Αντιμέτωποι με οκτώ φορολογικές αδικίες θα βρεθούν εκατομμύρια φορολογούμενοι, λόγω της εφαρμογής τεκμηρίων διαβίωσης.


Το πραγματικό κόστος κατοχής και χρήσης Ι.Χ., σκάφους, κατοικίας και εξοχικού διαφέρει σημαντικά από το αντίστοιχο τεκμαρτό εισόδημα που υπολογίζει σήμερα η Εφορία για καθένα από τα παραπάνω περιουσιακά στοιχεία. Η διαφορά αυτή θα οδηγήσει σε σημαντική επιβάρυνση εκατοντάδες χιλιάδες φορολογούμενους, οι οποίοι αν και είναι ειλικρινείς αναφορικά με τα εισοδήματά τους απέναντι στην Εφορία, θα αναγκαστούν να πληρώσουν επιπλέον φόρο για εισοδήματα που δεν αποκτούν, επειδή έχουν απλώς στην κατοχή τους δεύτερο Ι.Χ. ή κύρια κατοικία άνω των 120 τ.μ.

Ήδη η δημοσιοποίηση της πρόθεσης της κυβέρνησης να επαναφέρει ουσιαστικά τα τεκμήρια διαβίωσης, τα οποία είχαν καταργηθεί το 2002 ως φορολογικά άδικα και αναποτελεσματικά για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, άρχισε να προκαλεί παρενέργειες στην αγορά. Όχι μόνο έχουν παγώσει τις τελευταίες ημέρες οι παραγγελίες για καινούργια Ι.Χ., αλλά και εκατοντάδες φορολογούμενοι που είχαν παραγγείλει καινούργιο αυτοκίνητο, κυρίως μεγάλου κυβισμού, ακυρώνουν τώρα τις παραγγελίες και ζητούν από τις αντιπροσωπείες την επιστροφή των προκαταβολών που είχαν δώσει.

Προσπάθεια κατευνασμού

Την έντονη δυσφορία που έχει προκαλέσει στους φορολογούμενους η σχεδιαζόμενη επαναφορά των τεκμηρίων διαβίωσης επιχείρησε χθες να μετριάσει το υπουργείο Οικονομίας με ανακοίνωσή του, στην οποία αναφέρει ότι ακόμη δεν έχει ληφθεί κάποια απόφαση για τα κριτήρια βάσει των οποίων θα προσδιορίζεται το τεκμαρτό εισόδημα. Επίσης, στο πλαίσιο της ίδιας προσπάθειας κατευνασμού των αντιδράσεων, το υπουργείο Οικονομίας ανέφερε στην ανακοίνωσή του ότι η θέσπιση τεκμηρίων διαβίωσης «θα γίνει σε ρεαλιστική βάση» και ότι «θα αφορά μόνον εκείνους που οι δηλώσεις φορολογίας των εισοδημάτων τους απέχουν σημαντικά από τα πραγματικά τους εισοδήματα».

Φόροι για ανύπαρκτα εισοδήματα

Σε κάθε περίπτωση, η θέσπιση τεκμηρίων διαβίωσης, με όποιον τρόπο και αν εφαρμοστούν, θα επιφέρει σημαντικές αδικίες, καθώς χιλιάδες φορολογούμενοι θα φορολογηθούν όχι για τα πραγματικά εισοδήματά τους, αλλά για κάποια τεκμαρτά που θα ορισθούν αυθαίρετα από το υπουργείο Οικονομικών. Με βάση τα σενάρια που εξετάζει το υπουργείο Οικονομικών, τα τεκμήρια που θα επανέλθουν ή θα αυστηροποιηθούν είναι η κατοχή και χρήση Ι.Χ. αυτοκινήτου ανεξαρτήτως κυβισμού και αξίας, σκάφους αναψυχής ανεξαρτήτως μήκους, κύριας κατοικίας άνω των 120 τ.μ., εξοχικής κατοικίας άνω των 80-100 τ.μ. και πισίνας. Επίσης, τεκμήριο θα αποτελέσουν και οι δαπάνες για δίδακτρα ιδιωτικών σχολείων και οι αμοιβές οικιακών βοηθών.

Παγώνει η αγορά Ι.Χ., ακυρώνουν παραγγελίες


ΦΡΕΝΟ ΜΠΑΙΝΕΙ στην αγορά των αυτοκινήτων μεγάλου κυβισμού λόγω των εξαγγελιών της κυβέρνησης για την επαναφορά των τεκμηρίων διαβίωσης. Σε αρκετές αντιπροσωπείες υποψήφιοι αγοραστές καινούργιων αυτοκινήτων με κινητήρες άνω των 2.000 κυβικών εκατοστών ζητούν να ακυρωθούν οι παραγγελίες τους, για τις οποίες μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις έχουν δώσει προκαταβολές, ενώ πτώση στη ζήτηση εκδηλώνεται και στα μεταχειρισμένα ανάλογου κυβισμού.

Την ίδια στιγμή αρκετοί κάτοχοι τέτοιων οχημάτων, κυρίως τζιπ των οποίων ο κυβισμός ξεπερνά ακόμη και τα 3.000 κυβικά και ήδη επιβαρύνονται από τα πολύ υψηλά τέλη κυκλοφορίας (από 446 έως 580 ευρώ μετά τη φετινή αύξηση-χαράτσι 20%) και τα ακριβά καύσιμα, εξετάζουν σοβαρά το ενδεχόμενο να προχωρήσουν στην πώληση των αυτοκινήτων τους προκειμένου να ξεφύγουν από την «τσιμπίδα» της Εφορίας.

Πρόκειται κυρίως για όσους έχουν στην κατοχή τους και δεύτερο, μικρότερου κυβισμού αυτοκίνητο που αυξάνει ακόμη περισσότερο το τεκμήριο στην περίπτωση που τελικά το μέτρο αυτό εφαρμοστεί.

«Η αγορά αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε ομηρεία» λέει στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) κ. Ανδρέας Ανδρικόπουλος. Όπως εκτιμά ο πρόεδρος του ΣΕΑΑ, το μέτρο της εφαρμογής των τεκμηρίων για όλα τα Ι.Χ. ανεξαρτήτως κυβισμού που σκέφτεται να υιοθετήσει η κυβέρνηση και εφαρμόστηκε επί 23 χρόνια (από το 1980 έως το 2003) έχει αποδειχθεί ότι «δεν έχει νόημα».

Παράγοντες της αγοράς θεωρούν ότι η επιβολή των τεκμηρίων στα Ι.Χ. που θα οδηγήσει σε μείωση των πωλήσεων οχημάτων μεγαλύτερου κυβισμού θα πλήξει καίρια τον κλάδο- όχι μόνο τις πωλήσεις αλλά και τα σέρβις και τις ασφάλειες. Ο κλάδος του αυτοκινήτου στην Ελλάδα απασχολεί σήμερα 25.000 εργαζομένους, ενώ κάθε χρόνο το Δημόσιο εισπράττει από τέλη ταξινόμησης αυτοκινήτων μεγάλου κυβισμού πάνω από 215 εκατομμύρια ευρώ. Είναι ενδεικτικό ότι για ένα αυτοκίνητο μεγάλου κυβισμού με τελική τιμή 80.000 ευρώ, τα 32.000 ευρώ είναι φόροι που καταλήγουν στα ταμεία του κράτους.

Κόστος χρήσης και ύψος φορολόγησης


1 Η κατοχή και συντήρηση ενός Ι.Χ., μέσης αξίας, 1.800 κ. εκ. συνεπάγεται πραγματικό κόστος (καύσιμα για 14.000 χιλιόμετρα ετησίως, τέλη κυκλοφορίας, συντήρηση) ύψους 1.900 ευρώ. Με βάση τον πίνακα υπολογισμού των τεκμηρίων που ισχύει σήμερα και εφαρμόζεται για τον υπολογισμό του ποσού που μπορούν να αποταμιεύουν οι φορολογούμενοι κάθε χρόνο όταν επικαλούνται αποταμιεύσεις για αγορά περιουσιακών στοιχείων (δηλωθέν εισόδημα μείον τεκμαρτή δαπάνη) και αποτελεί ένα δείγμα του τι σημαίνει τεκμήριο διαβίωσης, για το συγκεκριμένο Ι.Χ. προκύπτει τεκμαρτό εισόδημα 16.700 ευρώ. Δηλαδή, 14.800 ευρώ περισσότερα από το πραγματικό κόστος χρήσης του Ι.Χ. 2Η κατοχή και συντήρηση από μια οικογένεια δύο Ι.Χ., ενός 1.600 κ. εκ. και ενός 1.200 κ. εκ., συνεπάγεται τεκμαρτό εισόδημα, με βάση τον σημερινό πίνακα της Εφορίας που αποτελεί ένδειξη του πώς θα υπολογισθούν τα νέα τεκμήρια, ύψους 17.900 ευρώ. Ωστόσο, το πραγματικό κόστος χρήσης αυτών των Ι.Χ. είναι μόλις 2.900 ευρώ. Να σημειωθεί ότι η καθιέρωση τεκμηρίου για τα Ι.Χ., όπως σημειώνουν στελέχη του κλάδου εμπορίας αυτοκινήτων, όχι μόνο δεν θα αυξήσει τα φορολογικά έσοδα, αλλά θα τα μειώσει, επειδή η επακόλουθη μείωση των πωλήσεων θα μειώσει και τα έσοδα από τέλη ταξινόμησης, τέλη κυκλοφορίας, φόρους καυσίμων κ.λπ.

3Η κατοχή και χρήση φουσκωτού σκάφους αναψυχής μήκους 5 μέτρων, σύμφωνα με στελέχη εταιρειών σκαφών αναψυχής, συνεπάγεται πραγματικό ετήσιο κόστος 1.000 ευρώ (καύσιμα, ασφάλεια, συντήρηση). Το τεκμαρτό εισόδημα γι΄ αυτήν την περίπτωση, εφόσον ισχύσει το τεκμήριο που ίσχυε στο παρελθόν, ανέρχεται σε 10.500 ευρώ. Μάλιστα, αυτό το ποσόν αφορά συντηρητική εκτίμηση, καθώς το τεκμήριο αυτό ίσχυε πριν από έξι χρόνια, καθώς από τότε τα συνολικά εισοδήματα έχουν αυξηθεί. Αν πρόκειται για ιστιοπλοϊκό σκάφος μήκους 10 μέτρων, το πραγματικό ετήσιο κόστος χρήσης ανέρχεται γύρω στα 4.000 ευρώ, ενώ το αντίστοιχο τεκμήριο σήμερα είναι 38.000 ευρώ. Αν επικρατήσει η συντηρητική εκδοχή του τεκμηρίου που ίσχυε το 2002, τότε το τεκμαρτό εισόδημα θα είναι 19.000 ευρώ.

4Η κατοχή κύριας κατοικίας 120 τ.μ., σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Ένωσης Μεσιτών Αθηνών κ. Γιάννη Ρεβύθη, συνεπάγεται για μια τετραμελή οικογένεια πραγματικό κόστος (ηλεκτρικό ρεύμα, κοινόχρηστα κ.λπ.) 2.500 ευρώ. Με βάση τον υπολογισμό του τεκμαρτού εισοδήματος που ισχύει σήμερα για κατοικίες άνω των 200 τ.μ., για τη συγκεκριμένη κατοικία προκύπτει τεκμαρτό εισόδημα 6.300 ευρώ (3,5% της αντικειμενικής τιμής).

5 Το πραγματικό ετήσιο κόστος συντήρησης και χρήσης εξοχικής κατοικίας 80 τ.μ., όπως αναφέρει ο κ. Ρεβύθης, ανέρχεται σε 1.250 ευρώ, ενώ το τεκμαρτό είναι υπερδιπλάσιο αφού ανέρχεται σε 2.800 ευρώ. 6Το πραγματικό ετήσιο κόστος χρήσης μιας πισίνας 25 τετραγωνικών μέτρων, σύμφωνα με στελέχη εταιρειών κατασκευής και συντήρησης δεξαμενών κολύμβησης (πισίνες), ανέρχεται σε 1.500 ευρώ (κόστος νερού, συντήρηση κ.λπ.). Το τεκμαρτό εισόδημα που υπολογίζει η Εφορία σήμερα ανέρχεται σήμερα σε 11.600 ευρώ.

7Τα ετήσια δίδακτρα για έναν μαθητή που φοιτά σε ένα μέσο ιδιωτικό σχολείο ανέρχονται σε 8.000 ευρώ. Η προσθήκη τους ως τεκμαρτό εισόδημα στους γονείς, θα οδηγήσει σε χιλιάδες περιπτώσεις σε άδικη επιπλέον φορολόγησή τους, αφού σε πολλές περιπτώσεις το κόστος αυτό επιβαρύνονται οι παππούδες λόγω αδυναμίας των γονιών.

8 Η ετήσια αμοιβή οικιακής βοηθού συνήθως ανέρχεται σε 8.600 ευρώ. Σε πολλές περιπτώσεις, οι οικιακές βοηθοί εξυπηρετούν ηλικιωμένους οι οποίοι δεν μπορούν να καλύψουν το σχετικό κόστος επειδή είναι χαμηλοσυνταξιούχοι. Αν επιβληθεί το σχετικό τεκμήριο, οι ηλικιωμένοι κινδυνεύουν να φορολογηθούν για εισόδημα που δεν αποκτούν.

ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ ΣΤΗΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΩΝ «ΝΕΩΝ»


Θύελλα αντιδράσεων προκαλούν οι εξαγγελίες για την επαναφορά των τεκμηρίων διαβίωσης. Τα σχόλια αναγνωστών στην ηλεκτρονική έκδοση των «ΝΕΩΝ» (www. tanea.gr) είναι ενδεικτικά των αντιδράσεων αυτών:
«ΘΕΩΡΩ ΟΤΙ τα τεκμήρια είναι γενικά ένα δίκαιο φορολογικό μέτρο, που εφαρμόζεται όμως με τελείως ανέντιμο και ανήθικο τρόπο… Το να ανεβοκατεβάζεις κάθε χρονιά τα όρια των τετραγωνικών μέτρων, να εφαρμόζεις την αναδρομικότητα στα τεκμήρια για ακίνητα ισοπεδωτικά, χωρίς να λαμβάνεις υπ΄ όψιν σου τον τρόπο που αποκτηθήκανε αυτά τα αγαθά, όπως είναι ο μακροχρόνιος δανεισμός σε τράπεζες, με το να φορολογείςκατ΄ ουσίαν χαϊδεύοντας- με έναν εφ΄ άπαξ τρόπο 10% τεράστια εισοδήματα που προκύπτουν απ΄ τον μοντέρνο τρόπο μισθοδοσίας που εφαρμόζεται σε μεγαλομάνατζερ του Δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου αλλά και ιδιωτικού τομέα και ονομάζεται option μετοχών, αντιλαμβάνεται κανείς ότι αυτή η χώρα έχει φτάσει στα όριά της και χρειάζεται πραγματικά επανίδρυση του κράτους (όχι βέβαια στα λόγια από τα προεκλογικά μπαλκόνια…).

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΤΖΑΙΔΑΣ «ΑΝ ΥΠΟΘΕΣΟΥΜΕ ότι τα τεκμήρια επανέρχονται για να πιάσουν τους ελεύθερους επαγγελματίες, αυτούς δηλ. που δηλώνουν ελάχιστα και κάνουν πλούσια ζωή, τότε γιατί δεν εξαιρούν τους μισθωτούς και συνταξιούχους από την επαναφορά αυτή;

Άρα ο στόχος τους δεν είναι οι ελεύθεροι επαγγελματίες αλλά οι μισθωτοί και συνταξιούχοι πάλι! Οι μισθωτοί ούτως ή άλλως δεν μπορούν να αποκρύψουν εισοδήματα. Δεν μπορώ να καταλάβω, αν ένα αυτοκίνητο που αγόρασα και το οποίο καλύπτεται από τη φορολογική μου δήλωση, γιατί να πρέπει να μου τρώει όλο το εισόδημα για τη χρήση του; Το αγόρασα και κάνω 5.000 χιλιόμετρα ετησίως. Από πού προκύπτει ότι για να το έχω πρέπει π.χ. η χρήση του να μου κοστίζει 20.000 ευρώ;». ΚΩΣΤΑΣ Κ. «ΚΑΤΑΡΓΟΥΜΕ τα τεκμήρια, βάζουμε τον κοσμάκη να πάρει αυτοκίνητα, μοτοσυκλέτες και ύστερα από 4 χρόνια επαναφέρουμε τα τεκμήρια. Αίσχος κύριοι, το αυτοκίνητό μου έχασε την αξία του διότι πολύ λίγοι μπορούν να δικαιολογήσουν με βάση τα τεκμήρια τζιπ 3.000cc αξίας 60.580 ευρώ. Άρα θα αναγκαστώ να παραδώσω πινακίδες ή να το πουλήσω χάνοντας τη μισή αξία του. Ας είναι όμως, έρχεται ο καιρός που θα πληρωθούν αναλόγως. Ευχαριστώ πολύ».

ΜΑVRΙS Α «ΔΗΛΑΔΗ πρώτα μας εξαπατήσατε ότι δεν έχει τεκμήρια και μας βάλατε με χίλιες οικονομίες και συνδυασμούς να πάρουμε ένα μεγάλο αυτοκίνητο και τώρα μας τα ξαναβάζετε. Αυτό πώς λέγεται κύριε Αλογοσκούφη; Αξιοπιστία- εντιμότης- συνέπεια κράτους;».

ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΧΙΟΝΗΣ «ΑΓΟΡΑΣΑ ένα τζιπ Cherokee 3.700 κυβικών νομίμως και ελέγχθηκα για το πόθεν έσχες της αγοράς του και ευρέθηκα εντάξει έναντι των ισχυόντων νόμων του κράτους μου. Τώρα, ύστερα από δυο χρόνια, με τα νέα μέτρα μου ζητάνε να δηλώνω κάθε χρόνο εισόδημα 107.900 ευρώ ως τεκμήριο για το αυτοκίνητό μου. Μα καλά, πιστεύετε ότι βγάζω 107.900 ευρώ επειδή αγόρασα ένα τζιπ;

Σας ευχαριστώ που με κάνετε να ονειρεύομαι ότι είμαι τόσο πλούσιος!».

ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ Ν.