Στην παραδοχή ότι δεν υπάρχει ενδιαφέρον από ευρωπαϊκές εταιρείες για τις λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ, παρά μόνο από τρίτες χώρες, όπως οι Κίνα, Ιαπωνία και ΗΠΑ, προχώρησε για πρώτη φορά δημόσια ο επικεφαλής της Μανώλης Παναγιωτάκης από το βήμα συνεδρίου του Economist.

Προσέθεσε μάλιστα ότι αν δεν είχαν εμφανιστεί και οι συγκεκριμένες εταιρείες, τότε ο διαγωνισμός για τη πώληση των λιγνιτικών μονάδων θα κινδύνευε να καταλήξει σε αδιέξοδο. Στην πράξη, τα λόγια του Παναγιωτάκη, αλλά και η παράταση των διαβουλεύσεων του υπ. Ενέργειας Γιώργου Σταθάκη με την DG Comp για τον καθορισμό της περίφημης «λίστας» των μονάδων της ΔΕΗ που θα τεθούν προς πώληση μαρτυρούν τη δυσκολία του εγχειρήματος, που εφόσον αποτύχει, τότε στο τραπέζι θα μπουν και τα υδροηλεκτρικά.

Προς το παρόν, ο πονοκέφαλος για την κυβέρνηση λέγεται Μεγαλόπολη, καθώς οι κοινοτικοί πιέζουν να συμπεριληφθούν στο λιγνιτικό πακέτο και οι δύο μονάδες της ΔΕΗ στην Αρκαδία. Το πολιτικό πρόβλημα για την κυβέρνηση δεν είναι τόσο ο ένας βουλευτής που εκλέγει στην περιοχή ο ΣΥΡΙΖΑ όσο ο περιφερειάρχης. Ο γαλάζιος Πέτρος Τατούλης έχει επανειλημμένα εκφράσει, τόσο τώρα όσο και στο παρελθόν, την αντίθεσή του στο ενδεχόμενο πώλησης μονάδων. Και στην κυβέρνηση δεν θα ήθελαν να ανοίξουν μετά τη Μακεδονία μέτωπο και στην Πελοπόννησο, πολλώ δε μάλλον όταν τα σωματεία εργαζομένων στη Μεγαλόπολη έχουν προαναγγείλει κινητοποιήσεις. Η αρχή θα γίνει αύριο στο Κερατσίνι, με αφορμή τον εορτασμό από τη διοίκηση της ΔΕΗ της επετείου της μάχης της Ηλεκτρικής, όπου θα παραστεί και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος.

Την κοινοτική πρόταση να συμπεριληφθεί στο προς πώληση πακέτο ο ΑΗΣ Μεγαλόπολης αντί για τον παλαιό ΑΗΣ Αμυνταίου, που για να συνεχίσει να λειτουργεί μετά την απόσυρσή του το 2020 χρήζει επενδύσεων 70-100 εκατ. ευρώ, απορρίπτει ο υπ. ΠΕΝ Γιώργος Σταθάκης. Εντός των ημερών αποστέλλει νέα επιστολή στις Βρυξέλλες, όπου θα επιμένει στην πώληση του Αμυνταίου, επικαλούμενος ότι αν πουληθεί και η Μεγαλόπολη, τότε οι μονάδες που θα περάσουν στα χέρια του επενδυτή θα είναι πιο σύγχρονες συγκριτικά με τη διάρκεια ζωής όσων μονάδων θα απομείνουν στη ΔΕΗ, μέχρι τουλάχιστον να τεθεί σε εμπορική λειτουργία το νέο βαρύ της πυροβολικό, δηλαδή η υπό κατασκευή Πτολεμαΐδα 5 (με εκτιμώμενη λειτουργία το 2022).

ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ ΡΕΥΜΑΤΟΣ. Ο έτερος «ηλεκτρικός» πονοκέφαλος για την κυβέρνηση λέγεται «αυξήσεις στα τιμολόγια». Στο θέμα αναφέρθηκε ο πρόεδρος της ΔΕΗ Μανώλης Παναγιωτάκης, που προανήγγειλε ότι ο λογαριασμός κάθε καταναλωτή θα αυξηθεί το πολύ 12-13 ευρώ τον χρόνο, προσθέτοντας ότι η συνολική επιβάρυνση θα ανέλθει στα 100 εκατ. ευρώ ετησίως. Στην πράξη, τα ποσά αυτά αφορούν τις αυξήσεις που ζητά η ίδια η ΔΕΗ, στο πλαίσιο της μνημονιακής συμφωνίας, για να ανακτήσει σε βάθος 5ετίας τα κόστη που κατέβαλε για Υπηρεσίες Κοινής Ωφελείας (ΥΚΩ) την περίοδο 2012-2015, για τα οποία μέχρι σήμερα δεν έχει αποζημιωθεί.

Το γεγονός καταδεικνύει με πόσο στρεβλό τρόπο διαχρονικά οι κυβερνήσεις ασκούν κοινωνική πολιτική στο ρεύμα, καθώς στις περισσότερες χώρες της ΕΕ είναι ο προϋπολογισμός που καλύπτει τέτοιες δαπάνες.

Ολα δείχνουν ότι η επιβάρυνση των καταναλωτών είναι θέμα χρόνου και εκείνο που παραμένει ασαφές είναι το ακριβές ύψος των αυξήσεων. Το υπουργείο Ενέργειας δεν έχει καταλήξει στο ύψος τους, εδώ και μήνες βρίσκεται σε εξέλιξη μια διελκυστίνδα ανάμεσα στη ΔΕΗ που διεκδικεί 735 εκατ. και τη ΡΑΕ που το έχει ψαλιδίσει στα 375 εκατ., έχοντας μάλιστα προτείνει το μεγαλύτερο μέρος των αυξήσεων να καλυφθεί από τον κρατικό προϋπολογισμό.