Μοιράζεται ξανά η τράπουλα στις αερομεταφορές της Ευρώπης, καθώς πολλές εταιρείες χαμηλού κόστους αλλά και παραδοσιακές αεροπορικές δείχνουν να αντιμετωπίζουν μεγάλες προκλήσεις, με αποτέλεσμα πολλές να εξετάζουν το ενδεχόμενο να προχωρήσουν σε εξαγορές και συγχωνεύσεις είτε από ανάγκη είτε από επιλογή. Βασική αιτία πολλών από τα προβλήματα αυτά είναι ο αμείλικτος ανταγωνισμός μεταξύ των αεροπορικών εταιρειών, οι οποίες προσέφεραν το τελευταίο διάστημα πάμφθηνα εισιτήρια για πολλούς ευρωπαϊκούς προορισμούς σε μια προσπάθεια να βελτιώσουν τη θέση τους στην αγορά. Η κίνηση αυτή από εταιρείες χαμηλού κόστους έβαλε σε πειρασμό και τις παραδοσιακές εταιρείες, οι οποίες θέλησαν να μειώσουν τα κόστη για να μπουν πιο δυνατά στο παιχνίδι, με αποτέλεσμα να δεχτούν πλήγμα οι ισολογισμοί των περισσότερων μεγάλων και μικρότερων παικτών της αγοράς.

Ουσιαστικά οι παραδοσιακές εταιρείες είδαν να χάνουν μεγάλο μερίδιο αγοράς από τις εταιρείες χαμηλού κόστους, ειδικά σε προορισμούς σχετικά μικρών αποστάσεων όπως είναι πολλά ταξίδια μέσα στην Ευρώπη. Εταιρείες όπως η Monarch, η Ryanair, η ΕasyJet, η Eurowings, η Jet2, η Wizz Air προσέφεραν ειστήρια για ευρωπαϊκούς προορισμούς με τιμές που δεν ξεπερνούσαν τα 20 ευρώ τραβώντας την προσοχή του κοινού που έχει μάθει πλέον να ζητά τέτοια χαμηλά κόστη, όπως αναφέρουν οι «Τάιμς της Νέας Υόρκης». Οι εταιρείες και ιδιαίτερα οι χαμηλού κόστους προσπαθούν πλέον να ρίχνουν τις τιμές αφαιρώντας μεταξύ άλλων υπηρεσίες όπως η μεταφορά αποσκευών εκτός καμπίνας και η παροχή τροφίμων και αναψυκτικών κατά τη διάρκεια της πτήσης. Επίσης, όλες οι εταιρείες έχουν ευνοηθεί από τη μείωση των τιμών του πετρελαίου που καταγράφεται τα τελευταία δύο τουλάχιστον χρόνια.

Οι προκλήσεις για όλες τις εταιρείες είναι πλέον πολλές. Ο άκρατος ανταγωνισμός οδήγησε σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης την εταιρεία Monarch αναγκάζοντας τη βρετανική κυβέρνηση να παρέμβει για να επιστρέψουν στη χώρα πολίτες που είχαν εισιτήριά της. Η Air Berlin, μια ακόμη εταιρεία χαμηλού κόστους, ζήτησε τον Αύγουστο προστασία από τους πιστωτές της. Η Ryanair αναγκάστηκε να ακυρώσει χιλιάδες πτήσεις καθώς δεν επαρκούσε το προσωπικό της. Από τις παραδοσιακές εταιρείες, η Alitalia αναζητά αγοραστή, καθώς έχει μπει σε διαχείριση εδώ και μήνες. Επίσης τον Μάιο, τεχνικό πρόβλημα προκάλεσε προβλήματα σε μετακινήσεις 75.000 επιβατών της British Airways.

Ηδη τα πρώτα ντιλ έχουν αρχίσει να κάνουν την εμφάνισή τους. Η Lufthansa, που είναι η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία στη Γερμανία προχωρά στην εξαγορά τμημάτων της Air Berlin καταβάλλοντας περίπου 210 εκατ. ευρώ. Επίσης αρκετές εταιρείες –όπως η Ryanair και η Lufthansa –έχουν δείξει ενδιαφέρον για την Alitalia, αν και δεν υπάρχει ακόμη κάτι οριστικό.

Σημαντικός παράγοντας για ανακατατάξεις θα είναι επίσης η αποχώρηση της Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ενωση, καθώς υπάρχει αβεβαιότητα μεταξύ των εταιρειών που εδρεύουν στη χώρα αυτή όσον αφορά το καθεστώς που θα επικρατήσει στις πτήσεις τους μετά την ολοκλήρωση του Brexit. Ορισμένες από τις εταιρείες που εδρεύουν σήμερα στη Βρετανία μπορεί να μεταφέρουν την έδρα τους σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις ή να συνεργαστούν με ανταγωνιστές τους.