Μέχρι και δέκα φορές ακριβότερο καταλήγει στον καταναλωτή το εμφιαλωμένο

νερό σε σχέση με την τιμή με την οποία φεύγει από το εργοστάσιο της εμφιάλωσης!

Περίπου 500 εκατομμύρια μπουκάλια του μισού λίτρου πωλούνται κάθε χρόνο:

τουλάχιστον το 80% της ποσότητας διακινείται από περίπτερα και μίνι μάρκετ σε

τιμή που κυμαίνεται από 40 έως 90 λεπτά. Από το εργοστάσιο ξεκινά μόλις με

8-10 λεπτά! Κάθε χρόνο οι Έλληνες καταναλωτές πληρώνουν 62,2 εκατομμύρια ευρώ

για την αγορά εμφιαλωμένου νερού.

Οι διαφορές στην τιμή πώλησης του εμφιαλωμένου νερού είναι σημαντικές ακόμη

και στην ίδια περιοχή. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο Ηράκλειο της Κρήτης το

μικρό μπουκάλι του μισού λίτρου πωλείται προς 20 λεπτά στα σούπερ μάρκετ, η

τιμή του διπλασιάζεται στα περίπτερα, ενώ στις τουριστικές περιοχές πωλείται

από 1 έως ενάμισι ευρώ! Όπως λένε εκπρόσωποι εταιρειών εμφιάλωσης, στην

πραγματικότητα η τιμή του νερού διαμορφώνεται ανεξέλεγκτα από τη στιγμή που θα

περάσει στη λιανική πώληση: με αποκλίσεις της τάξης του ενός λεπτού πάνω –

κάτω, το μικρό μπουκάλι φεύγει από το εργοστάσιο με τιμή 8-10 λεπτά και

περνάει από τη χονδρική στη λιανική πώληση με τιμή 13-15 λεπτά. Ήδη, δηλαδή, η

αύξηση είναι μεγαλύτερη από 50%.

H πραγματική τιμή

«Στην πραγματικότητα, πουθενά δεν θα έπρεπε να πωλείται πάνω από 30-35 λεπτά»,

λέει χαρακτηριστικά έμπορος χονδρικής πώλησης νερών και αναψυκτικών από το

Ηράκλειο. Όμως, κανένα περίπτερο ή μίνι μάρκετ δεν χρεώνει λιγότερο από 40

λεπτά, ενώ η πιο συνηθισμένη τιμή είναι το μισό ευρώ. Στις τουριστικές

περιοχές αλλά και στα πλοία της ακτοπλοΐας ο καταναλωτής καλείται να πληρώσει

δύο ποτήρια νερό έως και δέκα φορές πιο ακριβά σε σχέση με την τιμή «εξόδου»

του προϊόντος από το εργοστάσιο.

H ετήσια κατανάλωση νερού, εμφιαλωμένου σε μπουκάλια του μισού λίτρου, σύμφωνα

με τα στοιχεία των εταιρειών του κλάδου, ανέρχεται στα 500 εκατομμύρια

μπουκάλια. Σε ποσοστό μεγαλύτερο του 80% διατίθενται από τα 60.000 περίπτερα,

αλλά κι από τα μίνι μάρκετ.

Και οι στρογγυλοποιήσεις λόγω ευρώ, όμως, ανέβασαν δραστικά την τιμή του

νερού: το κατοστάρικο της εποχής της δραχμής, πολύ γρήγορα έγινε μισό ευρώ,

δηλαδή 170 δραχμές.

Γάλα και βενζίνη

Πάντως, χαρακτηριστικό της ανηφόρας που έχει πάρει η τιμή του εμφιαλωμένου

νερού είναι πως με τα ίδια χρήματα που αγοράζει κανείς ένα λίτρο νερό θα

μπορούσε να αγοράσει μισό λίτρο γάλα: βεβαίως, το κόστος παραγωγής για το γάλα

είναι πολλαπλάσιο εκείνο του νερού. Το ίδιο ισχύει για παράδειγμα και με τη

βενζίνη. Ένα λίτρο νερού κοστίζει περίπου όσο τρία τέταρτα του λίτρου βενζίνης

– προϊόντος του «μαύρου χρυσού»…

ΠΑΡΑΤΑΣΗ

Ενδεικτικές τιμές σε τρεις εβδομάδες

Άτυπη παράταση για περίπου τρεις εβδομάδες έδωσε χθες το υπουργείο

Ανάπτυξης στις εταιρείες εμφιάλωσης νερών και αναψυκτικών προκειμένου να

εφαρμόσουν τη νέα αγορανομική διάταξη για την αναγραφή ενδεικτικών τιμών. Το

υπουργείο πήρε αυτή την απόφαση, αφού εκπρόσωποι του κλάδου εμφιάλωσης νερών

και αναψυκτικών ζήτησαν νέο περιθώριο χρόνου ώστε να μπορέσουν να εφαρμόσουν

την αγορανομική διάταξη.

ΠΙΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ

H αναγραφή της τιμής δεν λύνει το πρόβλημα

Ούτε το μέτρο της αναγραφής ενδεικτικής τιμής πώλησης αποτελεί πανάκεια

για τον έλεγχο των τιμών του εμφιαλωμένου νερού, υποστηρίζουν επιχειρηματίες

του κλάδου της εμφιάλωσης νερού.

Όπως λένε, το μέτρο θεσπίστηκε αρχικά για να αντιμετωπιστούν φαινόμενα

υπέρογκων χρεώσεων σε συγκεκριμένα σημεία πώλησης (αρχαιολογικοί χώροι,

αεροδρόμια, κ.λπ.). Την περίοδο που ίσχυσε για πρώτη φορά το μέτρο, το μικρό

μπουκάλι χρεωνόταν στα σημεία λιανικής πώλησης προς 50-70 δραχμές. Όταν η

ενδεικτική τιμή διαμορφώθηκε στις 90-100 δραχμές, ανάλογα προσαρμόστηκαν και

τα περίπτερα. Πρακτικά, δηλαδή, η τιμή αυξήθηκε, ενώ όπως υποστηρίζουν,

δέχονται την πίεση της αγοράς για να αυξάνεται η ενδεικτική τιμή. Στην εποχή

του ευρώ, η τιμή που ανέγραφαν τα μπουκάλια των περισσότερων εταιρειών ήταν 44

λεπτά – πολύ γρήγορα, οι περισσότεροι πωλητές «στρογγυλοποίησαν» στα 50 λεπτά

– δηλαδή στις 170 δραχμές.

Το 55% των πωλήσεων εμφιαλωμένου νερού πραγματοποιείται στο διάστημα Απριλίου

– Οκτωβρίου. Τα μεταλλικά νερά κατέχουν τη μερίδα του λέοντος στην αγορά, αφού

καλύπτουν το 60% του συνόλου των πωλήσεων. Ακολουθούν τα επιτραπέζια με

μερίδιο αγοράς 34,5%, ενώ τα ανθρακούχα έχουν μερίδιο 5,5%. H κατά κεφαλήν

κατανάλωση εμφιαλωμένου νερού στην Ελλάδα είναι 52 λίτρα και θεωρείται χαμηλή

για χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης: ο μέσος όρος στις άλλες χώρες – μέλη της E.E.

είναι 92,1 λίτρα.