Το δρόμο για την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ τον Ιούλιο και την υλοποίηση του business plan του ΟΣΕ, άνοιξε η δημοσιοποίηση της απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις κρατικές ενισχύσεις των δυο εταιρειών, κρίνοντας ότι είναι σύμφωνες με τους κανόνες της Ε.Ε.

Η απόφαση αυτή, η οποία ήρθε αμέσως μετά το Eurogroup, αναμένεται να στηρίξει το άνοιγμα της ελληνικής σιδηροδρομικής αγοράς στον ανταγωνισμό και να έχει θετικό αντίκτυπο στην ποιότητα των υπηρεσιών μεταφορών.

Μάλιστα, ιδιαίτερη αναφορά για τον ελληνικό σιδηρόδρομο έγινε και από τον Ιταλό πρωθυπουργό Τζεντιλόνι, κατά τη διάρκεια παρέμβασής του στη γερουσία της Ρώμης. Ο κ. Τζεντιλόνι ανακοίνωσε ότι στις αρχές Ιουλίου θα υπογράψει με τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα τη συμφωνία για τη μεταβίβαση του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην ιταλική Ferrovie dello Stato Italiane SpA.

Βάσει της απόφασης της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ε.Ε, η διαγραφή χρέους, η αύξηση κεφαλαίου και η βοήθεια που είχε δοθεί στον ΟΣΕ και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, προχώρησαν σύμφωνα με τους κανόνες της Ε.Ε., λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις δυσκολίες που αντιμετώπιζε ο σιδηροδρομικός τομέας στην Ελλάδα και την σημασία της καλής λειτουργίας του για τον πληθυσμό.

Αναφερόμενη στο ίδιο θέμα, η Δανή αρμόδια Επίτροπος Ανταγωνισμού της Ε.Ε Μαγκρέιτε Βέστεϊγερ, σημείωσε ότι τα μέτρα αυτά θα βοηθήσουν τις δύο κρατικές ελληνικές σιδηροδρομικές επιχειρήσεις να λειτουργούν πιο αποτελεσματικά και να παρέχουν καλύτερες υπηρεσίες στους Έλληνες επιχειρηματίες και τους επιβάτες γενικότερα.

Υπενθυμίζεται, ότι πριν από λίγο καιρό, κατά την υπογραφή της σύμβασης πώλησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ο διευθύνων σύμβουλος της Ferrovie dello Stato Italiane Group είχε προαναγγείλει επενδύσεις ύψους 500 εκατ. ευρώ σε τροχαίο υλικό και νέες τεχνολογίες, προκειμένου να αναβαθμιστούν οι υπηρεσίες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Από την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ κ. Κώστας Πετράκης, χαρακτήρισε απόλυτα θετική την απόφαση της ΕΕ, σημειώνοντας ότι «δικαιώνει την προσπάθεια που κατέβαλε συνολικά η ελληνική κυβέρνηση, τονίζοντας ότι, θα βοηθήσει σε μια πιο αποτελεσματική διαχείριση του δικτύου και υλοποίηση του προγράμματος της εταιρείας». Η σωστή διαχείριση της υποδομής και η παραλαβή των έργων από την ΕΡΓΟΣΕ στον άξονα ΠΑΘΕ έως το τέλος του 2019, είναι οι προϋποθέσεις για την κίνηση των τρένων με αξιοπιστία και ασφάλεια στο δίκτυο, πρόσθεσε ο κ. Πετράκης.

Ειδικότερα, από την έρευνα της Κομισιόν για τον ΟΣΕ, διαπιστώθηκε μεταξύ άλλων ότι τα μέτρα στήριξης της αναδιάρθρωσης του Οργανισμού μέσω της διαγραφής χρέους ύψους 14,3 δισ. ευρώ, της μεταφοράς 757 υπαλλήλων διαχείρισης υποδομής και των ετήσιων επιχορηγήσεων, που τέθηκαν σε εφαρμογή μετά τις 22 Οκτωβρίου 2014, «δεν συνιστούν κρατικές ενισχύσεις, δεδομένου ότι αφορούν δραστηριότητες που εκτελεί ο ΟΣΕ ως εθνικός διαχειριστής σιδηροδρομικής υποδομής και ως εκ τούτου, δεν μπορούν να νοθεύσουν τον ανταγωνισμό ούτε να επηρεάσουν τις εμπορικές συναλλαγές μεταξύ των κρατών μελών».

Η μεταφορά 217 υπαλλήλων συντήρησης και οι ετήσιες επιχορηγήσεις ύψους έως 340 εκατ. ευρώ που πραγματοποιήθηκαν πριν από τις 22 Οκτωβρίου 2014, σύμφωνα με την Κομισιόν «συνάδουν με τους κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις».

Σχετικά με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι τα μέτρα που ελήφθησαν υπέρ της εταιρείας (συγκεκριμένα, διαγραφή του χρέους και ετήσια αύξηση των ετήσιων επιχορηγήσεων), συνολικής αξίας 1,079 δισ. ευρώ, είναι επίσης σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις.

Όπως ανακοίνωσε η Κομισιόν:

* Ο ΟΣΕ διαχειρίζεται την εθνική σιδηροδρομική υποδομή της Ελλάδας και επί του παρόντος ανήκει εξ ολοκλήρου στο Ελληνικό Δημόσιο.

* Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που επίσης ανήκει εξ ολοκλήρου στο Ελληνικό Δημόσιο, αποσχίστηκε από τον ΟΣΕ το 2008 και είναι ο μοναδικός πάροχος επιβατικών και εμπορευματικών σιδηροδρομικών υπηρεσιών στην Ελλάδα. Και οι δύο επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν εδώ και πολλά χρόνια οικονομικές δυσχέρειες, ενώ το τρέχον πρόγραμμα μακροοικονομικής ανάκαμψης της Ελλάδας συνιστά την αναδιάρθρωση αυτών των επιχειρήσεων, λόγω της σημασίας τους για την ελληνική οικονομία.