«Μετεξεταστέα» τα Ελληνόπουλα στο Ίντερνετ

Χάσμα μεταξύ πλουσιόπαιδων και τέκνων φτωχών οικογενειών

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΝΔΡΙΤΣΟΠΟΥΛΟΣ iandritsopoulos@dolnet.gr  | ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 18/03/2011 14:14 |

«Κάτω από την βάση» παίρνουν τα περισσότερα παιδιά στην Ευρώπη στην χρήση του Ίντερνετ και του υπολογιστή, παρά την γενική αντίληψη ότι οι ανήλικοι «παίζουν στα δάχτυλα» την τεχνολογία.

Μάλιστα, οι επιδόσεις των Ελληνόπουλων είναι από τις χαμηλότερες στην Ευρώπη.

Ωστόσο, φαίνεται ότι και ο ψηφιακός κόσμος είναι… ταξικός, καθώς παρουσιάζεται χάσμα μεταξύ των πλουσιόπαιδων και των τέκνων οικονομικά ασθενέστερων οικογενειών σε ό,τι αφορά την χρήση των νέων τεχνολογιών.

Αυτά είναι μερικά από τα συμπεράσματα της έρευνας του προγράμματος EU Kids Online, η οποία διενεργήθηκε σε παιδιά του δημοτικού και του γυμνασίου, ηλικίας 11-13 ετών, από 25 ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ αυτών και η Ελλάδα.

Έλλειψη βασικών δεξιοτήτων

Όπως προκύπτει, λιγότερα από τα μισά παιδιά είναι σε θέση να εκτελέσουν σχετικά εύκολες εντολές στο Διαδίκτυο, όπως το να προσθέσουν μια σελίδα στις αγαπημένες τους (
bookmarks) ή να μπλοκάρουν μη επιθυμητά μηνύματα στο email τους.

Με βάση την αρχή ότι «ο αναλφάβητος του αύριο (πλέον του σήμερα) είναι ο ψηφιακά αναλφάβητος», οι ερευνητές εκτιμούν ότι τα μικρότερα παιδιά χρειάζεται να αναπτύξουν περαιτέρω τις ψηφιακές τους ικανότητες, προκειμένου να είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της νέας εποχής, σε επαγγελματικό και κοινωνικό επίπεδο.

Ένας ταξικός, ψηφιακός κόσμος

Μπορεί οι έφηβοι να αποκτούν ταχύτερα τις γνώσεις που απαιτεί η ψηφιακή εποχή σε σχέση με παλιότερα, ωστόσο -σύμφωνα με την έρευνα- τα μικρότερα παιδιά παρουσιάζουν ελλείψεις σε βασικές ψηφιακές δεξιότητες.

Όμως, οι ικανότητες αυτές ποικίλλουν ανάλογα με το κοινωνικό και οικονομικό υπόβαθρο της οικογένειας στην οποία μεγαλώνει ένα παιδί.

Έτσι, οι γόνοι πλουσίων οικογενειών, οι γονείς των οποίων έχουν υψηλή «κοινωνική θέση», έχουν περισσότερες ψηφιακές δεξιότητες από τους συνομηλίκους τους που προέρχονται από οικογένειες χαμηλότερου κοινωνικο-οικονομικού επιπέδου.

Επιπλέον, τα αγόρια φαίνεται ότι εξακολουθούν να κρατούν τα «σκήπτρα» της τεχνολογικής γνώσης, καθώς υπερτερούν των κοριτσιών στις εν λόγω δεξιότητες.

Η «ανθρωπογεωγραφία» της ψηφιακής εποχής

Τα παιδιά από τη Φινλανδία είναι τα πιο επιδέξια στο Ίντερνετ σε όλη την Ευρώπη, ακολουθούμενα από τα παιδιά που ζουν στην Σλοβενία. Τα Ελληνόπουλα φαίνεται ότι δεν είναι ιδιαίτερα… επιδέξια, καθώς βρίσκονται στην πέμπτη από το τέλος θέση, μετά τους συνομηλίκους τους από την Τουρκία, την Ιταλία, την Ρουμανία και την Ουγγαρία.

Παράλληλα, τα παιδιά από την Λιθουανία παρουσιάζουν το μεγαλύτερο εύρος
online δραστηριοτήτων. Στον αντίποδα, η Ιρλανδία αποτελεί την χωρά στην οποία τα παιδιά κάνουν τις λιγότερες ενέργειες στο Διαδίκτυο, ακολουθεί η Τουρκία, ενώ η Ελλάδα έρχεται τρίτη από το τέλος.

Ταυτόχρονα, από την έρευνα προκύπτει ότι τα παιδιά από την Ελλάδα «ανακαλύπτουν» το Ίντερνετ με καθυστέρηση 3-4 ετών σε σχέση με τους συνομηλίκους τους σε άλλες χώρες της Ευρώπης.

Στην Σουηδία η πρώτη επαφή με το Διαδίκτυο γίνεται στις ηλικίες των 7-8 χρόνων, ενώ στην Ελλάδα ξεκινά στην ηλικία των έντεκα ετών, που αποτελεί τον μεγαλύτερο μέσο όρο στην Ευρώπη.

Χαμηλή αφομοίωση

Από την έρευνα προκύπτει ότι -κατά μέσον όρο- τα παιδιά κατανοούν λιγότερες από τις μισές από τις 17 ενέργειες για τις οποίες ρωτήθηκαν, κάτι που δείχνει ότι η εξοικείωσή τους με τον ψηφιακό κόσμο δεν είναι επαρκής.

Ιδιαίτερα χαμηλή είναι η αφομοίωση των «δημιουργικών και συμμετοχικών δραστηριοτήτων», όπως είναι η ανάρτηση σχολίων σε κοινωνικά δίκτυα (31%), η δημιουργία χαρακτήρων (18%) και η σύνταξη ιστολογίων (11%).

Σε ό,τι αφορά δεξιότητες στο Ίντερνετ, όπως η παρεμπόδιση της ανεπιθύμητης αλληλογραφίας (
spam), η τροποποίηση των ρυθμίσεων ασφαλείας και η ανεύρεση πληροφοριών για την ασφάλεια, τα μικρότερα παιδιά εμφάνισαν σημαντική υστέρηση.

«Δάσκαλοι και γονείς μάθετε Ίντερνετ»

Οι ερευνητές παροτρύνουν τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς να μάθουν οι ίδιοι πώς λειτουργεί ο «θαυμαστός κόσμος» της τεχνολογίας και να μην «δαιμονοποιούν» το Ίντερνετ, δίνοντας στα παιδιά την ευκαιρία να αποκτήσουν τις σωστές βάσεις κατά την πρώτη τους επαφή με την ψηφιακή εποχή.

«Είναι ανησυχητικό ότι τα μικρότερα παιδιά παρουσιάζουν έλλειψη αυτών των δεξιοτήτων και είναι μια πρόκληση για γονείς και δασκάλους να τα βοηθήσουν να μάθουν αυτά που πρέπει να γνωρίζουν», δήλωσε η Σόνια Λίβινγκστον, καθηγήτρια του
London School of Economics και επικεφαλής του προγράμματος EU Kids Online.

«Διδάσκοντας τα παιδιά δεξιότητες για την ασφάλεια μπορεί να βελτιωθούν και άλλες ψηφιακές δεξιότητες. Παράλληλα διδάσκοντας δεξιότητες σχετικά με τα διαθέσιμα διαδικτυακά εργαλεία και την αναζήτηση πληροφοριών μπορεί επίσης να βελτιωθούν οι δεξιότητες ασφάλειας των παιδιών», πρόσθεσε η κ. Λίβινγκστον, επισημαίνοντας ότι απαιτούνται περισσότερες προσπάθειες από τους εκπαιδευτικούς προς αυτή την κατεύθυνση.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προβάλλει τις ψηφιακές δεξιότητες ως μέρος της Ψηφιακής Ατζέντας για την Ευρώπη, θέτοντας ως κύριο στόχο την ενίσχυση του ψηφιακού αλφαβητισμού.

10
Κ.ΜΑΝΩΛΙΔΗΣ
20/03/2011 10:17
Οι επιδόσεις των Ελληνόπουλων, είναι ανάλογες των επιδόσεων των Ελληναράδων! Κατά μάνα-κατά κύρη....... Δεν θα χαλάσουν τα Ελληνόπουλα την πιάτσα!
Xάρης Χ.
19/03/2011 22:07
Τι λεει ρε παιδιά ο ''Παναγίωτης Κ.''?! Ο κάθε άσχετος πάει και γράφει.. Κοιτάξτε λίγο,το ότι η κυβέρνηση ''κόβει'' κάποια χρήματα απο δημόσιες δαπάνες,οφείλετε να ξέρετε ότι αυτές είναι άσκοπες δαπάνες. ΔΕΝ θα κοπεί κανένα μάθημα πληροφορικής.Αντίθετα,οι συγχωνεύσεις σχολείων αυτό που εξυπηρετούν είναι το να έχουν πρόσβαση τα παιδιά σε τέτοιες δραστηριότητες (πληροφορική,χορός,γυμναστική,μαθήματα που στο εξωτερικό είναι υποχρεωτικά) που δεν δύνανται σε μονοθέσια σχολεία! Διότι τα μικρά σχολεία έχουν ένα δύο δασκάλους και δεν κάνουν καμία από τις παραπάνω δραστηριότητες τα παιδιά αυτά.Και εγώ σε τέτοιο σχολείο πήγαινα και ως παιδί ζήλευα τα παιδιά των μεγαλυτέρων σχολείων που είχαν όλες αυτές τις δραστηριότητες.. ΝΑΙ στις συγχωνεύσεις των σχολείων για να ανεβούμε στη λίστα των ''μετεξεταστέων παιδιών της Ευρώπης στο ιντερνετ!
ΚΣ
19/03/2011 19:27
Αντιπρόεδρος 18/3/2011
Στις κουτσαβακίστηκες μαγκιές έρχομαστε όμως πρώτοι.
Καθηγητής Πληροφορικής
19/03/2011 16:53
Μα η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου λέει πως οι μαθητές ξέρουν κομπιούτερ (sic). Ο πρωθυπουργός είπε ότι οι μαθητές πρέπει να διδάξουν τους καθηγητές υπολογιστές. Δυστυχώς με το παρόν σύστημα υπάρχουν μαθητές που στο Λύκειο δεν διδάσκονται πληροφορική, επειδή είναι μάθημα επιλογής. Αυτό όμως είναι η καλή πλευρά γιατί στο νέο ψηφιακό λύκειο η πληροφορική δεν θα υπάρχει καν ως μάθημα!!! Το μέλλον προδιαγράφεται ρόδινο.
Μιχαλης Θ.
19/03/2011 16:32
Το θεμα ειναι κυριες και κυριοι οτι καλα κανουμε και αφηνουμε οσο μπορουμε τα παιδια να μην ασχολουνται με τον κοσμο του ιντερνετ απο μικρη ηλικια γιατι μονο ωφελειμο δεν ειναι. Καλυτερο ειναι να βγουν να παιξουν στα παρκα, στις κουνιες να γνωρισουν νεα παιδακια στην πραγματικοτητα και οχι στο ιντερνετ παρα να καθονται με τις ωρες μπροστα σε μια οθονη. Βλεπω πως ειναι και τα παιδια του εξωτερικου. Καθολου κοινωνικα, θρασητατα και χωρις να εχουν ανακαλυωει τιποτα στον κοσμο. Αυτο φαινεται που εχουν σταματησει τις ερωτησεις τι ειναι αυτο και τι ειναι εκεινο. Οποτε καλα καναμε και ειμαστε σε αυτη τη θεση καθε πραγμα στον καιρο του.
Έλληνας
19/03/2011 09:18
Μπορεί να μη τα καταφέρνουμε στις ανωτέρω δεξιότητες, έχουμε όμως ήλιο θάλασσα και ξέρουμε να διασκεδάζουμε(είμαστε ο μοναδικός λαός στον κόσμο) Οι χώρες που είναι στις πρώτες θέσεις έχουν πολίτες ρομποτάκια που ζούνε για να δουλεύουνε και δεν απολαμβάνουν τις χαρές τις ζωής όπως εμείς οι Έλληνες. Προτιμώ να είμαστε όπως είμαστε παρά ρομποτούδια χωρίς διασκέδαση και παρέα. Μόνο εδώ (στην Ελλάδα) μπορείς να πάρεις τους φίλους σου και να βγεις για καφέ, ποτό, φαι κ.α. Εδώ νυχτώνει πιο αργά και μπορείς να χαρείς τη ζωή έξω στις καφετερίες και στα τσιπουράδικα(του Βόλου) Έχουμε τα ελληνικά νησιά(μοναδικά στον κόσμο) όπου μπορούμε να πάμε το καλοκαίρι για μπάνιο και άλλα. Επίσης ως αρχαίοι Έλληνες έχουμε αναπτύξει τον τελειότερο πολιτισμό παγκοσμίως!!!
Παναγιώτης Κ
18/03/2011 19:59
Μην ανησυχείτε. Τώρα που στα σχέδια του υπουργείου είναι να εξαφανιστεί εντελώς η Πληροφορική ως μάθημα από τα σχολεία (μην ξεχνάτε ότι τα σχολικά εργαστήρια κοστίζουν) θα πιάσουμε άνετα την τελευταία θέση. Η οποία μας ανήκει δικαιωματικά.
Alekos
18/03/2011 18:51
Είναι λάθος το σύνθημα "Μάθετε internet" Δε μπορεί κάποιος να "μάθει internet". Το internet είναι μία απλή πλατφόρμα. Αυτά που "στήνονται" πάνω στην πλατφόρμα αυτή είναι τα sites και οι εφαρμογές. Σε αυτά αναφέρεστε όταν λέτε "μάθετε internet". Κάθε ένα από αυτά έχει το δικό του τρόπο χρήσης και χειρισμού, με κάποια βέβαια κοινά στοιχεία. Τα περισσότερα από αυτά έχουν σχεδιαστεί με τρόπο τέτοιο που να μπορεί ο οποιοσδήποτε που μιλά φυσικά τη γλώσσα στην οποία προσφέρονται (Αγγλικά, Ελληνικά κλπ) να τα διαχειριστεί. Το μόνο που χρειάζεται ο οιοσδήποτε, είναι να έχει πρόσβαση και να διαβάζει τι λέει το κουμπάκι που πάει να πατήσει! Αν ξέρει και Αγγλικά θα έχει απίστευτες δυνατότητες. Σιγά σιγά θα νιώσει πιο άνετα και μετά ποιος μας πιάνει :)
anonimos
18/03/2011 18:31
τρίτοι από τον πάτο είναι μεγάλη πρόοδος, εις ανώτερα!
Αντιπρόεδρος
18/03/2011 17:26
Μαζί τα λαπτάραμε...