Ονειρεύεστε την πολυπόθητη θέση σε μια μεγάλη εταιρεία ή σε ένα φημισμένο

Πανεπιστήμιο; Το μόνο που χρειάζεστε – εκτός από την αυτοπεποίθηση για τα

προσόντα και τις ικανότητές σας – είναι μια προσεγμένη και σωστά συμπληρωμένη

αίτηση.

Συνήθως, κι ενώ θέλουμε να παρουσιάσουμε τον εαυτό μας όσο καλύτερα γίνεται

μέσα από τις λίγες και άψυχες σελίδες της αίτησης, καραδοκεί ο κίνδυνος του

αντίθετου αποτελέσματος. Για να μη βρεθούμε, λοιπόν, προ εκπλήξεως παραθέτουμε

μια σειρά από «οδηγίες προς ναυτιλλομένους», δηλαδή τι απαιτείται και τι

πρέπει να αποφεύγεται.

H εξωτερική όψη της αίτησης παίζει, καθοριστικό ρόλο. Μια δακτυλογραφημένη και

καθαρογραμμένη αίτηση σίγουρα θα εκτιμηθεί περισσότερο από μια «ακατάστατη»,

με μουτζούρες και διορθώσεις.

Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται και στη συγκέντρωση των απαραίτητων

δικαιολογητικών που περικλείονται στον φάκελο της αίτησης. Εάν ο φάκελος είναι

ελλιπής, εξαιτίας της απουσίας κάποιου δικαιολογητικού, η αίτηση ενδέχεται να

καθυστερήσει ή να απορριφθεί.

Φροντίστε ώστε οι όποιες φωτοτυπίες να είναι καθαρές και, εάν πρόκειται για

επίσημα κείμενα (πτυχίο, αναλυτική βαθμολογία), να είναι επικυρωμένες από το

υπουργείο Εξωτερικών ή από δικηγόρο. Εννοείται ότι συμπληρώνονται οι

απαιτούμενες μεταφράσεις.

H αίτηση, συνήθως, συνοδεύεται από βιογραφικό σημείωμα και – αν ζητηθεί – από

έκθεση (purpose of study ή personal statement). Τα συγκεκριμένα συνοδευτικά

δίνουν την ευκαιρία να προσθέσουμε ενδιαφέρουσες πληροφορίες, οι οποίες δεν

χωρούσαν στην αίτηση.

Οι συστατικές επιστολές είναι προτιμότερο να δίνονται από καθηγητές ή

εργοδότες με τους οποίους διατηρούμε καλή σχέση. Με αυτό τον τρόπο

εξασφαλίζουμε ένα – όσο το δυνατό πιο θετικό περιεχόμενο και αποφεύγουμε τις

δυσάρεστες εκπλήξεις από αρνητικές συστατικές επιστολές. Καλό είναι οι

επιστολές να χαρακτηρίζονται από αμεσότητα και φιλικό ύφος και όχι από

αδιαφορία και τυπικότητα.

Σημαντικό, επίσης, είναι να τονίσετε, όπου μπορείτε, κι άλλες πτυχές των

ενδιαφερόντων σας, εκτός από τα επαγγελματικά και τα ακαδημαϊκά. Οι κοινωνικές

δραστηριότητες, τα ερευνητικά ενδιαφέροντα, τα ταξίδια και η αξιοποίηση του

ελεύθερου χρόνου αποτελούν κάποια από τα σημεία που θα μπορούσε να αναφερθούν.

Διπλωματία

Το κλειδί, για μια αξιοπρεπή αυτοπαρουσίαση είναι η ειλικρίνεια. Στην ουσία

αυτό που κάνουμε όταν υποβάλλουμε μια αίτηση δεν είναι τίποτε άλλο παρά

«πώληση» του εαυτού μας. Ο υπεύθυνος αιτήσεων, αφού ελέγξει όλα τα

«προϊόντα»-αιτούντες θα «αγοράσει» τελικά εκείνο που θα του φανεί πιο

ελκυστικό. Επομένως, όπως ακριβώς συμβαίνει στον χώρο της διαφήμισης, έτσι και

σε μια αίτηση προσπαθούμε να είμαστε όσο πιο επιθυμητοί γίνεται. Δεν

χρειάζεται να πούμε ψέματα για να το κατορθώσουμε αυτό, απλώς τονίζουμε τα

δυνατά μας σημεία.

Σε ένα τελικό στάδιο, και πριν υποβάλλετε την αίτηση, ξαναδιαβάστε με προσοχή

την αίτησή σας. Προσπαθήστε να εντοπίσετε τυχόν λάθη ή παραλείψεις και

αξιολογήστε, όσο πιο αντικειμενικά γίνεται, πόσο ενδιαφέρουσα και πλήρης

είναι. Αν χρειαστεί δώστε την και σε κάποιο τρίτο πρόσωπο για να σας πει τη

γνώμη του χωρίς προκαταλήψεις.

Αυστηρή επιλογή

Ως γνωστόν, ένα «καλό Πανεπιστήμιο» διαμορφώνεται από τους «καλούς φοιτητές»

του. Κι αυτό δεν πραγματοποιείται παρά μόνο με την εξασφάλιση των καλύτερων

και πιο υποσχόμενων φοιτητών, οι οποίοι με τη θέληση και την αποφασιστικότητά

τους μπορούν να προσφέρουν την επιθυμητή «καλή εικόνα» στο Πανεπιστήμιο που θα

τους επιλέξει.

Πάνω απ’ όλα, λοιπόν, καλό θα ήταν να προσπαθήσετε να βρεθείτε, όσο αυτό είναι

δυνατό, στη θέση του Άλλου – στη συγκεκριμένη περίπτωση του υπευθύνου

προγράμματος σπουδών – ο οποίος πρέπει να ξεχωρίσει μέσα από τον σωρό των

αιτήσεων τις πιο ενδιαφέρουσες. Ελέγξτε προσεκτικά, για παράδειγμα, αν η

αίτηση ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις του Πανεπιστημίου και προσπαθήστε ώστε

να πετύχετε τον διπλό στόχο: πρώτον, να τονίσετε όσο πρέπει τα προτερήματά σας

και, δεύτερον, να κάνετε τον εαυτό σας αλλά και τους άλλους να πιστέψουν πως

τα τυχόν αδύνατα σημεία σας είτε θα βελτιωθούν είτε θα επικαλυφθούν με κάποια δυνατά.

H συνέντευξη θέλει αυτοπεποίθηση

Σε περίπτωση συνέντευξης να είστε προετοιμασμένοι για κάθε ερώτηση. Οι

συνήθεις ερωτήσεις για ένα MBA είναι: Γιατί θέλετε να κάνετε ένα MBA; Γιατί

τώρα; Γιατί σ’ εμάς; Ποια τα σχέδιά σας για το μέλλον; Μην πανικοβληθείτε αν

σας ξαφνιάσει μια ερώτηση. Προσπαθήστε έξυπνα να κερδίσετε πολύτιμο χρόνο,

ζητώντας διευκρινίσεις ή ξεκινώντας την απάντηση με μια γενικότερη διατύπωση.

Να ξέρετε ότι ο ιδανικός χρόνος μιας απάντησης είναι τρία λεπτά.

Tip

Μια αίτηση…

…δεν είναι τίποτε άλλο παρά «πώληση» του εαυτού μας. Ο υπεύθυνος

αιτήσεων, αφού ελέγξει όλα τα «προϊόντα» – αιτούντες θα «αγοράσει» τελικά

εκείνο που θα του φανεί πιο ελκυστικό