Με το άνοιγμα των γραφείων της Χρυσής Αυγής στα βόρεια προάστια καταργείται και η Εθνικιστική Συσπείρωση. Σύμφωνα με τον Δημήτρη όμως, κάποια πρώην μέλη έφτιαξαν δικές τους, πιο μικρές, ομάδες και συνεχίζουν να χτυπούν αλλοδαπούς. «Με ενόχλησε αυτό. Επιθέσεις σαν κι αυτές είναι ανούσιες. Αν τους έπιαναν θα έμπλεκα και εγώ. Τα μέλη έχουν γραμμή να μην κάνουν επιθέσεις» τονίζει.

Παρόμοια περιστατικά παρατηρούνται και σε άλλα μέρη. Πριν από τρεις εβδομάδες, τρεις έλληνες μαθητές λυκείου σε σχολείο που υπάγεται στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πειραιά έδεσαν με σχοινί σε ένα δέντρο και χτύπησαν έναν ινδό μαθητή γυμνασίου. Παραδέχτηκαν το σφάλμα τους, είπαν ότι δεν είχαν ρατσιστικά κίνητρα, τιμωρήθηκαν με αποβολή. Αυτό που θορύβησε όμως τη διευθύντρια της Δευτεροβάθμιας Ευδοξία Μανδαλή ήταν η απάθεια της κοινωνίας. «Το περιστατικό έγινε το μεσημέρι, σε κεντρικό σημείο. Ουδείς ενήλικος παρενέβη» λέει. «Κάποιοι έδιναν συγχαρητήρια στα παιδιά. Παρόμοια ήταν και η αντίδραση μητέρας τιμωρημένου μαθητή».

Λίγα χιλιόμετρα μακρύτερα, σε γυμνάσιο της Δυτικής Αττικής, τα πρότυπα που έχουν οι μαθητές δεν διαφέρουν. «Εχει έναν χρόνο τώρα που χτυπάμε τους μετανάστες» λέει ο 15χρονος Αποστόλης. «Βλέπαμε μεγάλους να το κάνουν. Λέγαμε να πάμε και εμείς για πλάκα και έγινε συνήθεια». Στην ερώτηση τι αντιπροσωπεύει για αυτούς η Χρυσή Αυγή ένα παιδί του ίδιου σχολείου απαντάει «μόνο βία» και κάποιο άλλο λέει: «Η Χρυσή Αυγή δεν απειλεί, δέρνει. Ετσι και εμείς». «ΤΑ ΝΕΑ» επέλεξαν για την προστασία του σχολείου και των μαθητών να μη δημοσιοποιήσουν τα στοιχεία της περιοχής. Ούτε τα ονόματα των παιδιών που δημοσιεύονται είναι τα αληθινά. Ωστόσο αποσπάσματα της ηχογραφημένης συνομιλίας μαζί τους, στην οποία παραδέχονται τις επιθέσεις, είναι διαθέσιμα στην ιστοσελίδα της εφημερίδας («https://www.tanea.gr» www.tanea.gr).

Εκπαιδευτικός αυτών των παιδιών εξηγεί ότι οι μαθητές της «είχαν πάντα την τάση να αποδείξουν ότι δεν βρίσκονται στον πάτο της κοινωνίας και τώρα οι μετανάστες γίνονται στόχος τους». Σχεδόν κάθε σπίτι σε αυτή την περιοχή έχει και έναν άνεργο. Ο πατέρας του 15χρονου Αποστόλη έχασε τη δουλειά του πριν από πέντε μήνες. Το παιδί κατηγορεί τους μετανάστες. Κάποτε αυτό το γυμνάσιο λειτουργούσε ως αθλητικό σχολείο. Σήμερα δεν έχει καθηγητή Μουσικής και Καλλιτεχνικών. Πέρσι, όταν επρόκειτο να διατεθεί μετά τη λήξη του προγράμματος μια σχολική αίθουσα για διδασκαλία Ελληνικών σε αλλοδαπούς αρκετοί γονείς αντέδρασαν. Φέτος δεν έγιναν αντίστοιχα μαθήματα.

Η ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ. Διευθυντές και καθηγητές προσπαθούν αλλού κάπως αμήχανα, αλλού οργανωμένα ή σιωπηλά – φοβούμενοι και τον στιγματισμό – να αντιμετωπίσουν το φαινόμενο, ενώ το νεοϊδρυθέν Παρατηρητήριο για την Πρόληψη και Αντιμετώπιση της Σχολικής Βίας του υπουργείου Παιδείας σχεδιάζει ειδικές δράσεις για την πρόληψη των διακρίσεων. Μέχρι στιγμής, η πλειονότητα των κρουσμάτων ρατσιστικής βίας στα σχολεία αντιμετωπίζεται από τους διδάσκοντες με αποβολές. Ο Αποστόλης στο σχολείο της Δυτικής Αττικής τιμωρήθηκε με πενθήμερη αποβολή. Οι έφηβοι που συμμετείχαν στη συμπλοκή με αλλοδαπούς συμμαθητές τους στην Κρήτη των περασμένο Οκτώβριο τιμωρήθηκαν με αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.

Στο γυμνάσιο της Δυτικής Αττικής το διδακτικό προσωπικό αναζητά και άλλους τρόπους αντιμετώπισης της ρατσιστικής βίας. Τουλάχιστον δέκα από τους τριάντα καθηγητές παρακολούθησαν πέρσι σεμινάρια για την εκπαίδευση και τη διαφορετικότητα. Εχουν μοιράσει ερωτηματολόγια στους μαθητές και με τη βοήθεια ψυχολόγου θα αξιολογήσουν αρχικά τη στάση των παιδιών απέναντι στους μετανάστες. Σχεδιάζουν επίσκεψη στο Μουσείο Πολιτικών Εξορίστων της Αθήνας. Ευελπιστούν πως έτσι, με τον καιρό, το κυνήγι μεταναστών θα πάψει να είναι παιχνίδι.