Κομισιόν

ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ Η ΠΕΡΙΚΟΠΗ ΤΩΝ ΕΠΙΔΟΜΑΤΩΝ

Με ευθύνη της καταργήθηκαν κοινωνικά βοηθήματα που ενίσχυαν ευπαθείς ομάδες και νέους εργαζομένους

  | ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 20/09/2017 08:00 |
Επιλογή της κυβέρνησης η περικοπή των επιδομάτων
Η αρμόδια για θέματα απασχόλησης, κοινωνικών υποθέσεων και κοινωνικής ένταξης επίτροπος Marianne Thyssen καρφώνει την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ αποκαλύπτοντας ότι ήταν δική της επιλογή η περικοπή που έγινε σε τέσσερα κοινωνικά επιδόματα

Την πικρή γεύση των επερχόμενων περικοπών σε προνοιακά και κοινωνικά επιδόματα δίνει η Κομισιόν όπως προκύπτει από απάντηση της επιτρόπου Marianne Thyssen στον ευρωβουλευτή της Λαϊκής Ενότητας Νίκο Χουντή. Στην απάντησή της η κοινοτική επίτροπος καρφώνει την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ αποκαλύπτοντας ότι ήταν δική της επιλογή η περικοπή που έγινε σε τέσσερα κοινωνικά επιδόματα που αφορούσαν μεταξύ άλλων τη στήριξη των νεοεισερχόμενων νέων στην αγορά εργασίας και την ενίσχυση ευπαθών κοινωνικών ομάδων.
Στην απάντηση της Κομισιόν φαίνεται με σαφήνεια ότι έχει επικρατήσει πλήρως η μνημονιακή λογική στην πολιτική της κυβέρνησης, δηλαδή η ενσωμάτωση όλων των κοινωνικών και προνοιακών επιδομάτων στο λεγόμενο εγγυημένο κοινωνικό εισόδημα, γεγονός που θα προκαλέσει ανατροπές με την κατάργηση οικογενειακών επιδομάτων, αναπηρίας, φοιτητικών βοηθημάτων, παροχών στέγασης κ.λπ., αλλά και τη μείωση του αριθμού των δικαιούχων.

ΤΙ ΑΦΟΡΟΥΣΑΝ. Στην ερώτησή του ο Νίκος Χουντής αναφερόταν στην πρόσφατη κατάργηση τεσσάρων προνοιακών επιδομάτων που αφορούσαν τη στήριξη φτωχών και απροστάτευτων παιδιών αλλά και την ενίσχυση νεοεισερχόμενων νέων στην αγορά εργασίας και ζητούσε την ανάκληση αυτών των αποφάσεων.
Στην απάντησή της, η αρμόδια επίτροπος για θέματα απασχόλησης, κοινωνικών υποθέσεων και κοινωνικής ένταξης Μ. Thyssen, αφού ξεκαθάρισε ότι «οι συγκεκριμένες παροχές που καταργήθηκαν επιλέχθηκαν από τις Ελληνικές αρχές διότι ήταν μικρής κλίμακας και δαπανηρές στη διαχείρισή τους, η παρακολούθησή τους ήταν ανεπαρκής και υπήρχε επικάλυψη σε μεγάλο βαθμό από τις βασικές οικογενειακές παροχές, καθώς και από το σύστημα του κοινωνικού εισοδήματος αλληλεγγύης που θεσπίστηκε πρόσφατα», τόνισε ότι, «η κατάργηση αυτών των ειδικών παροχών αποτελεί μέρος αυτής της διαδικασίας μεταρρυθμίσεων... που έχει ως στόχο, μεταξύ άλλων, την επικέντρωση στους φτωχότερους, ιδίως με την εισαγωγή του νέου συστήματος, του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης».

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ. Τέλος, η Thyssen, προσπαθώντας να αιτιολογήσει γιατί καταργήθηκε η ενίσχυση για τους εισερχόμενους στην αγορά εργασίας νέους έως 29 ετών σε περίπτωση απόλυσής τους, το αιτιολόγησε λέγοντας ότι «στην Ελλάδα εφαρμόζονται αρκετά προγράμματα που υποστηρίζουν την ένταξη στην αγορά εργασίας νέων ηλικίας έως 29 ετών με την υποστήριξη της Πρωτοβουλίας για την Απασχόληση των Νέων και του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου».
Τονίζεται ότι μέχρι τον Νοέμβριο θα πρέπει να υιοθετηθεί νέα νομοθεσία για ένα πιλοτικό πρόγραμμα μεταρρύθμισης των παροχών πρόνοιας. Η αναδιάταξη του προνοιακού χάρτη περιλαμβάνει εκ των πραγμάτων επανεξέταση επί τα χείρω παροχών, κατάργηση, συγχώνευση ή και εξορθολογισμό αυτών ώστε να ενισχυθεί η αποτελεσματικότητά τους. Η εθνική νομοθεσία θα πρέπει να εγκριθεί έως τον Μάιο του 2018 ώστε να εναρμονιστούν παράλληλα όλοι οι κανόνες εισφορών αναπηρίας και κοινωνικής πρόνοιας. Η εθνική εφαρμογή του νέου νόμου θα ξεκινήσει μέχρι τα τέλη Ιουνίου του 2018. Στόχος είναι η ολοκλήρωση των νομοθετικών ρυθμίσεων έως τον Νοέμβριο ώστε με το ξεκίνημα του 2018 όλα τα προνοιακά επιδόματα να έχουν περάσει στον ΟΓΑ με ηλεκτρονική διαχείριση και πλήρη πρόσβαση στους δικαιούχους.

ΠΟΙΑ ΚΙΝΔΥΝΕΥΟΥΝ. Ας δούμε όμως ποια σημαντικά κοινωνικά επιδόματα βρίσκονται στο στόχαστρο:
1. Επιδόματα αναπηρίας: Οι δανειστές, κυρίως το ΔΝΤ, ζητούν την ιδιωτικοποίηση των κέντρων που θα πιστοποιούν τα ποσοστά αναπηρίας (σ.σ., δηλαδή η πιστοποίηση να δίνεται από ιδιώτες γιατρούς), αλλά και την αξιολόγηση των ικανοτήτων των αναπήρων, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο επιστημονικό εργαλείο του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας ICF.
2. Οικογενειακά επιδόματα: Οι δανειστές (κυρίως το ΔΝΤ) ζητούν την περικοπή των ποσών για οικογένειες με τρία παιδιά και άνω και αναδιανομή των κονδυλίων ή την εξεύρεση πόρων από την περικοπή άλλων παροχών.
3. Στεγαστικό - φοιτητικό επίδομα 1.000 ευρώ: Οι δανειστές έχουν ζητήσει επανεξέταση κριτηρίων επιμένοντας σε μείωση του εισοδηματικού ορίου των 30.000 ευρώ που ισχύει έως σήμερα με προσαύξηση κατά 3.000 ευρώ για κάθε εξαρτώμενο τέκνο.
4. Επίδομα στέγασης: Το ΔΝΤ εμμένει στο να τεθούν από τώρα οι παράμετροι για την καταβολή του επιδόματος στέγασης ή επιδότησης ενοικίου ή αποπληρωμής μέρους δανείου για τους 600.000 πολίτες που διαβιούν στα όρια της φτώχειας με το επιχείρημα ότι το πλεόνασμα του 2018 θα είναι χαμηλότερο από τον προβλεπόμενο στόχο. Η κυβέρνηση θα συμφωνήσει από τώρα για τις προϋποθέσεις καταβολής του επιδόματος στέγασης που θα δοθεί σε 600.000 δικαιούχους το 2019. Πρόκειται για ένα από τα αντίμετρα που νομοθέτησε, το οποίο θα καταβληθεί από το πλεόνασμα του 2018 και κοστίζει 600 εκατ. ευρώ. 

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ