Η παραίτηση του διευθύνοντος συμβούλου της ΕΡΤ ΑΕ Νίκου Σίμου είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου στα προβλήματα, υποστηρίζουν κύκλοι της ΕΡΤ που βλέπουν την κρατική ραδιοτηλεόραση σαν ακυβέρνητο καράβι. Αν δεν γίνει δε κάτι δραστικό, η ΕΡΤ θα οδηγηθεί σε απαξίωση και συρρίκνωση, την ώρα που ο Νίκος Σίμος εμφανίζεται ως θύμα πιέσεων κομματικών και οικονομικών κύκλων.

«Προωθείται με αδιαφανή τρόπο ένα δίκτυο οργανωτικού ελέγχου της ΕΡΤ με έκδηλα κομματικά χαρακτηριστικά», υποστηρίζει ο Τέλης Σαμαντάς, μέλος του ΔΣ της ΕΡΤ. Ευθύνες επιρρίπτονται και στη διοίκηση από συνδικαλιστές της ΠΟΣΠΕΡΤ «επειδή ενδίδει σε πιέσεις».

Προ ημερών το ΔΣ του οργανισμού, ενώ συζητούσε για την έγκριση –ακόμη –πέντε μεικτών (εξωτερικών) παραγωγών, ενημερώθηκε από την προϊσταμένη των οικονομικών υπηρεσιών πως «ο προϋπολογισμός της εταιρείας για το 2013 έχει ήδη ξοδευτεί σε ποσοστό 80%».

Ωστόσο, πήραν το πράσινο φως δύο εκπομπές (οι άλλες τρεις θα επανεξεταστούν σε προσεχή συνεδρίαση). Από τις δύο που εγκρίθηκαν είναι και το κυριακάτικο «Επτά» της ΝΕΤ, στην οποία οι Βάλια Πετούρη και Αννα Παπασωτηρίου, μόνιμοι υπάλληλοι της ΕΡΤ, συζητούν με καλεσμένο την επικαιρότητα της εβδομάδας. «Γιατί η εκπομπή που αξιοποιεί εργαζομένους της ΕΡΤ, στούντιο και υλικό της ΕΡΤ να εμφανίζεται ως μεικτή –εξωτερική –παραγωγή;» απορούν εργαζόμενοι που περιμένουν εξόφληση δεδουλευμένων τεσσάρων μηνών, αλλά εισπράττουν απαντήσεις περί «αδυναμίας καταβολής» από τη διοίκηση.

Πέτρα σκανδάλου θεωρείται και η καθημερινή εκπομπή «136» της ΝΕΤ, επίσης μεικτή παραγωγή, η οποία φέρεται να επιβαρύνει την ΕΡΤ με 3.000 ευρώ, σύμφωνα με στελέχη της. Σε πρόσφατη συνεδρίασή του το ΔΣ ετεροχρονισμένα ενέκρινε κονδύλι 27.000 ευρώ για «έξοδα προετοιμασίας» της, παρότι το απογευματινό μαγκαζίνο είχε αποφασιστεί από τον Οκτώβριο και μεταδίδεται –έπειτα από αναβολές –από τα μέσα Δεκεμβρίου. Τα οικονομικά της συγκεκριμένης εκπομπής αναμένεται να αποτελέσουν αντικείμενο εισαγγελικής έρευνας, επεσήμαναν πηγές.

Στο μεταξύ, η σολομώντειος λύση της τροπολογίας για πρόσληψη συμβασιούχων στην ΕΡΤ με δελτίο παροχής υπηρεσιών, η οποία απαιτεί την έγκριση τριών συναρμόδιων υπουργών (ήτοι των κ. Κεδίκογλου, Μανιτάκη και Στουρνάρα), φαίνεται να προσκρούει στην άρνηση του υπουργού Οικονομικών «διότι παραβιάζει μνημονιακούς όρους», όπως ανέφεραν κύκλοι της ΕΡΤ.

Πάντως για την περίφημη λίστα συμβασιούχων –όταν και όποτε δοθεί λύση –έχει ήδη ξεκινήσει μάχη μεταξύ κομμάτων αλλά και κέντρων επιρροής εντός και εκτός της ΕΡΤ.

Από την άλλη πλευρά, σύμφωνα με κυβερνητική πηγή, καταβάλλεται προσπάθεια οι δημοσιογράφοι της κρατικής ραδιοτηλεόρασης να εξαιρεθούν από την υπαγωγή στο ενιαίο μισθολόγιο του Δημοσίου.

Ακόμα κι έτσι οι εργαζόμενοι της ΕΡΤ φέρονται να έχουν υποστεί μισθολογική μείωση που φθάνει και το 40%, ενώ ο προϋπολογισμός του 2013 προβλέπει μειωμένο άνω του 30% το κόστος μισθοδοσίας του προσωπικού.

Την ίδια ώρα στο ραδιομέγαρο έχουν προσληφθεί συνολικά 35 δημοσιογράφοι σε θέσεις προσωπικού ειδικών θέσεων (ΠΕΘ) και συμβούλων με μηνιαίες μεικτές απολαβές 4.000 ευρώ καθένας.

«Δημοσιογράφος με προϋπηρεσία στην ιδιωτική τηλεόραση που δεν εξελέγη βουλευτής προσλήφθηκε στην ΕΡΤ ως σύμβουλος με 4.000 ευρώ μηνιαίως. Αλλος έχει τις ίδιες απολαβές αν και άνευ αντικειμένου. Υπάρχει επίσης σκηνοθέτρια που ήρθε στην Αγία Παρασκευή επί πρωθυπουργίας Παπανδρέου με μισθό 4.000 ευρώ και παραμένει χωρίς να κάνει τίποτα. Στον αντίποδα, ο αρχισυντάκτης του κεντρικού δελτίου της ΝΕΤ έχει μηνιάτικο 1.500 ευρώ», ισχυρίζονταν συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι στην ΕΡΤ.

Οι τηλεοπτικές σειρές

Ενώ τα ιδιωτικά κανάλια διαφημίζουν ήδη, παρά την κρίση, νέες ελληνικές σειρές, στην ΕΡΤ τελευταία φορά που μεταδόθηκε σειρά μυθοπλασίας ήταν ο «Καρυωτάκης» τη σεζόν 2008-2009. Η προσπάθεια που είχε κάνει ο πρώην διευθυντής τηλεόρασης Κώστας Σπυρόπουλος και η οποία εξασφάλισε στην ΕΡΤ την αφρόκρεμα της βρετανικής τηλεοπτικής παραγωγής (όπως «Ο Πύργος των Ντάουντον», «Τιτανικός», «Επιθεωρητής Βαλάντερ») και το δανικό πολιτικό θρίλερ «Μπόργκεν» με μέσο κόστος επεισοδίου τα 2.500 ευρώ (καθένα) δεν είχε συνέχεια. Και να σκεφτεί κανείς πως για τις ίδιες παραγωγές κανάλια της Ισπανίας και της Ιταλίας κατέβαλλαν έως και 22.000 ευρώ το επεισόδιο.