«Τους τελευταίους 4 μήνες έχουμε έως και 15 θέσεις στάθμευσης κενές. Ο κόσμος δυσκολεύεται να πληρώσει λόγω και της κρίσης».


O κ. Ιωάννης Ξένος που διατηρεί σταθμό αυτοκινήτων χωρητικότητας 65 Ι.Χ. για μόνιμη στάθμευση με τον μήνα στην Κυψέλη στην οδό Αγ. Μελετίου 41, περιμένει πως ορισμένοι από τους πελάτες του θα αφήσουν τις θέσεις που ενοικιάζουν. «Αρκετοί λένε ότι αναγκάζονται να αφήσουν τη μηνιαία θέση στο πάρκινγκ διότι δεν τα βγάζουν πέρα οικονομικά», λέει χαρακτηριστικά.

Όπως προσθέτει o γιος του Χρήστος που επίσης εργάζεται στον σταθμό, «ενδεικτικό είναι ότι τον περασμένο μήνα έφυγαν 12 πελάτες που είχαν μόνιμες θέσεις». Το πάρκινγκ του κ. Ξένου βρίσκεται μερικά τετράγωνα μακριά από το πάρκο Κύπρου και Πατησίων. Δηλαδή εκεί όπου ο Δήμος Αθηναίων σχεδίαζε την κατασκευή υπόγειου πάρκινγκ και έκοψε δέντρα προκαλώντας διαμαρτυρίες και ξεσηκωμό των κατοίκων. Κενές είναι και άλλες 30 θέσεις στάθμευσης από τις 120 που διαθέτει το πάρκινγκ στην οδό Πατησίων 181, ακριβώς απέναντι από το πάρκο Κύπρου. Αιτία, σύμφωνα με τους υπεύθυνους, είναι η εγκληματικότητα αλλά και η οικονομική κρίση. Επιχειρήσεις αλλά και κάτοικοι με κάποια οικονομική άνεση φεύγουν από την περιοχή λένε, ενώ όσοι έρχονται έχουν περιορισμένη οικονομική δυνατότητα.

Στη μεγάλη… φυγή από τα πάρκινγκ της ευρύτερης περιοχής της Κυψέλης συμμετέχουν και δεκάδες άλλοι οδηγοί, οι οποίοι αδυνατούν να πληρώσουν 100-150 ευρώ τον μήνα για στάθμευση.

Για παράδειγμα, το πάρκινγκ της οδού Θήρας 20 έχει 6-7 άδειες θέσεις σε σύνολο 90 για τη μόνιμη στάθμευση. Όπως λένε οι υπεύθυνοι, «αυτό οφείλεται στις οικονομικές δυσκολίες. Κάποιοι προτιμούν να κάνουν γύρους ή παρκάρουν όπου βρουν, ακόμα και σε γωνίες».

Χειρότερη είναι η εικόνα που παρουσιάζει ο σταθμός αυτοκινήτων επί της οδού 3ης Σεπτεμβρίου 144. Παλαιότερα, το πάρκινγκ- δυναμικότητας 200 θέσεων- είχε έως και 150 πελάτες που νοίκιαζαν θέσεις με τον μήνα. Τους τελευταίους μήνες όμως έχουν φύγει πάρα πολλοί και έχουν περιοριστεί στους 90. Διαρροές… οδηγών διαπιστώνουν και οι ιδιοκτήτες του πάρκινγκ στην οδό Ευγ. Καραβία στα Πατήσια, από το οποίο 5%-7% των πελατών που είχαν μόνιμες θέσεις έχει φύγει. Το πάρκινγκ στην Κύπρου

Το γεγονός ότι υπάρχουν κενές θέσεις στα προανα

ΣΤΗΝ ΚΥΨΕΛΗ

Στην περιοχή υπάρχουν περισσότερα από 8 πάρκινγκ τα οποία τις βραδινές ώρες υπολειτουργούν

φερόμενα γκαράζ καθώς και σε αρκετά ακόμα στην πυκνοκατοικημένη γειτονιά της Κυψέλης αποτελεί για τους κατοίκους δυνατό επιχείρημα, όπως λένε, ότι το πάρκινγκ στη γωνία Κύπρου και Πατησίων δεν χρειάζεται. «Στην περιοχή υπάρχουν πάνω από 8 πάρκινγκ που το βράδυ υπολειτουργούν. Οι κάτοικοι σε αυτές τις γειτονιές προέρχονται από λαϊκά στρώματα. Άλλοι είναι μετανάστες. Δεν έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν για στάθμευση», αναφέρει η κ. Μαρίνα Βήχου από την Κίνηση Κατοίκων του 6ου δημοτικού διαμερίσματος, εξηγώντας γιατί δεν είναι απαραίτητο το πάρκινγκ. Συμπληρώνει επίσης ότι οι κάτοικοι αντέδρασαν, «γιατί δεν γίνεται να καταστρέφεται ένα πάρκο για να κάνουμε πάρκινγκ. Ήταν αντίθετο και το δασαρχείο. Όσο γι΄ αυτό που υποστήριζε ο Δήμος Αθηναίων, ότι σε 400 τ.μ. θα μπουν 150 δέντρα, δεν είναι εφικτό. Όλοι οι γεωπόνοι λένε ότι δεν θα μπορέσουν να αντέξουν τα φυτά σε τόσο μικρό χώρο».

Οι κάτοικοι πάντως υποστηρίζουν ότι δεν εναντιώνονται γενικώς στην κατασκευή χώρων στάθμευσης. «Υπάρχουν εγκαταλειμμένα κτίρια στην περιοχή. Θα μπορούσε ο δήμος να εξετάσει το ιδιοκτησιακό τους καθεστώς, να γίνουν απαλλοτριώσεις και να κατασκευαστούν εκεί πάρκινγκ», λέει η κ. Βήχου.

Θα μπορούσε όμως να είχε βρεθεί κάποια άλλη λύση ώστε να μην είχαν κοπεί και απομακρυνθεί τα δέντρα; «Γενικά, εάν πρόκειται να κατασκευαστεί ένα πάρκινγκ, είναι καλύτερο να γίνει υπόγειο, να αναπλαστεί ο επάνω χώρος και να φυτευτούν δέντρα, παρά να γίνει υπαίθριο ή υπέργειο. Άλλωστε, δεν έχουμε αρκετούς ελεύθερους χώρους στην Αθήνα», σημειώνει η γενική γραμματέας του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων κ. Αγγελική Κοψαχείλη. «Δεν γνωρίζω τις τεχνικές λεπτομέρειες για το υπό σχεδιασμό πάρκινγκ. Ενδεχομένως να μπορούσε να κατασκευαστεί ο πρώτος όροφος πιο βαθιά, αλλά αυτό ίσως να ανέβαζε το κόστος. Καλό είναι πάντως να εξαντλούμε κι άλλα μέσα προτού καταλήξουμε στην κατασκευή. Για παράδειγμα, λύση αποτελεί και η ελεγχόμενη στάθμευση».

Είκοσι λεπτά «γύρω γύρω όλοι»

Πολλοί Αθηναίοι πάντως προτιμούν την ταλαιπωρία της μακράς αναζήτησης για μια θέση στάθμευσης στον δρόμο, κάνοντας το γνωστό «γύρω γύρω όλοι» στα στενά, παρά τις τσουχτερές σε αρκετές περιπτώσεις τιμές ενοικίασης. Περίπου 4 στους 10 οδηγούς σπαταλούν 10΄-20΄ μέχρι να βρουν την πολυπόθητη θέση, ενώ 2 στους 10 ξεπερνούν το 20λεπτο. Αυτό δείχνει έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου («Το κόστος της αυτοκίνησης για τον σύγχρονο Αθηναίο» του καθηγητή Γ. Πανηγυράκη και του ειδ. επιστήμονα Η. Καπαρελιώτη) που διενεργήθηκε στις περιοχές Αμπελοκήπων, Κολωνακίου, Παγκρατίου, Κυψέλης, Ν. Σμύρνης, Περιστερίου, Γκύζη, Ψυχικού. Η ίδια έρευνα έδειξε επίσης πως 37% των οδηγών χάνει περισσότερα από 20΄ την ημέρα- ακόμα και 45΄ – για να βρει θέση στάθμευσης.

Το χρηματιστήριο της στάθμευσης


ΒΑΘΙΑτο χέρι στην τσέπη αναγκάζονται να βάλουν οι πολίτες που επιθυμούν να νοικιάσουν ή να αγοράσουν μία θέση στάθμευσης κοντά στο σπίτι τους ή στον χώρο εργασία τους. Το μηνιαίο ενοίκιο είτε σε γκαράζ είτε σε θέσεις που προσφέρουν ιδιώτες αρχίζει από τα 60 ευρώ και προσεγγίζει το ενοίκιο μιας… γκαρσονιέρας. Υπάρχουν βέβαια περιοχές, όπως το Κολωνάκι, όπου μία θέση πάρκινγκ κοστίζει όσο ένα δυάρι, δηλαδή 450 ευρώ τον μήνα! Όσο για τις τιμές πώλησης, όσοι οδηγοί ενδιαφέρονται να αποκτήσουν μία θέση στάθμευσης θα πρέπει ουσιαστικά να… ξαναγοράσουν το αυτοκίνητό τους. Οι τιμές αρχίζουν περίπου από 15.000

και φτάνουν έως 25.000 και 60.000 ευρώ.

Στο μεταξύ, ο «πόλεμος» για χώρους στάθμευσης έφτασε και στο Ίντερνετ- με την ιστοσελίδα www. parkaro.gr. Οι χρήστες έχουν τη δυνατότητα να αναρτήσουν χώρους που διαθέτουν και προσφέρουν προς ενοικίαση ή που ζητούν. Και όχι μόνο αυτό: προσφέρεται η δυνατότητα ανταλλαγής θέσεων στάθμευσης. Ακόμη οι υπεύθυνοι της ιστοσελίδας προτρέπουν τους οδηγούς να εκμεταλλευτούν και την ολιγόωρη ενοικίαση του δικού τους κλειστού ή ανοιχτού πάρκινγκ.

Όπως λένε: «Σκεφτείτε, πόσοι από εμάς διαθέτουμε μία θέση στάθμευσης για το αυτοκίνητό μας, η οποία μένει κενή για ένα μεγάλο μέρος της ημέρας;».

Αναγκαία τα μικρά πάρκινγκ στις γειτονιές


ΝΑΙστην κατασκευή πάρκινγκ- ειδικά στις πυκνοκατοικημένες περιοχές που τα αυτοκίνητα είναι παντού- λένε οι συγκοινωνιολόγοι, αλλά με προϋποθέσεις. Ο συγκοινωνιολόγος- καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Πειραιά κ. Στράτος Παπαδημητρίου τονίζει ότι υπάρχει μεγάλη ανάγκη για χώρους στάθμευσης, καθώς η Αθήνα έχει τα υψηλότερα ποσοστά στάθμευσης στον δρόμο. Φαινόμενο που δημιουργεί προβλήματα στους πεζούς αλλά και στην ομαλή κυκλοφορία, αφού περιορίζονται οι λωρίδες κυκλοφορίας.

Για όσα πάρκινγκ δημιουργούνται και για όσες θέσεις διαθέτουν, αντίστοιχο «πλάτος πεζοδρομίου πρέπει να δίνεται στους πεζούς και να απαγορεύεται η νόμιμη- παράνομη στάθμευση στον δρόμο. Δυστυχώς αυτό δεν γίνεται σήμερα. Μάλιστα, οι πρώτοι που πρέπει να δώσουν το παράδειγμα είναι οι δημόσιες υπηρεσίες». Ο συγκοινωνιολόγος και καθηγητής στο ΕΜΠ κ. Γιάννης Γκόλιας αναφέρει πως στις γειτονιές χρειάζονται μικρά πάρκινγκ έως 150-200 θέσεων, έτσι ώστε να μη δημιουργούνται κυκλοφοριακά προβλήματα. Και προσθέτει ότι γενικά το πρόβλημα της στάθμευσης έχει να κάνει με το τι θέλουμε να κάνουμε με τα αυτοκίνητα. «Εάν δεν θέλουμε περισσότερα αυτοκίνητα στο κέντρο της πόλης, θα πρέπει να φτιάξουμε πάρκινγκ κοντά στους σταθμούς του Μετρό».

Για τον συγκοινωνιολόγο και καθηγητή στο ΕΜΠ κ. Ιωάννη Φραντζεσκάκη λύσεις στο πρόβλημα της στάθμευσης μπορούν να δώσουν μεταξύ άλλων η επέκταση της ελεγχόμενης στάθμευσης, καθώς και η δημιουργία πάρκινγκ περιφερειακά, «όπως στον σταθμό Μετρό του ΦΙΞ».