Απομακρύνονται και πάλι οι προσδοκίες συμφωνίας ΔΝΤ και Ευρωπαίων αναφορικά με τις αναγκαίες παρεμβάσεις στο χρέος, προκειμένου το Ταμείο να δώσει σφραγίδα βιωσιμότητας και η Ελλάδα να κερδίσει ουσιαστική ελάφρυνση.

Πληροφορίες αναφέρουν πως οι μέχρι τώρα συζητήσεις δεν έχουν καταφέρει να οδηγήσουν σε συμφωνία των δύο πλευρών, καθώς το Ταμείο θα ήθελε πολύ πιο γενναιόδωρη παρέμβαση στο ελληνικό χρέος, την οποία η ευρωζώνη δεν φαίνεται διατεθειμένη να δώσει. Το παιχνίδι κάθε άλλο παρά έχει τελειώσει και οι ανατροπές αποτελούν εκ των ων ουκ άνευ.

Οι αποφάσεις όμως καθυστερούν και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι ευρωπαϊκές πηγές τις προηγούμενες ημέρες κατέβασαν τον πήχη των προσδοκιών για τη σημερινή συνεδρίαση του Eurogroup. Η Ελλάδα είναι πρώτο θέμα στην ατζέντα του συμβουλίου, χωρίς να αναμένεται συζήτηση για χρέος, μεταμνημονιακές δεσμεύσεις και πλαίσιο εποπτείας. Οι συζητήσεις για το χρέος συνεχίζονται σε τεχνικό επίπεδο και σήμερα θα γίνει μόνο επισκόπηση της τρέχουσας κατάστασης στην αξιολόγηση.

ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΞΑΓΓΕΛΙΕΣ. Παρά το θολό τοπίο σε πολλά μέτωπα, κυβέρνηση και δανειστές παίρνουν θέση ενόψει της επόμενης ημέρας, με τον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο να προαναγγέλλει φοροελαφρύνσεις και σταδιακή αύξηση του κατώτατου μισθού, την ώρα που ευρωπαίοι αξιωματούχοι διαμηνύουν πως η συμφωνία για τη μείωση των συντάξεων και του αφορολογήτου δεν αλλάζει. Ενδεχόμενες παροχές, στον βαθμό που η κυβέρνηση δεν επιλέξει «αντάρτικο» και κινηθεί στη γραμμή της συμφωνίας με τους δανειστές χωρίς μονομερείς ενέργειες, θεωρείται δεδομένο ότι θα είναι μετρημένες.

Ο Κλάους Ρέγκλινγκ, ο οποίος έχει μεταβάλει προς το αυστηρότερο τις τοποθετήσεις του έναντι του ελληνικού ζητήματος τις τελευταίες εβδομάδες, διαγράφοντας έστω και την όποια έμμεση αναφορά σε ενδεχόμενη «καθαρή έξοδο», διεμήνυσε χθες (με συνέντευξη στο «Πρώτο Θέμα») ότι οι περικοπές στις συντάξεις από την 1η Ιανουαρίου 2019 αποτελούν μέρος της συμφωνίας βάσει της οποίας εκταμιεύθηκαν οι προηγούμενες δόσεις.

Με τον τρόπο αυτόν, έκοψε εκ των προτέρων οποιαδήποτε πιθανή συζήτηση αναφορικά με το ενδεχόμενο να μην εφαρμοστούν οι ψηφισμένες μειώσεις στις συντάξεις κατά 18% από την 1η Ιανουαρίου 2019, όπως θα επιθυμούσε –προφανώς –η κυβέρνηση. Παράλληλα, ο Ρέγκλινγκ δεν κλείνει εντελώς το παράθυρο λήψης προληπτικής γραμμής πίστωσης, παρότι επαναλαμβάνει πως θα πρέπει να υπάρξει αίτημα από την ελληνική πλευρά για να ληφθεί. «Καλό είναι να έχεις προληπτική πιστωτική γραμμή» λέει, προσθέτοντας πως «από μόνη της είναι κάτι θετικό στα μάτια των αγορών», αν και «μπορεί να μη χρειαστεί».

Σε εντελώς διαφορετικό μήκος κύματος, ο Ευκλείδης Τσακαλώτος (στη «Real News») απορρίπτει κατηγορηματικά το ενδεχόμενο να χρειαστεί προληπτική γραμμή στήριξης και υποκύπτει στη γραμμή των παροχών. Ο Τσακαλώτος επί της ουσίας προαναγγέλλει αύξηση του κατώτατου μισθού ως μέρος του αναπτυξιακού σχεδίου που προτίθεται να παρουσιάσει η κυβέρνηση πριν από το Πάσχα, αλλά και μελλοντικές φοροελαφρύνσεις, κυρίως για ελεύθερους επαγγελματίες και αυτοαπασχολουμένους. Ολα αυτά βέβαια θα μπουν στη ζυγαριά των δανειστών. Ηδη ο Κλάους Ρέγκλινγκ αφήνει να εννοηθεί ότι μια «μετρημένη» σταδιακή αύξηση του κατώτατου μισθού θα μπορούσε να συζητηθεί, υπό την προϋπόθεση ότι «δεν θα έθετε σε κίνδυνο τη δημιουργία θέσεων εργασίας». Οι προσδοκίες ουσιαστικής αύξησης των μισθών κόβονται εκ των προτέρων.

Η ΔΟΣΗ. Καλώς εχόντων των πραγμάτων, στη σημερινή συνεδρίαση του Eurogroup δεν αναμένονται εκπλήξεις. Η ατζέντα του συμβουλίου προβλέπει ενημέρωση από το κουαρτέτο αναφορικά με τον πρώτο γύρο επαφών στην Αθήνα, στο πλαίσιο της τέταρτης αξιολόγησης. Οι δανειστές θεωρούν ότι ο στόχος για την εκπλήρωση 88 προαπαιτούμενων έως τον Μάιο είναι «δύσκολος αλλά εφικτός», ενώ, όπως έγραψαν το Σάββατο «ΤΑ ΝΕΑ», ήδη έχει αρχίσει να δημιουργείται η μαγιά του μεταμνημονιακού πλαισίου δεσμεύσεων με τα προαπαιτούμενα τα οποία θεωρείται δεδομένο ότι δεν θα έχουν ολοκληρωθεί έως τον Αύγουστο. Οι βασικότερες εκκρεμότητες οι οποίες θα κληροδοτηθούν στο νέο πακέτο δεσμεύσεων –άσχετα με το ποια θα είναι η ονομασία του –αφορούν τις αποκρατικοποιήσεις.

Οσον αφορά τη δόση των 5,7 δισ. ευρώ, στις 2 Μαρτίου το EuroWorking Group πιστοποίησε την ικανοποίηση και των δύο τελευταίων προαπαιτούμενων (αύξηση και διάχυση σε όλη την επικράτεια των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών καθώς και έκδοση της απόφασης του ΣτΕ για το Ελληνικό) της τρίτης αξιολόγησης και τώρα ο λόγος περνά στο Διοικητικό Συμβούλιο του ESM.

ΚΑΙ Η ΕΞΟΔΟΣ. Το επόμενο κρίσιμο Eurogroup αναμένεται στις 26 Απριλίου όταν στο τραπέζι θα τεθούν οι τυχόν πρόσθετες παρεμβάσεις στο χρέος και το πλαίσιο μεταμνημονιακής εποπτείας και δεσμεύσεων. Στο μέτωπο του χρέους σε αυτή τη φάση η ομάδα εργασίας που έχει συγκροτηθεί στους κόλπους του EwG ασχολείται κυρίως με τη γαλλική πρόταση διασύνδεσης των μελλοντικών παρεμβάσεων με τον ρυθμό ανάπτυξης. Το εργαλείο αυτό αποκαλείται Growth Adjustment Mechanism και στην κεντρική του ιδέα προβλέπει ελάφρυνση χρέους όταν οι ρυθμοί ανάπτυξης υπολείπονται των προσδοκιών όχι όμως εξαιτίας επεκτατικής οικονομικής πολιτικής της Ελλάδας αλλά εξαιτίας εξωγενών παραγόντων. Το λεγόμενο γαλλικό κλειδί ακόμα αναζητείται και σύμφωνα με ορισμένες πηγές στόχο θα έχει περισσότερο να βρεθεί μια φόρμουλα συνεννόησης με το ΔΝΤ επί των προβλέψεων ανάπτυξης παρά μέσω αυτού να λυθεί το ζήτημα του χρέους. Το Ταμείο όμως δεν φαίνεται να πείθεται. Ζητεί, σύμφωνα με πληροφορίες, πολλά περισσότερα από όσα είναι διατεθειμένη η ευρωζώνη να δώσει και όλα τα ενδεχόμενα παραμένουν ανοιχτά.

Εφόσον υπάρξουν ουσιαστικά μέτρα για το χρέος, δεν χωρεί αμφιβολία ότι θα τεθούν πρόσθετοι όροι και προϋποθέσεις. Μεταξύ των επιλογών παραμένει η αποπληρωμή των ακριβών δανείων του ΔΝΤ (11 δισ. ευρώ) με κεφάλαια τα οποία δεν θα χρησιμοποιηθούν από το τρίτο πρόγραμμα του ESM (αναμένεται εν τέλει να περισσέψουν περισσότερα από 20 δισ. ευρώ). Το Ταμείο εμφανίζεται θετικό σε μια τέτοια προοπτική. Αντίθετα, δεν φαίνεται να προχωρά ενδεχόμενη πρόωρη αποπληρωμή των ομολόγων που έχουν στην κατοχή τους κεντρικές τράπεζες της ευρωζώνης και η ΕΚΤ (τα λεγόμενα SMP’s και ANFA’s) δεδομένου ότι κάτι τέτοιο θα συνιστούσε έμμεση νομισματική χρηματοδότηση. Τα κέρδη όμως από ANFA’s και SMP’s τα οποία απεμπόλησε στο παρελθόν η ελληνική κυβέρνηση (το καλοκαίρι του 2015 όταν έληξε το δεύτερο πρόγραμμα χάθηκαν περίπου 5 δισ. ευρώ) επανέρχονται στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης όπως και ενδεχόμενη επιμήκυνση των δανείων του EFSF κατά έως και 15 χρόνια.

Αποφάσεις για το χρέος αναμένεται να σφραγιστούν μετά τον Μάιο, αφού θα έχει προηγηθεί η εαρινή σύνοδος του ΔΝΤ, η συγκρότηση της γερμανικής κυβέρνησης, η πρώτη διερεύνηση της στάσης των κρατών-μελών στο Eurogroup του Απριλίου και βέβαια η συμφωνία με την ελληνική κυβέρνηση για τις πρόσθετες δεσμεύσεις που θα αναλάβει.

Μεθαύριο Τετάρτη ο Οργανισμός Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους, δέκα χρόνια μετά την τελευταία έκδοση ετήσιων εντόκων γραμματίων, ξαναβγαίνει στην αγορά αναζητώντας επισήμως 625 εκατ. ευρώ, αν και δεν θα προκαλέσει έκπληξη αν αντληθεί τελικά μεγαλύτερο ποσό.