Γιατί ο Ότο Ρεχάγκελ αποθεώθηκε από τους Έλληνες; Διότι, μεταξύ άλλων,

κατάφερε να δημιουργήσει μια αληθινή ομάδα, η οποία ακολούθησε με «ψυχή» τη

φιλοδοξία της. Πολύ πριν από τον Ρεχάγκελ, και άλλοι προπονητές έχουν

αποτελέσει πηγή έμπνευσης για τις επιχειρήσεις, εδώ και πάνω από μία δεκαετία.

Για πρώτη φορά το 1986 ο Timothy Gallwey στο βιβλίο του «The inner game of

Tennis» εξηγεί πώς ο προπονητής καταφέρνει να βοηθήσει τον αθλητή να

ανακαλύψει τις «κρυμμένες» δυνατότητές του και να βελτιώσει την απόδοσή του.

Αυτή η ιδέα εξελίχθηκε από τον Gallwey και από αρκετούς ακόμη και μεταφέρθηκε

σταδιακά στην πρακτική των επιχειρήσεων.

Ο MANATZEP-ΚΟΟΥΤΣ

Μπορεί να ακούγεται σαν ουτοπία ή σαν πολυτέλεια, αλλά στην πραγματικότητα, σε

μία εποχή ανταγωνισμού και συνεχών αλλαγών, οι εργαζόμενοι καλούνται να

αναπτύσσουν διαρκώς νέες ικανότητες και συμπεριφορές και να κρατούν την

επιχείρηση σε συνεχή ανάπτυξη. Μία τέτοια πρακτική αποτελεί ζωτική ανάγκη. Οι

επιχειρήσεις αποτελούν ζωντανούς οργανισμούς, ενώ και οι εργαζόμενοί τους

πρέπει να εξελίσσονται συνεχώς. Για όλους αυτούς τους λόγους, το coaching ως

πρακτική αναδεικνύεται σε κυρίαρχη τάση για την ανάπτυξη ανθρώπων και ομάδων.

H KRAFT FOODS

H ιστορία της Kraft Foods στην Ελλάδα ξεκινάει από «το πιο γλυκό

κομμάτι της ζωής μας», τη σοκολάτα. Το 1841 ο Σπυρίδωνας Παυλίδης ιδρύει το

«Γλυκισματοποιείο» στη γωνία των οδών Αιόλου και Βύσσης, ενώ το 1852

παρασκευάζει στο εργαστήριό του την πρώτη ελληνική σοκολάτα. Το 1988 η

Παυλίδης εξαγοράζεται από τη Jacobs-Suchard, η οποία έχει τις ρίζες της στη

Γερμανία (καφές) και στην Ελβετία (σοκολάτα) και το 1991 εξαγοράζεται από την

Kraft (η οποία προέρχεται από το Σικάγο των ΗΠΑ, με δραστηριότητα στο τυρί,

και έχει συγχωνευτεί με την General Foods της Ευρώπης). Σήμερα, η Kraft Foods

Ελλάδας ανήκει στον Όμιλο Altria, που συμπεριλαμβάνει τις εταιρείες Kraft

Foods και Philip Morris, απασχολεί στην Ελλάδα 320 άτομα και έχει ετήσιο τζίρο

100 εκατ. ευρώ. Με την παραπάνω σύντομη ιστορική διαδρομή, εύκολα μπορεί

κανείς να διακρίνει ότι η εταιρεία έχει βαθιές ελληνικές ρίζες και παράλληλα

έναν πολυεθνικό χαρακτήρα – και αυτό αντικατοπτρίζεται και στον τρόπο

διοίκησης, τον οποίο θα μπορούσε να περιγράψει κανείς ως «ανθρωποκεντρικό» και

«εκσυγχρονισμένο». H Kraft Foods έχει μια πολύ αναπτυγμένη Διεύθυνση

Ανθρώπινου Δυναμικού, η οποία σε διεθνές και τοπικό επίπεδο παίζει στρατηγικό

ρόλο στο τραπέζι της Διοίκησης και αναγνωρίζει τη σημασία της αξιοποίησης του

Ανθρώπινου Κεφαλαίου μέσα από πρακτικές, εργαλεία και πολιτικές που στοχεύουν

στη δημιουργία ενός εργασιακού περιβάλλοντος το οποίο επιλέγουν και επιθυμούν

εργαζόμενοι και υποψήφιοι. Μάλιστα, στο πλαίσιο σχετικού διαγωνισμού για την

ανάδειξη των εταιρειών με το καλύτερο εργασιακό κλίμα που διοργανώνει στην

Ελλάδα το ALBA, κατέκτησε την πρωτιά αλλά και συμπεριελήφθη στις 10 εταιρείες

με «το καλύτερο εργασιακό περιβάλλον στην Ευρώπη».

ΠΡΟΤΙΜΗΤΕΟΣ ΕΡΓΟΔΟΤΗΣ

H διάκριση αυτή οφείλεται, σε μεγάλο βαθμό, στις απόψεις των εργαζομένων της

εταιρείας και στη στρατηγική της να είναι «Ο Προτιμητέος Εργοδότης». H

φιλοσοφία της για να το πετύχει αυτό βασίζεται στην Αρχή της Συνεχούς

Βελτίωσης. H διεξαγωγή ερευνών αποτελεί για την Kraft ένα βασικό διαγνωστικό

εργαλείο εντοπισμού των αναγκών βελτίωσης. Στο πλαίσιο αυτό, και με βάση τα

αποτελέσματα ερευνών της, διαπίστωσε ότι, ενώ είχε ήδη υψηλό σκορ στα θέματα

διοίκησης (πάνω και από τη νόρμα της Kraft Foods International, με ποσοστά

συμφωνίας υψηλότερα από 75%), οι εργαζόμενοι ζητούσαν από τους

προϊσταμένους-μάνατζερ ακόμη πιο συστηματικό coaching και ενασχόληση με την

ανάπτυξή τους, καθώς και πιο συχνή ανατροφοδότηση (feedback). H εταιρεία

αναγνώρισε ότι υπήρχε χώρος για βελτίωση στις παρακάτω περιοχές:

* Παροχή χρήσιμων και έγκαιρων σχολίων σχετικά με την απόδοσή των εργαζομένων

* Συμβολή του προϊσταμένου στην πρόοδο και ανάπτυξη των εργαζομένων

* Εκτίμηση, έπαινος και αναγνώριση της συνεισφοράς των εργαζομένων

* Αναγνώριση της ανάγκης εξισορρόπησης προσωπικών και εργασιακών υποχρεώσεων

των εργαζομένων

* Συμμετοχή των εργαζομένων σε αποφάσεις που επηρεάζουν την εργασία τους

* Παροχή ευκαιριών για μάθηση και ανάπτυξη

* Ανοιχτός και ειλικρινής διάλογος

* Αξιοποίηση των προσόντων και των ικανοτήτων των εργαζομένων.

Το Πρόγραμμα Coaching της Kraft Foods Hellas

Ανταποκρινόμενη στις ανάγκες των εργαζομένων, η εταιρεία αποφάσισε να

σχεδιάσει και να «τρέξει» ένα δομημένο πρόγραμμα coaching για περισσότερα από

40 στελέχη-μάνατζερ, το οποίο αποσκοπούσε στη βελτίωση της καθημερινής

πρακτικής coaching των στελεχών σε σχέση με την ομάδα των υφισταμένων τους. Τα

στελέχη χαρακτηρίζονταν από διαφορετικές ηλικίες, εμπειρίες και ανάγκες, αλλά

και από διαφορετικό υπόβαθρο, και ο κοινός παρονομαστής ήταν οι κοινοί στόχοι

βελτίωσης. Κάποια από τα παλαιότερα στελέχη είχαν ήδη εκπαιδευτεί σε θέματα

διοίκησης, ενώ σε διεθνές επίπεδο το πρόγραμμα coaching απευθυνόταν μόνο στα

ανώτατα στελέχη της διοικητικής ομάδας. Ο σχεδιασμός ενός προγράμματος

ευθυγραμμισμένου με τα μηνύματα που έχει λάβει η ανώτατη διοίκηση, με τα

μηνύματα που έχουν λάβει οι παλαιότεροι μάνατζερ και με τις ανάγκες που

διατύπωσαν οι εργαζόμενοι στις πρόσφατες έρευνες εργαζομένων, ήταν μία

πρόκληση.

H εταιρεία απευθύνθηκε, λοιπόν, σε ειδικούς και με τη συνεργασία της H2GO, που

εξειδικεύεται σε θέματα coaching, αποφάσισε ότι, επειδή το Coaching αποτελεί

μία διαδικασία και όχι ένα μεμονωμένο γεγονός εκπαίδευσης και απόκτησης νέων

γνώσεων, το πρόγραμμα που θα σχεδιαστεί θα πρέπει να περιλαμβάνει διάφορες

φάσεις και, καθώς θα απαιτεί την καθημερινή εφαρμογή των νέων γνώσεων και

συμπεριφορών, θα επιφέρει πραγματικές αλλαγές.

Έχοντας από την αρχή τα «φίλτρα» των απόψεων των εργαζομένων, το πρόγραμμα

εστίασε στο πώς θα εμπλουτιστούν και θα συστηματοποιηθούν περαιτέρω οι

καθημερινές συμπεριφορές coaching των μάνατζερ προς τους υφισταμένους τους.

Ακολουθήθηκαν όλα τα βήματα που προαναφέρθηκαν και το πρόγραμμα ολοκληρώνεται

αυτή την εποχή, με μεγάλη ανταπόκριση και ενθουσιασμό από τους εμπλεκόμενους

τους τελευταίους επτά μήνες. Τα πρώτα δείγματα της απόδοσης της επένδυσης ήδη

διαφαίνονται. Ενδεικτικά μπορεί να αναφερθούν: βελτιωμένες συμπεριφορές

coaching, επιτάχυνση απόκτησης γνώσεων και ικανοτήτων των coachees, βελτίωση

του διαλόγου και της σχέσης coach – coachee.


Τα οφέλη και αποτελέσματα του coaching, όπως αυτό εφαρμόζεται τα τελευταία 10

χρόνια, μετρώνται συνεχώς από τις επιχειρήσεις διεθνώς. Ιδού κάποια από αυτά:

* Το coaching μπορεί να αποδώσει στην επιχείρηση από 0 έως 1.000%, ανάλογα με

την ποιότητα του προγράμματος και τη βαρύτητα που του δίνει η επιχείρηση. Όταν

η επιχείρηση το χειρίζεται σοβαρά, αποδίδει 300% – 400%, σε σχέση με τα

χρήματα που έχουν δαπανηθεί.

* Τα προγράμματα coaching μειώνουν κατά 1% – 2% τις εθελοντικές αποχωρήσεις

των ικανών στελεχών, κάτι που μεταφράζεται άμεσα σε χρήμα, αν σκεφθούμε ότι η

αποχώρηση ενός στελέχους στοιχίζει 24 μισθούς (σύμφωνα με ανάλυση του Bradfrod

Smart στο βιβλίο του «Top Grading»).

Πέρα από τα ποσοτικά στοιχεία και οφέλη, όταν εφαρμόζεται σωστά ένα τέτοιο

πρόγραμμα, παρατηρούνται και πολλές ποιοτικές αλλαγές. Μερικές από αυτές

είναι: η διάχυτη ενεργητικότητα, ο ενθουσιασμός, οι ομάδες

εργάζονται πιο αποτελεσματικά και η επιχείρηση σταδιακά αποκτά μία πιο

συνεργατική κουλτούρα, μία κουλτούρα coaching, που τη βοηθά

να αντέχει στις συνεχείς αλλαγές και να επιταχύνει την απόδοσή της.

Tips

Το coaching…

…ως πρακτική αναδεικνύεται σε κυρίαρχη τάση για την ανάπτυξη ανθρώπων και ομάδων