Αλαλούμ! Καθώς έχει ξεσπάσει θύελλα διαμαρτυριών από τους 60 χιλιάδες υποψηφίους του διαγωνισμού των εκπαιδευτικών, το ΑΣΕΠ με νέο δελτίο Τύπου μόλις χθες, τρεις εβδομάδες μετά τις εξετάσεις, κι ενώ υποτίθεται ότι έχει αρχίσει η διόρθωση των γραπτών, παραδέχεται ένα ακόμη λάθος στις απαντήσεις των θεμάτων που έδωσε πριν από λίγες μέρες.


Ωστόσο οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί επιμένουν ότι και άλλες απαντήσεις που έδωσε το ΑΣΕΠ, έπειτα από λάθη, παλινωδίες και καθυστέρηση ημερών, δεν συμφωνούν σε κάποιες περιπτώσεις με τις απαντήσεις που δίνουν τα σχολικά βιβλία.

Ποια πρέπει να θεωρείται ως ορθή απάντηση στα ερωτήματα στα οποία εξετάστηκαν οι περίπου 60 χιλιάδες πτυχιούχοι στον διαγωνισμό των εκπαιδευτικών; Αυτή που γράφουν τα σχολικά βιβλία ή αυτή που θεωρούν οι θεματοθέτες του ΑΣΕΠ, οι οποίοι μάλιστα επισημαίνουν ότι οι δικές τους απαντήσεις «είναι οι μόνες που αναγνωρίζονται ως ορθές από το ΑΣΕΠ και αυτές με βάση τις οποίες θα γίνει η βαθμολόγηση των διαγωνισθέντων»;

Το ΑΣΕΠ στην πρώτη (9/2) ανακοίνωση των απαντήσεων της Προκήρυξης 2Π (Δάσκαλοι, Φιλόλογοι, Μαθηματικοί, Φυσικοί κ.λπ.) παραδέχεται ότι μια από τις ερωτήσεις δέχεται δύο απαντήσεις (ερώτηση 41- Α΄ θεματική ενότητα του κλάδου ΠΕ 70 Δασκάλων).

Την επόμενη μέρα (10/2), ύστερα από διαμαρτυρίες των υποψηφίων έστειλε νέο δελτίο Τύπου στο οποίο αναφέρεται: «Η ερώτηση με τον αριθμό 7. στον κλάδο-ειδικότητα ΠΕ 04.04 Βιολόγων (Βιολογία ως κύριο μάθημα ειδικότητας) είναι ίδια με τις ερωτήσεις: 72 του κλάδου-ειδικότητας ΠΕ 04.01 Φυσικών, 72 του κλάδου-ειδικότητας ΠΕ 04.02 Χημικών και 80 του κλάδου-ειδικότητας ΠΕ 04.05 Γεωλόγων (Βιολογία ως συνεξεταζόμενο μάθημα βασικών γνώσεων). Η ορθή απάντηση είναι το «οικοσύστημα», που στη μεν ειδικότητα των Βιολόγων αποτελεί την επιλογή δ, ενώ στις υπόλοιπες ειδικότητες τοποθετήθηκε εκ παραδρομής στην επιλογή γ. Ως ορθή απάντηση δημοσιεύτηκε εσφαλμένα για όλες τις ειδικότητες η επιλογή δ. Κατά συνέπεια η επιλογή δ διορθώνεται για τις ειδικότητες ΠΕ 04.01 Φυσικών, ΠΕ 04.02 Χημικών και ΠΕ 04.05 Γεωλόγων σε γ. Χθες (17/2) το ΑΣΕΠ ανακάλυψε ένα νέο λάθος στις απαντήσεις που το ίδιο είχε ανακοινώσει «ως μόνες ορθές»: Στον κλάδο των Γεωλόγων ΠΕ 04.05

στην ερώτηση 22 της Α΄ Θεματικής Ενότητας ως ορθή απάντηση θα θεωρηθεί, αντί της επιλογής β. «Μεσοζωικού» που είχε αρχικά ανακοινωθεί, η επιλογή δ. «Παλαιοζωικού και Μεσοζωικού». Παρ΄ όλα αυτά το θέμα φαίνεται ότι δεν έχει κλείσει αφού οι διαγωνισθέντες εκπαιδευτικοί διαμαρτύρονται και για άλλες απαντήσεις και αμφισβητούν τις απαντήσεις που έδωσε το ΑΣΕΠ. Για παράδειγμα, η Πανελλήνια Ένωση Αδιόριστων Εκπαιδευτικών, της οποίας χιλιάδες μέλη πήραν μέρος στον διαγωνισμό, επισημαίνει ότι «οι ορθές απαντήσεις που ανακοινώθηκαν από το ΑΣΕΠ στα θέματα των φιλολόγων,αποδεικνύουν για ακόμη μία φορά την επιπολαιότητα με την οποία επιλέχθηκαν οι αντίστοιχες ερωτήσεις».

Πράγματι, μια ματιά στις απαντήσεις που δίνει το ΑΣΕΠ και στις αντίστοιχες απαντήσεις που υπάρχουν στα σχολικά βιβλία δείχνει το πρόβλημα.

Οι απαντήσεις στα θέματα της Ιστορίας του Κλάδου των Φιλολόγων


ΕΡΩΤΗΣΗ 65:

Με ποια συνθήκη παραχωρήθηκαν στην Ελλάδα τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου; Α. Με τη Συνθήκη του Λονδίνου Β. Με τη συνθήκη του Βουκουρεστίου Γ. Με τη Συνθήκη του Νεϊγύ Δ. Με τη Συνθήκη των Σεβρών Στην ερώτηση αυτή ως σωστή απάντηση ανακοινώθηκε η Δ: με τη Συνθήκη των Σεβρών.

Δεδομένου ότι δεν υπάρχει συγκεκριμένη βιβλιογραφία για την ύλη του διαγωνισμού, παρ΄ όλο που αυτό αποτελεί πάγιο αίτημα των εκπαιδευτικών, το ΑΣΕΠ οφείλει να εξηγήσει πώς επέλεξε ως σωστή απάντηση την επιλογή δ, όταν σύμφωνα με τα σχολικά βιβλία τα νησιά αυτά φαίνεται να καταχωρούνται στην Ελλάδα με τη Διακοίνωση που υπογράφηκε από τις Ευρωπαϊκές Δυνάμεις στις 13 Φεβρουαρίου 1914 (σελ. 48 του σχολικού βιβλίου Ιστορία Γενικής Παιδείας της Γ΄ Λυκείου). Επίσης, στο βιβλίο της Ιστορίας της Γ΄ Γυμνασίου, Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία, στη σελ. 87 αναφέρεται ότι « Οι Βαλκανικοί Πόλεμοι τερματίστηκαν με τη συνθήκη του Βουκουρεστίου (28 Ιουλίου 1913).Με αυτή,η Ελλάδα εξασφάλισε το μεγαλύτερο μέρος της Μακεδονίας,τη Νότια Ήπειρο,τα σημαντικά νησιά στο Β.και Α. Αιγαίο (Θάσος,Σαμοθράκη,Λήμνος,Λέσβος, Χίος,Σάμος,Ικαρία) και την Κρήτη.Τα εδάφη αυτά ονομάστηκαν Νέες Χώρες (Παλιά Ελλάδα:η ελληνική επικράτεια πριν από τους Βαλκανικούς πολέμους)».

ΕΡΩΤΗΣΗ 70:

Η ελληνική προσφυγή στον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών για το Κυπριακό έγινε από την κυβέρνηση:

Α. του Σοφοκλή Βενιζέλου Β. του Αλέξανδρου Παπάγου Γ. του Κωνσταντίνου Καραμανλή Δ. του Ανδρέα Παπανδρέο υ Στην ερώτηση αυτή ως σωστή απάντηση ανακοινώθηκε η β: του Αλέξανδρου Παπάγου. Πράγματι, στις 16 Αυγούστου 1954 η κυβέρνηση Παπάγου προσέφυγε στα Ηνωμένα Έθνη. Παρ΄ όλα αυτά προσφυγές έγιναν και το 1956, 1957, 1958 από τις κυβερνήσεις του Κ. Καραμανλή. Στο σχολικό βιβλίο «Θέματα Ιστορίας, Β΄ Ενιαίου Λυκείου, ΟΕΔΒ, Αθήνα, 2006», σελ. 145, αναφέρεται ότι «Η διχοτόμηση παρέμεινε έκτοτε ο στόχος της τουρκικής πολιτικής στο Κυπριακό και εμφανίστηκε να υιοθετείται και από την επίσημη βρετανική πολιτική με το σχέδιο Μακμίλλαν το 1958.Αλλεπάλληλες προσφυγές της ελληνικής κυβερνήσεως στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ,με αίτημα την αναγνώριση του δικαιώματος της αυτοδιάθεσης στον κυπριακό λαό,κατά τα έτη 1956,1957 και 1958 κατέληγαν σε γενικόλογες αποφάσεις χωρίς πρακτικά αποτελέσματα».

Η εκφώνηση της ερώτησης αναφέρεται γενικά στην ελληνική προσφυγή. Ως εκ τούτου από τις προτεινόμενες απαντήσεις και βάσει της ερώτησης, οι σωστές απαντήσεις μπορεί να είναι δύο: η Β και η Γ.

Οι απαντήσεις στο γνωστικό του κλάδου των Γυμναστών ΤΕΦΑΑ


ΕΡΩΤΗΣΗ40:

Κατά την εκμάθηση του τροχού δεξιά, ο βοηθός στέκεται:

α) μπροστά από τον ασκούμενο β) πίσω από τον ασκούμενο γ) δεξιά από τον ασκούμενο δ) αριστερά από τον ασκούμενο Η σωστή απάντηση του ΑΣΕΠ είναι η επιλογή β. Ωστόσο, όπως αναφέρεται στο βιβλίο «Ενόργανη Γυμναστική Ζ΄» του κ. Καϊμακάκη Βασίλη (καθηγητή ΤΕΦΑΑ- ΑΠΘ), σελ. 105, «… O βοηθός (στην εκτέλεση του τροχού) στέκει στην πλευρά του ποδιού ώθησης του ασκούμενου,δίπλα και λίγο μπροστά».

Επιπλέον, για το ίδιο θέμα στο βιβλίο του μαθητή της Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού (Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και ΘρησκευμάτωνΠαιδαγωγικό Ινστιτούτο), στη σελίδα 47, αναφέρεται: «…Τι πρέπει να κάνει ο βοηθός: Να στέκεται από τη μεριά του ποδιού ώθησης και λίγο πιο μπροστά…».

Οι απαντήσεις στο γνωστικό του κλάδου των Θεολόγων


ΕΡΩΤΗΣΗ54:

Η διδασκαλία του Ινδουισμού περί Αβατάρα:

α) διδάσκεται στις Βέδες β) εμπεριέχεται στα βιβλία Ουπανισάδες γ) συνιστά ισλαμική επίδραση δ) διδάσκεται στα έπη Μαχαμπαράτα και Ραμαγιάνα Το ΑΣΕΠ δίνει ως ορθή απάντηση το δ) διδάσκεται στα έπη Μαχαμπαράτα και Ραμαγιάνα. Όμως στο μεν σχολικό βιβλίο στην ενότητα 33, περί Ινδουισμού, σελ. 265

γράφει ότι στις τελευταίες Ουπανισάδες (οι οποίες χρονολογούνται γύρω στο 500 π.Χ.) αρχίζει να εμφανίζεται η ιδέα ότι το «θείο» που ήταν άμορφο (διδασκαλία παλαιότερων ιερών βιβλίων), πρέπει να έχει και μορφή. Και τελειώνει η παράγραφος με τις εμφανίσεις των θεοτήτων ως αβατάρα. Η αντίληψη αυτή δηλ. εμφανίζεται στην περίοδο των τελευταίων Ουπανισάδων.