Μεγάλες συγχωνεύσεις και εξαγορές κυοφορούνται πλέον μεταξύ των ναυτιλιακών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στις μεταφορές κοντέινερ, καθώς ο κλάδος αρχίζει να ανακάμπτει έπειτα από χρόνια προκλήσεων.

Στόχος των εταιρειών με τα ντιλ αυτά είναι να πετύχουν ακόμη μεγαλύτερες οικονομίες κλίμακας και να ισχυροποιήσουν περισσότερο τη θέση τους στην αγορά όπου ο τζίρος ξεπερνά κάθε χρόνο τα 500 δισ. δολάρια.

Πρόκειται για εταιρείες – κολοσσούς όπως είναι η Maersk, η MSC (Mediterranean Shipping Company), η CMA CGM και η COSCO, οι οποίες μεταφέρουν σε κάθε γωνιά του κόσμου πάσης φύσεως καταναλωτικά αγαθά, από υπερσύγχρονες τηλεοράσεις μέχρι ρούχα και παπούτσια και έξυπνα κινητά τηλέφωνα. Κύριος στόχος είναι να αξιοποιηθούν τα τεράστια πλοία μεταφοράς κοντέινερ που πλέουν στους ωκεανούς, τα οποία με μήκος που φτάνει ακόμη και τα 400 μέτρα προσφέρουν μεγάλη μείωση στο λειτουργικό κόστος.

Οι εξελίξεις αναμένεται να αλλάξουν σημαντικά τον χάρτη της μεταφοράς κοντέινερ. Σήμερα στον χώρο κυριαρχούν είκοσι τέτοιες εταιρείες. Οπως όμως προβλέπει ο επικεφαλής της μεγαλύτερης ναυτιλιακής μεταφοράς κοντέινερ στον κόσμο Σόρεν Σκου της δανέζικης AP Moller-Maersk, μέσα στα επόμενα χρόνια θα έχουν μείνει πολύ λιγότερες από δέκα.

Σημείο καμπής για τις εταιρείες μεταφοράς κοντέινερ ήταν η χρεοκοπία, πριν από έναν ακριβώς χρόνο, της νοτιοκορεατικής Hanjin Shipping. Τα προβλήματα της Hanjin συντάραξαν την αγορά κοντέινερ με τον ίδιο τρόπο που η χρεοκοπία της Lehman Brothers συγκλόνισε τον χρηματοπιστωτικό κλάδο κατά τη διάρκεια της κρίσης του 2008, αναφέρει σε ανάλυσή του το Bloomberg. Αιτία, η μείωση που καταγραφόταν τότε στο παγκόσμιο εμπόριο και η μεγάλη προσφορά μεγάλων πλοίων ικανών να μεταφέρουν χιλιάδες κοντέινερ γρήγορα και με ασφάλεια σε κάθε γωνιά του κόσμου.

Πλέον οι ναυτιλιακές φαίνεται ότι αρχίζουν να αφήνουν πίσω τα περισσότερα από τα προβλήματα αυτά και να κάνουν βήματα για να θωρακίσουν την παρουσία τους στην αγορά. Οι μαζικές συνομιλίες που έχουν αρχίσει για ντιλ είναι ενδεικτικές του κλίματος που υπάρχει στην αγορά.

Η Maersk βρίσκεται σε συνομιλίες για την εξαγορά της γερμανικής εταιρείας Hamburg Sud, η οποία έχει έντονη παρουσία στη Λατινική Αμερική. Η Maersk συνεργάζεται επίσης στενά με τη Mediterranean Shipping Company. Η Hapag-Lloyd έχει ήδη εξαγοράσει δύο ανταγωνίστριές της μεταξύ των οποίων και η United Arab Shipping, ενώ η CMA CGM έχει αποκτήσει τη NOL. Η μεγαλύτερη εταιρεία μεταφοράς κοντέινερ της Ασίας, η COSCO, με πολύ έντονη παρουσία πλέον και στο λιμάνι του Πειραιά, ανακοίνωσε τον περασμένο μήνα την πρόθεσή της να εξαγοράσει έναντι 6 δισ. δολαρίων την αντίπαλό της Orient Overseas International. Η τελευταία είναι ιδιοκτήτρια του μεγαλύτερου πλοίου μεταφοράς κοντέινερ στον κόσμο, του «OOCL Hong Kong». Οι δηλώσεις του επικεφαλής της Maersk στους «Φαϊνάνσιαλ Τάιμς» είναι ενδεικτικές του τι μέλλει γενέσθαι, καθώς ο Σόρεν Σκου θεωρεί ότι μέχρι το 2027 θα έχουν μείνει στην αγορά «πέντε ή έξι» τέτοιες εταιρείες.