτοδίκαιη αργία επηρεάζει αποκλειστικά και μόνο υπαλλήλους που είτε έχουν παραπεμφθεί αμετάκλητα στο αρμόδιο δικαστήριο για κακουργήματα και σοβαρά πλημμελήματα, είτε έχουν παραπεμφθεί στο πειθαρχικό συμβούλιο (προφανώς, μετά από διερεύνηση και αξιολόγηση καταγγελίας) για σοβαρότατα πειθαρχικά παραπτώματα».

Συγκεκριμένα, με το Ν. 4093/2012 τίθενται σε αυτοδίκαιη αργία οι υπάλληλοι που:

α) στερήθηκαν την προσωπική τους ελευθερία με απόφαση ή ένταλμα

β) εκδόθηκε σε βάρος τους ένταλμα προσωρινής κράτησης

γ) παραπέμφθηκαν αμετάκλητα ενώπιον του αρμοδίου δικαστηρίου για κακούργημα, ή για περιοριστικώς αναφερόμενα πλημμελήματα, όπως κλοπή, υπεξαίρεση, απάτη, εκβίαση, πλαστογραφία, δωροδοκία, απιστία περί την υπηρεσία και οποιοδήποτε έγκλημα κατά της γενετήσιας ελευθερίας,

δ) τους επιβλήθηκε η πειθαρχική ποινή της προσωρινής ή της οριστικής παύσης

ε) παραπέμφθηκαν ενώπιον του αρμόδιου πειθαρχικού συμβουλίου για ένα από τα αναφερόμενα στη διάταξη πειθαρχικά παραπτώματα, μεταξύ των οποίων π.χ. πράξεις άρνησης αναγνώρισης του συντάγματος, απόκτηση οικονομικού οφέλους κατά την άσκηση των καθηκόντων, αναξιοπρεπής ή ανάρμοστη συμπεριφορά, σοβαρή απείθεια, αδικαιολόγητη αποχή από την εκτέλεση καθηκόντων, παράλειψη των πειθαρχικών οργάνων να προβούν σε δίωξη και τιμωρία πειθαρχικού παραπτώματος κλπ.

Ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης επισημαίνει ταυτόχρονα ότι «προβλέπεται υπό προϋποθέσεις η δυνατότητα αναστολής ή άρσης της αργίας και η επαναφορά του υπαλλήλου στην υπηρεσία του» και ότι «τα αρμόδια όργανα έχουν τη δυνατότητα, αφού λάβουν υπόψη τις ιδιαίτερες περιστάσεις της υπόθεσης να κρίνουν αιτιολογημένα ότι δεν είναι εξ αντικειμένου αναγκαία η συνέχιση της παραμονής του υπαλλήλου εκτός υπηρεσίας, να αποφασίζουν την αναστολή της αργίας και να επαναφέρουν τον υπάλληλο στα καθήκοντά του ή να τον μετακινούν».

Διευκρινίζει, επίσης, ότι «η αναστολή της αργίας μπορεί να ζητηθεί και από τον υπάλληλο που έχει τεθεί σε αργία, ο οποίος διατηρεί παράλληλα και το δικαίωμα να επιδιώξει δικαστικά την αναστολή. Από τη ρύθμιση αυτή εξαιρούνται οι υπάλληλοι που στερήθηκαν την προσωπική τους ελευθερία από πρωτοβάθμια ή δευτεροβάθμια απόφαση ποινικού δικαστηρίου ή με ένταλμα προσωρινής κράτησης και οι τιμωρηθέντες με την ποινή της οριστικής παύσης».

Το έγγραφο του κ. Μανιτάκη διαβιβάστηκε στη Βουλή στις 11 Απριλίου μετά από ερώτηση του βουλευτή της ΝΔ Κώστα Κουκοδήμου για την αργία των δημοσίων υπαλλήλων και το νέο υπαλληλικό κώδικα.

Ο κ. Κουκοδήμος ανέφερε ότι «με βάση τον νέο πειθαρχικό κώδικα των Δημοσίων Υπαλλήλων που τέθηκε σε ισχύ τον Δεκέμβριο του 2012, προβλέπεται αργία- διαθεσιμότητα σε υπάλληλο, πριν ακόμη τελεσιδικήσει μια πειθαρχική απόφαση, κάτι που σημαίνει ότι με μια απλή καταγγελία οποιουδήποτε, ο υπάλληλος θα τίθεται σε αργία».