«Πέταξε» σήμερα μακριά μας προς την αιωνιότητα ο Επίτιμος Αρχηγός ΓΕΑ πτέραρχος Νίκος Στάπας, ένας αξιωματικός που λάμπρυνε με το έργο του αλλά και την αντιστασιακή του δράση κατά της χούντας των συνταγματαρχών, το ελληνικό στράτευμα. Δίνοντας άνιση μάχη με ανυπέρβλητα προβλήματα υγείας άφησε την τελευταία του πνοή σήμερα τα ξημερώματα στο251 Γενικό Νοσοκομείο Αεροπορίας, στην αγκαλιά της αγαπημένης του συζύγου Καίτης.

Ευπατρίδης, με δημοκρατικό φρόνημα, μαχητικός και προσηλωμένος στα ιδεώδη που πίστευε – πάντα με κέντρο τον άνθρωπο και την αεροπορική ιδέα- επέφερε σημαντικές αλλαγές στην αγαπημένη του Πολεμική Αεροπορία κατά το διάστημα που διατέλεσε Αρχηγός της. Πάλευε με πάθος και σύστημα για τους στόχους του δίνοντας πρώτος το παράδειγμα με την αυτοπειθαρχία και τη λιτή ζωή του- ένας Αεροπόρος με όραμα και δράση. Χαρακτηριστικά που προκαλούσαν πάντοτε το σεβασμό και την εκτίμηση όσων είχε υπό τις διαταγές του, όπως και των προϊσταμένων του στην Πολιτική και Στρατιωτική Ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας

Η ένταξη του στο Κίνημα του Ναυτικού και η δράση του κατά της χούντας μέσα στις τάξεις της Αεροπορίας ήταν σημαντική. Η σύλληψη του στις 2 Ιουνίου 1973 στην αεροπορική βάση Αγχιάλου όπου υπηρετούσε – 10 ημέρες μετά την αποκάλυψη του Κινήματος – »μπλόκαρε» μια εξέλιξη που μάλλον θα έφερνε πιο γρήγορα την πτώση της χούντας και ίσως απέτρεπε την τραγωδία της Κύπρου. Όπως έγραψε στο ημερολόγιο που κρατούσε όσο διάστημα έμεινε και βασανίστηκε στο ΕΑΡ -ΑΣΑ, στις 23 Μαΐου ενώ βρισκόταν στην αεροπορική βάση Αγχιάλου όπου υπηρετούσε ως επισμηναγός έμαθε για την αποκάλυψη του Κινήματος. Καθώς είδε ότι κανείς δεν τον υποψιάζονταν ακόμα – έκανε μάλιστα και μια πτήση για δόκιμη – σχεδίασε το επόμενο βήμα: Να πάρει ένα μαχητικό αεροσκάφος F-5 στις 5 Ιουνίου και να φύγει για την Ιταλία – ήδη εκεί ήταν ο Ν. Παππας με το αντιτορπιλικό Βελλος. »Έχω τακτοποιήσει όλα σχεδόν τα οικογενειακά μου ζητήματα. Δευτέρα 5 Ιουνίου αναχωρώ. Αυτή όμως την καθυστέρηση θα την πληρώσω ακριβά» γράφει καθώς το Σάββατο 2 Ιουνίου συνελήφθη. Ένα μαχητικό αεροσκάφος στην Ιταλια μετα το Βελλος θα άλλαζε ακόμα πιο πολύ την εικόνα της χούντας στο εξωτερικό. Ο Νίκος Στάπας κρατήθηκε και βασανίσθηκε σκληρά στο ΕΑΤ/ΕΣΑ για πολλές εβδομάδες. Στο ημερολόγιο του περιγράφει λεπτομερώς την απάνθρωπη συμπεριφορά των βασανιστών του, »γνωστών» υπανθρώπων του ΕΑΤ-ΕΣΑ. Αποτάχθηκε στη συνέχεια από τη χούντα. Το “απολογητικό” του υπόμνημα υπήρξε ένας λίβελος κατά της δικτατορίας και ένα φλογερό δημοκρατικό κήρυγμα.

Στην Πολεμική Αεροπορία επανήλθε το 1975. Αρχηγός ΓΕΑ διετέλεσε στην περίοδο 23/12/1986 έως 30/7/1989 οπότε και παραιτήθηκε, ο Νίκος Στάπας συνέδεσε το όνομα του με οργανωτικές αλλαγές στην Πολεμική Αεροπορία, με προώθηση αντιγραφειοκρατικών πρακτικών και με εκσυγχρονισμό διαταγών, με στόχο την εξοικονόμηση πόρων και μέσων και βεβαίως τη βέλτιστη αξιοποίηση του προσωπικού της. Προηγουμένως διετέλεσε Αρχηγός Τακτικής Αεροπορίας, Διευθυντής Α΄Κλάδου ΓΕΑ, Διοικητής της 115 ΠΜ και Διοικητής της 340 Μοίρας Διώξεως/Βομβαρδισμού. Στην Αγχίαλο, όταν συνελήφθη, ήταν διευθυντής του 3ου Γραφείου. Πέταξε με αεροσκάφη και ελικόπτερα όλων, σχεδόν, των τύπων της ΠΑ και είχε, ως χειριστής, πάνω από 3.800 ώρες πτήσης. Ο Νίκος Στάπας – που γεννήθηκε το 1937 στη Σύκα Λακωνίας – αποφοίτησε από τη Σχολή Ικάρων με την 22η Σειρά Ιπταμένων το 1958, οπότε ορκίσθηκε Ανθυποσμηναγός(Ι).

Τελευταία επιθυμία του Νίκου Στάπα ήταν η σορός του να διατεθεί στο Ανατομείο του Πανεπιστημίου Αθηνών, για επιστημονικούς σκοπούς.

Η κηδεία του Νίκου Στάπα θα γίνει την Πέμπτη 16 Ιουνίου στην Αθήνα, στις 11 το πρωί, από τον Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου (στην οδό Ασκληπιού 30, στο κέντρο της Αθήνας).

Η οικογένεια του επιθυμεί να απευθύνει δημοσίως τις πιο θερμές και ειλικρινείς ευχαριστίες προς την ηγεσία της Πολεμικής Αεροπορίας και βεβαίως όλως ιδιαιτέρως στο προσωπικό του 251ΓΝΑ, ιατρικό και νοσηλευτικό, γιά τη συνεχή φροντίδα και ζηλευτή επιμέλεια κατά τη νοσηλεία του στο νοσοκομείο, δεύτερο σπίτι του για μακρό χρόνο.