10 ΤΑΞΙΔΙΑ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ

10 ΙΣΤΟΡΙΚΑ μνημεία και οδηγός για να τα επισκεφθείτε
ΞΕΝΑΓΗΣΗ στις εκκλησίες, τις μονές και τα κειμήλια
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ για φαγητό και διαμονή

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΜΑΙΡΗ ΑΔΑΜΟΠΟΥΛΟΥ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ Ν. ΜΑΝΙΑΤΗΣ , ΦΩΤΟ: ΒΑΣΙΛΗΣ ΣΥΚΑΣ, ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΤΣΙΓΙΑΝΝΗΣ, ΜΑΡΙΑ ΠΑΣΧΑΛΗ, ΑΝΤΩΝΗΣ ΛΙΟΚΟΥΡΑΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ Ν. ΜΑΝΙΑΤΗΣ (ΑΡΧΕΙΟ ΔΟΛ)
  | ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 17/01/2009 07:00 |
 10 ταξίδια στο Βυζάντιο

«Στην Ελλάδα, κάθε μέρα, σε κάθε τρύπα που ανοίγετε, βρίσκεται μπροστά σας το Βυζάντιο...», λέει στα «ΝΕΑ» η κορυφαία βυζαντινολόγος Τζούντιθ Χέριν. Και δεν έχει άδικο.

Μπορεί να είναι παραγνωρισμένο και ταυτισμένο με διεφθαρμένους αυτοκράτορες, παρασκηνιακές ίντριγκες και με την ορθοδοξία, αλλά το Βυζάντιο δεν είναι μόνο αυτά και βεβαίως δεν ανήκει μόνο στο παρελθόν. Η καρδιά του εξακολουθεί να χτυπά, καθώς μεγάλα μοναστικά κέντρα εξακολουθούν να σφύζουν από ζωή και εντυπωσιακά μνημεία μαρτυρούν το μεγαλείο μιας αυτοκρατορίας που κατάφερε να αντέξει 11 αιώνες και να γράψει τις δικές της χρυσές σελίδες στην Ιστορία. Ολόκληρες καστροπολιτείες, σπουδαία μνημεία αρχιτεκτονικής, μοναδικά ψηφιδωτά, εκπληκτικής τέχνης τοιχογραφίες, πολύτιμα κειμήλια στέκουν αδιάψευστοι μάρτυρες του βυζαντινού παρελθόντος.

Από το γεμάτο θησαυρούς Περιβόλι της Παναγιάς, το Άγιον Όρος έως την καστροπολιτεία του Μυστρά.

Από τις εκκλησίες της συμβασιλεύουσας Θεσσαλονίκης ώς την κομψή Καπνικαρέα στην καρδιά της Αθήνας. Και από τη διάσημη Μονή Δαφνίου ώς την άγνωστη στους περισσότερους Παλαιοχώρα στα Κύθηρα, ο κόσμος του Βυζαντίου περιμένει όσους ενδιαφέρονται για να τους αποκαλυφθεί. «ΤΑ ΝΕΑ» «συστήνουν» τα δέκα σημαντικότερα μνημεία όπου το άρωμα του Βυζαντίου είναι ακόμη ζωντανό, επισημαίνουν γοητευτικά μυστικά και προκαλούν να ανακαλύψουμε «το Βυζάντιο της διπλανής πόρτας».
Μια ζωντανή βυζαντινή πολιτεία

Γιατί είναι σημαντικό
Το Περιβόλι της Παναγίας, όπως είναι γνωστό το ορθόδοξο μοναστικό κέντρο, είναι από τα λίγα μέρη στον κόσμο που μπορεί να πάρει κάποιος γεύση Βυζαντίου ακόμη και 555 χρόνια μετά την πτώση του. Η μοναστική πολιτεία άρχισε την πορεία της τον 10ο αιώνα με πρωτεργάτη τον Μικρασιάτη μοναχό Άγιο Αθανάσιο τον Αθωνίτη, ιδρυτή της Μεγίστης Λαύρας, ενώ η σημερινή εικόνα των 20 μοναστηριών (χωρίς να λείπουν βεβαίως τα μετόχια και οι σκήτες)

ολοκληρώθηκε στο τέλος του 11ου αιώνα. Στο άβατο για τις γυναίκες σήμερα Άγιον Όρος ζουν περισσότεροι από 1.400

μοναχοί, που φυλάσσουν τα πολύτιμα κειμήλια- εικόνες, ιερά σκεύη, χειρόγραφα.

Αξίζει να δείτε
Την παλαιότερη αγιογραφία στο Άγιον Όρος (γύρω στα 1200) που απεικονίζει του Αποστόλους Πέτρο και Παύλο στη βιβλιοθήκη της Μονής Βατοπεδίου, έργο πιθανόν Κωνσταντινουπολιτών καλλιτεχνών. Τις τοιχογραφίες στο ναό του Πρωτάτου διά χειρός του πρωτοπόρου αγιογράφου Πανσελήνου, που αποδίδει τις μορφές με λαμπερά χρώματα και δραματικές κινήσεις. Τα μεγάλα ζωγραφικά σύνολα στο καθολικό της Μονής Μεγίστης Λαύρας, της Μονής Ιβήρων και της Μονής Σταυρονικήτα, χαρακτηριστικά δείγματα της κρητικής σχολής που κυριαρχεί τον 16ο αι.

Διαμονή
Η παραμονή στα μοναστήρια του Αγίου Όρους (μόνο για άνδρες βέβαια) μπορεί να εξασφαλιστεί έπειτα από τηλεφωνική επικοινωνία με το γραφείο της Ιεράς Επιστασίας στη Θεσσαλονίκη για την έκδοση του διαμονητηρίου (τηλ.

23770 71422).

Φαγητό
Τα μοναστήρια του Αγίου Όρους θα σας εξασφαλίσουν φαγητό όπως λαδερά, ζυμωτό ψωμί και πολλά θαλασσινά. Στις Καρυές, επίσης, υπάρχουν δύο εστιατόρια όπου μπορείτε να φάτε και κρέας.


Μικρό κόσμημα στην καρδιά της Αθήνας

Γιατί είναι σημαντική
Στην καρδιά του πλέον εμπορικού δρόμου της Αθήνας ο ναός του 11ου αι. είναι αφιερωμένος στα Εισόδια της Θεοτόκου και έχει χτιστεί πάνω στα ερείπια αρχαίου ναού αφιερωμένου στην Αθηνά ή τη Δήμητρα, ενώ στη θέση του προϋπήρχε άλλος βυζαντινός ναός που είχε χτίσει η Ευδοκία η Αθηναία, σύζυγος του αυτοκράτορα Θεοδοσίου του Μικρού. Το όνομα του ναού θεωρείται ότι προέρχεται από τον κτίτορά του ο οποίος εισέπραττε τον καπνικό φόρο, ενώ σύμφωνα με άλλη εκδοχή μετά την πυρπόληση της Αθήνας από τους Τούρκους το 1689 η εικόνα της Παναγίας βρέθηκε ακέραιη, αλλά μπαρουτοκαπνισμένη.

Σήμερα ανήκει στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Αξίζει να δείτε
Να παρατηρήσετε τον διάκοσμο στις εξωτερικές επιφάνειες του ναού (οδοντωτές ταινίες, ψευδοκουφικά κ.ά.). Τις τοιχογραφίες, που φιλοτεχνήθηκαν τη δεκαετία του ΄40 από τον Φώτη Κόντογλου και αποτελούν το πρώτο έργο του στην Αττική. Το ψηφιδωτό πάνω από την σημερινή είσοδο με την δεξιοκρατούσα Οδηγήτρια στο νότιο πρόπυλο που φιλοτεχνήθηκε από την Έλλη Βοΐλα το 1936, αντίγραφο του πρώιμου 11ου αιώνα στο καθολικό της Μονής Οσίου Λουκά στη Φωκίδα.

Φαγητό
Οι επιλογές για φαγητό στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας είναι δεκάδες και καλύπτουν όλα τα γούστα. Από το κλασικό « G.Β.Corner » (210 3330000) στο ισόγειο της «Μεγάλης Βρετάνιας» μέχρι τα θρυλικά σουβλατζίδικα « Θανάσης » και « Μπαϊρακτάρης » της Πλατείας Μοναστηρακίου.


Μοναδικά ψηφιδωτά

Γιατί είναι σημαντική
Μια ανάσα από το κέντρο της Αθήνας, στο πλάι της Ιεράς Οδού που ενώνει την πόλη με την Ελευσίνα και στη θέση του ιερού του Απόλλωνα Δαφνίου, βρίσκεται το ένα από τα τρία σημαντικότερα και καλύτερα σωζόμενα μεσοβυζαντινά μοναστηριακά συγκροτήματα. Το καθολικό ακολουθεί τον κλασικό οκταγωνικό τύπο, κυρίαρχο τον 11ο αιώνα, και διαθέτει κρύπτη που μετατράπηκε σε μαυσωλείο για τους δούκες της Αθήνας, ενώ για μια διετία (1883-85) στέγασε το δημόσιο ψυχιατρείο.

Αξίζει να δείτε
Ξακουστά τα ψηφιδωτά της Μονής Δαφνίου, το τελευταίο σωζόμενο δείγμα ψηφιδωτής διακόσμησης που απηχεί την τέχνη της Κωνσταντινούπολης στα τέλη του 11ου αιώνα, ξεχωρίζουν όχι μόνο για τις σωστές αναλογίες των μορφών και για την απόδοση των χαρακτηριστικών, αλλά και επειδή όπως είναι τοποθετημένες σε χρυσό φόντο μοιάζουν ανάγλυφες. Ο Παντοκράτορας στον τρούλο κλέβει την παράσταση με την αυστηρή αλλά μειλίχια όψη του, τα έντονα περιγράμματα και τις βαθιές σκιές γύρω από τα μάτια που κοιτάζουν πλάγια.

Φαγητό
Στο Τέρμα της Ιεράς Οδού, στο Δαφνί, θα βρείτε το εστιατόριο « Γιορτή Μπαξεβάνη » (210 5326163), ενώ στο γειτονικό Αιγάλεω θα φάτε στην ταβέρνα « Παρμαξής » (210 5612537)

όπου η σχάρα έχει... κέφια!


Μοναστηριακό συγκρότημα 1.063 ετών

Γιατί είναι σημαντικό
Από τα πιο σημαντικά μνημεία και αναμφισβήτητα το καλύτερα διατηρημένο μοναστηριακό συγκρότημα της μεσοβυζαντινής περιόδου στην Ελλάδα, η Μονή Οσίου Λουκά έχει ηλικία 1.063

ετών. Ανάμεσα στη Βοιωτία και τη Φωκίδα, στις δυτικές πλαγιές του Ελικώνα, το συγκρότημα του Οσίου Λουκά αποτελείται από δύο εκκλησίες: της Παναγίας, που είναι και η παλαιότερη (μέσα 10ου αι.), χαρακτηριστική της σχολής της Κωνσταντινούπολης, καθώς ανήκει στον σύνθετο τετρακιόνιο σταυροειδή εγγεγραμμένο ναό με τρούλο, και το μεγαλύτερο καθολικό (αρχές 11ου αι.) με την υπόγεια κρύπτη- χτίστηκε για να φιλοξενήσει το λείψανο του οσίου- το οποίο αποτέλεσε πρότυπο για τους ηπειρωτικούς οκταγωνικούς ναούς.

Αξίζει να δείτε
Την παράσταση κλέβουν τα ψηφιδωτά που χρονολογούνται στις αρχές του 11ου αιώνα και είναι τα παλαιότερα από τα άλλα δύο μεγάλα ψηφιδωτά σύνολα του ελλαδικού χώρου, της Νέας Μονής Χίου και του Δαφνιού, με την Παναγία Βρεφοκρατούσσα στην κόγχη του ιερού, τη Γέννηση, την Υπαπαντή και τη Βάπτιση, αλλά και τους Τρεις Παίδες εν Καμίνω- από τα λαμπρότερα δείγματα βυζαντινής τέχνης.

Διαμονή
Στην Ευαγγελίστρια θα μείνετε στο « Κτήμα Μουσών » (22680 22100, www.

ktimamuson.gr), στο Κυριάκι μια καλή λύση είναι το « Φλυγόνιον » (22670 51229, www. flygonion.gr) και ο ξενώνας « Ιπποκρήνη » (22670 51783).

Φαγητό
Στον Καρακόλιθο, φημισμένη ψησταριά είναι « Ο Γεράσιμος » (22610 23802) ενώ στο Δίστομο για φαγητό ο « Βασίλης », η « Εκάτη » και ο « Θανάσης » είναι καλές επιλογές.


Τα μυστικά της καστροπολιτείας

Γιατί είναι σημαντικό Το χαρακτηριστικότερο ίσως δείγμα μεσαιωνικού οικισμού στην Ελλάδα, η καστροπολιτεία του Μυστρά γεννήθηκε με την πρώτη Άλωση της Κωνσταντινούπολης το 1204, καθώς χτίστηκε αμφιθεατρικά γύρω από το φρούριο που ίδρυσε το 1249 ο Φράγκος Γουλιέλμο Β΄ Βιλεαρδουίνος στον λόφο Μυζηθρά. Στην πολυκύμαντη διαδρομή του άλλαξε χέρια πολλές φορές- έγινε βυζαντινός, τουρκικός και ενετικός, μέχρι να αρχίσει η εγκατάλειψή του το 1832 και να ερημωθεί εντελώς το 1953.

Αξίζει να δείτε
Τον ναό του Αγίου Δημητρίου, τον παλιότερο ναό στο Μυστρά (π. 1270), ο οποίος έως και μετά την απελευθέρωση αποτέλεσε τον μητροπολιτικό ναό της πόλης. Εκεί στέφθηκε σύμφωνα με την παράδοση το 1449 ο τελευταίος αυτοκράτορας του Βυζαντίου. Την Παντάνασσα (π. 1428) με τις γοτθικές αρχιτεκτονικές επιρροές και τις κωνσταντινουπολίτικης καταγωγής τοιχογραφίες. Την Περίβλεπτο (14ος αι.), ντυμένη με τοιχογραφίες σε όλες τις επιφάνειες του κυρίως ναού, που θεωρείται ένα από τα σπουδαιότερα ζωγραφικά σύνολα της υστεροβυζαντινής ζωγραφικής, δεδομένου πως δεν σώζονται ανάλογα σύνολα σε μνημεία της ίδιας εποχής στην Κωνσταντινούπολη. Το συγκρότημα των παλατιών όπου κατοικούσε ο δεσπότης με σπουδαιότερη την πτέρυγα των Καντακουζηνών (14ος αι.) και των Παλαιολόγων (15ος αι.). Διαμονή
Στον Μυστρά: « Πύργος του Μυστρά » (27310 20770, www. pyrgosmystra.gr) Στην Σπάρτη: « Μανιάτης » (27310 22665-9, www. maniatishotel.gr), « Μενελάιον » (27310 22161-5, www. menelaion. com)

Φαγητό
Στον Μυστρά:

« Μistras Βistrot » (27310 29350). Στην Σπάρτη:

« Διεθνές » (27310 28636), « Ζευς » (27310 22665).


Η πόλη με τις 365 εκκλησίες

Γιατί είναι σημαντική
Σκαρφαλωμένη σε υψόμετρο 216, η ερειπωμένη βυζαντινή πρωτεύουσα των Κυθήρων, γνωστή ως καστροπολιτεία του Αγίου Δημητρίου, κόβει την ανάσα στον επισκέπτη ακόμη και σήμερα. Στα όρια του εντυπωσιακού φαραγγιού, της Κακιάς Λαγκάδας, εικάζεται πως χτίστηκε από τους Ευδιαμονογιάννηδες της Μονεμβασίας, περί τον 13ο αιώνα, και οι οποίοι υπήρξαν οι μοναδικοί κυρίαρχοι στο νησί ώς το 1204. Αν και ήταν αθέατη, όπως ήταν κρυμμένη στα ανατολικά του νησιού και άντεξε στα χτυπήματα των πειρατών, η ανίσχυρη δυτική της πλευρά την πρόδωσε στον θρυλικό Μπαρμπαρόσα που την κατέλαβε και την πυρπόλησε.

Αξίζει να δείτε
Να περιδιαβείτε ανάμεσα στα ερείπια των σπιτιών που κάποτε έστεκαν το ένα δίπλα στο άλλο με τους εξωτερικούς τοίχους ενωμένους ώστε να σχηματίζουν ενιαία επιφάνεια άμυνας. Και βεβαίως τις ερειπωμένες βυζαντινές εκκλησιές από τις 70 που λέγεται πως υπήρχαν στην καστροπολιτεία, όπου αξίζει να αναζητήσετε στο άγριο τοπίο και ανάμεσα στα χαλάσματα σπαράγματα τοιχογραφιών.

Διαμονή
Στα Αρωνιάδικα (επιλέξαμε σημεία κοντά στην Παλαιοχώρα) μπορείτε να μείνετε στον ξενώνα « Πιτσινάδες » (27360 33877), στο Διακόφτι στις « Φιλόξενες Κατοικίες » (27360 33755) και στον Μυλοπόταμο στην « Πορφυρούσα » (27360 38281).

Φαγητό
Στο Διακόφτι θα κάτσετε στην ψαροταβέρνα του « Μανώλη » (27360 33748) και στον Μυλοπόταμο στον « Πλάτανο » (27360 33397) για ψητά με αξιώσεις.


Τόπος της Αποκάλυψης

Γιατί είναι σημαντική
Χτισμένη στη θέση αρχαίου ναού της Αρτέμιδος αποτελεί κατά μία άποψη το σημαντικότερο μοναστηριακό συγκρότημα στο Αιγαίο, καθώς συνδέεται με τον τόπο όπου ο Άγιος Ιωάννης έγραψε την Αποκάλυψη. Ιδρυτής της μονής υπήρξε ο όσιος Χριστόδουλος (1088), που της έδωσε μορφή φρουρίου, με τείχη ύψους 15 μέτρων και μόνο δύο πόρτες. Από τη βυζαντινή περίοδο διατηρούνται το καθολικό, η τράπεζα, η εστία και τα κελιά.

Αξίζει να δείτε
Το καθολικό της μονής διασώζει τοιχογραφικό διάκοσμο των αρχών του 17ου αι., ενώ στο παρεκκλήσι της Παναγίας, ο ζωγραφικός διάκοσμος χρονολογείται στις τελευταίες δεκαετίες του 12ου αι. Περίφημη η πλουσιότατη βιβλιοθήκη όπως και η συλλογή κειμηλίων, τα σημαντικότερα δείγματα της οποίας μπορεί να θαυμάσει κανείς στο σκευοφυλάκιο. Τα κελιά της μονής και συγκεκριμένα της νότιας πλευράς του οχυρωματικού περιβόλου θεωρούνται τα παλαιότερα. Σώζονται ακόμη παρεκκλήσια βυζαντινών χρόνων. Ενδεικτικά αναφέρουμε των αγίων Βασιλείου, Τιμίου Σταυρού, Αποστόλων, Προδρόμου και Νικολάου.

Διαμονή
Στη Χώρα: « Αρχονταρίκι » (22470 29368, www.

archontariki-patmos.gr), στα Σάψιλα: « 9 Μούσες » (22470 34079) και στη Σκάλα: « Le Βalcon » (22470 32713).

Φαγητό
Στη Χώρα θα φάτε στο « Πάνθεον » (22470 31226), στο « Μπαλκόνι του Τζίμη » (22470 32115) και στην Πλατεία Λεβιάς στον « Βαγγέλη » (22470 31967).


Από Πολίτες αγιογράφους

Γιατί είναι σημαντική
Με αυτοκρατορική χορηγία η Νέα Μονή ιδρύθηκε στα μέσα του 11ου αιώνα στις Καρυές Χίου- ο θρύλος θέλει να χτίζεται εκεί όπου είχε βρεθεί η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας- και είναι αφιερωμένη στην Κοίμηση της Θεοτόκου. Ώς τη Σφαγή της Χίου υπήρξε το πλουσιότερο μοναστήρι του Αιγαίου. Η Νέα Μονή αποτελεί μαζί με τη Μονή Δαφνίου και τη Μονή Οσίου Λουκά ένα από τα τρία καλύτερα σωζόμενα μεσοβυζαντινά μοναστηριακά συγκροτήματα.

Αξίζει να δείτε
Το καθολικό, που είναι αφιερωμένο στην Παναγία και εορτάζει στις 23 Αυγούστου, είναι από τα λιγοστά κτίρια (μαζί με τη δεξαμενή, τον πύργο, τμήμα της τράπεζας και τον ναό του Αγίου Λουκά) που διασώζεται από τον 11ο αιώνα. Από τα κορυφαία σύνολα ψηφιδωτών της μεσοβυζαντινής περιόδου αυτά της Νέας Μονής ξεχωρίζουν διότι φιλοτεχνήθηκαν από Κωνσταντινουπολίτες καλλιτέχνες, που πιθανόν είχαν εργαστεί και στα ανάκτορα και πέτυχαν να διορθώσουν παλαιότερες παραμορφώσεις στα ψηλά μέρη του ναού. Στα αριστουργήματα συγκαταλέγονται η Βάπτιση, η Σταύρωση και η Ανάσταση, ενώ αξίζει να δει κανείς το αυθεντικό τραπέζι του 11ου αι. μήκους 15,70 μ. στην τράπεζα.

Διαμονή
Στην πόλη της Χίου καλές επιλογές είναι το « Φαίδρα » (22710 41129) και το « Grecian Castle » (22710 44740-2).

Φαγητό
Στην πόλη επιλέξτε το ταβερνείο «Χότζας» (22710 42787), το εστιατόριο « Πύργος » (22710 44740-2) του ξενοδοχείου « Grecian Castle » και το « Αcqua » (22710 92345) στον Όρμο του Λω.


Τα ίχνη της Συμβασιλεύουσας Φαγητό

Γιατί είναι σημαντική
Σε κάθε σχεδόν γωνιά της συμβασιλεύουσας Θεσσαλονίκης μπορεί να ανακαλύψει κάποιος όχι απλώς βυζαντινή ίχνη, αλλά μεγαλοπρεπή μνημεία- μάρτυρες της ακμής που γνώρισε η πόλη στα χρόνια του Βυζαντίου. Από την Αχειροποίητο και τον Άγιο Δημήτριο ώς τη Μονή Λατόμου και την Αγία Σοφία και από την Παναγία των Χαλκέων και τον Άγιο Παντελεήμονα ώς τους Αγίους Αποστόλους και τα τείχη της πόλης, η μεγαλοπρέπεια και η τέχνη του Βυζαντίου αναδύεται μέσα από τοιχογραφίες, ψηφιδωτά, αλλά και τα ίδια τα μνημεία, ύψιστα δείγματα της αρχιτεκτονικής και της ναοδομίας που άνθησε στη μακρά πορεία της αυτοκρατορίας.

Αξίζει να δείτε
Την Αχειροποίητο, που χτίστηκε πάνω σε ρωμαϊκό λουτρό. Η πρώτη της φάση χρονολογείται στον 5ο αι. Ξεχωρίζει για τον πλούσιο γλυπτό διάκοσμό της και είναι η πρώτη εκκλησία στην πόλη που μετατράπηκε σε τζαμί το 1430. Την Αγία Σοφία, με τα εξαιρετικά ψηφιδωτά- σώζονται δείγματα ακόμη και ανεικονικής διακόσμησης από τα χρόνια της Εικονομαχίας στο άγιο βήμα- ενώ εντυπωσιακή είναι η Ανάληψη στον τρούλο. Την Παναγία των Χαλκέων - τη λεγόμενη και Κόκκινη Εκκλησιά- που πήρε το όνομά της επειδή χτίστηκε κοντά στη γειτονιά των χαλκωματάδων περί το 1028 και αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα αρχιτεκτονικής της εποχής των Μακεδόνων αυτοκρατόρων. Το σίγουρο είναι πως από τη συμπρωτεύουσα δεν θα φύγετε νηστικοί! Ορισμένα καλά εστιατόρια είναι τα:

« Garcon Βrasserie » (2310 253033), « Επτά Θάλασσες » (2310 233111), « Αγκυροβόλι » (2310 239599) και « Διαγώνιος » (2310 260958) για σουτζούκι στη σχάρα.


Μονή Παρηγορήτισσας

Γιατί είναι σημαντική
Ξεχωριστή για την πρωτοτυπία του σχεδιασμού της αποτελεί σύμβολο της Άρτας. Επιβλητική στην όψη και εντυπωσιακή στις διαστάσεις (το ύψος της ξεπερνά τα 23 μ.) η Παρηγορήτισσα, που είναι αφιερωμένη στα Εισόδια της Θεοτόκου, άρχισε να χτίζεται από τον Μιχαήλ Β΄ Άγγελο Κομνηνό Δούκα και τη σύζυγό του βασίλισσα Θεοδώρα. Τη σημερινή του μορφή πήρε στα τέλη του 13ου αιώνα από τον γιο του Μιχαήλ και της Θεοδώρας Νικηφόρο Α΄ Άγγελο Κομνηνό Δούκα και τη γυναίκα του Άννα Παλαιολογίνα- Καντακουζηνού. Από τον 16ο αιώνα λειτούργησε ως καθολικό γυναικείας σταυροπηγιακής μονής από την οποία, σήμερα, διασώζονται 16 κελιά και η τράπεζα. Το όνομά της, σύμφωνα με τον θρύλο, το οφείλει στην Παναγία που ανέλαβε να παρηγορήσει τη μητέρα του αδικοχαμένου βοηθού του πρωτομάστορα.

Αξίζει να δείτε
Τη θαυματουργή εικόνα της Παρηγορήτισσας. Τον εντυπωσιακό τρούλο της, που στηρίζεται σε δυο ορόφους από κίονες και σε καμάρες, και το ψηφιδωτό του Παντοκράτορα. Τις τοιχογραφίες του ιερού διά χειρός αγιογράφου Ανανία (16ος αι.).

Διαμονή
Στην πόλη της Άρτας μπορείτε να μείνετε στα:

●« Αrta Ρalace » (5ο χλμ. Εθνικής Οδού Άρτας- Αγρινίου, τηλ.

26810 61530, 61531, 61222, www. artapalace. gr)

● Λίγο έξω από την πόλη προτείνουμε το « Βυζαντινό » (Φιλοθέη Άρτας, τηλ. 26810 52205-10,

www. byzadino.gr).

Στο κέντρο μια επιλογή είναι το ξενοδοχείο « Κρόνος » (Πλατεία Κιλκίς, 26810 22211-12-13).

Φαγητό
Θα φάτε στα:

« Πρωτομάστορας » (Ιστορικό Γεφύρι, 26810 75686, 26550)

●« Μέλαθρον » για κλασικές ελληνικές γεύσεις και καλή ποικιλία κρασιών στο μεζεδοπωλείο (περιφερειακή οδός- Νέα Γέφυρα, 26810 26600)

●« Μαντείο » (Αγ. Κωνσταντίνου, 26810 26332).

25
salo
20/01/2009 11:16
Προς Κωστα Θωμά
( με το ονοματεπώνυμο Μεγάλων Βασιλέων και μεγάλων Αγίων, που δεν τα θέλει- ο καλός άνθρωπος- μακάρι να μπορούσα να τα πάρω εγώ -η απλή(μη) νοικοκυρά- με τα <<ανώνυμα>> ονοματεπώνυμα!)
Γέλασα πολύ και με την υπόθεση περί κληρικού!
Μου έφτιαξες τη μέρα, φίλτατε.
Δεχομαι τη θέση σου.
Γι αυτό και γω δεν μακρηγορώ περισσότερο.
Φιλιά στη μανούλαααα! :-)
σαλο
19/01/2009 23:54
Προς Κ. Θωμά
Και πού το ξέρουμε φίλτατε, ότι η Πίστη, δεν είναι ένα υψηλότερο και ταχύτερο και ασφαλέστερο είδος γνώσης;
Θα μπορούσα να κάνω μεγάλη κουβέντα πάνω σε αυτό..

Κυπριανέ,
πού είσαι και συ;
Το θέμα εμπίπτει στα ενδιαφέροντά σου...:-)
Κώστας Θωμάς (Ονοματεπώνυμο βαρβάρων )
19/01/2009 23:13
Θα πρέπει να είσαι κληρικός συνηθισμένος στην απαίτηση τυφλής υπακοής του ποιμνίου αλλιώς δεν θα τολμούσες να μου πεις ότι κάποιος <επιστήμονας> επιβεβαιώνει θρησκευτικά παραμύθια.
Επειδή εγώ και εσύ έχουμε παραβίαση την έννοια παραχώρησης αυτού του χώρου από την εφημερίδα που είναι να κάνουμε σχόλιο στο άρθρο και όχι ο ένας στον άλλο
παραιτούμαι γιατί σέβομαι την ιδέα και όχι επειδή δεν έχω χώρο να σταθώ.
σαλό...
19/01/2009 18:57
Υστερόγραφο προς κ. Κώστα Θωμά
(βρήκα μια ευκαιρία και λίγο χρόνο για να μη σκεφτείς ότι στερούμαι επιχειρηματολογίας φίλε Κώστα...)
Παραπέμπω στο βιβλίο του Ακαδημαικού Αρνολντ Μ. Τζόους <<Ο Κωσταντίνος και ο εκχριστιανισμός της Ευρώπης>>, εκδόσεις Γαλαξίας ,1962, και σε σελ. 107-108, όπου ο ψυχρός επιστήμονας και ορθολογιστής ακαδημαικός και καθηγητής της Αρχαίας Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου, Τζόουνς, θεωρεί απολύτως α λ η θ έ ς το όραμα του Μ. Κωσταντίνου και παραθέτει σειρά επιχειρημάτων προς τουτο. Ο σταυρός ήταν παλαιότερο σύμβολο, καθώς παραθέτει ο καθηγητής Τζόουνς και ο ίδιος ο Μ. Κωσταντίνος όταν κατέβηκε στη Ρώμη-αφού νίκησε το Μαξέντιο- έδωσε εντολή να φτιαχτεί ανδριάντας του σε μια δημόσια πλατεία, παριστάνοντας το Μ. Κωσταντίνο με το σταυρό στο δεξί του χέρι.Κάτω ζήτησε να μπει η εξής φράση που παραθέτει ο Ευσέβιος: <<Τούτω τω σωτηρειώδει σημείω, τω αληθή ελέγχω της ανδρείας την πόλιν ημών ζυγου τυραννικού διασωθείσαν, ηλευθέρωσα>>
Το λάβαρο δεν είχε σταυρό, αλλά το μονόγραμμα ΧΡ (αρχικά της λέξης Χριστός)μέσα σε χρυσό στεφάνι.
Αυτό σχεδίασε στις ασπίδες των στρατιωτών του, πριν απο την τελική μάχη, και το έφερε ο ίδιος στην περικεφαλαία του, τη μέρα εκείνη, πάντα κατα τις μαρτύριες του Ευσέβιου και του Λακτάντιου, που τα περιγράφει λεπτομερώς και λέει ότι για πρώτη φορά τότε χρησιμοποιήθηκαν τα σύμβολα αυτά...(σελίδες 104-109 αυτόθι)
Επίσης,καλό θα ήταν να πας σε πρώτη ευκαιρία στις κατακόμβες τις Ρώμης (Αγίας Καικιλίας κ.α)να δεις το πόσο παλιο είναι το σύμβολο του Σταυρού, στη ζωή των Χριστιανών)
Τα λοιπά, περί Μ. Κωσταντίνου, και γιατί είναι μεγάλη πράγματι μορφή, τα παραθέτει πολύ ωραία ο Ακαδημαικός και καθηγητής που προανάφερα...
Το τι θα πιστέψει ο καθένας, είναι θέμα επιλογής και προσωπικής ή μη εμπαθείας...

Πρέπει να φεύγω τώρα, να πάω για...βρούβες..:-)
Καλό βράδυ!
Κώστας Θωμάς
19/01/2009 18:47
Σαλο.
Τούτος ο Θωμάς μιλάει μόνο για γνώσεις και ποτέ για πίστη καθώς η πίστη δεν είναι γνώση, η κατήχηση δεν μετρά.
salo
19/01/2009 16:03
Κωστας Θωμάς...

(Τον αγαπώ τον Απόστολο Θωμά, ήταν και κείνος ολιγόπιστος σαν και σένα )
Και οι Φαρισαίοι είδαν τον σεσηπότα -και επι 4 μέρες νεκρό Λάζαρο, πρώτο επίσκοπο Κύπρου, ΑΝΑΣΤΗΜΕΝΟ- και δεν επίστεψαν...
Δεν θα προσπαθήσω να σε πείσω για τίποτα...
ΕΙΝΑΙ ΜΑΤΑΙΟΠΟΝΙΑ.
Δεν έχει έρθει ακόμα η δική σου ώρα...
Λοιπόν ας καθίσουμε σιωπηλοί στο ηλεκτρονικό μας παγκάκι

-<<τα λόγια δημιουργούν παρεξηγήσεις>> που λέει και στον Μικρό Πρίγκιπα ο Σ. Εξυπερύ-

και ...
ας περιμένουμε..να περάσει το τραίνο του χρόνου, να μας ταξιδέψει-με τις προσωπικές αποδείξεις- εκεί που χρειάζεται...
Κώστας Θωμάς
18/01/2009 22:21
ΣΑΛΟ
Μα, δεν μπορείς να φιλονικήσεις
Εγώ δεν εμπιστεύομαι πηγές αν και της διαβάζω όλες, αλά τη κρίση μου, αποφεύγω να παραδεχτώ ιστορικά υποτίθεται γεγονότα που έγραψαν αυτοί που έλαβαν μέρος.
Όταν διαβάζω κάτι εξετάζω όλες της πιθανότητες και βγάζω το δικό μου συμπέρασμα, αυτό είναι το (ΠΩΣ) σκέπτεστε, πολύ αντιχριστιανικό ίσως αλά είμαι ένα ανίατος έλληνας.
Πχ, δεν θα παραδεχτώ σαν ιστορικό γεγονός ότι ο Κ/νος είδε το σταυρό του μαρτυρίου στο εν τούτω νίκα γιατί η ιστορία μας λέει ότι ο σταυρός έγινε σύμβολο του χριστιανισμού πολλά χρόνια αργότερα, άρα αυτή την εποχή ήταν άγνωστος.
Οι γαλιλαίοι όπως έλεγαν τότε τους μετέπιπτα χριστιανούς δεν ήταν οργανωμένοι και κάθε περιοχή είχε και το σύμβολο της έτσι είχαν για σύμβολα το ψάρι το αλέτρι τον αετό το δρεπάνι και πολλά άλλα αλά πουθενά το σταυρό.
Αν ήταν το σύμβολο τους ο σταυρός ενώ ήταν καταδιωκόμενοι όπως μας λένε έως ότου τους αναγνωρίσει ο Κ/νος πολύ αργότερα από το εν τούτω νικά, δεν θα αποκάλυπταν το σύμβολο τους σε ένα αυτοκράτορα που κατά της συνήθειες της εποχής θα ήθελε να γίνει θεός ο ίδιος.
Για πολλά χρόνια έως ότου ο σταυρός γίνει σύμβολο του χριστιανισμού οι οπαδοί του Κ/νου πίστευαν ότι στο εν τούτω νίκα είδε το ξίφος που έχει το ίδιο σχήμα με το σταυρό.
Οι χριστιανοί σύνδεσαν τον αυτοκράτορα με τη θρησκεία με άπατη γιατί σήμερα ξέρουμε ότι δεν είδε τίποτα μιας και το LSD δεν είχε εφευρεθεί ακόμα.
Δεν μπορώ να πιστέψω ότι ο σταυρός που ήταν εργαλείο της ρωμαϊκής δικαιοσύνης δόθηκε στους οπαδούς του χριστού που τον έθαψαν και βρέθηκε από τη Ελένη 300 χρόνια αργότερα.
Αυτά
αστα τα μυαλάκια σου...
18/01/2009 18:57
Μιχάλης Γεω
αγαπώ αυτη την εφημερίδα γιατί δίνει ελευθερία λόγου στους αναγνώστες.
Θα πω μόνο:
<< των οικιών υμών εμπιπραμένων, υμείς...άδετε! >>
πάντα με αγάπη
παλαιοημερολογίτικη...
salo...
18/01/2009 18:54
Κ. Θωμάς
κάνουμε διαφορετικές αναγνώσεις στην Ιστορία. Εμπιστευόμαστε άλλες πηγές ο καθένας.
Ξεκινάμε απο άλλη βάση δεδομένων.
Δεν θα φιλονικήσω μαζί σου...να είσαι καλά...
salo...
18/01/2009 18:04
Ροδανθέ
πάρα πολύ ωραία το έθεσες το θέμα.
Ολη η δυσκολία βρίσκεται στις πολύ λεπτές ισορροπίες που πρέπει να κρατηθούνε και με αυτή την τρίτη παράμετρο που σωστα είπες, της επιστήμης...
Τεράστιο θέμα. Αβυσσος. Χανόμαστε με τα πολλα θεωρητικά.
Γι αυτό προτιμώ τα γεγονότα, τις πράξεις.
Αν τα βρω αυτά θα καθίσω να σκεφτώ και πάνω στα κίνητρα που είναι πάντοτε ο καμβάς πάνω στον οποίο κεντιέται η αληθινή ιστορία...και ίσως να μη χρειάζεται και αυτό το τελευταίο ψάξιμο των κινήτρων.
Ας εύρισκα τουλάχιστον την Πράξη.
Πρώτα για τον εαυτό μου, και μετά για τουλάχιστον πεντέξι τριγύρω...
Εχει προφητευτεί αυτή η αλλοτρίωση με την πάροδο των αιώνων...
Η ελευθερία της σκέψης, φέρνει τον κατακερματισμό του συναισθήματος.
Τώρα καταλαβαίνω, γιατί πιο εύκολα μπορεί ένας αγραμματος να γίνει άγιος, παρά ένας <<μορφωμένος>>
Οι μορφωμένοι είναι οι τα <<χρήματα>> έχοντες, που δύσκολα θα εισέλθουν - λόγω της πολυδιάσπασης νού και καρδίας- στο άφθαρτο Βασίλειο της Θείας Ειρήνης...
Μιχάλης Γεώ
18/01/2009 17:29
πολύ καλή ανταπόκριση και καλή πρόταση για ταξιδιωτικές αποδράσεις με πολλή ιστορία και νόημα! Έψαχνα από καιρό κάτι τέτοιο και ελπίζω να το επαναλάβετε! Όσο για την ευκαιρία που βρίσκουν κάποιοι φανατικοί για να διαφημίζουν το σχισματικό, πολυδιασπασμένο και κακόσχημο παλιοημερολογιτισμό, μόνο έκπληξη μπορώ να εκφράσω. Αν βρουν αυτοί άκρη στον κυκεώνα των δεκάδων αλληλοαντιμαχόμενων παρατάξεων ("Μακαριακοί, Κιουσικοί, Ματθαιικοί, Κυπριανίτες, Ανεξάρτητοι" κλπ), που όχι απλώς αποστολική διαδοχή δεν έχουν, αλλά και χαρακτηρίζονται από θεοεγκατάλειψη, ας μας το πουν... Δόξα τω Θεώ, υπάρχουν τα μνημεία, υπάρχει και η εκκλησία. www.ecclesia.gr, www.pantocrator.gr
Κώστας Θωμάς
18/01/2009 17:27
ΣΑΛΟ
Τι είναι όλα αυτά που γραφείς για τον ρωμαίο αυτοκράτορα Κωνσταντίνο που βαπτίσαν στην επιθανάτια κλίνη κατά τη γνωστή για τους χριστιανούς συνήθεια; Αν είχε χριστιανική συνείδηση γιατί δεν ζήτησε να βαπτιστεί στη Νίκαια;
Η απόφαση του να αναγνωρίσει αυτή τη μονοθεϊστική θρησκεία ως την επίσημη θρησκεία της αυτοκρατορίας ήταν μια έξυπνη για την εποχή του πολιτική κίνηση αλά και η ταφόπλακα του ελληνικού πολιτισμού, το έκανε για να ρωμαίοποιήσει όλους τους υποδουλωμένους λαούς μέσω θρησκείας και για τη δύναμη που του έδινε να κυβερνήσει.
Όμως στη προσπάθεια του αντί να ανεβάσει τους άλλους λαούς στο επίπεδο των ελλήνων κατέβασε τους έλληνες στο επίπεδο των βαρβάρων γιατί η νέα θρησκεία θα βασιζόταν στο σκοταδισμό, απομάκρυνε τους Έλληνες φιλόσοφους που δίδασκαν (ΠΩΣ) να σκέπτεσαι και τους αντικατέστησε με τη βοήθεια του Ιουδαίου Σαούλ (Παύλου) με θεολόγους να διδάξουν (ΤΙ) να σκέπτεσαι.
Έτσι εμείς σήμερα που είμαστε η μόνη φυλή που ρωμαίοποιήθηκε από αυτή τη προσπάθεια τον αποκαλούμε άγιο και τους εαυτούς μας (όχι εγώ) ρωμιούς.

Να προσθέσω ότι το τέταρτο αιώνα τα πολιτικά συστήματα ήταν, η δικτατορία που έδινε τη δυνατότητα να κυβερνήσει όχι και να ρωμαίοποιήσει, η ρωμαϊκή ολιγαρχία που αγόραζε κάποιος μια θέση πολιτικού η την έβρισκε από τον πατέρα του κάτι που πιστά ακολουθούμε σήμερα εμείς, Η ελληνική δημοκρατία, που δεν ήταν δυνατόν να εφαρμοστεί σε διαφωνούντες λαούς από την Πορτογαλία να το Ιράκ, και η ιουδαϊκή θεοκρατία που ο αρχηγός της φυλής ή του κράτους ήταν απεσταλμένος του θεού και τα δικαιώματα του ανθρώπου ήταν δώρο του αρχηγού βασιλιά αυτοκράτορα.
Σαν έξυπνος πολιτικός του τέταρτου αιώνα διάλεξε και πάρε, αλά σαν έλληνας του 21ου αιώνα μην μας βάζεις όλους σε μια ρωμιά Identity crisis, ξέρουμε ποιοι είμαστε και τι μας έκαναν.
ροδανθος
18/01/2009 15:34
Αρχαιο Ελληνικο πνευμα εναντιον Βυζαντινου. Πολυ δυσκολο προβλημα. Υπαρχει δυνατοτητα συγκερασμου των δυο με παρα πολυ μεγαλα πλεονεκτηματα για αυτον που θα το πετυχει. Επιπλεον πρεπει να ληφθουν υποψιν και προσφατες επιστημονικες ανακαλυψεις. Το προβλημα ειναι οτι ενω οι Ελληνες θα επρεπε να ειναι αυτοι που θα ειναι πιο κοντα σε αυτην την κατασταση δυστυχως βρισκομαστε παρα πολυ μακρυα απο τον επιθυμητο απο ολους συγκερασμο. Αυτο οφειλεται στην πληρη αγνοια των νεων επιστημονικων ανακαλυψεων και στην αδυναμια ενσωματωσεως τους αλλα και στην χρηση τους με στοχο την απορριψη η αποδοχη στοιχειων απο αυτους τους σημαντικους πολιτισμους μας. Εδω ακομα μιλαμε για θρησκευμα στις ταυτοτητες, παπαδες δημοσιους υπαλληλους, Βατοπεδιο, και μαζικη παραγωγη μη σκεπτομενων θρησκοληπτων εθνικιστων απο την παιδεια μας με στοχο την τελικη αναμετρηση με την Τουρκια. Εχουμε χασει την ισορροπια μεταξυ των τριων αυτων βασικων στοιχειων (Αρχαια Ελλαδα, Βυζαντιο, συγχρονη επιστημη) με πληρη απαξιωση του τελευταιου. Αποτελεσμα η ιστοριολαγνεια και η αμαθεια. Νομιζουμε οτι οι λυσεις βρισκονται ολες στο παρελθον παραβλεποντας τις εξελιξεις και τις ανακαλυψεις σε ολους τους τομεις της επιστημης.
Σαλογραία
18/01/2009 13:47
Φ.ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗ
Ανοίγεις μεγάλη κουβέντα και θα ξημερωθούμε, με επιχειρήματα και αντεπιχείρηματα απο τη διεθνή βιβλιογραφία αλλά και την εμπειρία αγίων...
Για μένα ο Μέγας Κωσταντίνος είναι ακτινοβόλος μορφή.
Βαπτίστηκε Χριστιανός λίγο πριν πεθάνει, σχεδόν στην επιθανάτια κλίνη.
Τον κρίνεις με σημερινά μέτρα και σταθμά, νομίζω, ενώ θα έπρεπε να τον κρίνεις με τα μετρα και τα σταθμά της εποχής του...
Ευτυχώς που στο τέλος του Χρόνου, ο Θεός θα κάνει την κανονικοποίηση των παραμέτρων της Εσχατης Κρίσης-το πιστεύω ακράδαντα ότι θα υπάρξει Έσχατη Κρίση και Άσφαλτη απονομή Δικαιοσύνης, που καμια σχέση δεν έχει με τη γελοιότητα της απονομής της γήινης τοιαύτης...
Η ίδια αμαρτία, απο το Δημιουργό μας, αλλιώς <<αποτιμάται>> για καθε άνθρωπο, και για κάθε εποχή...και εκείνο που έχει σημασία για την Ορθόδοξη Εκκλησία , είναι πάντοτε
η Μετα-νοια εκάστου προσώπου, τουτέστιν η βαθύτατη δια Αίματος Ιησού Χριστού, υπαρξιακή, μετά-τροπή του, εις Φως, απο Σκότος...
Ο Μ. Κωσταντίνος, αν μη τι άλλο, φαίνεται να έφυγε εν Χριστώ, βαθύτατα μετα-νοημένος...
Απο άποψη κοσμική, ως πολιτικός, δυνάμωσε την αυτοκρατορία, και είχε την οξυδέρκεια-αν μη τι αλλο-να διίδει τη μεγάλη δύναμη που η Θρησκεία της Αγάπης του Ναζωραίου, θα είχε στο θέμα της συνοχής εκείνου του κράτους, με την Ελληνική Γλώσσα, το Ρωμαικό δίκαιο, και τη Χριστιανική θρησκεία.
Είχε όμως μια μάνα πιστή την Ελένη και ειχε και προσωπικές εμπειρίες ο ίδιος, συγκλονιστικές.
Μη μου πεις ότι το σημείο του Τιμιου Σταυρού που φανερώθηκε ήταν φαντασία του, διότι θα σου θυμίσω και την εμφάνιση στον Ουρανό του Τιμίου Σταυρού, στα πρόσφατα χρόνια το 1924( τη νύχτα της αγρυπνίας προς τιμήν του Τιμίου Σταυρού (14/27 Σεπτεμβρίου) στο Μονύδριο του Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου, στον Υμηττό, όταν έγινε η αλλαγή του εκκλησιαστικού εορτολογίου, η οποία εμφάνιση στον Ουρανό, καταγράφτηκε απο δεκάδες αυτόπτες μάρτυρες-ευτύχησα κάποτε να μιλήσω με έναν- όταν ήδη ήταν πολύ γέροντας και τα έλεγε με μεγάλη συγκίνηση, ο κύριος Αγγελόπουλος- εμπορουπάλληλος ήταν τότε στου Λαμπρόπουλου το κατάστημα.
Η αγιοφάνια του Τιμίου Σταυρού, καταγράφτηκε και στις εφημερίδες της εποχής <<Σκριπ>>.
Οι χωροφύλακες που είχε στείλει η κρατούσα καινοτόμος εκκλησία για να... μπαγλαρώσει τους ανθιστάμενους Ορθοδόξους και εμμένοντες στα αρχαία τυπικά , συγκλονίστηκαν επίσης, και πολλοί απο αυτούς, βλέποντας το Σημείο του Τιμίου Σταυρού στον Ουρανό, ακολούθησαν τους παραμείναντες στην Παράδοση, και όχι τους νεωτεριστές <<νεοημερολογίτες>>)
Σήμερα, παρατηρώ, λόγου του εκφυλισμού των <<ορθοδόξων>> παπάδων, μια στροφή πολλών, σε αρχαιοελληνικές παρηγοριές πολυθείας, όμως, προσωπικά, δεν ξεγελιέμαι απο τα φαινόμενα.
Συγκρίνω, τους καλύτερους των αρχαίων φιλοσόφων και ιερέων και ιερειών-απο τις περιγραφές των κειμένων και όχι μόνον- με τους καλύτερους των αρχαίων και νεότερων αγίων, και βλέπω ότι η πλάστιγγα της δικής μου συνείδησης, κλινει πάντα υπέρ του λαμπρότατου υπαρξιακού χρυσού, της ψυχής των Χριστιανών αγίων...
Δεν θα κάνω το λάθος, επειδή έχει πέσει στην ξεφτίλα το παπαδαριό σήμερα- εν πολλοίς- να ακυρώσω την πολύτιμη Αλήθεια του Χριστού, που όποιος τη βιώνει, εισέρχεται σε κλίμα άφατης Χαράς, Ειρήνης και Ελευθερίας απο κάθε εμπάθεια..

Αυτά τηλεγραφικά , φίλτατε.
Πράγματι ...το θέμα είναι τεράστιο, όμως πρέπει να φύγω...
Φιλιππινεζος Παρατηρητης
17/01/2009 23:35
@ Σαλο. Εμπαινε Σαλο, Ρωμαιοι ησαν και τους απογονους των Ρωμαιων παριστανουν και σημερα . Μισουσαν δε καθε τι Ελληνικο και κατεστρεψαν μνημεια, ηθη και ελληνικη παιδεια. Καταργηση της Ακαδημιας Αθηνων,των Ολυμπιακων Αγωνων Στα θεμελια δε των εληνικων ναων που κατεδαφιζαν εχτιζαν τις εκκλησιες τους. Οσο για τον αθεο παιδοκτονο Αυτοκρατορα Μεγα Κωνσταντινο τον ονομασαν και Αγιο.
Χρ?στος Μηλίγγος
17/01/2009 21:23
Τ? ?ρχαιοελληνικ? πνε?μα ?χει περάσει μέσα ?π? τ?ν Ρωμηοσύνη στ?ν σύγχρονη ?ποχή. ? μόνη γνήσια ?κφραση
τ?ς ?λληνικότητας ε?ναι τ? ρωμέϊκο πνε?μα ( μουσικ? Θεο-δωράκη, Σαββόπουλου, ζωγραφικ? Τσαρούχη, Κατρά-κη,ποίηση ?λύτη, Σεφέρη, Ρίτσου κ.?.). ? ?ναζήτηση τ?ς ?λήθειας μέσα ?π? τ?ν τέχνη κα? τ?ν λόγο, ? ?έναη προσφορ? το? ?λληνισμο? στ?ν ?νθρωπο. ? Ρωμηοσύνη κυλ? μέσα στ?ς φλέβες μας, ε?ναι γραμμένη στ? χρωμοσώματά
μας, ε?ναι ? ?νθρώπινη ?ντελέχεια.
Χρ?στος Μηλίγγος
γεωλόγος
αστα τα μυαλάκια σου ανακατωμένα...
17/01/2009 17:54
Kύριε Θωμά
Σας παραπέμπω στο έργο <<Ρωμηοσύνη>> του Ιω. Ρωμανίδη.
Θα σας λύσει πολλές απορίες και θα συμφωνήσει μαζί σας περί του ότι κανείς απο τους ζήσαντας <<εις την καθ ημας Ανατολικήν αυτοκρατορίαν>> που γράφει και ο Κουκουλές δεν αποκαλούσε τον εαυτό του με την πλαστη ορολογία των ιστορικών του 19 αιώνα, <<βυζαντινός>>.
Είχαν συνείδηση πολίτη της Ρωμαικής Αυτοκρατορίας γι αυτό και αυτοαποκαλούμαστε ακόμα-εν ωραις ιστορικής αυτοσυνειδησίας- Ρωμιοί!
Κώστας Θωμάς
17/01/2009 16:16
Έχουν οι Άγγελοι πτερά;

Αυτή ήταν η καλημέρα των ρωμιών που ήταν το μεγάλο πρόβλημα για 1100 χρόνια, καλημερίζοντας με αυτό το τροπο ελπιζαν ότι κάποιος είχε δει όνειρο με αγγέλους και θα έλυνε το πρόβλημα, κανένας δεν ρώτησε τι μαγειρεύουν οι Οθωμανοί
Για ποιο πολιτισμό μιλάμε ; κράτησαν θαμμένες ότι γνώσεις βρήκαν από τους Έλληνες για 1100 χρόνια και μετά την πτώση της αυτοκρατορίας της πούλησαν στη δύση για ένα κομμάτι ψωμί, για να της χρησιμοποίησαν οι δυτικοί να αναγεννηθούν να μάθουν ότι η γη είναι σφαίρα και να ταξιδέψουν το κόσμο με αρχαιοελληνικές γνώσεις.
Πριν τη άλωση της πόλης δεν υπήρχε στη δύση γραπτή μουσική γλυπτική γεωγραφία και πολλές άλλες τέχνες, υπήρχαν όμως θαμμένες σε ανατολικά μοναστήρια και εκκλησιές, δεν ήταν θέλημα θεού όμως να της ξέρει ο κόσμος.
Κάποιος από εσάς που αποκαλείτε την ρωμαϊκή αυτοκρατορία βυζαντινή να μου πει για έναν αυτοκράτορα που αποκαλούσε τον εαυτό του βυζαντινό, μόνο έναν.
Τσαμης απο Τσαμουρια
17/01/2009 15:59
Κυριε Γκικα, Καθηγητη, Ακαδημαικε, Οικονομολογε, Θεολογε, Διδακτωρα της Φιλοσοφιας, και Δημοσιογραφε . Επειδη το ονομα σου ειναι Αρβανιτικο , πρεπει να ειμαστε πατριωτες. Τα θερμα μου συγχαρητηρια. Ποτε τα προλαβες ολα αυτα? Σε ποια χωρα σπουδασες, γιατι στην Τσαμουρια ειναι αδυνατο να παρεις τοσα πτυχια. Στην Ελλαδα ισως, ιδιαιτερα αν εισαι του κομματος. Ομως θα υπαρξει διαμαρτυρια . Δεν ειδες τι εγινε με τη Νατασα για ενα μικρο διπλωματακι? Και εις ανωτερα ! Κυταξε να παρεις και κανενα πτυχιο συντακτικου και καλης ερμηνειας των λεξεων.
Π.Μ.
17/01/2009 13:59
Η Μονή Δαφνίου είναι κλειστή μετά τον τελευταίο σεισμό στην Αθήνα ή κάνω λάθος;
σαλο...
17/01/2009 13:47

Σερ Στήβεν Ράνσιμαν, σήκω , να μας εξηγήσεις καλύτεραααα!
Λεμουριος
17/01/2009 13:25
Δικιο εχει ο καθηγητης Γκικας κυριε Βασιλειου. Ακους Βυζαντιο τη σημερον ημερα και το μυαλο σου παει μονο σε εκκλησιες και μοναστηρια. Γιατι, ο βυζαντινος πολιτισμος ειχε προσφερει και αλλα πραγματα σε πολλους τομεις.

ΤΡΙΑΝΤΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
17/01/2009 12:21
ΟΣΟ Κ ΝΑ ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ ΤΟ ΜΕΓΑΛΕΙΟ ΤΗΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ(ΚΥΡΙΩΣ ΣΕ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΧΡΗΣΗΣ ΚΤΙΡΙΑ),ΟΦΕΙΛΟΥ ΜΕ ΝΑ ΠΑΡΑΔΕΧΘΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΝ ΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟΚΕΝΤΡΙΚΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΕΛΛΗΝΙΚΟΥ.Η ΘΕΟΚΡΑΤΙΚΗ ΑΥΤΗ,ΣΕ ΜΕΓΑΛΟ ΒΑΘΜΟ, ΚΟΙΝΩΝΙΑ,ΕΓΚΛΩΒΙΣΜΕΝΗ ΣΥΧΝΑ ΣΤΙΣ ΑΤΡΑΠΟΥΣ ΤΩΝ ΔΙΑΜΑΧΩΝ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΓΑΙΟΚΤΗΜΟΝΩΝ,ΤΩΝ ΚΛΗΡΙΚΩΝ, ΤΩΝ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΩΝ Κ ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΑ ΤΗΣ ΑΡΧΟΥΣΑΣ ΤΑΞΗΣ, ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΣΕ ΝΑ ΕΚΜΕΤΑΛΕΥΤΕΙ ΤΟΝ ΠΛΟΥΤΟ ΠΟΥ ΕΙΧΕ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΤΗΣ.ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ(ΑΡΧΑΙΑ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ) ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ (ΜΙΑ ΑΧΑΝΗΣ, ΠΡΟΣΦΟΡΗ ΣΕ ΠΟΛΥΠΟΙΚΙΛΗ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥ ΣΗ, ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ).
Μ. Βασιλειου
17/01/2009 11:27
Εκφραζω τη λυπη μου γιατι ενας θεολογος - οπως ισχυριζεται - ο κ. Γκικας γραφει πως "ειναι κακο (το) οτι η συντριπτικη πλειοψηφια (πλειονοτητα θελει να πει ο κ. Ακαδημαικος?) των βυζαντινων μνημειων ειναι εκκλησιες και μονες". Ειναι κι αυτο σημειο των καιρων να λυπουνται οι θεολογοι γιατι σωζονται ΜΟΝΟ εκκλησιες κλπ. -
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΓΚΙΚΑΣ
17/01/2009 09:23
ΤΟ ΚΑΚΟ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ Η ΣΥΝΤΡΙΠΤΙΚΗ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ ΤΩΝ ΒΥΖΑΝΤΙΝΩΝ ΜΝΗΜΕΙΩΝ ΕΙΝΑΙ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΚΑΙ ΜΟΝΕΣ. ΤΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΑΔΑ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΜΟΙΡΑΖΟΝΤΑΙ ΣΕ ΝΑΟΥΣ, ΘΕΑΤΡΑ, ΣΤΑΔΙΑ ΚΙ ΑΡΚΕΤΟΥΣ ΟΙΚΙΣΜΟΥΣ. ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ, ΔΥΣΤΥΧΩΣ, ΜΑΘΑΙΝΟΥΜΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ, ΠΑΡΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ & ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΗ. ΜΕΓΑΛΗ ΣΗΜΑΣΙΑ ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΔΙΝΟΥΜΕ ΣΤΙΣ ΠΡΟΔΟΣΙΕΣ ΤΟΥ ΠΑΛΑΤΙΟΥ, ΠΟΥ ΜΕ ΑΥΤΕΣ ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΕ ΑΡΚΕΤΕΣ ΦΟΡΕΣ Η ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ, ΜΕ 2 ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ: ΦΡΑΓΚΟΚΡΑΤΙΑ-ΕΝΕΤΟΚΡΑΤΙΑ ΚΑΙ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑ. ΕΙΔΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΩΝ ΣΕΛΤΖΟΥΚΩΝ ΤΟΥΡΚΩΝ ΣΤΗ ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗ ΘΡΑΚΗ ΕΥΘΥΝΟΝΤΑΙ ΟΙ ΜΗΧΑΝΟΡΡΑΦΙΕΣ ΠΡΩΤΑ ΣΕ ΒΑΡΟΣ ΤΟΥ ΡΩΜΑΝΟΥ Δ΄ ΤΟΥ ΔΙΟΓΕΝΗ ΚΑΙ ΜΕΤΕΠΕΙΤΑ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΔΙΑΜΑΧΗ ΤΩΝ ΚΑΤΑΚΟΥΖΗΝΩΝ. ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ, ΟΣΟ ΚΙ ΑΡΝΗΤΙΚΗ, ΗΤΑΝ ΚΙ Η ΔΙΑΜΑΧΗ ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΩΝ - ΕΙΚΟΝΟΛΑΤΡΩΝ, ΠΟΥ ΟΙ ΔΕΙΣΙΔΑΙΜΟΝΕΣ ΕΙΚΟΝΟΛΑΤΡΕΣ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΘΡΙΑΜΒΕΥΣΑΝ: ΚΑΘΕ ΤΙ ΕΧΕΙ ΤΟ ΜΕΤΡΟ ΤΟΥ, ΟΙ ΕΙΚΟΝΕΣ, ΩΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΑΓΙΩΝ ΚΑΙ ΒΙΩΝ ΑΓΙΩΝ ΗΤΑΝ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ, ΑΛΛΑ Η ΑΓΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΙ Η ΦΑΝΑΤΙΚΗ ΛΑΤΡΕΙΑ ΤΩΝ ΕΙΚΟΝΩΝ ΚΑΤΑΣΤΡΕΦΕΙ ΤΟΝ ΝΟΥ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ, ΟΠΩΣ ΚΑΘΕ ΑΛΛΟ ΠΑΘΟΣ. ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΠΟΥΜΕ ΠΟΛΛΑ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΟ ΠΝΕΥΜΑ ΠΟΥ ΕΠΙΚΡΑΤΗΣΕ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗ ΔΙΤΤΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΩΝ ΦΑΝΑΡΙΩΤΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΚΕΙ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΠΟΥ ΕΠΙΚΡΑΤΟΥΣΕ ΣΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟ ΤΗΣ ΥΠΟΛΟΙΠΗΣ ΔΙΑΣΠΟΡΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΤΙ ΠΝΕΥΜΑ ΕΠΙΚΡΑΤΗΣΕ ΤΕΛΙΚΩΣ. ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΗΣ ΠΑΡΟΥΣΗΣ, ΚΥΡΙΩΣ ΛΟΓΩ ΧΩΡΟΥ. ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΓΚΙΚΑΣ, ΑΚΑΔΗΜΑΙΚΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΣ, ΘΕΟΛΟΓΟΣ, ΔΙΔΑΚΤΟΡΑΣ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ, ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ.