Ουδέν κρυπτόν υπό το Facebook

Διάτρητο είναι το σύστημα προστασίας των προσωπικών δεδομένων στις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Καρολίνα Παπακώστα   | ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 30/07/2009 07:00 |
«Ανησυχώ για τα στοιχεία μου που διαρρέουν σε τρίτους μέσω των εφαρμογών του Facebook», λέει η 24χρονη φοιτήτρια Τζίνα Σιδέρη
 Ουδέν κρυπτόν υπό το Facebook
Η 24χρονη φοιτήτρια Τζίνα Σιδέρη χρησιμοποιεί κάποιες από τις ρυθμίσεις ασφαλείας του Facebook προκειμένου οι φωτογραφίες της να είναι ορατές μόνο στον κύκλο των στενών της φίλων. Ωστόσο, ανησυχεί για τα στοιχεία τα οποία μπορούν να συλλέξουν και να χρησιμοποιήσουν οι διαχειριστές των εφαρμογών που χρησιμοποιεί.

Παραδέχεται βέβαια ότι εφησυχάζει και δεν αποδίδει τη δέουσα σημασία στην προστασία των προσωπικών της δεδομένων, κάθε φορά που επισκέπτεται το προφίλ της. «Έχω διαβάσει τους όρους. Ωστόσο, κάνω κάποια κουίζ επειδή με χαλαρώνουν, γνωρίζοντας ότι μέσω αυτών δίνω στοιχεία για εμένα. Βέβαια, όταν σκέφτομαι πως αυτός που τα δημιούργησε ξέρει κάποια πράγματα για εμένα προβληματίζομαι», λέει στα «ΝΕΑ». Πιστεύει πάντως ότι «οι υπάρχουσες ρυθμίσεις είναι αρκετές και είναι θέμα του χρήστη να τις αξιοποιήσει έτσι ώστε να προστατέψει από τα αδιάκριτα βλέμματα ό,τι δεν θέλει να έχει δημόσια προβολή».

«Ένας τόπος κοινωνικής δικτύωσης δεν νομιμοποιείται να ζητά από τον χρήστη επιβεβαίωση για οτιδήποτε. Δεν μπορεί, για παράδειγμα, να μας ζητά να δώσουμε συγκατάθεση για να κάνει βούκινο στο Ίντερνετ τα προσωπικά μας δεδομένα. Αυτό ακριβώς είχαν επισημάνει Έλληνες μπλόγκερ κατά την επίσκεψη που έγινε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Ευρωκοινοβούλιο πριν από περίπου εννέα μήνες», σημειώνει στα «ΝΕΑ» ο Νίκος Βασιλάκος, εκπρόσωπος του Ιnternet Νow. Η αξιολόγηση
Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του Πανεπιστημίου του Cambridge, σε δείγμα 45 διεθνών ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης, τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών δεν είναι τόσο ασφαλή όσο υποστηρίζουν οι διαχειριστές των σάιτ. Οι ερευνητές Joseph Βonneau και Soren Ρreibusch εξέτασαν σχετικά μεγάλο αριθμό ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης και τις αξιολόγησαν ως προς την προστασία της ιδιωτικότητας των χρηστών τους με βάση 260 κριτήρια. Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ 90% αυτών των σελίδων ζητά από τον χρήστη το πλήρες όνομα και την ημερομηνία γέννησής του προκειμένου αποκτήσει προφίλ, 80% αποτυγχάνει να χρησιμοποιήσει τα βασικά πρωτοκόλλα κρυπτογράφησης προκειμένου να προστατέψει τα προσωπικά δεδομένα των πελατών του από τους χάκερ. Επιπλέον, 71% αναφέρει ρητά στους όρους χρήσης ότι διατηρεί το δικαίωμα να μοιράζεται τα δεδομένα των χρηστών με τρίτα μέρη.

Από τα 45 σάιτ μόνο 3 δεν άφηναν τα προφίλ των νέων χρηστών πλήρως ορατά σε όλους τους υπόλοιπους. Πάντως, σύμφωνα με τη μελέτη, σε γενικές γραμμές όσο μεγαλύτερη και γνωστότερη είναι μια ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης τόσο καλύτερες πρακτικές για να προστατεύει την ιδιωτικότητα των χρηστών της έχει. Τα περισσότερα κριτήρια στην κατάταξη κάλυψαν τα LinkedΙn, του οποίου βασικός σκοπός λειτουργίας είναι η δικτύωση σε επαγγελματικό επίπεδο, η αναζήτηση θέσεων εργασίας και η ανταλλαγή τεχνογνωσίας, και Βebo που είναι ανάλογο του Facebook, ενώ το Facebook και το ΜySpace μετά βίας πέρασαν τη βάση.

Ασφαλώς, δεν ευθύνονται αποκλειστικά οι διαχειριστές των σάιτ για το ότι δεν δίνεται έμφαση στην προστασία των προσωπικών δεδομένων. Η έρευνα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι όσες ιστοσελίδες διαφήμιζαν τη σημασία που δίνουν σε αυτό το θέμα είχαν και τους λιγότερους χρήστες και αυτό επειδή, ενώ οι άνθρωποι υποστηρίζουν ότι τους απασχολεί, ουσιαστικά ενδιαφέρονται περισσότερο για τις «παροχές», δηλαδή πόσο εύκολο είναι να βρουν ανθρώπους και να μοιραστούν φωτογραφίες, αρχεία και βίντεο. Όλα αυτά δύσκολα μπορεί να τα προσφέρεί μια ιστοσελίδα αν είναι πολύ αυστηροί οι όροι προστασίας προσωπικών δεδομένων που υιοθετεί.

Άλλωστε, σύμφωνα με παλαιότερες μελέτες, 80%- 99% των χρηστών δεν αλλάζουν ποτέ τις ρυθμίσεις ασφαλείας του προφίλ τους και έτσι αυτό είναι ορατό στους πάντες.

Η ΕΡΕΥΝΑ
του Κέμπριτζ έδειξε ότι το 80% των σάιτ δεν έχει επαρκή κρυπτογράφηση

«Δεν προσέχουμε πού δίνουμε τα στοιχεία μας»

ΚΑΤΑ ΤΟΝ κοινωνιολόγο Χαράλαμπο Στέρτσο, αυτή η συμπεριφορά, την οποία υιοθετούν και οι Έλληνες, είναι έως ένα βαθμό αναμενόμενη γιατί όπως τονίζει «στερούμαστε καταναλωτικής παιδείας και κουλτούρας.

Όπως στην πραγματική ζωή δεν απαιτούμε να μας ενημερώνουν και να μας σέβονται ως πελάτες, έτσι και στον κυβερνοχώρο δεν προσέχουμε πού δίνουμε να στοιχεία μας».

Βέβαια, συμπληρώνει ότι «υπάρχει ακόμη ένας λόγος. Οι ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης και γενικώς το Διαδίκτυο καλούν τους ανθρώπους να επανακοινωνικοποιηθούν. Πρόκειται για έναν σχετικά καινούργιο κοινωνικό χώρο και γι΄ αυτό είμαστε ακόμη στη διαδικασία εκμάθησης των κανόνων, των ρυθμίσεων και των συμπεριφορών μας μέσα σε αυτόν».

«Η κίνηση-κλειδί που πρέπει να κάνει ο καθένας είναι να παραπονείται και να ζητά να απαλειφθεί ο όρος χρήσης που τον ενοχλεί όταν συμφωνεί να γραφτεί σε έναν δικτυακό τόπο. Έχουμε αρκετές τέτοιες περιπτώσεις, με παράπονα χρηστών που άλλαξαν τους όρους χρήσης του Facebook και άλλων σάιτ με παράνομη και καταχρηστική συμπεριφορά. Οι αλλαγές γίνονται όταν οι χρήστες δεν βαριούνται και απλώς το ψάχνουν λίγο.

Το μεγάλο πρόβλημα είναι με τους “χρήστες του καναπέ”, που είναι ωχαδερφιστές και δεν ασχολούνται και με αυτούς που προτιμούν να συναινέσουν κατά την εγγραφή για να μπουν στον νυμφώνα της κοινωνικής δικτύωσης, αλλά παράλληλα μπαίνουν στο μπλογκ τους για να καταδικάσουν αυτές τις πρακτικές. Έτσι όμως δεν πετυχαίνουν τίποτε, αλλά διαιωνίζουν το πρόβλημα» τονίζει ο κ. Βασιλάκος.

Kostasagapao
01/06/2010 14:50
Μμμ......Εγω προσωπικα πιστευω οτι ολα ειναι εξισου επικυνδινα ....Ατομα που ηξερα μονο φατσικα τα φακελωσα κανονικοτατα.....Ενω δεν ηξερα ουτε το ονομα τους εμαθα που μενουν,ποσο χρονων ειναι,τα κινητα τους,τις δουλειες τους..Και ολα αυτα μεσω του facebook....Για αυτο λοιπον ειμαι πολυ επιφυλακτικη,γιατι ξερω οτι μπορει καποιος να κανει οτι εκανα εγω....Να αποθηκευει τις φωτογραφιες,να μαθαινει για την οικογενεια μου κτλ κτλ...Απλα προσεξτε,γιατι κανενας δεν σας εγγυατε οτι δεν θα σας ψαξει καποιος...Και πιστεψτε με ειναι πολυ ευκολο να σας βρει....
sotos
17/09/2009 19:05
:):):):):):):):):)
ΝΙΚΟΛ Θ.
15/09/2009 20:12
ΕΙΝΑΙ ΛΙΓΟ ΧΑΖΟ ΝΑ ΤΟΥΣ ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΟΛΟΥΣ ΚΑΧΥΠΟΠΤΑ Κ ΝΑ ΝΟΜΙΖΟΥΜΕ ΟΤΙ ΟΛΟΙ ΨΑΧΝΟΥΝ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΑΣ ΓΙΑ ΝΑ ΜΑΣ ΚΑΝΟΥΝ ΚΑΚΟ...ΟΠΩΣ ΝΟΜΙΖΕΙ Η ΓΙΑΓΙΑ ΜΟΥ...!!!! ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΠΟΛΥ ΑΠΛΑ ΝΑ ΠΡΟΦΥΛΑΚΤΟΥΜΕ.....
Α.Π.
04/09/2009 22:22
Το να ισχυρίζεται κανείς ότι χρησιμοποιεί συγκεκριμένα το Facebook για λόγους επικοινωνίας με τους φίλους του, είναι υποκριτικό. Τέτοια δυνατότητα έδιναν και άλλα προγράμματα, χωρίς τη χρήση προσωπικών στοιχείων. Απλώς δεν μπορούσαν να καλύψουν τάσεις αυτοπροβολής, τις οποίες από ότι φαίνεται καλύπτει υπέρ του δέοντος το Facebook. Οπότε, κατά αναλογία του "όποιος το κράζει ας μην το χρησιμοποιεί", υπάρχει και το "όποιος το χρησιμοποιεί ας παραδεχτεί τον πραγματικό λόγο για τον οποίο το κάνει".
fuser
01/08/2009 00:34
Ο Καρυδακης προσπαθησε να εξηγησει....ελπιζω να καταλαβατε.... Ο σοφος λαος λεει "Ξερεις να κλεψεις....ξερω....ξερεις να ΚΡΥΨΕΙΣ?" Παντως αν ο καθε πικραμενος ανεβαζει 500 φωτογραφιες του για να τις δουν μαλλον εχει προβλημα.....ααααασε που ειναι και σπαταλη του cyberspace .....
lina rizou
31/07/2009 21:24
παιδια χαλαρωστε λιγο ολο βλακειες λετε.τι να τα κανουν τα προσωπικα σας δεδομενα στην αμερικη?ορεξη σας ειχαν.αντε με τις υπερβολες.
Vasilis Spartiatis
31/07/2009 15:06
Iparxi polis kosmos pu den eyi idea pos na xristimopiisi to internet. An den thelis den vazis ta stixia sou ! Ine aplo alla distixos ke edo ine alli mia periptosi parapliroforisis me elliniki "taftotita" gia to internet pu an to kseris boris na se voithsi na enimerothis ke na kanis polla pragmata pu su diefkolinun tin zoe.
ΜΑΝΑΒΗΣ
31/07/2009 14:17
ΝΑ ΜΗΝ ΤΟ ΧΡΗΣΙΜΟΠΙΕΙΤΕ ΟΣΟΙ ΤΟ ΚΡΑΖΕΤΕ. ΔΕΝ ΣΑΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕ ΚΑΝΕΙΣ ΝΑ ΜΠΕΙΤΕ ΚΑΙ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ ΠΡΟΦΙΛ, ΝΑ ΒΑΛΕΤΕ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΛΠ .

ΕΛΕΟΣ
Ioannis Karydakis
31/07/2009 14:03
Το να μπαίνεις και να βάζεις προσωπικά σου στοιχεία να τα τοποθετείς μέσα σε μια βάση δεδομένων που βρίσκετε στην άλλη άκρη του κόσμου είναι επιεικώς ανόητο και αφελές. Ήδη οι περισσότερες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο SEO ( Searching Engine Optimization) και στο Web Marketing εκμεταλλεύονται αυτή την αφέλεια και χρησιμοποιούν τις λεγόμενες online κοινότητες για την έμμεση προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών. Δεν θέλει πολλή μεγάλη λογική για να καταλάβεις ότι τα πάντα πληρώνονται, έστω και αν είναι δωρεάν. Το Internet είναι δημοκρατικό, ελεύθερο και έτσι πρέπει να μείνει ή τουλάχιστον έτσι πρέπει να το διατηρήσουμε. Ως επαγγελματίας στο χώρο, έχω μείνει στη κυριολεξία άναυδός με τη εισροή των χρηστών οι οποίοι οικιοθελώς εγγράφονται και μπαίνουν στο μαντρί… Έχω συζητήσει, άπειρες φορές με συναδέλφους μου στο WEB, για αυτό το φαινόμενο. Ίσως οι χρήστες να μην έχουν κατανοήσει ότι το Internet είναι ελευθερία, δημοκρατία χωρίς στεγανά και δεν χρειάζεται να μπαίνεις σε κοινότητες για να εκφράζεσαι. Δεν χρειάζεται να μπεις στο μαντρί για να ανταλλάσεις απόψεις ή φωτογραφίες, ή οτιδήποτε άλλο, άλλωστε όλα αυτά προϋπήρχαν. Το Internet σου δίνει από μόνο του τα εργαλεία για να κάνεις ότι θέλεις και επιθυμείς. Οι κοινότητες απλώς σε καταγράφουν και όπως είπα ποιο πάνω… σε βάζουν στο μαντρί… Ελπίζω να γίνει γρήγορα κατανοητή η παγίδα…
k
31/07/2009 13:07
Φίλος διαπίστωσε ότι το ξενοδοχείο που είχε κλείσει στον Καναδά είχε ήδη στοιχεία διευθυνσης και περιγραφής του σπιτιού του (πχ. πέτρινο σπίτι) από το δίκτυο της Pizza Hut.!!!
Στο facebook βάζουμε αυτά που θέλουμε να δείξουμε προς τα έξω και δεν είναι απαραίτητα αντιπροσωπευτικά της πραγματικότητας ή αν θέλετε μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε και για διαφήμιση της δουλειάς μας όπως τα blog. Δωρεάν ιστοσελίδα για να κάνουμε την δουλειά μας. Δημιουργείς group και στέλνεις newsletters στα μέλη.

Πολύ ελειπές το άρθρο....
Τινα
30/07/2009 20:28
τα στοιχεία μας είναι είτε το θέλουμε είτε όχι προπολού στα χέρια διαφόρων.
απο τη στιγμή που σχεδόν όλοι έχουμε πάρει ένα δάνειο, ή δεν έχουμε ζητήσει να μην εμφανίζεται ο αρ κιν τηλεφώνου στις λίστες.
μόνο που δεν είχαν επαρκείς φωτογραφίες μας.
η ip μας μπορεί να αλλάζει, αλλά δεν αλλάζει η mac μας

όποιος δεν θέλει να καεί ας μείνει μακρυά απο την κουζίνα...
Σωτήριος Αγαπίου
30/07/2009 12:19
Συμφωνώ με τον user. Αν κάποιος θέλει να ανεβάζει φωτογραφίες για οπιοδήποτε λόγο, δε μπορεί μετά να φωνάζει ότι αυτές έγιναν κτήμα όλου του κόσμου. Είναι απλά ανόητο και αφελές...
φ
30/07/2009 11:53
Σε λίγο θα διαβάσουμε και τα κλασσικά μηνύματα εκείνων που επαίρονται για το... κατόρθωμα να έχουν και ζωντανές κοινωνικές σχέσεις, διότι ως γνωστόν, όσοι χρησιμοποιούμε το facebook αποσυρόμαστε από την πραγματικότητα (οι ίδιες βλακείες που γραφόταν συνολικά για το internet, και ειδικότερα για το email και το chat πριν από κάποια χρόνια δηλαδή). Όσοι είμαστε λιγότερο υστερικοί, προφανώς και αναγνωρίζουμε ότι ένα "add" του facebook δεν σημαίνει και πραγματική φιλία, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι θα στεναχωρηθούμε κιόλας που βρήκαμε ένα ακόμα εργαλείο για να διατηρούμε επαφή με ανθρώπους που θέλουμε. Προσωπικά, μέσω Facebook προσέθεσα στην ζωή μου δύο πραγματικούς (εκτός οθόνης) φίλους, τους οποίους αλλιώς πιθανότατα να μην γνώριζα. Οι περισσότερες συμφοιτήτριες που το χρησιμοποιούν αφιερώνουν ένα τεταρτάκι την ημέρα σε αυτό (και χάριν αυτού έμαθαν τρία πράγματα παραπάνω και για την χρήση υπολογιστών γενικότερα). Πόθεν η "κοινωνική απομόνωση" και η "αποχαύνωση" που κατακεραυνώνουν οι τηλεθεατές της trash tv?
User
30/07/2009 09:51
Όποιος δε θέλει να μαθαίνονται τα στοιχεία του δε γράφεται στα ιντερνετοσκουπίδια όπως το facebook αλλά παίζει tetris. ΤΕΛΟΣ
cthulhu
30/07/2009 08:41
http://athens.indymedia.org/front.php3?lang=el&article_id=1057793

όλες οι τελευταίες ειδήσεις