Στα ακυρωτικά µηχανήµατα των εισιτηρίων τοποθετούν πάνω από τις σχισµές αυτοκόλλητα που καλούν τον κόσµο να µη βγάλει εισιτήριο. Στους σταθµούς διοδίων σηκώνουν τις µπάρες και δεν πληρώνουν. Το… κίνηµα ανυπακοής εξαπλώνεται πανελλαδικά από τα διόδια στα µέσα µαζικής µεταφοράς και από εκεί – σε ορισµένες περιπτώσεις, όπως στη Λαµία – και στα νοσοκοµεία, όπου καλεί τους ασθενείς να µην πληρώνουν για τις εξετάσεις στα εξωτερικά ιατρεία.

Χθες, πρώτη µέρα της ισχύος των νέων αυξηµένων εισιτηρίων, το σύνθηµα «δεν πληρώνω» ακούστηκε και εκτός αυτοκινητοδρόµων. Στην Αθήνα στους σταθµούς τουΗΣΑΠστον Πειραιά, την Καλλιθέα, το Μαρούσι και στο σταθµό του τραµ στη Νέα Σµύρνη, ενώ στη Θεσσαλονίκη έγινε συµβολική κατάληψη σε οχήµατα του ΟΑΣΘ.

Τελικά ποιοι είναι οι πρωταγωνιστές της διαµαρτυρίας που εξελίσσεται σε κίνηµα; Ο υπουργός Υποδοµών ∆ηµήτρης Ρέππας έριξε χθες λάδι στη φωτιά χαρακτηρίζοντας όσους δεν πληρώνουν «τζαµπατζήδες, η στάση των οποίων συνιστά δολιοφθορά γιατί οι εταιρείες θα οδηγηθούν, εάν επικρατεί µια τέτοια αντίληψη, σε ακόµη µεγαλύτερα ελλείµµατα, τα οποία είτε θα κληθεί να πληρώσει ο κάθε φορολογούµενος πολίτης είτε θα γίνει νέα αύξηση στην τιµή του κοµίστρου».

«Ο κ. Ρέππας ισχυρίζεται για να δικαιολογήσει τις απαράδεκτες αυξήσεις ότι η Αθήνα εξακολουθεί να έχει χαµηλό επίπεδο τιµών. Αποκρύπτει όµως ότι εξακολουθεί να έχει και χαµηλό επίπεδο µισθών», επισηµαίνει το µέλος του Ανοιχτού Συντονισµού Επιβατών Αττικής, Λία Φράγκου.

Ο Ανοιχτός Συντονισµός Επιβατών Αττικής είναι πίσω από τις κινητοποιήσεις στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη οι Επιβάτες Θεσσαλονίκης. Οπως λέει η κ. Λία Φράγκου, «η κίνηση είναι µια οµπρέλα που συντονίζει τις δράσεις οµάδων και επιτροπών πολιτών. Ολες αυτές οι οµάδες πραγµατοποίησαν σύσκεψη στις 24 Ιανουαρίου και από εκεί γεννήθηκε ο Ανοιχτός Συντονισµός Επιβατών Αττικής που πραγµατοποίησε χθες την παρθενική του εµφάνιση».

Σύµφωνα µε την Ελένη Μήτσου, συντονίστρια της περιβαλλοντικής οργάνωσης Green Attack, γι’ αυτήν την εβδοµάδα ο Ανοιχτός Συντονισµός είχε προγραµµατίσει µια σειρά από κινητοποιήσεις, όµως εξαιτίας των κινητοποιήσεων των εργαζοµένων στα ΜΜΜ την τελευταία στιγµή άλλαξε ο προγραµµατισµός.

«Ετσι, τώρα θα δράσουµε στα κενά των απεργιών», επισηµαίνει. «∆εν αντιδρούµε µόνο για την αύξηση των εισιτηρίων. Αντιδρούµε στην αραίωση των δροµολογίων και την κατάργηση των γραµµών. Με τις αστικές συγκοινωνίες αρχίσαµε να ασχολούµαστε από τον περασµένο Νοέµβριο, όταν άρχισε η κουβέντα για το νοµοσχέδιο σχετικά µε αυτές».

Και έχουν βρει υποστηρικτές στους εργαζόµενους της ΕΘΕΛ. «Εµείς οι εργαζόµενοι στην ΕΘΕΛ δηλώνουµε τη συµπαράστασή µας στους πολίτες που αγωνίζονται ενάντια στην αύξηση των εισιτηρίων και των καρτών», αναφέρεται µεταξύ άλλων σε ψήφισµα συµπαράστασης.

ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΣΤΟ ΛΕΩΦΟΡΕΙΟ.

«Επιβιβαζόµαστε στα λεωφορεία του ΟΑΣΘ και ζητάµε από το επιβατικό κοινό να µην κόψει εισιτήριο. Η αποδοχή είναι µεγάλη, ενώ, ακόµη κι αν κάποιοι διαφωνούν, το θετικό είναι ότι το λεωφορείο µετατρέπεται σε… συνέλευση», λέει ο πολιτικός µηχανικός Γιώργος Θεοδωρόπουλος, µέλος της κίνησης Επιβάτες Θεσσαλονίκης, που συγκροτήθηκε πριν από ενάµιση µήνα. Χθες τα µέλη της κίνησης κατέλαβαν συµβολικά οχήµατα του ΟΑΣΘ, κόλλησαν αφίσες και ζητούσαν από τον κόσµο να µην κόψει εισιτήριο. «Κάποιοι µας κατηγορούν ως τζαµπατζήδες, όµως ο χαρακτηρισµός ταιριάζει µάλλον στην κυβέρνηση που κόβει µισθούς και συντάξεις. Αν µου ζητήσετε έναν λόγο που δεν πληρώνω εισιτήριο, είναι γιατί απλούστατα δεν µου φθάνουν τα χρήµατα», συµπληρώνει ο κ. Θεοδωρόπουλος.

ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΟΥΝΤΑ ∆ΟΧΕΙΑ.

«Μπορεί ακόµη να µην έχουµε κοινή δράση, αλλά υπάρχει µια σχέση µε τις κινήσεις ενάντια στις αυξήσεις των εισιτηρίων, κάτι σαν τα συγκοινωνούντα δοχεία», επισηµαίνει ο Γιάννης Γερµανός, µέλος της Επιτροπής Φορέων και Κατοίκων ΒΑ. Αττικής.

Δικαιούνται αποζηµίωση όσοι έχουν κάρτες

«ΔΡΟΜΟΛΟΓΊΟ µε πολλές στάσεις ταλαιπωρίας» µοιάζει να είναι η απόφαση επιβατών που κατέχουν κάρτες απεριορίστων διαδροµών να προσφύγουν στη Δικαιοσύνη διεκδικώντας αποζηµίωση για τις µέρες που δεν µπορούν να τις χρησιµοποιούν, λόγω των απεργιών στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

Δικηγόροι συνηγορούν ότι οι επιβάτες µπορούν να διεκδικήσουν τα χαµένα χρήµατά τους που έχουν προκαταβάλει για τηναγορά της κάρτας απεριορίστωνδιαδροµών, αλλά και επιπλέον αποζηµίωση για τα λεφτάπου πλήρωσαν προκειµένου να µετακινηθούν τις ηµέρες των απεργιών.

Με βάση πάντως τους ρυθµούς απονοµής της δικαιοσύνης – όπως εκτιµάται – για να κριθεί η αγωγή πρέπει να περάσουν τουλάχιστον πέντε χρόνια, ενώ θα χρειαστεί ο επιβάτης να πληρώσει και τα έξοδα του δικηγόρου. Εκτόςκαι αν οιυποψήφιοι ενάγοντεςπροσανατολιστούν στο«µοντέλο» τωνµαζικών αγωγών µέσω ενώσεων καταναλωτών.

«Νοµικά αυτονόητη είναι η υποχρέωση των φορέων των αστικών συγκοινωνιών να αποζηµιώσουν τους πολίτες που δεν µπόρεσαν νακάνουν χρήση των δελτίων απεριορίστων διαδροµών είτεµε τη µορφή της αυτοδίκαιηςπαράτασης ισχύος τους είτε µε τη µορφή τηςχρηµατικής αποζηµίωσης.

Αλλωστετούτο ήδη επιβάλλεται στον τοµέα των υπηρεσιών (π.χ. αεροπορικές µεταφορές) από σειρά Οδηγιών της ΕυρωπαϊκήςΕνωσης για τα δικαιώµατα των καταναλωτών», λέει ο εργατολόγος Δηµήτρης Περπατάρης.

ΣΤΟ ίδίο ΣΥΜΠΕΡΆΣΜΆ, έστω και µε διαφορετικό σκεπτικό, καταλήγει και ο δικηγόρος Αγις Τάτσης εκφράζοντας την άποψη ότι: «Είναι εξαιρετικά δύσκολο ο καταναλωτής να διεκδικήσει αποζηµίωση, για την πραγµατική αδυναµία να του προσφερθούν οισχετικές υπηρεσίες κατά τη διάρκεια απεργίας,δεδοµένου ότι το συνταγµατικά προστατευόµενο δικαίωµα στην απεργία υπερισχύει του ιδιωτικούσυµφέροντος για παροχή της υπηρεσίας. Δεν ισχύει όµως το ίδιο στην περίπτωση πουη απεργίαέχει κηρυχθεί παράνοµηή και καταχρηστική, στην περίπτωση αυτή δικαιούται να αξιώσει αποζηµίωση από το σωµατείο πουπαρά τη δικαστική απόφαση συνεχίζει την απεργία».

Από την πλευρά του ΟΑΣΑ πάντως εκφράζεται η άποψη ότι«δεν έχει νοµικά υποχρέωση νααποζηµιώσει τους επιβάτες πουείναι κάτοχοι καρτών απεριορίστων διαδροµών και πλήττονται απότις απεργιακές κινητοποιήσεις των εργαζοµένων στα µέσα µαζικής µεταφοράς, διότι πρόκειται για γεγονός το οποίο δεν υπέχει ευθύνη.

Η συγκεκριµένη περίπτωση αδυναµίας παροχής υπηρεσιών δεν οφείλεται σε υπαιτιότητατου Οργανισµού».

Οι επιβάτες µπορούν να διεκδικήσουν και τα λεφτά που πλήρωσαν για να µετακινηθούν τις ηµέρες των απεργιών