Στο ισχυρό ενδιαφέρον που καταγράφεται για την απόκτηση του 66% του ΔΕΣΦΑ ποντάρει η κυβέρνηση προκειμένου να πετύχει όσο το δυνατόν υψηλότερο τίμημα στο νέο διαγωνισμό που αναμένεται να προκηρυχθεί μέσα στις επόμενες ημέρες.

Το μεγάλο στοίχημα για την κυβέρνηση είναι οι προσφορές να φτάσουν ή να ξεπεράσουν τα 400 εκατ. ευρώ του τιμήματος της αζέρικης Socar στον προηγούμενο διαγωνισμό, ο οποίος και ναυάγησε τον περασμένο Δεκέμβριο.

Ενόψει πάντως της προκήρυξης του διαγωνισμού που αναμένεται ακόμη και αύριο, την πόρτα του ΤΑΙΠΕΔ όπως και του υπουργείου Ενέργειας, έχουν χτυπήσει ευρωπαικές εταιρείες διαχείρισης δικτύων, όπως η βελγική Fluxys, η ιταλική Snam, η ολλανδική Gasunie, η ισπανική Enagas, η ρουμανική Transgaz, καθώς επίσης και νέοι παίκτες σαν την γαλλική GRTgas, αλλά και funds όπως τα SFPI και Marguerite.

Ειδικά στην περίπτωση των Ιταλών, Βέλγων, και Ισπανών, το κίνητρο είναι «διπλό», καθώς και οι τρεις αποτελούν εκ των βασικών μετόχων του διαδριατικού αγωγού TAP που φιλοδοξεί να μεταφέρει το φυσικό αέριο της Κασπίας στην Ευρώπη μέσω Ελλάδας, Αλβανίας και Ιταλίας.

Tυχόν απόκτηση του ΔΕΣΦΑ που ελέγχει το ελληνικό δίκτυο, δημιουργεί για αυτές τις ευρωπαικές εταιρείες ισχυρές συνέργειες, προς την κατεύθυνση νέων επεκτάσεων του ελληνικού δικτύου στα Βαλκάνια.

Της προκήρυξης του διαγωνισμού από το ΤΑΙΠΕΔ πρέπει να προηγηθεί η ψήφιση από την Βουλή της τροπολογίας που κατέθεσε την Δευτέρα ο υπουργός Ενέργειας Γ.Σταθάκης, και η οποία ανοίγει το δρόμο στη συμμετοχή περισσότερων σχημάτων στο διαγωνισμό, και συγκεκριμένα θυγατρικών ή ειδικών εταιρειών (SPVs) που δημιουργούνται γι αυτόν ακριβώς το σκοπό.

Αρκετοί από τους παραπάνω υποψήφιους μνηστήρες ετοιμάζονται να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό για την αγορά του 66% του ΔΕΣΦΑ, είτε αυτόνομα, είτε ως κοινοπρακτικά σχήματα.

Δύο σύμφωνα με πληροφορίες είναι τα σχήματα που έχουν ήδη αποφασίσει να κατέβουν στο διαγωνισμό.

Το πρώτο αφορά την ιταλική Snam, η οποία θα προσέλθει είτε αυτόνομα είτε σε κοινοπραξία με κάποιο επενδυτικό κεφάλαιο.

Στον προηγούμενο διαγωνισμό, οι Ιταλοί είχαν φτάσει στο τελικό στάδιο της διαπραγμάτευσης με τους Αζέρους, προκειμένου να αγοράσουν το 17% ούτως ώστε το μερίδιο των τελευταίων να πέσει κάτω του 49%, όπως απαιτούσε η Κομισιόν.

Τέτοιο ζήτημα πλέον δεν υπάρχει, αφού ο νόμος απαιτεί οι συμμετέχοντες στο διαγωνισμό να είναι ευρωπαίοι πιστοποιημένοι διαχειριστές ή θυγατρικές τους.

Το δεύτερο σχήμα είναι κοινοπραξία διαχειριστών ευρωπαικών δικτύων στην οποία εκτιμάται ότι θα συμμετάσχουν η βελγική Fluxys και η ολλανδική Gasunie με τη δεύτερη να έχει βαρύνοντα λόγο.

Επειδή η βελγική εταιρεία μετέχει στον TAP, δεν αποκλείεται στην κοινοπραξία να προστεθεί και η ισπανική Enagas, η οποία επίσης μετέχει στο σχήμα του αγωγού.