ΟΙΝΟΣ ΕΥΦΡΑΙΝΕΙ... ΤΟΥΡΙΣΤΕΣ

Τα θεμέλια για οινοτουρισμό βάζει το Δίκτυο Οινοποιών Δυτικής Κρήτης

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Γιώργος Κώνστας   | ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 21/01/2010 07:00 |
 Οίνος ευφραίνει... τουρίστες
Πάνω, ο πατέρας Αμφιλόχιος στο κελάρι του μοναστηριού της Αγίας Τριάδας. Δεξιά από το οινοποιείο Λουπάκη

«Στο εξωτερικό τα οινοποιεία πουλάνε το 60% της παραγωγής τους στους τουρίστες που τα επισκέπτονται. Γιατί να μην το κάνουμε κι εμείς αυτό;» αναρωτιέται ο Νίκος Καραβιτάκης, οινοποιός και μέλος του Δικτύου Οινοποιών Δυτικής Κρήτης που δραστηριοποιείται σε Χανιά και Ρέθυμνο.

Ήδη έξι οινοποιεία- κυρίως στον Νομό Χανίων- έχουν διαμορφώσει επισκέψιμους χώρους, μικρά μουσεία οίνου, ξενώνες, αξιοποιούν λαογραφικό υλικό της Κρήτης και εκσυγχρονίζουν τις κάβες τους και τους χώρους παλαίωσης. Είναι οινοποιεία που προφέρονται ακόμη και για... διακοπές. «Το κόστος είναι μεγάλο, μεγαλύτερο από ένα εκατομμύριο ευρώ και πολλοί οινοποιοί το σκέφτονται, αλλά πιστεύουμε ότι αξίζει τον κόπο», λέει ο Νίκος Καραβιτάκης που εδώ και μια δεκαετία διατηρεί οινοποιείο στα Ποντικιανά Κολυμβαρίου. «Μέχρι τον Μάιο θα έχουμε ακόμα ένα χώρο επισκέψιμο, συνολικά πάνω από 300 τ.μ. Ο επισκέπτης θα μπορεί να δει τον τρόπο παραγωγής του κρασιού, αλλά και να δοκιμάσει κάποιο από τα επτά κρασιά που παράγουμε», υπογραμμίζει ο Αντώνης Πνευματικάκης που μαζί με τον αδελφό του Μιχάλη διατηρούν οινοποιείο στον Δραπανιά Κισσάμου.

Ο Θεόδωρος Μανουσάκης διαθέτει οινοποιείο στον Βατόλακκο Μουσούρων, για τη λειτουργία του υπεύθυνη είναι η κόρη του Αλεξάνδρα Μανουσάκη. «Τα πρώτα αμπέλια φυτεύτηκαν το 1993 και η πρώτη παραγωγή ήλθε το 1997. Παράγουμε αποκλειστικά βιολογικά κρασιά που προέρχονται από δικά μας αμπέλια 130 στρεμμάτων». Η ξενάγηση γίνεται από τους ιδιοκτήτες και τους υπεύθυνους του οινοποιείου. Το οινοποιείο και οι χώροι φιλοξενίας οικοδομήθηκαν με βάση την ντόπια αρχιτεκτονική και βρίσκονται μέσα στο κτήμα της οικογένειας, ανάμεσα σε ελιές και πορτοκαλιές.

Το μοναστήρι
«Εδώ και μια δεκαετία το μοναστήρι της Αγίας Τριάδας ασχολείται με την τυποποίηση και την εμπορία κρασιού», σημειώνει ο πατέρας Αμφιλόχιος. Όλα τα κρασιά είναι βιολογικά και προέρχονται εξ ολοκλήρου από τους αμπελώνες του μοναστηριού. Κάθε χρόνο παράγονται συνολικά περίπου 150.000

φιάλες κρασιού από τα 160 στρέμματα αμπελιών. Πριν από τρία χρόνια άρχισε η ανάπλαση χώρων του μοναστηριού προκειμένου να δημιουργηθούν οι κάβες και ο χώρος υποδοχής επισκεπτών.

«Έχει ωριμάσει ο καιρός ώστε όλα τα οινοποιεία στον Νομό Χανίων να είναι επισκέψιμα» λέει ο Αντώνης Ντουράκης του ομώνυμου οινοποιείου, που είναι από τα πρώτα που άνοιξαν και δέχθηκαν κοινό το 1988. Οι αμπελώνες του οινοποιείου εκτείνονται σε 20 στρέμματα. «Τα σχέδια ώστε το οινοποιείο να είναι επισκέψιμο υπήρχαν από την αρχή. Έτσι όταν άρχισε να κτίζεται διαμορφώθηκε ο πρώτος όροφος ως χώρος οινογευσίας. Τα τελευταία έξι- επτά χρόνια συστηματικά δεχόμαστε και ξεναγούμε τουρίστες» συμπληρώνει.


Και τοπικοί μεζέδες στην ξενάγηση

Οι επισκέψεις σε όλα τα οινοποιεία γίνονται ύστερα από προσυνεννόηση και είναι δωρεάν, ενώ προσφέρονται ακόμη και σε μικρές ομάδες ή μεμονωμένους επισκέπτες. Οι επισκέπτες δοκιμάζουν τα κρασιά συνοδεία τοπικών μεζέδων και είναι στη διακριτική τους ευχέρεια να αγοράσουν φεύγοντας.

ΟΙΝΟΠΟΙΕΙΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑΚΗ
Τηλ.: 28220-31.740, www.pnevmatikakis.com.gr ΜΟΝΗ ΑΓΙΑΣ ΤΡΙΑΔΑΣ
Τηλ.: 28219-63.572, www.agiatriada-chania.gr ΟΙΝΟΠΟΙΕΙΑ ΝΤΟΥΡΑΚΗ
Τηλ.:28250-51.761, www.dourakiswinery.gr ΑΜΠΕΛΩΝΕΣ ΚΑΡΑΒΙΤΑΚΗ
Τηλ.: 28210-23.381, email: karavitakis@hotmail.com. ΚΤΗΜΑ ΛΟΥΠΑΚΗ
Τηλ.: 28240-91.111, loupakis@otenet.gr ΝΟSΤΟS ΜΑΝΟΥΣΑΚΗΣ
Τηλ.: 28210-78.787, www.nostoswines.com
Διαμονή 4 αστέρων στη Μέκκα του οινοτουρισμού

ΑΠΟΚΑΛΕΙΤΑΙ από τους περισσότερους η Μέκκα του οινοτουρισμού. Στα βόρεια της Ιταλίας, η Τοσκάνη προσελκύει κάθε χρόνο χιλιάδες τουρίστες από κάθε γωνιά του πλανήτη που αγαπούν το κρασί. Άλλωστε, η περιοχή φημίζεται για τα 39 διαφορετικά είδη οίνου με ονομασία προέλευσης.

Σταθμός για τους οινόφιλους είναι η περιοχή του Chianti Classico, που φημίζεται ιδιαίτερα για τα κόκκινα κρασιά της.

Από τα πιο φημισμένα οινοποιεία στα οποία μπορεί κανείς να διανυκτερεύσει είναι το Capanelle, παρ΄ όλο που η ετήσια παραγωγή του αγγίζει μόλις τις 70.000 φιάλες. Αλλά και το οινοποιείο Dievole, το οποίο εκτός από τις ξεναγήσεις στους αμπελώνες προσφέρει και διαμονή 4 αστέρων στους επισκέπτες.

Όσο για το κόστος που καλούνται να πληρώσουν οι... οινοτουρίστες είναι μάλλον τσουχτερό, αφού για μία διανυκτέρευση οι τιμές ξεκινούν από 105 ευρώ και φθάνουν τα 430 ευρώ.

9
Κώστας Μ.
22/01/2010 17:23
Αυτή η ιδέα έχει γίνει πραγματικότητα μέχρι και στις ΗΠΑ, στη κοιλάδα Napa. Υπάρχουν πάνω από 200 αμπελώνες και όλοι δέχονται επισκέπτες είτε ελεύθερα είτε με ραντεβού. Για παράδειγμα, επισκέφτηκα πριν από μήνες το οινοποιείο Vittorio Sattui και είδα τι κάνει το επιχειρηματικό δαιμόνιο Ιταλών μεταναστών. Εκτός από τη κύρια επιχείρηση παραγωγής κρασιού, έχουν οργανώσει μια μεγάλη αίθουσα υποδοχής πελατών, δοκιμασίας κρασιών, συσκευασίας για ταξίδι η με αποστολή, ένα χώρο που πουλάει ό,τι φανταστεί κανείς για πικ νικ, χώρους με τραπέζια και πάγκους κάτω από δέντρα για πικ νικ, και διάθεση των χώρων του οινοποιείου για εκδηλώσεις και δεξιώσεις. Αγρότες ήταν και αυτοί και κατάφεραν, χωρίς επιδοτήσεις, να φτιάξουν από μόνοι τους επιχείρηση. Ο υπεύθυνος δοκιμάστης στο γκρουπ μας έτυχε να είναι Ελληνικής καταγωγής από τα ...Χανιά.

Αν και άλλοι αγρότες σαν τους οινοπαραγωγούς του άρθρου σκεφτούν τρόπους να ελκύσουν πελάτες για τα προϊόντα τους, αντί να σκέφτονται σε τι εξευτελιστική τιμή θα δώσουν στο χοντρέμπορο τη σοδειά τους, τότε θα πάρει μπροστά ξανά η ταλματωμένη ύπαιθρος. Αλλά, τους αφήνουν τα καφενεία;
Κ.ΜΑΝΩΛΙΔΗΣ
22/01/2010 14:18
Νάχουν τέτοιες ιδέες οι αγρότες μας καί να βοηθηθούν να τις εφαρμόσουν, να βγάζουν χρήματα οι ίδιοι καί να βοηθούν καί την Εθνική οικονομία. Όχι το τρακτέρ καί βούρ να κλείσουμε κάνα δρόμο, να κάνουμε καμιά αρπαχτή καί να συνεχίσουμε τήν πρέφα μας στο Καφενείο.
oinos eufrainei kardian
22/01/2010 00:39
Polu kali i idea tis dokimasias krasiou ston topo paragwgis tou. Diladi oi Skwtsezoi einai pio eksupnoi pou exoun metatrepsei sxedon olous tous topous paragwgis whisky se topous ksenagisis kai ekthesis twn proiontwn tous kai malista epi adras plirwmis? I idea einai na pas, na dokimaseis, na matheis gia ton tropo kai ti filosofia paragwgis kai an thes na agoraseis, alla pistepste me kaneis den feugei xwris na agorasei kai to whisky einai kai panakribo...Pisteuw pws tetoies prwtoboulies prepei na stirixtoun apo to Ypourgeio tourismou kai gewrgias mazi gia na apoktisoun ta ellinika krasia ti thesi pou tous armozei stin kardia olwn!
ALEX
21/01/2010 19:27
Καλή περίπτωση. Μπράβο τους.
Φώτης
21/01/2010 18:57
Φίλε Χρίστο Παρθένιε,

Αν είμαστε εταιρεία, με εταιρική εικόνα την Αρχαία Ελλάδα (που πουλά πολύ ακόμα) και πάνω από 15εκ. επισκέπτες στο μαγαζί μας έπρεπε να πουλάμε ακόμα και τα προϊόντα της “τουαλέτας” μας.

Αλλά όταν έχεις μεγαλώσει με Λαζόπουλο, Χαρρυ Κλιν και δημοσιογραφία που τους αντιγράφει δεν μπορείς να έχεις φαντασία και δημιουργικότητα αλλά μόνο μανία να τα κάψεις όλα. Τα αποτελέσματα τα είδαμε πέρσι τα Χριστούγεννα.

Αν μεγαλώσεις το παιδί σου λέγοντας του κάθε μέρα ότι είναι ένας βλάκας και μισός, ένας ανίκανος που θα καταλήξει ένα τίποτα, τι περιμένεις να γίνει όταν μεγαλώσει; Σίγουρα, ένα τίποτα. Δεν χρειάζεται δοκτοράτο στη ψυχολογία για να το γνωρίζεις.

Αλλαγή στη ψυχολογία μας χρειαζόμαστε.

Να σταματήσουμε τις ακρότητες σε στιλ Λαζόπουλου, να δούμε τα θετικά όπως και τα αρνητικά τις πατρίδας για να δούμε τι μπορεί να φτιαχτεί.

Εάν ο Λαζόπουλος και οι δημοσιογράφοι που αντιγράφουν την ακραία αρνητικότητα του, είναι ορθοί τότε δεν μπορεί τίποτα να φτιαχτεί αλλά όλα πρέπει να κατεδαφιστούν και το οίκημα να ξανακτιστεί από την αρχή.
antonis ntourakis
21/01/2010 15:23
Tha ithela apla na simpliroso oti to poulima ton krasion sta oinopoieia den exei na kanei katholou me auta pou ginonte se mparakia opou mazeuonte touristes g kai d "dialogis", opos apo pollous xaraktirizonte...Otan enas ampeourgos-oinopoios katafernei na poulisei amesa tin paragogi tou ston teleutaio katanaloti mono tote kai mono pairnei ta xrimata gia ton kopo tou kai tin ergasia tou!Kai pistepste me, ta krasia sta oinopoieia den tha ta vreite me 1,99 ti fiali pou tha vreite se magazia -soupermarket pou iparxoun stis geitonies mas kai proerxonte apo Xili,notia afriki ktl...Ta oinopoieia ta episkeftonte anthropoi pou endiaferonte gia to krasi, ti dimiourgia tou alla kai oli ti filosofia pou krivete piso apo auto!To krasi den einai ena proion alla katathesi psixis! Oi perissoteroi episkeptes sta oinopoieia dokimazoun xoris na plirosoun,mathainoun 5 pragmata gia ena kosmo pou den kseroun kai genikotera apoktoun mia empeiria...diakopes=empeiries...Den pane gia na pioun oso mporoun kai na figoun! Opote as papsoume na singxeoume ta pragmata sto mualo mas!
Fragkiskos Christopoulos
21/01/2010 13:35
Diavasa tin protasi na poulane ta inopiia krasi stous touristes ke anarotithika: apo tin mia meria kritikaroume tous neous touristes sta nisia pou methane ki apo tin alli theloume na tous poulisoume inopnevmatodi proionta ... i to ena i to allo more pedia! sta bar sta nisia poulane ''vomves'' ke methane tous touristes, ke leme pos ftene i touristes (alla to lefta ta cheponoun i ellines idioktites bar) ... tora leme na poulame krasi se megales posotites ki ama, opos sto dafni, methisoun i touristes, afti ftene ki ohi emis ... ine keros na parome tis efthines gia tis praxis mas ... ego leo OHI sto poulima megalon posotiton inopnevmatodi poton, arketous bekrides ehoume dimiourgisi
Μιράντα Παπαδοπούλου
21/01/2010 12:17
Αχ! Θυμάμαι μία φορά σε ένα οινοποιίο στη Μεσσίνα που είχα επισκεφτεί την ατμόσφαιρα. Οι άνθρωποι δεν μιλούσανε για οινοτουρισμό. Ήταν κάτι συνηθισμένο εδώ και δεκαετίες να τους επισκέπτεται ο κόσμος και να δοκιμάζει το κρασί τους. Και πολύ φιλόξενοι, αλλά πάντα επαγγελματίες. Το αγαπούσανε αυτό που κάνανε και τους άρεσε να μιλάνε γι αυτό. Vino Simone de la Gracia, το λεγανέ το οινοποιείο. Ελπίζω να υπάρχει ακόμα. Πολύ θέλω να ξαναπάω.
parthenios christos
21/01/2010 11:00
Φιλτατε,ελλειψει ΑΓΑΠΗΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ,για το αντικειμενο εχει ως συνεπεια ΜΙΖΕΡΙΑ ΚΑΙ ΓΚΡΙΝΙΑ.
ΜΕ 15000000 ΤΟΥΡΙΣΤΕΣ ΕΤΗΣΙΩΣ και προοπτικες ανοδου,ΟΛΑ ΜΑΣ ΤΑ ΠΡΟΙΟΝΤΑ ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΦΕΥΓΟΥΝ
ΑΝΤΙ ΝΑ ΣΑΠΙΖΟΥΝ.
ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΠΡΟΙΟΝΤΑ ΟΠΩΣ Ο ΟΙΝΟΣ οπου τα τελευταια χρονια εχουμε κανει θαυματα στην ποιοτητα,αλλα και ποσοτητα.και παραδοξως παραμενει απουλητος διοτι δεν υπαρχει αγαπη οπως ειπα για το αντικειμενο
ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΜΟΝΟ.
Χ.Π