Είναι τέτοια η κατάσταση στα Ταχυδρομεία, ώστε τον Ιούνιο έφτασαν να παρακρατήσουν τα χρήματα από την είσπραξη των λογαριασμών ρεύματος και να μην τα καταβάλουν εγκαίρως στη ΔΕΗ, προκειμένου να καλύψουν δικές τους τρύπες.

Το επιχειρηματικό τους μοντέλο είναι ξεπερασμένο, στην εποχή του email κανείς δεν στέλνει γράμματα, ενώ στο εξωτερικό οι εταιρείες προσφέρουν ολοκληρωμένα πακέτα μαζί με ταχυμεταφορές. «Αυτό σημαίνει ότι η εταιρεία επείγεται αφενός για αύξηση εσόδων μέσω και της αξιοποίησης από κοινού με ιδιώτες του τεράστιου ιδιόκτητου δικτύου της, αφετέρου για μείωση δαπανών» λένε άνθρωποι που παρακολουθούν την πορεία των ΕΛΤΑ, θεωρώντας ότι προς αυτή την κατεύθυνση θα κινηθεί και το Ταμείο.Πρόσφατα η διοίκηση της εταιρείας κατέθεσε πλάνο διάσωσης, που περιλαμβάνει μείωση μισθολογικής δαπάνης και υποχρεωτικές συνταξιοδοτήσεις, με την ελπίδα να διασωθεί.

ΟΙ ΛΥΣΕΙΣ. Εύκολες όμως λύσεις για ΕΛΤΑ δεν υπάρχουν και το πλάνο μπορεί να φανεί ανεπαρκές. Καθοριστικής σημασίας θεωρείται η συμφωνία διοίκησης – προσωπικού για μείωση της μισθοδοσίας προσωπικού κατά 13,8%. Τούτο σημαίνει ότι τα ΕΛΤΑ θα μπορούσαν να εξασφαλίσουν 2,2 εκατ. ευρώ τον μήνα, αρχής γενομένης από τον Ιούλιο.

Το επιχειρησιακό σχέδιο προβλέπει επίσης μείωση του μηνιαίου εργατικού κόστους από 17,7 εκατ. ευρώ σε 13,8 εκατ. ευρώ, αρχής γενομένης από τον Σεπτέμβριο. Το ψαλίδι στα 3,8 εκατ. αφορά κυρίως τη μείωση του μισθολογικού κόστους του εποχικού προσωπικού. Ενα κόστος που κινείται στα 897.000 ευρώ τον μήνα και αφορά 1.035 άτομα.

Εκτός από μαχαίρι στη μισθοδοσία, η πρόταση προβλέπει και αποχώρηση όσων έχουν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα. Κατηγορία όπου υπάγονται περίπου 250-300 άτομα με μέσο μεικτό κόστος μισθοδοσίας 3.100 ευρώ, και συνεπάγεται εξοικονόμηση επίσης 930.000 ευρώ τον μήνα. Ψαλίδι έρχεται και στις υπερωρίες που θα καταβάλλονται στη διανομή, έπειτα από αναδιοργάνωση του συγκεκριμένου τομέα. Στόχος είναι η καταβολή τους μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις, γεγονός το οποίο θα περιορίσει επιπλέον τις δαπάνες κατά 100.000 ευρώ τον μήνα.

Εάν για κάποιον λόγο δεν ληφθεί κανένα μέτρο, τότε, σύμφωνα με το σχέδιο, τα ΕΛΤΑ πρόκειται να καταγράφουν ταμειακό έλλειμμα 4,8 εκατ. ευρώ τον μήνα. Σημειωτέον ότι κατά το πρώτο πεντάμηνο του έτους το συσσωρευμένο έλλειμμα έφτασε τα 25 εκατ. περίπου. Σε επίπεδο ζημιών, αυτές αναμένεται να φτάσουν τα 2,6 εκατ. ευρώ τον μήνα, συνυπολογίζοντας και την αποζημίωση καθολικής υπηρεσίας. Τα τελευταία χρόνια τα έσοδα της εταιρείας ακολουθούν σταθερά φθίνουσα πορεία, και από 288 εκατ. το 2015 αναμένεται φέτος να κλείσουν στα 260 εκατ. ευρώ.

ΟΙ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ. Στην περίπτωση των αστικών συγκοινωνιών, το πρόβλημα είναι ότι είναι σταθερά ζημιογόνες. Ξοδεύουν περισσότερα απ’ όσα εισπράττουν και εκτιμάται ότι η ελλειμματική τους εικόνα δεν θα αντιστραφεί μόνο από τη λειτουργία του ηλεκτρονικού εισιτήριου προς τα τέλη του έτους. Αν και αυτό αναμένεται να συμβάλει ώστε να κλείσει σε έναν βαθμό μια από τις μεγάλες πληγές των αστικών συγκοινωνιών, δηλαδή η εισιτηριοδιαφυγή, χρειάζονται γενναία μέτρα για να γίνουν κερδοφόρες. Τέτοια είναι η ανανέωση του στόλου τους και η παροχή καλύτερων υπηρεσιών, μέσα από ένα νέο επιχειρησιακό πλάνο, που προφανώς θα καταρτισθεί όταν η εταιρεία ενταχθεί στο Ταμείο. Το συνολικό έλλειμμα και για τις δύο εταιρείες έχει προϋπολογιστεί να φθάσει φέτος τα 58,2 εκατ. ευρώ (από 77 εκατ. ευρώ πέρυσι), πρόβλεψη που θεωρείται αισιόδοξη. Η εμπειρία λέει ότι οι προϋπολογισμοί των συγκοινωνιακών φορέων αναθεωρούνται πάντα επί τα χείρω κατά τη διάρκεια του έτους και ως αποτέλεσμα επανακαθορίζεται το ύψος της κρατικής ενίσχυσης. Φέτος ωστόσο, τα πράγματα είναι ακόμη πιο δύσκολα, καθώς δεν προβλέπεται κρατική επιχορήγηση.