Δεκαεπτά νέα τμήματα και τρία νέα τριτοβάθμια ιδρύματα (ένα πανεπιστήμιο και δύο ΤΕΙ) ιδρύει το υπουργείο Παιδείας μέσα στο 2009-10. Την ίδια ώρα καθυστερεί η έγκριση των πιστώσεων προς τα πανεπιστήμια για τους διορισμούς περίπου 400 εκλεγμένων μελών του Διδακτικού Επιστημονικού Προσωπικού (ΔΕΠ), με αποτέλεσμα να μην μπορεί να προχωρήσει ο προγραμματισμός του εκπαιδευτικού έργου.
Εγκρίθηκε από το ΥΠΕΠΘ και το Συμβούλιο Ανώτατης Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΣΑΠΕ) η ίδρυση των παρακάτω πανεπιστημιακών τμημάτων (ΑΕΙ):

1. Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, με έδρα την Καστοριά 2. Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, με έδρα τα Ιωάννινα 3. Τμήμα Οικονομικής και Διοίκησης Τουρισμού στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, με έδρα τη Χίο 4. Τμήμα Επιστημών Ενέργειας και Περιβάλλοντος στο Πανεπιστήμιο Στερεάς Ελλάδος, με έδρα τη Λαμία 5. Τμήμα Επιστήμης Τροφίμων και Διατροφής στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, με έδρα Λήμνο 6. Τμήμα Πολιτικών Επιστημών στο Πανεπιστήμιο Θράκης, με έδρα την Κομοτηνή

ΧΩΡΙΣ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ

Καθυστερεί η έγκριση των πιστώσεων προς τα πανεπιστήμια για τους διορισμούς 400 εκλεγμένων μελών του διδακτικού προσωπικού

7. Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο Θράκης, με έδρα την Κομοτηνή 8. Μάρκετινγκ Αγροτικών Προϊόντων στο υπό ίδρυση Πανεπιστήμιο Δυτικής Στερεάς Ελλάδας (23ο στη σειρά).

Παράλληλα εγκρίθηκε από το ΥΠΕΠΘ και το Συμβούλιο Ανώτατης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΣΑΤΕ) η ίδρυση των παρακάτω τμημάτων ΤΕΙ:

1. Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής, Διακόσμησης του ΤΕΙ Σερρών με έδρα τις Σέρρες 2. Σχεδιασμού Αντικειμένων και Γραφιστικής του ΤΕΙ Σερρών με έδρα τις Σέρρες 3. Οινολογίας και Τεχνολογίας Ποτών του ΤΕΙ Καβάλας με έδρα τη Δράμα 4. Βιοτεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής του ΤΕΙ Καβάλας με έδρα τη Δράμα.

Ακόμη νέα τμήματα ΤΕΙ αποκτούν τα Τρίκαλα (Τεχνολόγων Πολιτικών Μηχανικών Δομικών Έργων), η Καρδίτσα (Διατροφής και Διαιτολογίας) και η Σπάρτη (με στόχο την ίδρυση αυτόνομου ΤΕΙ, ξεχωριστού από το ΤΕΙ Καλαμάτας). Παράλληλα, το υπουργείο Παιδείας, ύστερα από τη θετική γνωμοδότηση του ΣΑΤΕ, προωθεί Προεδρικό Διάταγμα για την ίδρυση νέου τμήματος στο ΤΕΙ Κρήτης (Επιχειρηματικού Σχεδιασμού και Πληροφοριακών Συστημάτων με έδρα τον Άγιο Νικόλαο) και εντάσσει την ίδρυση του Τμήματος ΤΕΙ Πληροφορικής και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης στην Ιεράπετρα.

Το 23ο πανεπιστήμιο

Το 2004 πρωτολειτούργησε το 22ο πανεπιστήμιο στη χώρα μας. Ήταν το Πανεπιστήμιο Στερεάς Ελλάδας με έδρα τη Λαμία. Πρόσφατα, ο υπουργός Παιδείας κ. Ευρ. Στυλιανίδης ανακοίνωσε την ίδρυση νέου πανεπιστημίου (23ου)- της Δυτικής Στερεάς Ελλάδας. Το νέο πανεπιστήμιο θα δημιουργηθεί με έδρα, προφανώς, το Αγρίνιο, όπου υπάρχουν ήδη τρία τμήματα με 410 εισακτέους ετησίως, τα οποία ανήκαν μέχρι και φέτος στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Το τέταρτο τμήμα που θα συμπληρώσει τις τυπικές προϋποθέσεις για το νέο ΑΕΙ θα έχει αντικείμενο το Μάρκετινγκ Αγροτικών Προϊόντων με ορίζοντα λειτουργίας το 2009-2010.

Στα 15 ΤΕΙ (εκτός της ΑΣΠΑΙΤΕ και της ΑΣΤΕ) που λειτουργούν ήδη στη χώρα μας αναμένεται να προστεθούν το επόμενο χρονικό διάστημα άλλα δύο. Σύμφωνα με πληροφορίες, το ΥΠΕΠΘ σχεδιάζει να προχωρήσει στην ίδρυση αυτόνομου ΤΕΙ στη Σπάρτη, αποσπώντας τμήματα από το ΤΕΙ Καλαμάτας που εδρεύουν στη Σπάρτη και ιδρύοντας και νέα. Επίσης, μέσα στους σχεδιασμούς του ΥΠΕΠΘ περιλαμβάνεται και η ίδρυση αυτόνομου ΤΕΙ στη Δράμα με την απόσπαση τμημάτων του ΤΕΙ Καβάλας που εδρεύουν στη Δράμα και την ίδρυση νέων τμημάτων.

Μια ματιά στο «ημερολόγιο κινήσεως» των πανεπιστημιακών τμημάτων φανερώνει την εξέλιξη του αριθμού τους, τους «σταθμούς» τους και την «έκρηξή» τους. Έτσι, πριν από 20 χρόνια, το 1989, τα τμήματα ΑΕΙ ήσαν 138, ενώ σήμερα ανέρχονται σε 263, σημειώνοντας αύξηση περίπου της τάξης του 100%. Λίγο μικρότερη αλλά εξίσου εκρηκτική ήταν και η αύξηση των τμημάτων ΤΕΙ.

Σήμερα 64 πόλεις και κωμοπόλεις με τμήματα ΑΕΙ ή ΤΕΙ «συγκατοικούν» με τμήματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Η ίδρυση πανεπιστημιακών σχολών και ο γεωγραφικός κατακερματισμός των τμημάτων τους στις περισσότερες περιπτώσεις, ιδιαίτερα την τελευταία 20ετία, ενώ στηρίχθηκε στα επιχειρήματα της «κοινωνικής δικαιοσύνης» και «ισότητας των ευκαιριών», στην ουσία έγινε για να ικανοποιηθούν αιτήματα τοπικών κοινωνιών που έβλεπαν την παρουσία πανεπιστημίου στην περιοχή τους ως μέσο αύξησης της «ενεργού ζήτησης».