Την υποχρέωση των οδηγών να φέρουν πάντα μαζί τους το Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου του ΚΤΕΟ και την Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων, εκτός των άλλων υποχρεωτικών εγγράφων, ενσωματώνει στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) το

υπουργείο Ανάπτυξης με τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή.

Για κάθε ένα έγγραφο-άδεια που δεν θα έχει μαζί του, θα πληρώνει πρόστιμο 20 ευρώ (π.χ τα φορτηγά και τα λεωφορεία υποχρεούνται πλέον να διαθέτουν βεβαίωση καλής λειτουργίας του ταχογράφου ή του «κόφτη» ταχύτητας).

Σύμφωνα με το τροποποιημένο άρθρο 100 του ΚΟΚ, ο οδηγός υποχρεούται να έχει εκτός από την άδεια οδήγησης, την άδεια κυκλοφορίας του οχήματος, το ασφαλιστήριο συμβόλαιο και την απόδειξη πληρωμής τελών κυκλοφορίας, το

Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου και την Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων καθώς και κάθε άλλο έγγραφο, ανάλογα με την κατηγορία του διπλώματός του και του οχήματος που οδηγεί.

Με την ίδια τροπολογία που κατέθεσε ο υπουργός Μεταφορών Κώστας Χατζηδάκης, ενσωματώνεται στην ελληνική νομοθεσία το σύνολο των αλλαγών στον τρόπο έκδοσης των νέων αδειών οδήγησης, που ήδη έχουν τεθεί σε εφαρμογή από τον περασμένο Ιανουάριο, λόγω της υποχρεωτικής εφαρμογής από τη χώρα μας της αντίστοιχης κοινοτικής οδηγίας.

Υπεράνω κάθε αλλαγής βρίσκονται για άλλη μια φορά οι Ελληνες οδηγοί-ιδιοκτήτες ταξί, οι οποίοι εξακολουθούν να παραμένουν οι μοναδικοί οδηγοί στην Ευρώπη που δεν υποχρεώνονται να φορούν ζώνη ασφαλείας!

Σύμφωνα με τη χτεσινή τροπολογία, κάθε οδηγός που εντοπίζεται να οδηγεί οποιοδήποτε όχημα-δίκυκλο-τρίκυκλο χωρίς την κατάλληλη άδεια οδήγησης, τιμωρείται με ποινή φυλάκισης έως 12 μηνών, με διοικητικό πρόστιμο 200 ευρώ

και με αφαίρεση της «ακατάλληλης» άδειας για διάστημα 30 ημερών.

Επίσης, οι επαγγελματίες οδηγοί φορτηγών ή λεωφορείων, εφόσον οδηγούν χωρίς να κατέχουν το κατάλληλο Πιστοποιητικό Επαγγελματικής Ικανότητας (ΠΕΙ) θα καλούνται να πληρώνουν πρόστιμο 400 ευρώ, ενώ θα τους αφαιρείται η άδεια οδήγησης για έναν μήνα.

Ακόμα, ορίζεται ότι το κόστος μόνο για την εξέταση του υποψηφίου οδηγού θα ανέρχεται στα 90 ευρώ, αν και το συνολικό κόστος είναι πιο αυξημένο λόγω της υποχρέωσης παρακολούθησης περισσότερων ωρών μαθημάτων.

Επιπλέον προβλέπεται χρέωση 30 ευρώ για την εκτύπωση οποιασδήποτε κατηγορίας άδειας οδήγησης.

Οι αλλαγές που σύμφωνα με την κοινοτική οδηγία ισχύουν από τις 19 Ιανουαρίου 2013 στην Ε.Ε και τώρα ενσωματώνονται και στην ελληνική νομοθεσία, αφορούν κυρίως τους υποψηφίους οδηγούς δικύκλων για τους οποίους οι εξετάσεις γίνονται δυσκολότερες και ακριβότερες και τις κατηγορίες και το χρόνο ισχύος των διπλωμάτων οδήγησης.

Υπενθυμίζεται, ότι με τις νέες διατάξεις, θεσπίστηκε η ανανέωση του διπλώματος κάθε 15 χρόνια και αυξήθηκε ο αριθμός των πρακτικών μαθημάτων των υποψηφίων.

Παράλληλα, οι υποψήφιοι δικυκλιστές που εξετάζονται για δίπλωμα, υποχρεώνονται να φορούν ειδικό ρουχισμό προστασίας (ειδική φόρμα, επιγονατίδες κ.λ.π).

Συγκεκριμένα, τα νέα διπλώματα θα ανανεώνονται πλέον κάθε 15 χρόνια έως την ηλικία των 65 χρόνων και μετά τα 65 κάθε τρία χρόνια. Οι κάτοχοί τους θα πρέπει να υποβάλλονται εκ νέου σε ιατρικές εξετάσεις (από παθολόγο και

οφθαλμίατρο).

Εάν εντοπίζεται πρόβλημα θα παραπέμπονται σε δευτεροβάθμιες επιτροπές. Ωστόσο, δεν θα υποβάλλονται ξανά σε θεωρητικές ή πρακτικές εξετάσεις.

Παράλληλα, δημιουργήθηκαν νέες κατηγορίες αδειών οδήγησης οι οποίες δεν υπήρχαν, προσαρμόζοντας τις άδειες στην τεχνολογία και τις προδιαγραφές των οχημάτων που κυκλοφορούν.

Συγκεκριμένα θεσμοθετούνται οι κατηγορίες ΑΜ για τα μοτοποδήλατα, Γ1 (C1) για τα φορτηγά έως 7,5 τόνους και Δ1 (D1) για τα λεωφορεία έως 16 θέσεων.

Το νέο δίπλωμα για τα μοτοποδήλατα ονομάζεται ΑΜ, ενώ η Τροχαία βγήκε από το παιχνίδι και τα διπλώματα μοτοποδηλάτου χορηγούνται και αυτά από τις υπηρεσίες Μεταφορών σε υποψηφίους άνω των 16 χρόνων.