Μετακομίζει ανατολικά η Αθήνα μέσα στα ερχόμενα είκοσι χρόνια! Την επιτάχυνση των διαδικασιών ένταξης στο σχέδιο πόλης περιοχών του Λεκανοπεδίου της Αθήνας, τον περιορισμό της δόμησης στις εξωαστικές ζώνες, καθώς και τη δημιουργία ενός «πυκνού» δικτύου Μετρό που θα καλύπτει το 85% των αναγκών μετακίνησης στην Αττική, προβλέπει το νέο ρυθμιστικό σχέδιο της Αθήνας- Αττικής.


Το καινούργιο ρυθμιστικό σχέδιο που παρουσίασε χτες ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γιώργος Σουφλιάς, θα έχει ορίζοντα 20ετίας και ουσιαστικά ανοίγει τον δρόμο για εντάξεις στο σχέδιο πόλης συνολικά περίπου 250.000 στρεμμάτων αστικής γης, κυρίως στην Ανατολική, τη Βορειοανατολική και τη Νοτιοανατολική Αττική. Πρόκειται για εκτάσεις που στην πλειονότητά τους αποτελούν προεκτάσεις του ήδη υπάρχοντος πολεοδομημένου αστικού ιστού της Αττικής.

Το σχέδιο παραδόθηκε χτες σε δημόσια διαβούλευση η οποία θα διαρκέσει έως τις 15 Σεπτεμβρίου, ενώ σύμφωνα με τον κ. Σουφλιά, στα τέλη Οκτωβρίου με αρχές Νοεμβρίου, θα κατατεθεί προς συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή.

Οι συντελεστές

Το νέο ρυθμιστικό σχέδιο Αθήνας- Αττικής προσδιορίζει τις περιοχές όπου μπορούν να πολεοδομηθούν, καθώς επίσης και εκείνες όπου «θα υπάρχει απόθεμα γης» για μελλοντική οικιστική ανάπτυξη (Δυτική Αττική), ενώ προβλέπει και τη μείωση των συντελεστών δόμησης στις εντός σχεδίου περιοχές.

Συγκεκριμένα, προκειμένου να ελεγχθεί η πυκνότητα ορισμένων περιοχών, ο ανώτατος συντελεστής δόμησης στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας δεν μπορεί να υπερβαίνει το 4,0 (σήμερα φτάνει έως 8,0). Οι συντελεστές δόμησης που υπερβαίνουν το όριο αυτό μειώνονται στο 4,0. Αναλογική μείωση θα γίνει και στους ισχύοντες συντελεστές δόμησης που έχουν σήμερα τιμές μεταξύ 2,0 και 4,0. Επιπλέον, προβλέπεται ότι από τους εκάστοτε ισχύοντες συντελεστές δόμησης άμεσα χρησιμοποιήσιμο από τους ιδιώτες θα είναι ποσοστό 90%. Το υπόλοιπο 10% επιτρέπεται να χρησιμοποιηθεί μόνο στο πλαίσιο οργανωμένων αναπλάσεων περιοχών με γηρασμένα κτίρια.

Όπως διευκρίνισε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, δεν αλλάζουν οι αρτιότητες για τα εκτός σχεδίου οικόπεδα της Αττικής. Παραμένουν, δηλαδή, τα 20 στρέμματα εφ΄ όσον πρόκειται για οικόπεδο εκτός σχεδίου και τα τέσσερα στρέμματα εφ΄ όσον πρόκειται για οικόπεδο που προέρχεται από κατάτμηση. Ωστόσο, υπό μελέτη βρίσκονται- με στόχο τον περιορισμό τους- και ορισμένες παρεκκλίσεις που ισχύουν σήμερα και επιτρέπουν τη δόμηση σε εκτός σχεδίου οικόπεδα που είναι μικρότερα των τεσσάρων στρεμμάτων.

Για τα αυθαίρετα

Το νέο σχέδιο προβλέπει ακόμα τη δημιουργία Ειδικής Υπηρεσίας Αυθαιρέτων, η οποία θα αναλάβει αποκλειστικά το έργο της υλοποίησης των αποφάσεων για τις κατεδαφίσεις των αυθαιρέτων, που σήμερα- λόγω πολιτικού κόστους- γίνονται μπαλάκι από υπηρεσία σε υπηρεσία. Η νέα υπηρεσία δεν πρόκειται να στερήσει τις σχετικές αρμοδιότητες από τις νομαρχίες, διευκρίνισε ο κ. Σουφλιάς, επισημαίνοντας ότι «δεν θα κρίνει ποια κτίσματα είναι αυθαίρετα, αλλά θα κατεδαφίζει τα προς κατεδάφιση αυθαίρετα».

Όπως τόνισε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, βασικές επιδιώξεις του νέου ρυθμιστικού, είναι μεταξύ άλλων, η βιώσιμη ανάπτυξη, η συνετή διαχείριση και προστασία των φυσικών πόρων και η ισόρροπη οικονομική ανάπτυξη και η βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της Αττικής. Επιπλέον, βασικός στόχος «είναι η ανάσχεση της διάχυτης αστικοποίησης της υπαίθρου και η αποτελεσματική προστασία των ευαίσθητων οικοσυστημάτων, των βιοτόπων και της γεωργικής γης».

ΜΕΙΩΝΟΝΤΑΙ

οι συντελεστές δόμησης στις εντός σχεδίου περιοχές από το 8 στο 4

Οι αναπλάσεις


ΚΕΝΤΡΟ ΑΘΗΝΑΣ

Προωθείται η μερική πεζοδρόμηση των αξόνων που συγκεντρώνουν σχεδόν το σύνολο των επισήμων κτιρίων, των μνημείων και των κτιρίων αρχιτεκτονικού και ιστορικού ενδιαφέροντος: πρόκειται για τις λεωφόρους Πανεπιστημίου, Βασιλίσσης Όλγας και Αμαλίας, καθώς και τμήματα των λεωφόρων Σταδίου, Ακαδημίας, Βασιλίσσης Σοφίας, Πειραιώς, Πατησίων και Αγίου Κωνσταντίνου. Προωθούνται διαμορφώσεις των οδών Μητροπόλεως, Κολοκοτρώνη, Αθηνάς, αναπλάσεις πλατειών και ελεύθερων χώρων.

ΚΕΝΤΡΟ ΠΕΙΡΑΙΑ

Προωθείται η μερική ή ολική πεζοδρόμηση αξόνων στις ακτές Θεμιστοκλέους, Μουτσοπούλου και Κουντουριώτη και τη Λεωφόρο Βασιλέως Γεωργίου. Επίσης προωθούνται οι μελέτες ανάπλασης των πλατειών Τερψιθέας, Δημαρχείου και Ωρολογίου και της περιοχής Δραπετσώνας- λιμανιού.

Αναδεικνύονται τα αρχαία τείχη και το τοπίο των ακτών του Πειραιά, οργανώνεται το αρχαιολογικό πάρκο και ο περίπατος των τειχών της Πειραϊκής.

ΚΗΦΙΣΙΑ

Προωθείται μελέτη για τη διεύρυνση των ορίων του ιστορικού κέντρου, προκειμένου σε αυτό να περιληφθούν τα Αλώνια και περιοχές της Κάτω Κηφισιάς και του Κεφαλαρίου. Προωθείται η μερική ή ολική πεζοδρόμηση στις οδούς Κασσαβέτη, Κυριαζή, Αδριανού, Ηρώδου του Αττικού, Στροφυλίου, Δεληγιάννη, Μουσών, Πατριάρχου Μαξίμου και Πεσματζόγλου, καθώς και τμήματα των οδών Λεδίβου, Κολοκοτρώνη, και Όθωνος.

ΛΑΥΡΙΟ

Προωθείται μελέτη για τον επανακαθορισμό των ορίων του ιστορικού κέντρου του Λαυρίου και τη θέσπιση διατάξεων σε χρήσεις γης και όρους δόμησης που θα εξασφαλίζουν την προστασία των παραδοσιακών κτιρίων του πολεοδομικού ιστού. Προωθείται η διαμόρφωση και ανάπλαση της κεντρικής πλατείας, του χώρου της σιδηροδρομικής γραμμής του Λαυρίου και των ελευθέρων χώρων του λιμανιού και του παλαιού σιδηροδρομικού σταθμού.

ΕΛΕΥΣΙΝΑ

Προωθείται η μελέτη για την οριοθέτηση του ιστορικού κέντρου της Ελευσίνας. Εντός του ορίου περιλαμβάνονται ο αρχαιολογικός χώρος, τμήμα της Ιεράς Οδού, μέχρι τη γέφυρα του Αδριανού, τμήμα του λιμανιού και τμήμα της νεώτερης πόλης που συγκεντρώνει στοιχεία από τη σύγχρονη ιστορία της.

ΜΕΓΑΡΑ

Προωθείται η οριοθέτηση του ιστορικού κέντρου.

Προστατεύονται και αναδεικνύονται τα μνημεία και οι αρχαιολογικοί χώροι και αναδεικνύονται το αρχαίος τείχος και τα μακρά τείχη.

Επεκτείνεται το δίκτυο πεζοδρόμων και συσχετίζεται με τα μνημεία.

Ακίνητα δύο ταχυτήτων

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Λεωνίδας Κονδύλης


Τον δρόμο για την οικιστική ανάπτυξη της Ανατολικής Αττικής άνοιξε η κατασκευή της Αττικής Οδού αλλά και της Λεωφόρου Μαραθώνος, μειώνοντας αισθητά τον χρόνο πρόσβασης στο κέντρο.

Πολλά χρόνια μετά εκκρεμούν σημαντικά έργα. Σύμφωνα με τον κ. Αθανάσιο Ζηρογιάννη, μεσίτη στην περιοχή, δύο είναι τα μεγαλύτερα προβλήματα που επηρεάζουν την αγορά κατοικίας: Η έλλειψη αποχετευτικού δικτύου και οι «παγωμένες» επεκτάσεις στο σχέδιο. Οι τιμές κινούνται με δύο ταχύτητες.

Μεγάλα τα περιβαλλοντικά βάρη της Ανατολικής Αττικής

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Χάρης Καρανίκας


ΣΤΗΝ ΗΔΗεπιβαρημένη Ανατολική Αττική σπρώχνουν οι αρμόδιοι την ανάπτυξη της «νέας Αθήνας», χωρίς καλά καλά να έχουν λυθεί τα τεράστια προβλήματα υποδομών που ταλανίζουν την περιοχή.

Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι στην Ανατολική Αττική έχουν καταγραφεί υψηλότατες τιμές αιωρούμενων σωματιδίων οι οποίες είναι ικανές να αυξήσουν τη θνησιμότητα έως και κατά 1,25%, ενώ χιλιάδες τόνοι βοθρολυμάτων απορρίπτονται ανεξέλεγκτα και καταλήγουν στον υπόγειο υδροφόρο ορίζοντα.

Σύμφωνα με μετρήσεις του 2006, στο Κορωπί έχουν καταγραφεί μέσες συγκεντρώσεις αιωρούμενων μικροσωματιδίων ΡΜ10 της τάξεως των 64,7 μικρογραμμαρίων ανά κυβικό μέτρο αέρα- τιμή ρεκόρ ακόμα και για το κέντρο της Αθήνας. «Η περιοχή της Ανατολικής Αττικής είναι γεμάτη περιβαλλοντικά προβλήματα. Κατ΄ αρχήν, ο αέρας είναι μολυσμένος από το αεροδρόμιο, τους μεγάλους οδικούς άξονες που έχουν αναπτυχθεί στην περιοχή και από τις βιομηχανίες. Μεγάλο επίσης πρόβλημα αποτελεί η έλλειψη αποχετευτικού συστήματος, με αποτέλεσμα τα βοθρολύματα να καταλήγουν στον υπόγειο υδροφόρο ορίζοντα. Ακόμα όμως και βιομηχανίες στην περιοχή έχουν μολύνει με ρύπους τα υπόγεια ύδατα» λέει ο κ. Γιάννης Μουρμούρης από την Οικολογική Κίνηση Παλλήνης.

Τα λύματα

Σύμφωνα με δύο μελέτες που πραγματοποιήθηκαν για την εγκατάσταση μονάδων βιολογικών καθαρισμών στα κεντρικά Μεσόγεια και στη Ραφήνα, των οποίων η κατασκευή δεν έχει προχωρήσει, υπολογιζόταν ότι κατά τις ώρες αιχμής το 2030 από 550.000 κατοίκους θα έφταναν στις εισόδους τον μονάδων περί τα 4.500 λίτρα ακάθαρτων λυμάτων το δευτερόλεπτο.

Σήμερα, ο πληθυσμός των Μεσογείων, της Λαυρεωτικής και της Βορειοανατολικής Αττικής προσεγγίζει τις 300.000, ενώ ο μόνος βιολογικός καθαρισμός στην Κερατέα και το Λαύριο εξυπηρετεί περίπου 25.000 κατοίκους. Αναλογικά εκτιμάται ότι πάνω από 1.500

λίτρα ακάθαρτων υγρών λυμάτων το δευτερόλεπτο κατά τις ώρες αιχμής καταλήγουν στο έδαφος και τον υπόγειο υδροφόρο ορίζοντα των Μεσογείων μέσω απορροφητικών βόθρων.

Ρύπανση

«Ήταν το 2006 όταν πρωτομάθαμε από μετρήσεις που πραγματοποιήθηκαν σε γεωτρήσεις ότι στα υπόγεια ύδατα του Κορωπίου υπάρχει εξασθενές χρώμιο σε υψηλές συγκεντρώσεις. Οι μελετητές μάλιστα ανέφεραν ότι πιθανότατα έχει εξαπλωθεί σε μεγάλο μέρος του υδροφόρου ορίζοντα. Σήμερα, απ΄ ό,τι μας λένε οι ειδικοί το πρόβλημα έχει “υποχωρήσει” αλλά και πάλι δεν έχει εξαφανιστεί – παρά το γεγονός ότι επιβλήθηκαν πρόστιμα σε εταιρείες και σφραγίστηκαν κάποιες γεωτρήσεις. Κατά τη γνώμη μας είναι ιδιαίτερα σημαντικό να διενεργηθεί μεγάλη επιδημιολογική μελέτη για να φανεί η πραγματικότητα όσον αφορά την επίδραση του εξασθενούς χρωμίου» λέει στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος του Περιβαλλοντικού Συλλόγου Κορωπίου κ. Γιώργος Μπέλος.

Σύμφωνα με έρευνα του ΙΓΜΕ που πραγματοποιήθηκε το καλοκαίρι του 2006, τα επίπεδα του εξασθενούς χρωμίου στον υπόγειο υδροφόρο ορίζοντα του Κορωπίου έφταναν έως και τα 82 μικρογραμμάρια ανά λίτρο νερού- ποσότητα μεγαλύτερη και από αυτήν που ανιχνεύθηκε στα Οινόφυταενώ το όριο ποσιμότητας για το ολικό χρώμιο ανέρχεται στα 50 μικρογραμμάρια.

Η επιβάρυνση της περιοχής δεν σταματά στα προαναφερόμενα: επικίνδυνες διοξίνες, ΡCΒs και άλλες καρκινογόνες ενώσεις ανιχνεύθηκαν σε τροφές που συνέλεξαν επιστήμονες κοντά σε οκτώ χωματερές της Ανατολικής Αττικής. Όπως εξηγούν οι επιστήμονες, το μέγεθος της κάθε χωματερής, η κατάσταση του υπεδάφους της περιοχής, το φυσικό ανάγλυφο και οι γεωργικές και κτηνοτροφικές δραστηριότητες που αναπτύσσονται επηρέασαν τα αποτελέσματα των μετρήσεων.

ΧΩΡΙΣ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗ

Πάνω από 1.500 λίτρα λυμάτων το δευτερόλεπτο καταλήγουν στον υδροφόρο ορίζοντα μέσω των βόθρων