Τα 16 χιλιόμετρα θα έφταναν οι επεκτάσεις του Μετρό αν το ΥΠΕΧΩΔΕ διέθετε 1,6 δισ. ευρώ και ήταν διατεθειμένο να επενδύσει αυτό το κονδύλι στις γραμμές του Μετρό και όχι στην κατασκευή νέων αυτοκινητόδρομων.


Την προηγούμενη εβδομάδα ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Γιώργος Σουφλιάς ανακοίνωσε τις νέες επεκτάσεις της Αττικής Οδού μήκους 62,355 χιλιομέτρων, οι οποίες- αν όλα πάνε με βάση τον σχεδιασμό- θα κατασκευαστούν με σύμβαση παραχώρησης έως τα μέσα του 2014 και θα κοστίσουν 1,658 δισ. ευρώ. Ποιο έργο είναι λοιπόν πιο αναγκαίο για το Λεκανοπέδιο; «ΤΑ ΝΕΑ» θέτουν το ερώτημα: 16 νέα χιλιόμετρα Μετρό ή με τα ίδια χρήματα 62,355 χιλιόμετρα νέων αυτοκινητόδρομων; Η εκτίμηση των ειδικών

Η ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ

Στους δρόμους η συμμετοχή του Δημοσίου είναι μικρότερη απ΄ ό,τι στην κατασκευή του Μετρό, λόγω της εκμετάλλευσης σε ιδιώτες

είναι ότι με τις νέες επεκτάσεις του Μετρό θα μπορούσαν να μετακινούνται καθημερινά γύρω στους 300.000 επιβάτες χωρίς να χρειάζεται να χρησιμοποιήσουν το Ι.Χ. αυτοκίνητό τους. Για τους νέους αυτοκινητόδρομους η εκτίμηση είναι ότι θα έχουν περίπου το 1/6 της σημερινής κίνησης της Αττικής Οδού (έχει μήκος 65 χιλιόμετρα), δηλαδή 50.000 Ι.Χ. αυτοκίνητα ημερησίως.

Οι υποστηρικτές του Μετρό θεωρούν ότι όσοι αυτοκινητόδρομοι κι αν φτιαχτούν δεν λύνουν το κυκλοφοριακό πρόβλημα, αφού θα μπουν στην κυκλοφορία περισσότερα Ι.Χ. αυτοκίνητα. Οι υποστηρικτές των αυτοκινητόδρομων υποστηρίζουν ότι εκεί που θα κατασκευαστούν οι νέοι δρόμοι δεν αναπτύσσεται το Μετρό και θα ανακουφιστεί το υπάρχον οδικό δίκτυο των κεντρικών περιοχών.

Η χρηματοδότηση

Θα πρέπει ωστόσο να ξεκαθαριστεί ότι η χρηματοδότηση των δύο έργων γίνεται με τελείως διαφορετικό τρόπο. Τα κεφάλαια για τη χρηματοδότηση του Μετρό προέρχονται κατά 50% από κονδύλια της Ε.Ε. και κατά 50% από το Δημόσιο, ενώ το κέρδος για τις κατασκευάστριες εταιρείες προέρχεται από την κατασκευή του έργου. Στους αυτοκινητόδρομους, η συμμετοχή του Δημοσίου είναι κατά πολύ μικρότερη και το κέρδος των εταιρειών προέρχεται από την εκμετάλλευση των δρόμων (κατά μέσο όρο είναι 30 χρόνια) με την πληρωμή διοδίων από τους οδηγούς που τους χρησιμοποιούν. Σύμφωνα με πηγές που γνωρίζουν καλά το θέμα της χρηματοδότησης, «αν οι επεκτάσεις του Μετρό χρηματοδοτούνταν όπως και οι αυτοκινητόδρομοι, τότε το εισιτήριο θα ήταν πάνω από το 1 ευρώ που είναι σήμερα».

Διχασμένοι οι συγκοινωνιολόγοι


Ο κ. ΣΟΥΦΛΙΑΣ επισήμανε την προηγούμενη εβδομάδα- κατά την παρουσίαση των νέων οδών – ότι μόλις ολοκληρωθούν οι αυτοκινητόδρομοι, τα όποια χρήματα εξασφαλιστούν από το Δημόσιο θα δοθούν για τις επεκτάσεις του Μετρό. Ωστόσο υπάρχει και η… αντίθετη λογική. «Πρέπει να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε ανάποδα. Πρώτα να επεκταθεί το δίκτυο των μέσων σταθερής τροχιάς και μετά να ακολουθήσουν τα υπόλοιπα έργα. Και αυτό επειδή οι νέοι δρόμοι απλώς θα μεταφέρουν το πρόβλημα από το κέντρο προς τα έξω», υποστηρίζει ο δρ. πολεοδόμος- αρχιτέκτονας κ. Σπύρος Τσαγκάρατος. «Οι αυτοκινητόδρομοι οδηγούν σε μεγαλύτερη διάσπαση των χρήσεων. Για τη λειτουργία της πόλης η επέκταση του Μετρό έχει τεράστια οφέλη- σε αντίθεση με τους αυτοκινητόδρομους».

Αντίθετη θέση παίρνει ο συγκοινωνιολόγος κ. Νίκος Παπαχρήστου: «Η άποψή μου είναι ότι σωστά προωθείται η κατασκευή των νέων αυτοκινητόδρομων. Κι αυτό επειδή θα ανακουφιστεί το υπάρχον οδικό δίκτυο των κεντρικών περιοχών, αφού στα μέρη όπου θα κατασκευαστούν οι δρόμοι δεν αναπτύσσεται το Μετρό».

Από την πλευρά του, ο συγκοινωνιολόγος κ. Πάνος Παπαδάκος κρατάει «ουδέτερη» στάση. «Είναι ένα δύσκολο δίλημμα και έχει να κάνει με πολλές παραμέτρους όπως ο τρόπος χρηματοδότησης και τα έξοδα συντήρησης» αναφέρει. «Το σίγουρο πάντως είναι ότι και τα δύο χρειάζονται».

Κορεσμός

«Είμαι σαφέστατα υπέρ των μέσων σταθερής τροχιάς επειδή είναι η μόνη ελπίδα να αναβαθμιστεί η πόλη. Οι αστικοί αυτοκινητόδρομοι στην Ευρώπη είναι ξεπερασμένη τακτική» υποστηρίζει ο καθηγητής Πολεοδομίαςαντιπρύτανης στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο κ. Γιάννης Πολύζος. Η Αττική Οδός και η Λεωφόρος Κηφισού έφτασαν τα επίπεδα κορεσμού, η πρώτη 5 χρόνια μετά την κατασκευή της και η δεύτερη τον αμέσως επόμενο χρόνο. Η κατασκευή των αυτοκινητόδρομων λειτουργεί ως κίνητρο για την αγορά και κυκλοφορία επιπλέον Ι.Χ. αυτοκίνητων. Έτσι, αντί να λύνει το πρόβλημα, το επιδεινώνει. Η πρωτεύουσα δεν έχει Ρυθμιστικό, έχει Πολεοδομικό Σχεδιασμό και συνεχίζει να αναπτύσσεται με βάση τους δρόμους ταχείας κυκλοφορίας, ένα μοντέλο που έχει εγκαταλειφθεί από χρόνια στις περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις».

Την ίδια άποψη έχει και ο συγκοινωνιολόγος καθηγητής του Πανεπιστημίου Πειραιά κ. Στράτος Παπαδημητρίου. «Είμαι σαφώς υπέρ του Μετρό. Οι νέοι αυτοκινητόδρομοι θα φέρουν νέα Ι.Χ. αυτοκίνητα και το συγκοινωνιακό πρόβλημα δεν λύνεται» επισημαίνει.

«Μποτιλιάρισμα» συρμών στις αποβάθρες


ΟΠΩΣ ΕΠΙΣΗΜΑΙΝΟΥΝ πηγές από την Αττικό Μετρό, όσο πιο πολλοί σταθμοί του Μετρό κατασκευάζονται τόσο αυξάνονται και τα προβλήματα εξυπηρέτησης. Αυτό συμβαίνει επειδή στις αποβάθρες- με εξαίρεση αυτή στο Μοναστηράκιχωράνε μόνο 6 βαγόνια. Έτσι, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, πρέπει είτε να επιμηκυνθούν οι αποβάθρες για να χωράνε 8 βαγόνια- όπως στον Σταθμό στο Μοναστηράκι- ή να αλλάξουν οι χρονοαποστάσεις. Ήδη, στις ώρες αιχμής (7-9 το πρωί και 3-5 το απόγευμα) στις αποβάθρες του Συντάγματος και της Ομόνοιας οι συρμοί αντί για 1 λεπτό μπορεί να περιμένουν μέχρι 4 λεπτά μέχρι να φορτώσουν.

Οικιστικές πιέσεις

«Θεωρώ ότι τα μέσα σταθερής τροχιάς είναι πιο αποτελεσματικά για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος» υποστηρίζει ο νομάρχης Ανατολικής Αττικής κ. Λεωνίδας Κουρής. «Οι μελέτες των αυτοκινητόδρομων όπως παρουσιάστηκαν έγιναν με βιαστικό τρόπο, χωρίς συνεννόηση με τις τοπικές κοινωνίες. Το κυκλοφοριακό πρόβλημα μπορεί να λυθεί εν μέρει, ωστόσο οι αυτοκινητόδρομοι θα προκαλέσουν έντονες οικιστικές πιέσεις».

Αντιδράσεις υπάρχουν και στην Αργυρούπουλη- απ΄ όπου θα περνάει η Δυτική Περιφερειακή του Υμηττού. «Η βασική μας θέση είναι ότι οι νέοι αυτοκινητόδρομοι δεν λύνουν το κυκλοφοριακό πρόβλημα αλλά το επιδεινώνουν», υποστηρίζει ο δήμαρχος Αργυρούπολης κ. Δημήτρης Ευσταθιάδης. «Επίσης, εξαιτίας των κόμβων όπου θα συγκεντρώνονται πολλά Ι.Χ. θα αυξηθούν τα καυσαέρια στην περιοχή και αυτό είναι ένα θέμα που μέχρι στιγμής δεν το έχουν πιάσει».