ΓΙΑΤΙ ΤΗΝ ΕΙΠΕΣ ΦΩΝΗ ΠΑΤΡΙΔΑΣ;

Αρθρο - παρέμβαση του αντιπροέδρου της κυβέρνησης και υπουργού Οικονομικών

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 31/10/2011 08:00 |
Γιατί την είπες  φωνή Πατρίδας;

Η κρίση στην οποία έχει περιέλθει η χώρα είναι βαθιά και πολυεπίπεδη. Δεν είναι κρίση µόνον οικονοµική, ούτε πολύ λιγότερο κρίση απλώς δηµοσιονοµική. Είναι κρίση ηθική και υπαρξιακή. Δοκιµάζεται πλέον η κοινωνική και εθνική συνοχή. Δοκιµάζεται η ικανότητά µας να συνεννοούµαστε µε ορθολογικό τρόπο γύρω από θεµελιώδη ζητήµατα εθνικής στρατηγικής.

Η χώρα διατρέχει κινδύνους που, δυστυχώς, δεν συνειδητοποιεί, γιατί ένα µεγάλο µέρος της πολιτικής της εκπροσώπησης και των διαµορφωτών της κοινής γνώµης έχει κάνει την επιλογή να παίζει «εν ου παικτοίς». Αυτό έχει ως αποτέλεσµα να αλλοιώνεται ή ακόµα και να αντιστρέφεται η πραγµατικότητα. Η ελληνική κοινωνία δείχνει να απαντά µε λάθος τρόπο σε λάθος ερωτήµατα και να αγνοεί κρίσιµα δεδοµένα που απορρέουν από το συσχετισµό των δυνάµεων και τις εξελίξεις σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο.
Αν πράγµατι η ελληνική κοινωνία δεν µπορεί να διαχωρίσει την πολιτική αντιπαράθεση από τον σεβασµό της εθνικής ιστορικής µνήµης και της πολιτειακής της εκπροσώπησης, τότε δεν ξέρω αν µπορεί να γίνει κάτι σε επίπεδο οικονοµικής πολιτικής. Αν πράγµατι η ελληνική κοινωνία δεν µπορεί να απαιτήσει από τους εκπαιδευτικούς σεβασµό των παιδιών µας που δεν πρέπει να χρησιµοποιούνται ως µοχλός άσκησης συνδικαλιστικής πίεσης την ηµέρα της εθνικής γιορτής, τότε δεν ξέρω αν έχει σηµασία οποιαδήποτε µεταρρύθµιση του εκπαιδευτικού συστήµατος. Αν πράγµατι η ελληνική κοινωνία δεν µπορεί να αντιληφθεί πως χωρίς την είσπραξη των δηµοσίων εσόδων δεν µπορούν να πληρωθούν µισθοί και συντάξεις, τότε δεν ξέρω αν µπορούµε να βγούµε κάποια στιγµή από την δηµοσιονοµική περιπέτεια. Μόνη ελπίδα είναι να επιχειρείται µία επικοινωνιακή αλλοίωση της πραγµατικής στάσης της κοινωνίας. Αν αυτό δεν ισχύει, τότε τίποτα από όσα συµβαίνουν ή µπορεί να συµβούν σε πολιτικό επίπεδο δεν έχει σηµασία. Αυτό είναι το δηµοκρατικό πρόβληµα της χώρας, στο οποίο θα επανέλθω.

Οταν, στα µέσα Ιουνίου, αποδέχθηκα το φορτίο του υπουργείου Οικονοµικών, είκοσι µήνες µετά τις εκλογές του 2009, είχα βεβαίως την εικόνα της κατάστασης. Αυτή όµως επιδεινώθηκε από τότε σε όλη την Ευρώπη και πέραν αυτής, ενώ στο εσωτερικό της χώρας µία «τυφλή» πολιτική αντιπαράθεση συµβατικού χαρακτήρα, τείνει να καταστρέψει το ίδιο το ένστικτο αυτοσυντήρησης της πατρίδας µας.
Γνωρίζω πολύ καλά τα δικά µας λάθη, τις παραλείψεις, τις αµφιθυµίες, τις καθυστερήσεις των τελευταίων δύο ετών. Κανείς, από την άλλη πλευρά δεν µπορεί να αγνοήσει το µέγεθος της προσπάθειας των δυο αυτών χρόνων. Το δηµοσιονοµικό αποτέλεσµα, τις δύσκολες, αλλά αναγκαίες αποφάσεις, τις αλλαγές.
Βλέποντας, βεβαίως, τα πράγµατα αναδροµικά, είναι προφανές ότι θα έπρεπε να έχουν τεθεί µε άλλους όρους τα ζητήµατα, αµέσως µετά τις εκλογές του 2009. Το
ΠΑΣΟΚ ανέλαβε µία τεράστια ευθύνη, δυσανάλογα µεγάλη και επέτρεψε να καλλιεργηθεί σε µεγάλο µέρος της κοινής γνώµης η αίσθηση ότι το πρόβληµα δεν είναι ο δηµοσιονοµικός εκτροχιασµός και η ανεξέλεγκτη κατάσταση που είχε διαµορφωθεί µέχρι τον Οκτώβριο του 2009, αλλά η διαχείριση της κρίσης, από τότε µέχρι σήµερα.
Αυτή είναι µία ριζική ανατροπή των λογικών προϋποθέσεων της δηµόσιας συζήτησης. Τα δύο κόµµατα που µοιράστηκαν την ευθύνη της διακυβέρνησης τα τελευταία 37 χρόνια, επέλεξαν να κινηθούν σε διαφορετικά επίπεδα. Το ΠΑΣΟΚ να αναψηλαφήσει το παρελθόν του και τις κοινωνικές του αναφορές και να αναµετρηθεί µε µία ιστορική πρόκληση. Η Νέα Δηµοκρατία να αντλήσει, µε τον πιο συµβατικό και παλαιοκοµµατικό τρόπο, τα όποια οφέλη από την φθορά που προκαλεί στην Κυβέρνηση η διαχείριση της κρίσης και η δυσαρέσκεια από την εφαρµογή σκληρών, αλλά αναγκαίων σωστικών µέτρων. Το σχήµα αυτό είναι εξ ορισµού άνισο και νοθεύει, τόσο την αίσθηση της ευθύνης για την κατάσταση της χώρας, όσο και την εκτίµηση για το ποιος και πώς µπορεί να εγγυηθεί την προοπτική της.
Πάνω στον καµβά αυτόν οργανώθηκε, µε τη βοήθεια των µικρότερων κοµµάτων της αντιπολίτευσης και µεγάλου µέρους των ΜΜΕ, µία απόλυτα αδιέξοδη εικόνα. Η ανάληψη εκ µέρους της Κυβέρνησης και της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας του βάρους των δύσκολων αποφάσεων, που επιχειρούν να ανατρέψουν αντιπαραγωγικές και άνισες καταστάσεις δεκαετιών, επιτρέπει σε όλους τους άλλους να κάνουν, εκ του ασφαλούς, την δική τους κριτική, εξίσου εύκολα, είτε από τα αριστερά είτε από τα δεξιά, είτε ταυτοχρόνως και από τις δύο πλευρές.
Ολοι µπορούν να είναι κατά της µονιµότητας στο Δηµόσιο, αλλά και κατά της επαναξιολόγησης των εργαζοµένων σε αυτό και της εργασιακής εφεδρείας. Ολοι µπορούν να είναι κατά της φοροδιαφυγής αλλά και κατά των µέτρων για την είσπραξη και απόδοση του ΦΠΑ και κατά των τεκµηρίων διαβίωσης και κατά του καθολικού ηλεκτρονικού «πόθεν έσχες» και κατά της ανάγκης να τεκµηριώνεται µε αποδείξεις ο τρόπος διάθεσης του διαθεσίµου εισοδήµατος του καθενός. Ολοι µπορεί να είναι υπέρ της περικοπής των δηµοσίων δαπανών, αλλά κανείς δεν είναι έτοιµος να δεχθεί πως το µεγαλύτερο µέρος των δαπανών αυτών κατευθύνεται σε µισθούς, συντάξεις και επιχορηγήσεις ασφαλιστικών ταµείων. Ολοι θέλουν να κλείσουν δηµόσιες επιχειρήσεις και οργανισµοί, κανείς όµως δεν είναι έτοιµος να αποδεχθεί την επαναξιολόγηση ή πολύ περισσότερο την απόλυση του προσωπικού τους.

Η χώρα πρέπει να οργανωθεί και πάλι εκ του µηδενός. Να ξαναγράψει τους βασικούς της κανόνες, το ίδιο το κοινωνικό συµβόλαιο που λειτουργεί ως θεµέλιο κάθε Πολιτείας.
Αυτός θέλουµε να είναι ο στόχος του νέου Εθνικού Φορολογικού Συστήµατος, όχι οι τεχνικές λεπτοµέρειες αλλά οι µεγάλοι κανόνες που θεµελιώνουν την ίση και δίκαιη κατανοµή των βαρών και ανατρέπουν την πιο άγρια αδικία που συντελείται, για δεκαετίες τώρα, σε βάρος µισθωτών και συνταξιούχων χωρίς άλλα εισοδήµατα, σε βάρος όσων δεν µπορούν να αποκρύψουν εισοδήµατα από άλλες πηγές.
Στο µεταξύ όµως, ο κόµπος έφθασε στο χτένι µε την υποδοχή της απόφασης του Ευρωπαϊκού Συµβουλίου της 26ης Οκτωβρίου.
Το Ευρωπαϊκό Συµβούλιο αποφάσισε προχθές:
α. Να εκταµιευθεί προς την Ελλάδα η 6η δόση, ύψους 8 δισ. ευρώ, του αρχικού δανείου των 110 δισ. ευρώ που χορηγείται από την Ευρωζώνη και το ΔΝΤ µετά τον Μάρτιο του 2010.
β. Να δοθεί στην Ελλάδα νέο πρόγραµµα στήριξης από την Ευρωζώνη (EFSF) και το ΔΝΤ ύψους 100 δισ. ευρώ για την περίοδο 2012-2014 ώστε να καλυφθούν όλες οι δανειακές ανάγκες της χώρας, τα δηµοσιονοµικά της ελλείµµατα και οι ανάγκες επανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών της.
γ. Να καλυφθούν πλήρως οι ανάγκες χρηµατοδότησης και άρα ρευστότητας του ελληνικού χρηµατοπιστωτικού συστήµατος µέσω του ευρωσυστήµατος, από τώρα και έως την ολοκλήρωση όλων των διαδικασιών που θα επιτρέψουν στο ελληνικό χρηµατοπιστωτικό σύστηµα να λειτουργήσει ξανά αυτόνοµα. Αυτό σηµαίνει φυσικά και πολλαπλή πλήρη εγγύηση των καταθέσεων.
δ. Να περιοριστεί δραστικά, για την ακρίβεια στο ήµισυ, το δηµόσιο χρέος συνολικού ύψους 206 δισ. ευρώ που αυτή την στιγµή κατέχεται από τράπεζες και άλλους ιδιωτικούς φορείς διεθνώς, δηλαδή να περιοριστεί το ελληνικό δηµόσιο χρέος κατά 100 περίπου δισ. ευρώ, κατά 50% περίπου του ΑΕΠ, έτσι ώστε το 2020 το δηµόσιο χρέος να είναι 120% του ΑΕΠ, αντί για 173%, αν δεν αλλάξει τώρα κάτι, σύµφωνα µε την έκθεση του ΔΝΤ που αποδέχονται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η ΕΚΤ.
Αυτό το σχήµα καθιστά το ελληνικό δηµόσιο χρέος µακροπρόθεσµα βιώσιµο, σε συνδυασµό µε το περιορισµένο µέσο επιτόκιο και την µακρύτερη µέση διάρκειά του. Προς τον σκοπό αυτό οι εταίροι µας χορηγούν στην Ελλάδα ενίσχυση 30 δισ. ευρώ (άρα συνολικά άλλα 130 δισ., που µαζί µε τα αρχικά 110 µας κάνουν 240 δισ. στήριξης). Αυτά τα 30 δισ. θα χρησιµοποιηθούν για να καλυφθούν, εν µέρει, τα άλλα 100 δισ. που αποµένουν ως αξίωση στα χέρια ιδιωτών κοµιστών του ελληνικού δηµοσίου χρέους.

Ολα αυτά έγιναν εφικτά µέσα σε εξαιρετικά δύσκολες διεθνείς συνθήκες και ως αποτέλεσµα µίας εντατικής, δύσκολης και λεπτής διαπραγµάτευσης για δύο κατά βάση λόγους:
Ο πρώτος αφορά την Ελλάδα. Η Ελλάδα, χάρη στις βαριές θυσίες στις οποίες υπεβλήθη και υποβάλλεται ο λαός της, απέδειξε πώς µπορεί να πετύχει µία πρωτοφανή δηµοσιονοµική προσαρµογή, σε µικρό χρόνο, υπό συνθήκες βαθιάς ύφεσης και µε συνεχώς αυξανόµενο ετήσιο κόστος εξυπηρέτησης του δηµοσίου χρέους. Οι θεσµικοί µας εταίροι και δανειστές κατάλαβαν τώρα ότι αυτό το πρόγραµµα πρέπει να συνοδευτεί από µία ριζική παρέµβαση ως προς το µέγεθος του δηµοσίου χρέους προκειµένου να αποδώσει όχι µόνο δηµοσιονοµικούς αλλά και αναπτυξιακούς καρπούς, να ανασχέσει την ύφεση, να αλλάξει τα επίπεδα ρευστότητας, να δώσει προοπτική στην ελληνική οικονοµία και άρα στην απασχόληση. Τώρα που η Ελλάδα έδειξε ότι ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασµα το 2012 είναι εφικτός, οι εταίροι και δανειστές στήριξαν επιλογές που δεν είχαν ωριµάσει στην αντίληψή τους νωρίτερα. Τον Ιούλιο είχε γίνει ένα πρώτο βήµα που ανατράπηκε από σηµαντικές αλλαγές που µεσολάβησαν στο ευρύτερο ευρωπαϊκό και διεθνές περιβάλλον (π.χ. πίεση σε βάρος της Ιταλίας και της Ισπανίας, υποβάθµιση ακόµα και των ΗΠΑ από έναν οίκο αξιολόγησης). Κυρίως όµως ανατράπηκε από την επιµονή των τραπεζών να µειώσουν όσο γίνεται περισσότερο, µε διαφόρους χρηµατοοικονοµικούς τρόπους, την συµµετοχή τους στο κόστος της ελάφρυνσης του ελληνικού δηµοσίου χρέους.
Ο δεύτερος λόγος αφορά την ευρωζώνη συνολικά που είδε πως χρειάζονται πολύ πιο ριζικές και καθαρές αποφάσεις προκειµένου να ανακοπούν οι ασύµµετρες επιθέσεις εναντίον του ευρώ από τις αγορές και τους διεθνείς κερδοσκοπικούς κύκλους. Αυτό είχε ως αποτέλεσµα να αποφασιστεί, επιτέλους, µία ολοκληρωµένη στρατηγική που πρέπει να υποστηριχθεί από σειρά µέτρων και ισχυρή πολιτική επιµονή προκειµένου να µην έχει την τύχη άλλων αποφάσεων οι οποίες αποδείχθηκαν αργές και δειλές. Τώρα όµως υπάρχει και γνώση και βούληση της Ευρώπης, θέλω να πιστεύω.

Απέναντι σε αυτή τη δέσµη αποφάσεων του Ευρωπαϊκού Συµβουλίου, στο επίκεντρο των οποίων βρίσκεται η Ελλάδα και η ανασυγκρότηση της ελληνικής οικονοµίας, µέσα πάντα στην ευρωζώνη, βλέπουµε να οργανώνεται µία αρνητική υποδοχή. Ολες οι κυβερνήσεις των κρατών-µελών και όλοι οι ευρωπαϊκοί και διεθνείς θεσµοί θεωρούν ότι έγινε κάτι ιδιαίτερα σηµαντικό και ριζοσπαστικό για την Ελλάδα. Εδώ όµως βλέπουµε έρευνες της κοινής γνώµης να καταγράφουν αρνητική στάση της πλειοψηφίας των πολιτών ή ακόµη και διάθεση καταψήφισης των αποφάσεων σε περίπτωση διεξαγωγής δηµοψηφίσµατος, το οποίο παρ' όλα αυτά ζητείται να οργανωθεί. Παράλληλα όµως η µεγάλη πλειοψηφία της κοινής γνώµης φαίνεται να είναι αναφανδόν υπέρ της παραµονής της χώρας στο ευρώ!
Αναρωτιέµαι, λοιπόν, ποιον λόγο µπορεί να έχει ένας πολίτης που δοκιµάζεται από την κρίση και βλέπει τα εισοδήµατά του να περιορίζονται ή τη δουλειά του να χάνεται, να µην θέλει περικοπή των οφειλών του ελληνικού Δηµοσίου προς τις τράπεζες που κατέχουν οµόλογά του.
Γιατί µπορεί να ενοχλείται ένας απλός πολίτης επειδή η χώρα του, αντί να χρωστά 200 δισ. στις τράπεζες θα χρωστά 100 δισ. και το δηµόσιο χρέος της χώρας το 2020 αντί να είναι 173% του ΑΕΠ θα είναι µόνο 120%, δηλαδή µικρότερο κατά 53 ποσοστιαίες µονάδες του ΑΕΠ;
Aναρωτιέµαι ποιον λόγο µπορεί να έχει ένας πολίτης να αντιδρά απέναντι στο γεγονός πως µόλις ολοκληρωθεί το σχήµα αυτό, η χώρα θα έχει χρέος 100 δισ. λιγότερο και άρα θα πληρώνει περίπου 4,5 δισ. λιγότερους τόκους κάθε χρόνο (100 δισ. x 4,5% µέσο ετήσιο επιτόκιο) έχοντας τη δυνατότητα να παρουσιάσει µεγαλύτερα πρωτογενή πλεονάσµατα και να συντάξει έναν προϋπολογισµό πιο φιλικό προς την ανάπτυξη και την κοινωνία;

Αντιλαµβάνοµαι τη σηµασία που δίνουν, και ορθά, πολλοί στο ζήτηµα των χαρτοφυλακίων των ασφαλιστικών ταµείων που περιλαµβάνουν οµόλογα του ελληνικού Δηµοσίου.
Οπως είπα κατ' επανάληψη, εάν δεν είχε ληφθεί και αν δεν εφαρµοστεί η απόφαση της 26ης Οκτωβρίου, τα χαρτοφυλάκια των Ταµείων θα περιλάµβαναν οµόλογα που η εµπορική τους αξία κινείται κοντά στο 40% της ονοµαστικής, ενώ µε την νέα απόφαση, η ονοµαστική αξία των οµολόγων αυτών θα είναι πολύ µεγαλύτερη, στο επίπεδο του 65-70% και οι απώλειες στην περιουσία των Ταµείων θα αναπληρωθούν µε µεταφορά δηµόσιας περιουσίας.
Αυτή η µεταφορά δεν βαραίνει το δηµόσιο χρέος και θα γίνει µέσω ανώνυµης εταιρείας ειδικού σκοπού, οι µετοχές της οποίας θα διανεµηθούν αναλογικά στα Ταµεία. Επιπλέον, η ελάφρυνση του ετήσιου κρατικού προϋπολογισµού από τόκους, θα καταστήσει ευκολότερη την επιχορήγηση των Ταµείων και πιο ασφαλείς τις συντάξεις. Το Δηµόσιο, ούτως ή άλλως, καταβάλλει κάθε χρόνο σε επιχορηγήσεις το 50% της ονοµαστικής αξίας του χαρτοφυλακίου των Ταµείων, άρα σε δύο χρόνια τους δίνει το 100% της ονοµαστικής αξίας.
Ποιοι έχουν λόγο να είναι δυσαρεστηµένοι από τις αποφάσεις της 26ης Οκτωβρίου; Προφανώς οι µεγάλοι µέτοχοι και οι διοικήσεις τραπεζών που αναγκάζονται να γράψουν ζηµίες πολύ µεγαλύτερες από αυτές που προέβλεπε η απόφαση του Ιουλίου. Αυτό αφορά και τις ελληνικές τράπεζες. Οµως, µεταξύ Εθνους και τραπεζών, υπερισχύει το Εθνος. Μεταξύ γενικού συµφέροντος και οποιουδήποτε ιδιωτικού συµφέροντος υπερισχύει το γενικό συµφέρον. Το µεγάλο πρόβληµα των ελληνικών τραπεζών δεν είναι τα οµόλογα του ελληνικού Δηµοσίου, αλλά τα προβληµατικά χαρτοφυλάκια των δανείων τους. Από το 2008 έως σήµερα το κράτος έχει αναλάβει το βάρος στήριξης, µε τη µορφή κεφαλαιακής ενίσχυσης και εγγυήσεων, των ελληνικών τραπεζών, ύψους 128 δισ. και από αυτά έχουν ήδη ενεργοποιηθεί τα 93 δισ. Το Δηµόσιο µετέχει στο σκληρό πυρήνα των κεφαλαίων των ελληνικών τραπεζών µε προνοµιούχες µετοχές 3,9 δισ. ευρώ, που το συνολικό τους ύψος είναι µεγαλύτερο από τη συνολική χρηµατιστηριακή αξία των µετοχών όλων των τραπεζών.
Αρα κανείς δεν έχει µεγαλύτερο ενδιαφέρον για την πορεία των ελληνικών ιδιωτικών τραπεζών από το ελληνικό Δηµόσιο ως προνοµιούχο µέτοχο και εγγυητή τους.
Τράπεζες για µας είναι οι καταθέτες και οι αναπτυξιακές τους λειτουργίες στην οικονοµία µέσω της χορηγήσεως δανείων σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά. Θέλουµε ισχυρές και υγιείς ιδιωτικές τράπεζες. Μας αρκεί ένας αναδιοργανωµένος δηµόσιος πυλώνας. Δεν θέλουµε να αλλοιώσουµε τον ιδιωτικό χαρακτήρα των ιδιωτικών τραπεζών. Θέλουµε όµως το Δηµόσιο να βγει ωφεληµένο από τη διαδικασία κεφαλαιακής ενίσχυσης των τραπεζών. Τα κονδύλια συνεπώς που θα δοθούν από το EFSF για την κεφαλαιακή ενίσχυση των τραπεζών, θα εγγραφούν προσωρινά στο δηµόσιο χρέος και θα διαγραφούν µε τη διάθεση των αντίστοιχων µετοχών στην αγορά, το ταχύτερο δυνατόν. Προτίµησή µας όµως και επιδίωξή µας είναι η διαδικασία αυτή να γίνει, ει δυνατόν, µε νοµικούς και στατιστικούς κανόνες που επιτρέπουν να µην εγγραφεί καν προσωρινά στο δηµόσιο χρέος το σχετικό βάρος.
Οπως όµως και αν τη δει κανείς την απόφαση της 26ης Οκτωβρίου, σε σχέση µε την υπάρχουσα κατάσταση ή σε σχέση µε την αρχική απόφαση του Ιουλίου, αυτή είναι συντριπτικά καλύτερη. Η µείωση του καθαρού χρέους τον Ιούλιο, εάν εφαρµόζονταν όλα κατά γράµµα, θα ήταν 26 δισ. ευρώ. Τώρα τείνει στα 100 δισ. ευρώ. Κάποιοι θέλουν να αφαιρέσουν τα κονδύλια της επανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών, που εξήγησα πώς λειτουργούν σε σχέση µε το χρέος. Για τις ανάγκες της συζήτησης µπορώ να δεχθώ ακόµη και αυτό. Ακόµη και έτσι, το όφελος είναι σχεδόν τριπλάσιο. Ποιος έχει λόγο να δυσανασχετεί; Ποιος έχει λόγο να δηµιουργεί σύγχυση και θόρυβο; Κάποιοι που τα συµφέροντά τους θίγονται, όπως είπα. Αυτοί όµως δεν είναι οι έλληνες πολίτες, δεν είναι η κοινωνία στο όνοµα της οποία λέγονται προκλητικές και επικίνδυνες ανακρίβειες.

Εδώ παρεµβαίνει το επιχείρηµα της εθνικής κυριαρχίας και αξιοπρέπειας. Ο δηµαγωγικός ισχυρισµός ότι η απόφαση της 26ης Οκτωβρίου περιορίζει την εθνική µας κυριαρχία, θέτει τη χώρα υπό επιτροπεία. Οποιος διαβάσει τη σχετική παράγραφο (υπ' αριθµ. 10) της απόφασης του Ευρωπαϊκού Συµβουλίου, βλέπει µε πόση προσοχή είναι γραµµένη: Η κυριότητα της όλης διαδικασίας και η ευθύνη της εφαρµογής της ανήκει στην ελληνική κυβέρνηση και την Βουλή των Ελλήνων. Οι εταίροι µας και οι διεθνείς θεσµοί βοηθούν, στηρίζουν, παρακολουθούν, συντάσσουν εκθέσεις, επισηµαίνουν προβλήµατα, µεταφέρουν τεχνογνωσία προκειµένου να καθίσταται εφικτή η εκπλήρωση των υποχρεώσεων µας, που είναι απολύτως αναγκαία, ως δική µας επιλογή, για την ανασυγκρότηση της χώρας. Η µόνη αλλαγή, που η Ελλάδα ζήτησε, σε σχέση µε όσα ήδη ισχύουν και γίνονται, είναι να σταµατήσει η ανά τρίµηνο επίσκεψη της τρόικας, που λειτουργεί διεθνώς µε αρνητικό τρόπο, επικοινωνιακά. Προτιµότερη είναι η συνεχής παρουσία και συνεργασία για να προλαβαίνουµε και να διορθώνουµε προβλήµατα. Αυτό είναι το θεµέλιο της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης. Η Ελλάδα ήταν πάντα µία φιλοευρωπαϊκή χώρα, µία χώρα οπαδός της ευρωπαϊκής οµοσπονδιακής προοπτικής. Πώς είναι δυνατόν να θεωρούµε ότι µπορεί να είµαστε µέλη µίας ισχυρής νοµισµατικής ένωσης και µίας ένωσης κρατών και λαών, χωρίς να υπάρχουν όλες οι αναγκαίες και αµοιβαίες παραχωρήσεις; Εκτός και αν θεωρούµε ότι η δηµοσιονοµική ανασυγκρότηση και η δηµιουργία θεσµικών αναχωµάτων προκειµένου να αποφύγουµε στο µέλλον έναν δηµοσιονοµικό εκτροχιασµό, είναι κάτι βλαπτικό για τη χώρα και την προοπτική της.

Θα µπορούσα να γράψω πολλά για τη δέσµη των αποφάσεων της 26ης Οκτωβρίου και τη σηµασία τους. Οι αποφάσεις αυτές είναι τώρα στα χαρτιά. Πρέπει να εξειδικευτούν και να εφαρµοστούν. Αυτό απαιτεί σκληρή δουλειά, λεπτή και δύσκολη διαπραγµάτευση, τόσο στο εσωτερικό της ευρωζώνης και των ευρωπαϊκών και διεθνών θεσµών, όσο και σε σχέση µε τον διεθνή ιδιωτικό τοµέα.
Αυτό δεν είναι εφικτό χωρίς ένα αρραγές εσωτερικό µέτωπο, χωρίς οι έλληνες πολίτες να στηρίξουν την προσπάθεια, όχι της κυβέρνησης αλλά της χώρας. Εάν δεν πετύχουµε την εκτέλεση του προϋπολογισµού του 2011, εάν δεν µπούµε µε δυναµικό τρόπο στην εκτέλεση του προϋπολογισµού του 2012, όλα θα είναι και πάλι υπό αµφισβήτηση. Δεν θα υπάρχει ούτε νέο πρόγραµµα, ούτε 7η δόση, ούτε PSI plus, µε τόσο ευεργετικές συνέπειες για το µέγεθος του δηµοσίου χρέους και το ετήσιο κόστος εξυπηρέτησης του.
Ας κάνω µία θεωρητική ερώτηση: Aν αυτή η δέσµη αποφάσεων της 26ης Οκτωβρίου ετίθετο πράγµατι σε δηµοψήφισµα, ποια απόφαση θα ήταν συµφέρουσα για το Λαό και το Εθνος; Ποιες θα ήταν οι επιπτώσεις µίας αρνητικής απόφασης;
Ας κάνω ακόµα µία υποθετική ερώτηση: Αν η χώρα οδηγηθεί σε εκλογές, µε όλες αυτές τις διαδικασίες σε εκκρεµότητα, πώς θα διασφαλιστεί η αξιοπιστία της χώρας απέναντι στους εταίρους µας και τις διεθνείς αγορές; Θα ανασταλούν οι διαδικασίες εκταµίευσης και οι διαδικασίες εξειδίκευσης και εφαρµογής της απόφασης; Mια υποχρεωτική προεκλογική δέσµευση όλων των κοµµάτων ή έστω των λεγόµενων «κυβερνητικών» κοµµάτων πως όλα όσα αποφασίστηκαν στις 26 Οκτωβρίου είναι αποδεκτά και σεβαστά από όλους είναι το ελάχιστο που µπορεί να συµβεί, όπως δείχνει η εµπειρία της Ιρλανδίας και της Πορτογαλίας. Ποιος είναι έτοιµος να αναλάβει πράγµατι αυτό το βάρος και τι θα σηµαίνει αυτό για τα κύµατα δηµαγωγίας που πέφτουν πάνω στην κοινή γνώµη και αλλοιώνουν την εικόνα που αυτή έχει για την πραγµατικότητα;
Με ποια αιτιολογία και αντιπρόταση τα κόµµατα της αντιπολίτευσης και ιδίως η αξιωµατική αντιπολίτευση, θα αρνηθούν να ψηφίσουν µια συµφωνία που ελαφρύνει τον Λαό από ένα σηµαντικό µέρος του βάρους του δηµοσίου χρέους; Στο όνοµα ποιου µπορεί να δοθεί µια αρνητική ψήφος όταν, για πρώτη φορά, η Βουλή θα έχει την ευκαιρία να αποφασίσει την µείωση και όχι την αύξηση του δηµοσίου χρέους;
Κανείς δεν δικαιούται πλέον να ωραιοποιεί ή να νοθεύει τις καταστάσεις. Η αλήθεια πρέπει να λέγεται ολόκληρη και αυθεντική. Και είναι σκληρή ,αλλά είναι η µόνη ασφαλής βάση για το µέλλον της χώρας και την ανάκτηση του χρόνου και του χώρου που χάσαµε.
Πίσω από τις κραυγές και τις εύκολες κουβέντες υπάρχει η φωνή της Πατρίδας. Μπορούµε να πετύχουµε, αρκεί να είµαστε σοβαροί, ενωµένοι, υπεύθυνοι και να έχουµε συνείδηση της κατάστασης και της Ιστορίας. Πρέπει να είµαστε υποχρεωτικά αισιόδοξοι, γιατί αν αφεθούµε να παρασυρθούµε από την ηττοπάθεια και την απαισιοδοξία της περιρρέουσας ατµόσφαιρας, τότε θα έχουµε χάσει ένα πολύ µεγάλο ιστορικό στοίχηµα. Και η βλάβη θα είναι ανεπανόρθωτη.

*Γ. Σεφέρη, Ηµερολόγιο Καταστρώµατος
( «την κραυγή/ βγαλµένη απ' τα παλιά
νεύρα του ξύλου/ γιατί την είπες φωνή Πατρίδας; »)

47
Μάριος Μ
02/11/2011 01:02
Εύγε, κε Αντιπρόεδρε της Κυβέρνησης, εξαιρετικό κείμενο-υποθήκη αποδοχής του δαχτυλιδιού! Ωστόσο, σκέφτομαι ότι, ενώ εκλεγήκατε κυβέρνηση "όλων των Ελλήνων" εσείς αποφασίσατε να γίνετε κυβέρνηση των αριθμών. Εύγε, ξανά για τον άψογο χειρισμό των στριφνών δημοσιονομικών και οικονομικών όρων! Ωστόσο, διαπίστωσα, ότι τους ακόμα δυσχερέστερους όρους που λέγονται "μισθός", "σύνταξη", "παιδεία", "υγεία", δεν τους γνωρίζετε... Εύγε εν τέλει, διότι, αναγνωρίζετε λάθη και παραλήψεις της κυβέρνησης αυτής! Πάντως, αν και νομικός, δεν είδα πουθενά να αναφέρεστε σε ευθύνες προσώπων και καταλογισμό τους. Αλλά τι λέω, ο αδαής... Ο νόμος περί ευθύνης υπουργών (δηλαδή το νομικό και αντισυνταγματικό τρικ της απαλλαγής τους από κάθε ευθύνη, δικό σας εφεύρημα δεν είναι? Εύγε, κε Αντιπρόεδρε. Με το κείμενο αυτό με πείσατε απόλυτα ότι έκανα λάθος που ψήφισα ΠΑΣΟΚ. Μην ανησυχείτε. Θα διορθώσο το λάθος μου στις επόμενες εκλογές...
Απελπις-μένος
02/11/2011 00:40
Αφού έτσι κι αλλοιώς με την κακοδιαχείρηση, με την απόλυτη αδυναμία πάταξης της φοροδιαφυγής, με τα άθλια μέτρα λιτότητας που δημιουργούν πολύ μεγαλύτερη ύφεση απο την ήδη υπάρχουσα, οι κρατικές εισπράξεις θα είναι κατα πολύ χαμηλότερες απο τις προϋπολογιζόμενες. Άρα τη χρεωκοπία δεν βλέπω να τη γλιτώνουμε... Προς τι λοιπόν τόση ταλαιπωρία;
Σακης
01/11/2011 20:19
Καλά τα λέει ο Βενιζέλος, αλλά η αρρωστημένη λαικίστικη αντιπολίτευση ζει στον κόσμο της και προτιμάει να χρεωκοπήσει η Ελλάδα, απο το να συσττρατεφτεί στην εθνική προσπάθεια. Εκλογές =10 φορές χιερότερα απο δημοφήφισμα
ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
01/11/2011 19:40
Ντροπή ρε παιδιά...πως μιλάτε έτσι για τον υπουργό μας...θα στεναχωρεθεί και θα τον ξαναπιάσει η κοιλίτσα του.Βαγγελάκο τσάμπα έγραφες...αφήστε τα παραμύθια...ΤΩΡΑ ήρθε η ώρα της αλήθειας, ΤΩΡΑ αρχίζει το πάρτυ, ΤΩΡΑ ΜΙΛΑΕΙ Ο ΛΑΟΣ και σεις το βουλώνεται.
Βασιλης
01/11/2011 14:44
Bαγγελη πες αλευρι... ο Βαξεβανης σε γυρευει!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Γεώργιος Καμπουρίδης
01/11/2011 10:51
Νομίζω ότι όλα τα σχόλια που δημοσιεύθηκαν μέχρι τώρα αποδεικνύουν πόσο δίκιο έχει ο κ. Βενιζέλος. Επιβεβαιώνουν με ξεκάθαρο τρόπο ότι ένα μέρος των συμπατριωτών μας δεν θέλουν να κατανοήσουν την κρισιμότητα της κατάστασης. Εύχομαι οι κομιστές των σχολίων να μην αποτελούν την πλειονότητα της ελληνικής κοινωνίας. Είναι η ώρα με ψυχραιμία και νηφαλιότητα να βρούμε λύσεις σε πρωτόγνορα προβλήματα. Κανένας πολιτικός δεν θα μας σώσει αν εμείς δεν συμβάλουμε στην βελτίωση της κατάστασής μας. Δυστυχώς για όλους δεν υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις και οι διαμαρτυρίες δεν βοηθούν.
κ. Dr Μπουρδολόγε
31/10/2011 14:40
Παρακαλώ να μας εξηγήσετε 1. πως σε 2 χρονια αυξήσατε το χρεος κατα 50% του ΑΕΠ.Απο 120% που το παραλάβατε τοκανατε 180% 2. Αν βγει μετά τις εκλογές η ΝΔ, θα'σαστε τόσο συνεργάσιμος και γλαφυρός ή θα επανιδρύσετε καμμιά νεα τρομοκτρατική οργάνωση να αποτελειώσει ότι αφήσατε; Παρακαλώ εκλογές τώρα......
Μπαμπάς
31/10/2011 14:27
Τώρα μ αυτό το λογύδριο Βενιζέλε νομίζεις ότι θα αποφύγεις την "κρεμάλα"; Γελάστηκες οικτρά.
Βραδύνους
31/10/2011 14:20
Νάτος, νάτος ο πρωθυπουργός! Μετά τον Γεώργιο Σημίτη, η πλέον φωτισμένη μορφή της σύγχρονης ελληνικής πραγματικότητας! Εύγε κ. υπουργέ! Ερρωσθε και ευδαιμονείτε! Βραδύνους ο Ελλην
ΑΡΜΕΝΗΣ
31/10/2011 14:20
Ας μην είχατε να βγάλετε το μήνα κύριε Αντιπρόεδρε και θα σας έλεγα εγώ πόσο "υποχρεωτικά αισιόδοξος" θα ήσασταν... Όσο για τα λεγόμενά σας; Αδολεσχίας το ανάγνωσμα. Ως συνήθως βέβαια.
EVE
31/10/2011 14:14
XAXA! Τι Αστεια που είναι η επιστολή σας !! Κουβεντα δεν λετε κύριε Βενιζελε για την ΑΝΥΠΑΡΚΤΗ Δικαιοσύνη σε αυτή τη χώρα! Να πλήρωσουμε δεν λέω, για να σωθεί η πατρίδα, αλλά μου λέτε γιατι ΔΕΝ Δημοσιεύετε τα Ονοματα των Φοραφυγάδων!? Γιατι μέχρι και ο Ψωμιάδης είναι έξω απο την φυλακή, ποσους και ποιούς εκβιάζει αραγε? ΠΟΥ τα βρήκαν τοσα εκατομ. ευρώ οι περισσοτεροι Βουλευτές και κουμπάροι τους? Ερωτήματα αναπάντητα κυριε Βενιζελε?! Μην μας λέτε λοιπον μονο για τα Δημοσιονομικά και τα Μακροοικονομικά της Ελλάδας, πειτε μας και για τα ρεζιλικια σας!
Μανώλης Φ.
31/10/2011 14:11
Διάβασα προπσεκτικά το όσον αφορά την ουσία κενό άρθρο του Βαγγέλη Βενιζέλου. Η ουσία, που δεν αναφέρεται είναι η μείωση της αξίας της εργασίας και η λεηλασία των οικονομιών του μικρομεσαίου. Η Ελλάδα αποτελεί ένα παράδειγμα, όπως λέμε στα Αγγλικά test case, που άμα πετύχειι, όλες οι χώρες της Ευρωπαικής Ενωσης, με πρώτες τις πιο αδύναμες θα επιτεθούν για να υποβιβάσουν την αξία της εργασίας και να υπερφορολογήσουν τη μεσαία τάξη, σε όφελος της κερδοφορίας. Πρώτη προτεραιότητα για κάθε αληθινό πατριώτη ; η προστασία των Ασφαλιστικών μας Ταμείων.
Γιάννης Πεινασμένος
31/10/2011 14:09
Με συγχωρείς κ. υπουργέ αλλά λες σαχλαμάρες. Το κούρεμα μισθών και συντάξεων έγινε τυφλά και επιπόλαια. Εργλαζομαι 10 χρόνια ως ιδ. υπάλληλος με καθαρό μισθό 890 ευρώ και με θεωρείς και υψιλόμισθο! Μου κόβεις τώρα 50 ευρώ το μήνα που ελπίζω όντως να καταλήξουν στο ταμείο αλληλεγγύης. Μου ζητάς άλλα 590 ευρώ μέσω της ΔΕΗ τα οποία αν δεν τα βρω μέσα σε 40 μέρες, θα μου κόψουν το ρεύμα. Επιπλέον από του χρόνου με υποχρεώνεις να πληρώνω ένα μηνιάτικο για φόρο εισοδήματος. Υποθέτω οτι θα ξέρεις οτι για να φάω στο σπίτι, όχι έξω, χρειάζομαι 400 ευρώ το μήνα. Και έχω να πληρώσω ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΕΥΔΑΠ, Κοινόχρηστα. Ευτυχώς που δεν έχω δάνεια και κάρτες, αλλά και πάλι δεν έχω τις καλύτερες σχέσεις με τράπεζες, επειδή δεν μου περισσεύουν λεφτά για αποταμίευση! Έχω φτάσει στο σημείο να μου μένουν στο τέλος του μήνα 20 ευρώ στην τσέπη. Και το κακό είναι οτι όλες αυτές οι εισφορές είναι μάταιες, επειδή την χρεωκοπία δεν την γλυτώνουμε. Κόψε λοιπόν το δούλεμα, και όσον αφορά την εθνική συνοχή, θα ξέρεις οτι νηστικό αρκούδι δεν χορεύει. Βλέπε Γαλλική Επανάσταση και ετοίμασε από τώρα καμιά βαλίτσα μήπως βρεθείς ξαφνικά στο Περού με το βρακί σου.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Γ.
31/10/2011 14:01
@ Γιαννης31/10/2011 13:06, μαλλον τα ματάκια σου αλλοιθωρίζουν προς πασόκ μεριά. Κανεις δεν αρνιέται την δουλεια. Αλλωστε οι ανθρωποι που παλευουμε βρεξει χιωνίσει για ένα μεροκάματο (με την πλήρη σημασια του όρου) ειμαστε οι περισσοτεροι. Για αυτό σε παρακαλώ τις φτηνές δημοκοπικές βενιζέλιες εξυπναδες μην τις λες εδω. Αρνουμαστε το κράτος της λαμογιάς και της ρεμούλας που έχτισαν και αντιπροσωπεύουν, αυτος και η παρεούλα του στην βουλή (μπλε και πράσινη) τις προηγούμενες δεκαετίες.
Κατερίνα
31/10/2011 13:57
Κε Βενιζέλε, τελικά έχετε χρόνο να γράφετε τέτοια κατεβατά αλλά να απαντήσετε στο άρθρο του Βαξεβάνη και αυτά τα αίσχη που δικαίως σας προσάπτει, δεν βρίσκετε ε? Ποιόν νομίζετε οτι κοροιδεύετε?
Νίκος Β.
31/10/2011 13:51
Ο Νίκος (1:29) και ο Γιάννης(11:41) τα λένε όλα με πολύ λίγα λόγια. Θα το επαναλάβω κι εγώ. Ο κόσμος διψάει για δικαιοσύνη. Τότε και μόνο τότε θα δεχτεί τις μεγάλες θυσίες, τότε θα βάλει τη σωτηρία της πατρίδας σε πρώτη προτεραιότητα, τότε θα θελήσει από μόνος του να κάνει την υπέρβαση, να δείξει την απαιτούμενη αλληλεγγύη, (θυμόμαστε άραγε ακόμα τι σημαίνει αυτή η λέξη;). Ναι μπορούμε, ναι μπορούμε. Ειλικρίνεια και δικαιοσύνη από τους πολιτικούς, προσπάθεια και δουλειά από το λαό. Μετά από αυτά θα έχουμε το δικαίωμα για το μεγάλο Όχι που ζητεί ο Μίκης Θεοδωράκης.
Σαμαραςς
31/10/2011 13:36
Βαγγελη προχωρα να σωσουμε την χωρα . Στις επομενες εκλογες θα ειστε αντιπολιτευση μετα εμεις μετα εσεις αφου δε βαζουν μυαλο τα κοροιδα που ψηφιζουν καλα τα λες
Παγκαλοςς
31/10/2011 13:34
Βενιζελο συμφωνω σε ολα , μαζι τα φαγαμε
Καραμανλης
31/10/2011 13:33
Βενιζελο , μαζι τα φαγαμε
Πανάγος
31/10/2011 13:32
Κε Βενιζέλε, μόνον και μόνο για το αισχρό νόμο περί "Ευθύνης Υπουργών" δεν θα έπρεπε να είστε σε υπουργική΄καρέκλα αλλά κάπου μακριά αυτοεξόριστος για να μην προκαλείτε. Δεν συνεπιμετρώ τις τεράστιες ευθύνες σας για την κακοδιοίκηση, κατασπατάληση, απιστίες σε βάρος του Δημοσίου και λοιπές πολιτικές καιποινικές ευθύνες που υπέχετε ως υπουργός τόσων Πασοκικών κυβερνήσεων. Και να φοβάστε κάτι. Τις δήθεν νομιμοφανείς ασυλίες ο λαός μπορεί να τις ανατρέψει πανεύκολα. Μέχρι τότε "...κάλλιον σιγείν ή χείρον του σιγείν λέγεινι..."
Εργατης
31/10/2011 13:31
Απο την πολυ ζητηση , Θα ακριβαινει η τιμη στα αυγα και τα γιαουρτια στις επομενες εκλογες οταν θα βγειτε να κανετε δημοσιες συγκετρωσεις .
Μαυρες σημαιες
31/10/2011 13:29
Ο γνωστος αρλουμπολογος κυριος Βενιζελος. ΞΥΠΝΑ ΡΕΕΕΕΕΕΕ ΞΥΠΝΑΑΑΑΑ Σε ποια χωρα ζεις ΡΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕ Αμα σου δωσουν 500 ευρω να περασεις το μηνα θα σου φτασουν για ενα γευμα τον υπολοιπο μηνα στην διαιτα σε βλεπω.Αλλα προς το παρον ας ειναι στην διαιτα αυτη που 20χρονια σε ψηφιζουν και οι πρασινοι και μπλε.Να τον χαιρεστε κοροιδα.
Γιάννης
31/10/2011 13:26
Σχόλια και σχόλια στο συγκεκριμένο άρθρο αλλά δυστυχώς αρκετά από αυτά είναι αλλού για αλλού. Ρε μάγκες, το άρθρο έχει 10.000.000 πράγματα για να πιαστείς και να κάνεις κριτική. ΕΠΙ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΥ όμως πράγματος. Ο "patridokapilos" γενικολογεί για την "ιστορία", ο fskostas και η Αγιάννα κάνουν προσωπική επίθεση "γιατί έτσι τους αρέσει" (για να θυμηθούμε το γνωστό slogan) χωρίς καμμία αναφορά στο άρθρο που μόλις διάβασαν (αν το διάβασαν) και τον Κλείτο τον πείραξε ο Σεφέρης. Από περιέργεια ρωτάω, σπαταλάτε - ξοδεύετε - επενδύετε (πάρτε όποιο σας αρέσει) χρόνο για να γράψετε σχόλια, δεν σας ενοχλεί προσωπικά το γεγονός ότι γράφετε άσχετα πράγματα σε σχέση με το άρθρο; Αν πάρουμε τις απαντήσεις σας και τις βάλουμε σε κάποιο άλλο άρθρο που αναφέρεται στο Βενιζέλο, θα ήταν μια η άλλη! Και τι έγινε θα μου πείτε; Κι όμως έγινε. Διότι αν δεν μπορούμε να συζητάμε επί της ουσίας, πως θα μπορέσουμε να αναγνωρίσουμε το σωστό και το λάθος, πως θα μπορέσουμε να βρούμε τις καλύτερες λύσεις για τα προβλήμετα μας; Φτάνει πια με την αοριστία και τη γενικολογία, χορτάσαμε. Και σε ό,τι αφορά το ίδιο το άρθρο. Μακάρι τα πράγματα να ήταν τόσο "καθαρά" και τόσο "λογικά" (μέσα στην πολυπλοκότητά τους) όσο τα αναφέρει ο Βενιζέλος. Αλλά δεν είναι. Υπάρχουν πάρα πολλά "αν" που πρέπει να γίνουν πραγματικότητα ταυτόχρονα για να είναι θετικό αυτό που συνέβη προχθές. Στις βασικές γραμμές της τοποθέτησης μπορείς να συμφωνήσεις, στην ανάγκη για ομοψυχία επίσης, αλλά για την ουσία, την ίδια δηλαδή τη συμφωνία και πως αυτή θα επηρρεάσει τη ζωή μας πραγματικά, οι λεπτομέρειες δεν έχουν συγκεκριμενοποιηθεί. Και δυστυχώς, ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες.
Σ.Μ.
31/10/2011 13:23
Οταν, στα µέσα Ιουνίου, αποδέχθηκα το φορτίο του υπουργείου Οικονοµικών. Οταν, στα µέσα Οκτωβρίου 2009, διά της βίας αποδέχθηκα το φορτίο των αθυρμάτων της βουλής.
ΑΛΕΧΑΝΔΡΟΣ
31/10/2011 13:23
Ξεχνάτε κύρια αντιπρόεδρε το πως ήρθατε στην εξουσία? Εκβιάσατε την κυβέρνηση Καραμανλή να πάει σε πρόωρες εκλογές ,με το θέμα της εκλογής του Παπούλια (με τις φαιδρότατες αιτιάσεις σας, δεν θα τον ψηφίσω τώρα, αλλά μετά τις εκλογές) ,λέγοντας ότι πρέπει να πέσει η ανίκανη και επικίνδυνη κυβέρνηση ,ότι λεφτά υπάρχουν και ότι ΕΧΕΤΕ ΣΧΕΔΙΟ. Την συνέχεια την ξέρουμε και δυστυχώς την βιώνουμε καθημερινά. Πάψτε να ψάχνεται δικαιολογίες και δείτε την πραγματικότητα. Είστε ίδιοι και χειρότεροι με τους προηγούμενους, ο λαός δεν σας εμπιστεύεται πλέον, είστε ανίκανοι , ερασιτέχνες και επικίνδυνοι .Όσο για το τί αναλάβατε προσωπικά και το πότε και το γιατί ,ένα παραμένει ως γεγονός. Είστε ο υπουργός οικονομικών που οδήγησε την χώρα στην χρεοκοπία
Δημήτρης Σαρής
31/10/2011 13:15
Δεν δέχομαι καν να διαβάσω αυτό το άρθρο, αρνούμαι. Το ΠΑΣΟΚ εδώ και 30 χρόνια υποβαθμίζει σταδιακά τη χώρα και τη ζωή μας και στολίζει την καταστροφική του δράση με φιλολογικά τερτίπια. Δεν σας πιστεύω κύριε Βενιζέλε, έχω κουραστεί από τα σκάνδαλα της παράταξής σας. Η παράταξή σας εργάζεται εις βάρος της οικονομίας και της ζωής μου εδώ και μια τριακονταετία, τί έρχεστε να μου πείτε, να κάνω θυσιες για χρέη που δεν έχει σεβαστεί η παράταξή σας; Τα πάμπερς, η εντολή ''Τσόβόλα δώστα όλα'', η προτροπή του΄ίδιου του τότε πρωθυπουργού να βάλουν οι Έλληνες τα λεφτά τους στο Χρηματιστήριο; Τα ψέματα ''λεφτά υπάρχουν; Με τα ψέματα αυτά πήρατε τις εκλογές κύριε Βενιζέλε, η λαική εντολή που τυχόν θα επικαλείστε στο άρθρο σας ( το οποίο επαναλαμβάνω αρνούμαι να διαβάσω) ήταν επί των ψευδών σας εξαγγελιών. Ο κύριος Καραμανλής ήταν τίμιος, είπε την αλήθεια μέσα σε μια θάλασσα από αυταπάτες που το ΠΑΣΟΚ δημιουργούσε. Ο δε συνεπώνυμός σας, είχε την τιμιότητα να κάνει εκλογές και να μην καταχραστεί τις επιτυχίες του στους πολέμους των αρχών του αιώνα. Εσείς γιατί δεν μπορείτε ούτε την αποτυχία σας να μην καταχραστείτε;
ΧΒασίλης
31/10/2011 13:13
Επειδή πολλοί μιλάνε για την ελληνική κοινωνία και το λαό, για το τι είναι καλό γι αυτόν η όχι, καλό είναι να τον ρωτήσουν για να μάθουν. Το ελληνικό πολιτικό σύστημα απέτυχε παταγωδώς και για το λόγο ότι οι κυβερνήσεις δεν τον εμπιστεύονται αυτόν το λαό και από όσα βλέπω και ακούω αυτό το πολιτικό σύστημα κανένα πολιτικό κόμμα δεν θέλει να το αλλάξει. Περισσότερη δημοκρατία κύριοι, αυτό είναι το ζητούμενο. Νάστε καλά.
Τσιπραιοι
31/10/2011 13:07
Λαθος................................η .............ενταξη........................της ελλαδος .......στο Ευρω..............το ειπε και ο Σαρκοζι..... και εχει δικαιο......τι δουλεια εχει ο γυφτος.........στα σαλονια ...της Ευρωπης.
Γιαννης
31/10/2011 13:06
Από τα μέχρι τώρα μυνήματα φαίνεται κ.Βενιζέλο πως οι τυφλωμένοι κομματικά πολίτες δεν έχουν καταλάβει πως το πάρτυ στην Ελλάδα τελείωσε και οτι χρειάζεται πλέον δουλειά. Αλήθεια πουθενά σε καμμιά διαμαρτυρία δεν αναφέρεται η λέξη εργασία. Από ό,τι φαίνεται πολύ σύντομα θα γίνουμε όλοι ζητιάνοι στις ευρωπαϊκές πόλεις και σύντομα το όνομα "έλληνας" παγκόσμια θα είναι συνώνυμο του "ζητιάνος", πλην όμως εθνικά υπερήφανου με την συναίνεση όλων των αντιπολιτευομένων κομμάτων.
Ε. Χριστοφορου
31/10/2011 12:55
κ. Υπουργε οι περικοπες στις συνταξεις ειναι στην πλοιονοτητα δικαιες. Ομως να βαλετε χερι στη κατωτατες συνταξεις ειναι οχι δικαιο αλλα και εγκληματικο για παραδειγμα οι συνταξιουχοι του Ν.Α.Τ που χρονια πολλα στερηθηκαν τις οικογενειες τους. Γιατι ο συνταξιουχος Αγροτης για παραδειγμα θα πρεπει να δουλευει μεχρι να σερνεται και ο συνταξιουχος εργατης μεχρι πεθαμου. Πολλες προχειροτητες που θελουν διορθωμα.
Ρούλα
31/10/2011 12:43
Για την πρόσθετη και πιο διαρκή βοήθεια που θα πάρει από τα μέλη της Ευρωζώνης, η Ελλάδα θα πρέπει να λάβει σκληρά μέτρα και να αποδεχθεί στενή επιτήρηση», προσθέτοντας ότι «Θα μπορούσε να πει κανείς ότι η Ελλάδα εκχωρεί προσωρινά ένα μέρος της εθνικής κυριαρχίας της». «Δεν πιστεύω ότι άλλες χώρες θα δέχονταν ποτέ κάτι τέτοιο, εκτός αν βρίσκονταν σε ύστατη ανάγκη» τονίζει. Ο Σόϊμπλε τα λέει αυτά, όχι εγώ...
PM
31/10/2011 12:40
Έλιωσα στο γέλιο. Μεγάλος ρήτορας!!!
Ένας αναγνώστης
31/10/2011 12:34
Έγραψες χιλιόμετρα για να πεις χιλιοστά! Και τα χιλιοστά που είπες τα έχει εκμηδενίσει προ πολλού ο Καζάκης. Ξαναπροσπάθησε.
Κλείτος Νικολάου
31/10/2011 12:12
Να δω ποιός άλλος ακόμη θα θυμηθεί το Σεφέρη. Ο Σεφέρης σας μάρανε. Γελοίοι
Αννα Αγιάννα
31/10/2011 11:57
Κύριε Αντιπρόεδρε της Κυβέρνησης και Υπουργέ των Οικονομικών, Είναι προφανές οτι εσείς ζείτε σε άλλη χώρα από αυτήν που ζει ο Ελληνικός Λαός. Δεν ξέρω τίνος Λαού πιστεύετε οτι ηγείσθε εσείς και η Κυβέρνηση στην οποία συμμετέχετε. Με τα γραφόμενά σας φαίνεται οτι πιστεύετε ακραδάντως τα οσα με περισσή μαεστρία μας αραδιάζετε. Πρόβλημά σας. Δεν μπορείτε όμως να πείσετε τον Λαό! Αφρουγκαστείστε τον . Σας λέει σε όλους τους τόνους, οτι τα μέτρα που του πέρνετε είναι άδικα, οτι είναι αντισπτρόφως ανάλογα με τις πραγματικές του δυνατότητες, οτι αδυνατεί να πληρώσει το μάρμαρο που διαλέξατε για τον μνήμα του. Δεν δύναται. Αυτό το "δεν δύναται " δεν μπορείτε να το αντιληφθείτε εσείς και η Κυβέρνησή σας; Πώς είναι δυνατόν να εργάζεσθε τόσο σκληρά για εξειδίκευση (;;;) των συμφωνιών που "επιτύχατε" όταν σύμπασα η Ελληνική Κοινωνία αδυνατεί και κατά συνέπεια ΑΡΝΕΙΤΑΙ να τις αποδεχτεί; Μην κοπιάζετε κύριε Βενιζέλε, αρκετά μας σώσατε. Ασχοληθείτε καλλίτερα με τις επιχειρήσεις της οικογένειας. Είναι πιό προσοδοφόρες για σας. Και προς Θεού μην επιστρέψετε στο Πανεπιστήμιο. Αρκετά με την ερμηνεία του Συντάγματος. Αντιλαμβάνεσθε θαρρώ τί εννοώ. Το ξεσκίσατε το Σύνταγμα εσείς και οι όμοιοί σας. Παρόλα αυτά έχετε όλο το θράσος που σας δίνει η δύναμη της εξουσίας που νομίζετε οτι διαθέτετε και η απύλωτη ευγλωτία σας να μιλάτε για νομικότητα. Λυπαμαι για εσάς. Λυπάμαι που ενώ θα μπορούσατε να γράψετε ΙΣΤΟΡΙΑ με τις αρετές που είσαστε προικισμένος, εσείς διαλέξατε τον λάθος δρόμο. Τον δρόμο που αντιστρατεύεται τα συμφέροντα του Λαού που σας εμπιστεύτηκε και σας έστειλε ως εντολοδόχο του στη Βουλή. Ομως το Λαϊκό Συμφέρον και η ατομική φιλοδοξία δεν συμπορεύονται.Το γνωρίζετε. Για τούτο καλά θα κάνετε να σταθείτε στην άκρη. Αφήστε το Λαό να εκφράσει ελεύθερα τη βούλησή του. Αφήστε τον να επιλέξει εκείνος για την τύχη του, για την τύχη της χώρας του και για το μέλλον των παιδιών του και των γενεών που θάρθουν. Εσείς αρκετά φροντίσατε. Αν είναι να ματώσουμε κατά πως μας λέτε με ΔΝΤ και λοιπούς γιατί να μην ματώσπουμε μόνοι μας. Χωρίς μπάστακες. Θα τα καταφέρουμε. Το έχουμε αποδείξει στο παρελθόν. Την ομοψυχία μας χρειαζόμαστε και τίμιους λαϊκούς ηγέτες. Ούτε πολυσπουδαγμένους στα Λονδίνα και στις ΗΠΑ, ούτε οικονομολόγους, ούτε συνταγματολόγους ούτε τίποτα. Ανθρώπους με κοινή λογική χρειαζόμαστε που να μας πουν την ΑΛΗΘΕΙΑ. Μετά ο Λαός ξέρει τι να κάνει. Πηγαίνετε με το καλό στα σπίτια σας και στα καλούδια σας και αφήστε μας επιτέλους ήσυχους αλλιώς μην παραπονεθείτε όταν θα σας πάρουμε με τις πέτρες. Οσον αφορά την αντίληψή σας οτι οι μαθητές τάχα οδηγήθηκαν στην αποστροφή του προσώπου τους από τους εκπροσώπους της πολιτείας κατά τις μαθητικές παρελάσεις, αν καταλάβατε οτι τους έβαλαν οι καθηγητές τους για να ασκήσουν συνδικαλιστική πίεση, ε τότε τι να σας πω; Είσαστε αλλού αντι αλλού. Οι μαθητές νομίζετε οτι δεν έχουν άποψη; Στο χωριό μου λένε οτι από μικρό και από μουρλό μαθαίνεις την αλήθεια. Τα πράγματα είναι απλά. Οι νέοι σας μέτρησαν, σας ζύγιασαν και σας απέρριψαν σαν περιττά φορτία στους ώμους τους. Με την γεναιότητα που έχουν τα νιάτα, με την ελπίδα στο μέλλον, με την εμπιστοσύνη στη δύναμή τους, που δυστυχώς εμείς οι μυαλωμένοι ενήλικες ίσως (λέω ίσως) δεν διαθέτουμε στο βαθμό που χρειάζεται για να σας το πούμε με πιό βροντερή φωνή και πιό αποφασιστική δύναμη. Αυτή την απόρριψη δεν μπορεί να την δεχτεί η υπεροψία σας. Και πάλι πρόβλημά σας. Οτι καμεις λάβεις κύριε Βενιζέλε και κύριοι της κυβέρνησης. Τα ξαναλέμε.... ΄Αννα Αγιάννα
fskostas
31/10/2011 11:46
Η γνωστή αμετροεπής κενολογία του κυρίου Βενιζέλου. Τα συνήθη ψεύδη και τα ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα. Από το δεν θα επιβάλουμε χαράτσια μέσου της ΔΕΗ γιατί το ρεύμα είναι κοινωνικό αγαθό μέχρι το κόστος του κουρέματος το πληρώνουν οι τραπεζίτες. Αυτοί που τα τελευταία χρόνια μπούκωσαν δισ. Ευρώ. Αυτός ο κύριος και η κομπανία του σε δυο χρόνια συνέτριψαν τη ζωή εκατομμύρια Ελλήνων. Ο κύριος που υποδύεται τον υπουργό των οικονομικών και η παρέα του που από τη μια επιβάλλουν κάθε μέρα και ένα νέο χαράτσι στη λαϊκή οικογένεια και από την άλλη μειώνουν και αυτή ακόμα την πενιχρή φορολόγηση του μεγάλου κεφαλαίου μιλάει για τη φωνή της πατρίδας. Ο μυθιστοριογράφος που είναι και υπουργός οικονομικών μαζί με την παρέα του για να αλλοτριώσουν τη βούληση του ελληνικού λαού προεκλογικά ψευδώς διακήρυτταν ότι υπάρχουν ικανά λεφτά που θα βελτίωναν τη ζωή του λαού αμέσως μετά την ανάληψη της εξουσίας κονιορτοποίησαν τους κόπους δεκάδων ετών και έφτασαν στο έσχατο σημείο της αναλγησίας ώστε να πηγαίνουν στα σχολεία τα παιδιά χωρίς βιβλία και να λιποθυμούν μαθητές από ασιτία, μιλάει για τη φωνή της πατρίδας. Ποιας πατρίδας; Αυτής που οικεί στην Εκάλη ή της άλλης που κατοικεί στη Δραπετσώνα , στα Σούρμενα , στο Καρπενήσι, στο Λιτόχωρο. Τα έργα και οι ημέρας του συγγραφέα της επιστημονικής φαντασίας που είναι και υπουργός των οικονομικών μαρτυρούν ότι όταν ο εν λόγω κύριος μιλάει για φωνή της πατρίδας εννοεί τη φωνή της Εκάλης. Και πως το είπε ο ποιητής για αυτούς που επικαλούνται την πατρίδα. Αὐτοὶ Πατρίδα, Ἅγια Γραφὴ καὶ Σπόρος! Κι ἀπ᾿ τὰ ἱερά μας κόκαλα βγαλμένη ἡ Προδοσία στὸ μασκοφόρο δίνει σπαθὶ μ᾿ ἕνα χρυσὸ πουγκὶ γιὰ φούντα! Τῶν αἱμάτων σου οἱ ποταμοί, Λαέ, δὲν κάνουν ἕνα ρόχαλο δικό τους. Κι ἂν τὴ στερνή σου ἁρπάξανε μπουκιά, σοῦ ἀφήσανε τὴ δόξα τοῦ Θανάτου. Στὴ χώρα κάτω νύχτωσεν ἡ μέρα, μαύρη καπνούρα κι οὐρλιαχτὰ καὶ θρῆνος. Δικὰ καὶ ξέν᾿ ἀγριόσκυλα, ζευγάρι, σὲ μαγαρίζουν, κοσμογόνε Βράχε! Πασκαλιὰ στὸ βασίλειο τῶν Σκιῶν! Ἀναστημένα μάρμαρα καὶ μπροῦντζοι κατηφορᾶνε χορευτὰ μὲ πήδους νὰ μοιραστοῦν τὴ σάρκα σου, λαουτζίκο! Κώστας Βάρναλης
Patridokapilos
31/10/2011 11:46
Αργά τη θυμήθηκες την "πατρίδα" κ. Βενιζέλε. Τολμάς να εμφανίζεσαι τώρα, στο "και πέντε", να κάνεις τον κήνσορα? Είσαι παλιό στέλεχος ενός παλιού και διεφθαρμένου κόμματος κ. Βενιζέλε, και δεν δικαιούσαι να καταδικάζεις κανέναν, γιατί πριν ξεσπάσει η κρίση όχι μόνο δεν έκανες τίποτα ως όφειλε η πολιτική διανοιά σου για να την αποφύγουμε, αλλά ενήργησες με τρόπο παλαιοκομματικό, συνεργώντας στο να οδηγηθεί η "πατρίδα" σου μια ώρα αρχύτερα στη σημερινή κατρακύλα. Οπότε, αλλού τα σάπια κ. Βενιζέλε...
γιαννης
31/10/2011 11:41
κ. Υπουργε το αρθρο σας ειναι συγκλονιστικο και αντικατοπριζει την πραγματικοτητα αλλα μηπως πρωτα επρεπε να αρχισετε απο την επιστροφη των κλεμμενων αυτων που τοσες δεκαετιες εχουν κατασπαραξει το ελληνικο Δημοσιο και οχι απο τις περικοπες των συνταξεων και των μισθων, σε καθε νομο εαν στέλνατε 10 εφοριακους με ενα Lap top στα χερια τους και ειχαν συνδεση on-line με τις Φορολογικες Αρχες και τις Τραπεζες και αρχιζανε την καταγραφη η απογραφη των περιουσιακων στοιχειων θα βλεπαμε ποιοι εχουν καταχραστει τα χρηματα του ελληνικου Κρατους ολα τα υπολοιπα κ. Υπουργε νομιζω οτι ειναι φλυαρες προσεγγισεις , δεν νομιζω οτι το 40% των Ελληνων ειναι περισσοτερο Ελληνες απο το υπολοιπο 60% . Ο κοσμος ζηταει δικαιοσυνη κ. Υπουργε και οσο οι πολιτικοι κωφευετε σε αυτο, το προβλημα δεν προκειται να λυθει και σας βλεπω να γινεστε και εσεις οι πολιτικοι "οικονομικοι μεταναστες" γιατι θα ειστε ανεπιθυμητοι στην ελληνικη επικρατεια .
Νίκος
31/10/2011 11:29
Γιατί κ. Βενιζέλο δεν εξηγείται τα θετικά σημεία της συμφωνίας πιο αναλυτικά στις συνεντεύξεις τύπου που κάνετε, όπως σε αυτό το άρθρο? Εξηγήστε πολύ απλά στο λαό ότι πλέον για να αποδώσουν τα μέτρα και τα θετικά σημεία της συμφωνίας της 26ης Οκτωβρίου πρέπει να δράσουμε όλοι άμεσα και με ομοψυχία σε όλα τα επίπεδα: οι Βουλευτές, οι πολιτικοί, ακόμα και οι πολίτες σε όλα τα επιμέρους επίπεδα της κοινωνικής μας ζωής (από τη φορολογία μέχρι τις υπηρεσίες υγείας και παιδείας). Δεν υπάρχει πια περιθώριο για άλλη αναβολή.
Γιώργος Παπαηλίου
31/10/2011 10:03
Κύριε αντιπρόεδρε Ότι έγινε στην εθνική γιορτή ήταν μια διαμαρτυρία προς τους τριακόσιους. Δεν είναι όλοι φασίστες και σταλινικοί. Βλέπεται τι γίνεται στα γήπεδα. Σας ερωτώ λοιπόν, υπάρχει τουλάχιστον ένα θέμα που οι τριακόσιοι συμφωνούν ομόφωνα;. Πως περιμένετε ειρήνη σε μια οικογένεια όταν οι γονείς τσακώνονται συνέχεια. Κάντε επιτέλους μια κυβέρνηση με ουδέτερους επιστήμονες. Χωρίς εμπιστοσύνη δεν ΠΑΜΕ πουθενά. Εδώ στο εξωτερικό έχουμε να κάνουμε με το σύνδρομο των ανατολικογερμανών μετά το 1990. Δηλαδή, το μεγαλύτερο πρόβλημα που είχαν, ήταν να μην καταλάβει κανένας ότι είναι από την ανατολική Γερμανία. Εμείς, δεν θέλουμε να κρυβόμαστε αλλά ρεζίλη μας κάνετε κάθε εβδομάδα.
Δημητρης Κρεμμυδας
31/10/2011 10:00
Δηλαδη, συγγνωμη που ριξαμε εξω τη χωρα την τελευταια 30ετια (περιπου). Συγγνωμη που για 2 χρονια, ενω ξεραμε πια τη σοβαροτητα της καταστασης, παλι δεν καναμε τιποτα. Τωρα, με μια 10ετη λιτοτητα (εαν καταφερουμε να ικανοποιησουμε τους στοχους αναπτυξης και πλεονασματων το οποιο ειναι τουλαχιστον υπεραισιοδοξο με τα σημερινα δεδομενα) θα επανελθουμε εκει που ειμασταν πριν 2 χρονια. Και αυτο το περνατε ως εθνικη επιτυχια? Ως κινηση ευθυνης? Ποσο ηλιθιους μας θεωρειτε πια?
Leon
31/10/2011 09:32
Λόγια, πολλά λόγια από τον κ. Βενιζέλο, για άλλη μια φορά. Η Ιστορία θα γράψει ότι η χώρα πτώχευσε επί υπουργίας του, κι'αυτό δεν αλλάζει με απολογητικέσ αρθρογραφίες στις εφημερίδες. Κορυφαίος υπουργόσ ο ίδιος στην κυβέρνηση του Γεωργίου Παπανδρέου του Β´ φέρει τεράστιες ευθύνες για το κατάντημα της χώρας. Έπρεπε εξ αρχής να διαχωρίσει την θέση του. Δεν το έκανε,αλλ'αντιθέτως συμβιβάστηκε και πλειοδότησε σε αντιλαικά μέτρα.
gp
31/10/2011 09:21
Πρώτα από όλα χρειάζεται να απομακρυνθούν από την εξουσία πολιτικάντηδες τύπου Βενιζέλου. Μετά όλα είναι δυνατά.
φαίδων κωνσταντινίδης
31/10/2011 09:02
Πώς είναι δυνατόν "η χώρα [να] πρέπει να οργανωθεί και πάλι εκ του µηδενός" από τους ίδιους ηγέτες που την οδήγησαν εδώ που βρίσκεται;
ΓΙΩΡΓΟΣ Σ.
31/10/2011 08:32
Το πιθανότερο αίτιο που η κοινωνία δεν δείχνει διάθεση για μεγαλύτερη προσπάθεια δεν είναι η πράγματι ανεύθυνη στάση της αριστεροδεξιάς, αλλά η άνιση κατανομή των βαρών! Μερικοί , δυστυχώς οι έχοντες και δυνάμενοι να συνεισφέρουν, κάνουν πώς δεν καταλαβαίνουν και βρίζουν την κυβέρνηση περισσότερο από τους αναξιοπαθούντες! Η άτυχη αυτή χώρα τυχαίνει να έχει και απάτριδες λεφτάδες!
Ηρακλής
31/10/2011 08:24
Τι να πω; Τα λέει όλα μόνος του! Που να διαφώνησω; Διαφωνώ σε όλα σχεδόν! Τι να πρωτοδιαβασω απο τη δήλωση αυτή; Είναι χάσιμο χρόνου ο άσκοποσ πλατυασμος του κ. καθηγητή. Ο πολιτικός λόγος έχει πλέον χάσει τη σημασία του!! Λυπάμαι
α.η
31/10/2011 08:14
Αργά τα σκφθήκατε....