Το αντιτορπιλικό. Το «ΛΕΩΝ» υπήρξε ένα από τα θηρία του Πολεμικού Ναυτικού

(μεσαία φωτό). Αποσύρθηκε από την ενεργό δράση το 1992 και οδηγήθηκε στην

Αμφιάλη (φωτό πάνω και κάτω), ενώ πριν από λίγες ημέρες οδηγήθηκε σε διάλυση

Το πλοίο-θρύλος και συνάμα μυστήριο, που συνέδεσε το όνομά του με ένα από τα

συγκλονιστικότερα πειράματα που έγιναν ποτέ, το «πείραμα της Φιλαδέλφειας»,

όπως καθιερώθηκε να λέγεται, δεν υπάρχει πια…

Το αντιτορπιλικό «Λέων», το τελευταίο από τα θηρία του Πολεμικού Ναυτικού (τα

άλλα τρία ήταν το «Αετός», το «Πάνθηρ» και το «Ιέραξ») οδηγήθηκε πριν από

μερικές ημέρες για διάλυση. Ήταν το τελευταίο ορατό δείγμα ενός πειράματος,

που ακόμη και σήμερα, αν και έχουν περάσει 56 χρόνια, εξακολουθεί να προκαλεί

συζητήσεις παρ’ όλο που ελάχιστα στοιχεία προστέθηκαν στην αρχική εκδοχή της

ιστορίας.

Σύμφωνα με την ιστορία αυτή, κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου (τον

Οκτώβριο του 1943), το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ σε ένα αυστηρά απόρρητο

πείραμα που έγινε στη Ναυτική Βάση της Φιλαδέλφειας, κατάφερε να παραγάγει ένα

δυναμικό ηλεκτρονικό πεδίο, με αποτέλεσμα να κάνει αόρατο ένα ολόκληρο

αντιτορπιλικό μαζί με το πλήρωμά του, να το μεταφέρει στο Νόρφολκ (απέχει 330

χιλιόμετρα από τη Φιλαδέλφεια), κι από εκεί πάλι πίσω, σε διάστημα λίγων

δευτερολέπτων!

Το πεδίο, όπως αναφέρεται στο βιβλίο «Το πείραμα της Φιλαδέλφειας», επεκτάθηκε

σε μια απόσταση εκατό μέτρων από κάθε άκρη του πλοίου. Είχε περίπου το σχήμα

μιας σφαίρας γύρω από το αντιτορπιλικό. Ο καθένας από τους ναύτες και τους

αξιωματικούς που ήταν πάνω στο πλοίο έπαψε να βλέπει τον εαυτό του και τους

συντρόφους του, ενώ όποιος βρισκόταν έξω από τη σφαίρα του μαγνητικού πεδίου

δεν μπορούσε να δει τίποτα άλλο από το γενικό σχήμα του πλοίου σαν σε πυκνή

ομίχλη.

Μετονομασία

Το αντιτορπιλικό ήταν το «Eldridge» (πήρε το όνομα της γυναίκας ενός

Αμερικανού στρατηγού) που μετονομάστηκε σε «Λέων», όταν το πλοίο παραχωρήθηκε

από τις ΗΠΑ στο Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, στις 15 Ιανουαρίου του 1951, στα

πλαίσια του προγράμματος Αμοιβαίας Αμυντικής Βοήθειας. Το πολεμικό, όπως έγινε

γνωστό από την Υπηρεσία Ιστορίας του Ναυτικού, αντικατέστησε άλλο πλοίο με το

ίδιο όνομα, που καταστράφηκε από τους Γερμανούς στις 15 Μαΐου του 1941 στον

όρμο της Σούδας.

Το «Λέων» αποσύρθηκε από την ενεργό δράση το 1992 και οδηγήθηκε στην Αμφιάλη.

Στον μόλο του μικρού λιμανιού παρέμενε δεμένο τα τελευταία χρόνια, με άλλα

παλιά πολεμικά και δύο υποβρύχια, μέχρι που οδηγήθηκε για διάλυση.

Έως σήμερα το Αμερικανικό Πολεμικό Ναυτικό αρνείται, επισήμως, ότι έχει

πραγματοποιηθεί τέτοιο πείραμα. Ωστόσο, όπως έγινε γνωστό από πηγές του

Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, ηλεκτρικός εξοπλισμός, αλλά και πολλά άλλα

εξαρτήματα του αντιτορπιλικού έχουν επιστραφεί στους Αμερικανούς.

Σύμφωνα μάλιστα με τα όσα αναφέρει ο συγγραφέας Charles Berlitz, στο βιβλίο

του «Το πείραμα της Φιλαδέλφειας», όταν το «Λέων» έφυγε το 1951 από την

Αμερική, στα έγγραφα που το ακολουθούσαν εμφανιζόταν να έχει βύθισμα 1.520

τόνους, ενώ στα ελληνικά εμφανίζεται να έχει 1.900 τόνους. Ο ίδιος εκφράζει

την άποψη ­ στηριζόμενος σε εμπειρογνώμονες του Ναυτικού ­ ότι ενδεχομένως οι

380 τόνοι που λείπουν, να αντιπροσωπεύουν το βάρος των μηχανημάτων που

τοποθετήθηκαν στο πλοίο, ώστε σε συνεργασία με τους τεράστιους ηλεκτρομαγνήτες

να το καθιστούσαν αόρατο.

Ιστορίες-φήμες

Το «Λέων» συνοδευόταν πάντα από… περίεργες ιστορίες και φήμες που ενίσχυαν ­

και ενισχύουν ακόμη ­ το μυστήριο γύρω απ’ αυτό. Λέγεται ότι κατά τη διάρκεια

ασκήσεων στο Ιόνιο στη δεκαετία του ’50 εξαφανίστηκε για δυο μερες! Είναι

επίσης πολλές οι ανώνυμες μαρτυρίες που κατά διαστήματα έχουν γραφτεί σε

σχετικά άρθρα, για χώρους μέσα στο πλοίο που είχαν σφραγιστεί και

οξυγονοκολληθεί χωρίς προφανή λόγο και εξηγήσεις.

Την ίδια δεκαετία, εμπειρογνώμονες του Αμερικανικού Ναυτικού ζητούσαν

ανταλλακτικά του πολεμικού (βίδες, κομμάτια από καλώδια, μπαταρίες κ.ά.).

Μάλιστα, ο συγγραφέας Charles Berlitz ισχυρίζεται ότι σε κάποιο ταξίδι του

στην Κύπρο πριν από πολλά χρόνια, είδε σε κάποιο λιμάνι το «Λέων» για το οποίο

δεν ήταν σίγουρος ότι ήταν το «Eldridge». Τότε, όπως ο ίδιος λέει, ένας

ανώτερος αξιωματικός, χωρίς φανερή αιτία και χωρίς να τον γνωρίζει του είπε

ότι ήταν το πλοίο στο οποίο έγινε το «πείραμα της Φιλαδέλφειας». Του ανέφερε

ακόμη, πάντα σύμφωνα με τον συγγραφέα, ότι πολλοί ναύτες αρνούνταν να μείνουν

στο πολεμικό και ότι είχαν ανεξήγητα νευρικά και ψυχολογικά προβλήματα!

Πριν το «Λέων» οδηγηθεί για scrap, όπως λέγεται στη ναυτική ορολογία η διάλυση

ενός πλοίου, συνεργεία αφαίρεσαν προσεκτικά και συγκέντρωσαν ανά κατηγορίες

αντικειμένων όλα γενικά τα εξαρτήματα που αποτελούσαν το πλοίο. Σύμφωνα με

πληροφορίες, τα αντικείμενα που περιγράφονται σε ειδικό κατάλογο-λίστα που μας

έχει δώσει το Ναυτικό των ΗΠΑ αριθμούν περίπου 50.000 είδη.