Ο Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ) που συστάθηκε το 1999 και άρχισε τη λειτουργία του το 2000 είναι ο κύριος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων στη χώρα μας.

Μία από τις βασικές αρμοδιότητές του είναι να καθορίζει τις προδιαγραφές ποιότητας που πρέπει να πληρούν τα προσφερόμενα στην κατανάλωση τρόφιμα και οι πρώτες ή πρόσθετες ύλες που προορίζονται για τα τρόφιμα. Απώτερος σκοπός είναι η προστασία της δημόσιας υγείας και η αποφυγή της εξαπάτησης των καταναλωτών.

Ο ΕΦΕΤ διενεργεί, συντονίζει και διευθύνει τους ελέγχους σε όλα τα στάδια μετά την πρωτογενή παραγωγή στην οποία εντάσσονται μεταξύ άλλων η συγκομιδή, η σφαγή και το άρμεγμα. Δηλαδή στα στάδιο της παρασκευής, της μεταποίησης, της παραγωγής, της συσκευασίας, αποθήκευσης, μεταφοράς, διανομής, διακίνησης, προσφοράς προς πώληση ή της διάθεσης στον καταναλωτή τα νωπά ή επεξεργασμένα τρόφιμα που παράγονται, διακινούνται ή εισάγονται στη χώρα μας ή εξάγονται από αυτήν.

Σκοπός των ελέγχων του ΕΦΕΤ είναι η διασφάλιση της υγιεινής των τροφίμων και η προστασία των συμφερόντων του καταναλωτή. Πραγματοποιεί δηλαδή επιθεωρήσεις σε επιχειρήσεις τροφίμων, ελέγχους στο σύστημα παραγωγής των επιχειρήσεων, διενεργεί δειγματοληψίες και αναλύσεις τροφίμων σε δικό του ή σε άλλα εργαστήρια τροφίμων. Στο πεδίο αρμοδιοτήτων του ΕΦΕΤ είναι επίσης η αντιμετώπιση των διαφόρων διατροφικών κρίσεων που ξεσπούν κατά καιρούς στη χώρα μας ή διεθνώς (π.χ. σπογγώδης εγκεφαλοπάθεια των βοοειδών, οι διοξίνες).

Επιπλέον, υποχρέωση του Φορέα είναι να επικοινωνεί με το καταναλωτικό κοινό με σκοπό την πληροφόρησή του και την εκπαίδευσή του σε θέματα ασφάλειας τροφίμων. Μεριμνά επίσης για την προστασία των καταναλωτών από δόλιες ή παραπλανητικές εμπορικές πρακτικές.

Οι καταναλωτές μπορούν να επικοινωνούν με τον ΕΦΕΤ για να του υποβάλουν καταγγελίες σχετικά με τα τρόφιμα, είτε τηλεφωνικά στη γραμμή εξυπηρέτησης πολιτών στον πενταψήφιο αριθμό 11717 είτε συμπληρώνοντας τη φόρμα καταγγελίας http://www.efet.gr/portal/page/portal/efetnew/consumers/submit_complaint στο site του Φορέα.