Περισσότεροι από 235.000 ιδιοκτήτες αυτοκινήτων 2.000 κυβικών και άνω είναι όμηροι της πρόθεσης της κυβέρνησης να επαναφέρει τα τεκμήρια στα Ι.Χ., καθώς θα επιβαρυνθούν με σημαντικά υψηλότερο φόρο εισοδήματος.
Πρόκειται για όσους πίστεψαν στην κατάργηση των τεκμηρίων και από το 2003 και μετά αγόρασαν αυτοκίνητα (τζιπ και άλλα Ι.Χ.) άνω των 2.000 κυβικών. Τώρα δεν είναι λίγοι οι κάτοχοι αυτών των αυτοκινήτων που υπό την απειλή του νέου φοροκαπέλου εξετάζουν το ενδεχόμενο πώλησης του Ι.Χ. τους, ενώ όσοι σκόπευαν να προχωρήσουν σε αγορά ακυρώνουν τις παραγγελίες προκαλώντας μεγάλη αναστάτωση στην αγορά. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των εμπόρων, οι ακυρώσεις παραγγελιών φθάνουν τις 2.500.

Από το 2003, όταν καταργήθηκαν τα τεκμήρια, μέχρι και τον Αύγουστο του 2008 πωλήθηκαν στη χώρα μας σχεδόν 200.000 καινούργια τέτοια οχήματα, ενώ κατά το ίδιο διάστημα οι πωλήσεις εισαγόμενων μεταχειρισμένων Ι.Χ. μεγάλου κυβισμού (κυρίως τζιπ κ.λπ. που ξεπερνούν τα 2.500 κυβικά) ξεπέρασαν τις 36.000.

Σκέφτονται πώληση

Αυτό προκύπτει από τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) τα οποία είναι ιδιαίτερα αποκαλυπτικά όσον αφορά τη μεγάλη αύξηση που σημείωσαν τα τελευταία χρόνια οι πωλήσεις Ι.Χ. μεγάλου κυβισμού, ιδιαίτερα από το 2003 και μετά, όταν οι σημερινοί ιδιοκτήτες τους πίστεψαν ότι με την κατάργηση τότε των τεκμηρίων θα μπορούσαν να πραγματοποιήσουν το όνειρό τους και να βάλουν στο γκαράζ τους ένα τέτοιο αυτοκίνητο.

Πολλοί από τους ιδιοκτήτες αυτούς σκέφτονται πλέον να προχωρήσουν σε πώληση των οχημάτων τους, γεγονός που- όπως επισημαίνουν στελέχη της αγοράς – θα μπορούσε να προκαλέσει «χιονοστιβάδα» στην αγορά μειώνοντας τις τιμές των μεταχειρισμένων αλλά και τις πωλήσεις καινούργιων τέτοιων οχημάτων.

Υπερδιπλασιασμός πωλήσεων μετά το 2003


ΣΥΜΦΩΝΑ με τα στοιχεία των πωλήσεων, οι πωλήσεις σε Ι.Χ. μεγάλου κυβισμού υπερδιπλασιάστηκαν μετά το 2003 σε σύγκριση με τα προηγούμενα έτη. Είναι ενδεικτικό ότι το 2000, όταν ίσχυαν τα τεκμήρια διαβίωσης για τα Ι.Χ., πωλήθηκαν 15.000 καινούργια και 2.700 εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα μεγάλου κυβισμού σε όλη τη χώρα. Το 2007 οι πωλήσεις τους εκτοξεύτηκαν στις 40.000 και 7.500 αντίστοιχα. Τα στοιχεία του ΣΕΑΑ δείχνουν ακόμη ότι από τον Ιανουάριο έως και τον Αύγουστο του 2008 ταξινομήθηκαν (πωλήθηκαν)

28.500 καινούργια και 5.200 εισαγόμενα μεταχειρισμένα Ι.Χ. 2.000 κυβικών και άνω.

Για παράδειγμα, στην τσιμπίδα των τεκμηρίων πιάνεται ένας κάτοχος τζιπ 3.500 κυβικών τετραετίας, το οποίο αγοράστηκε μεταχειρισμένο έναντι περίπου 20.000 ευρώ (όσο δηλαδή ένα πλούσια εξοπλισμένο Ι.Χ. 1.600 κυβικών). Το τεκμήριο που θα κληθεί να καλύψει ο ιδιοκτήτης αυτός, αν ισχύσουν τα τεκμήρια του 2003, θα ανέρχεται σε 95.900 ευρώ!.

Κι αυτό παρά το γεγονός ότι το επιπλέον ετήσιο κόστος χρήσης ενός τέτοιου οχήματος σε σύγκριση με ένα αυτοκίνητο 1.600 κυβικών ανέρχεται σε 2.500

ευρώ περίπου. Επίσης υπολογίζεται ότι ο οδηγός θα διανύει με το Ι.Χ. μεγάλου κυβισμού περίπου 13.000 χλμ. τον χρόνο με κατανάλωση περίπου 15 λτ./100 χλμ. (από 8-10 λτ./100 χλμ. που καταναλώνει ένα Ι.Χ. 1.600 κ.εκ).

Έκρηξη αντιδράσεων από εμπόρους, μηχανικούς, εισαγωγείς Ι.Χ.


Η ΨΗΦΙΣΗ του φορολογικού νομοσχεδίου αλλά και η πρόθεση του υπουργείου Οικονομικών και για νέες φορολογικές επιβαρύνσεις με την επαναφορά των τεκμηρίων διαβίωσης, προκαλούν έκρηξη αντιδράσεων. Έμποροι και ελεύθεροι επαγγελματίες κατηγορούν την κυβέρνηση ότι οδηγεί σε αδιέξοδο χιλιάδες επαγγελματίες.

● Επιστολή διαμαρτυρίας προς την ηγεσία του υπουργείου Οικονομίας έστειλαν και οι εκπρόσωποι του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπρόσωπων Αυτοκίνητων (ΣΕΑΑ), υποστηρίζοντας ότι η επαναφορά των τεκμηρίων διαβίωσης θα έχει σοβαρές αρνητικές συνέπειες στην αγορά αυτοκινήτου.

● Αντίθετοι στην πολιτική του υπουργείου δηλώνουν και οι έμποροι. Χθες οι εκπρόσωποι της Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου προανήγγειλαν κινητοποιήσεις εκφράζοντας την αντίθεσή τους στο άρθρο 14 του φορολογικού νομοσχεδίου, λέγοντας ότι «στραγγαλίζει» 250.000 ατομικές εμπορικές επιχειρήσεις ενώ δήλωσαν ότι εξετάζουν και το ενδεχόμενο προσφυγής στο Συμβούλιο της Επικρατείας για να το προσβάλουν ως αντισυνταγματικό.

● Όπως δήλωσε ο πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου κ. Δ. Αρμενάκης, έχει αποφασιστεί επίσης να μην πραγματοποιηθούν εκδηλώσεις για την Ημέρα του Ελληνικού Εμπορίου (19-20 και 22 Σεπτεμβρίου). Ο κ. Αρμενάκης τόνισε ότι το εμπόριο αιφνιδιάστηκε από τις ρυθμίσεις του νέου νομοσχεδίου, ενώ κατήγγειλε ότι το νομοσχέδιο είναι βιαστικά γραμμένο και απόδειξη της προχειρότητάς του είναι οι τροποποιήσεις που έγιναν τόσο στο αρχικό σχέδιο όσο και οι αρχικές τροπολογίες που κατατέθηκαν στη Βουλή.

● Για αδικία εις βάρος χιλιάδων ελεύθερων επαγγελματιών κάνει λόγο και ο Σύλλογος Πολιτικών Μηχανικών Ελλάδας, υποστηρίζοντας ότι η θέσπιση συντελεστή 10% στους ελεύθερους επαγγελματίες καταστρατηγεί την αρχή της ισότητας των πολιτών.

Καθίζηση στην αγορά


ΣΤΕΛΕΧΗ ΕΚΘΕΣΕΩΝ αυτοκινήτων αναφέρουν ότι περίπου 2.500 υποψήφιοι αγοραστές που είχαν παραγγείλει καινούργια ή μεταχειρισμένα οχήματα μεγάλου κυβισμού πριν από την εξαγγελία των μέτρων, τώρα ακυρώνουν τις παραγγελίες τους και ζητούν πίσω τις προκαταβολές.

Αυτό προκαλεί τεράστια προβλήματα τόσο στις αντιπροσωπείες όσο και στους πελάτες, καθώς τα αυτοκίνητα έχουν γίνει ειδική παραγγελία στα εργοστάσια- εάν πρόκειται για καινούργια- κομμένα και ραμμένα (έξτρα εξοπλισμοί, χρώματα κ.λπ.) στα μέτρα του αγοραστή.