Λιγότερη εξεταστέα ύλη στις Πανελλήνιες Εξετάσεις και στα ενδοσχολικά μαθήματα θα αντιμετωπίζουν οι μαθητές τα επόμενα χρόνια, ενώ τα μαθήματα επιλογής και οι εξωσχολικές δραστηριότητες στα γυμνάσια και στα λύκεια θα γίνουν περισσότερα και το σχολικό ωράριο θα διευρυνθεί.


Αυτό προκύπτει από τους σχεδιασμούς της επιτροπής Μπαμπινιώτη, δηλαδή του Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΣΠΔΕ) του ΕΣΥΠ, το οποίο έχει αναλάβει τη διαμόρφωση πρότασης για την αναβάθμιση του λυκείου και το νέο εξεταστικό σύστημα. Οι αποφάσεις αυτές βέβαια δεν αφορούν τους μαθητές που φοιτούν σήμερα στο λύκειο, αλλά εκείνους που θα φοιτήσουν τα επόμενα χρόνια, καθώς η υλοποίηση των αλλαγών θα χρειαστεί χρόνο, ενώ η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας έχει ήδη ανακοινώσει ότι οι όποιες αποφάσεις ληφθούν θα πραγματοποιηθούν σε ορίζοντα τριετίας ώστε να μην αιφνιδιαστούν οι μαθητές. Ωστόσο, στην περίπτωση που η διαδικασία κατορθώσει να προχωρήσει πιο γρήγορα, δεν είναι απίθανο να αποφασιστεί τουλάχιστον η μείωση της ύλης να ισχύσει νωρίτερα, καθώς πρόκειται για μέτρο που δεν αιφνιδιάζει, αλλά μάλλον ανακουφίζει τους μαθητές. Χθες, η επιτροπή Μπαμπινιώτη συνεδρίασε για τρίτη φορά και οριστικοποίησε τις προτάσεις που θα επεξεργαστεί στη συνέχεια το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, σχετικά με τα νέα αναλυτικά προγράμματα και το περιεχόμενο των σπουδών στα λύκεια και τα γυμνάσια.

Συμφωνούν οι εκπαιδευτικοί

Οι εκπαιδευτικοί και φορείς που συμμετέχουν στο Συμβούλιο συμφώνησαν ότι από τις πρώτες αλλαγές για το νέο λύκειο και γυμνάσιο θα πρέπει να είναι η μείωση του σημερινού όγκου της ύλης και των υποχρεωτικών μαθημάτων, καθώς κατά γενική ομολογία οι μαθητές έχουν φορτωθεί τα τελευταία χρόνια με πολλή ύλη και μάλιστα δύσκολη, την οποία δεν προφταίνουν να αφομοιώσουν. Έτσι, η οδηγία προς το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο είναι «λιγότερη ύλη σε όλα τα μαθήματα και λιγότερα υποχρεωτικά μαθήματα», προκειμένου να απομείνει χρόνος και για εξωσχολικές δραστηριότητες, σχολικό αθλητισμό, ζώνες πολιτισμού, περιβαλλοντική εκπαίδευση, αγωγή υγείας, νέες τεχνολογίες κ.ά., δηλαδή για δραστηριότητες που θα βοηθήσουν τους μαθητές να αποκτήσουν μια πιο ολοκληρωμένη γενική παιδεία και ποιότητα σχολικής ζωής, χωρίς να τους εξαντλούν σε στείρα απομνημόνευση χιλιάδων ανάκατων πληροφοριών, όπως συνήθως συμβαίνει σήμερα.

Ολοήμερο λύκειο

Όπως εξάλλου είχαν γράψει «ΤΑ ΝΕΑ» στις 12 Μαρτίου, αυτή η προοπτική πιθανώς να οδηγήσει και σε διεύρυνση του σχολικού ωραρίου, δηλαδή σε ένα είδος ολοήμερου λυκείου ώστε να χωρέσουν όλες οι νέες δραστηριότητες και τα περισσότερα μαθήματα επιλογής που θα καθιερωθούν. Εξάλλου, ο κ. Μπαμπινιώτης τόνισε ότι για να μην απαξιωθεί το νέο λύκειο θα πρέπει οι επιδόσεις των μαθητών σε όλες τις τάξεις να συνυπολογίζονται, σε κάποιον βαθμό, για την εισαγωγή τους στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ.

Το ΣΠΔΕ θα συνεδριάσει και πάλι στις 11 Μαρτίου και κατόπιν έπειτα από τις ευρωεκλογές. Στις επόμενες συνεδριάσεις του θα ασχοληθεί και με το θέμα του νέου εξεταστικού συστήματος. Ως γνωστόν, ο κ. Μπαμπινιώτης έχει δηλώσει ότι μακροπρόθεσμος στόχος είναι να καταργηθούν εντελώς οι πανελλαδικές εξετάσεις και οι υποψήφιοι να εισάγονται στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με βάση τους βαθμούς του απολυτηρίου τους, οι οποίοι θα διαμορφώνονται με συνυπολογισμό των επιδόσεών τους και στις τρεις τάξεις. Μέχρι να γίνει εφικτό αυτό όμως, εισηγείται την κατάργηση του ενιαίου χαρακτήρα που έχουν σήμερα οι εξετάσεις μέσω της ίδρυσης ενός διαρκούς εξεταστικού κέντρου, στο οποίο οι υποψήφιοι θα μπορούν να εξετάζονται μεμονωμένα έως και 4 φορές τον χρόνο και να βελτιώνουν διαρκώς τις βαθμολογίες τους, μέχρι να πετύχουν την εισαγωγή τους στη σχολή που επιθυμούν.

Η ΟΔΗΓΙΑ

προς το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο είναι να μειωθούν τα υποχρεωτικά μαθήματα