Και οπτική ίνα θα μπορούσε να προστεθεί στο ηλεκτρικό καλώδιο που θα συνδέει το Ισραήλ, με την Κύπρο και την Ελλάδα, όπως προκύπτει από τις χθεσινές συζητήσεις μεταξύ των υπουργών Ενέργειας των τριών χωρών κατά την τριμερή σύνοδο Τσίπρα, Νετανιάχου και Αναστασιάδη.

Το θέμα της αναβάθμισης του ηλεκτρικού καλωδίου Eurasia Interconnector που εκτός από μεταφορά ρεύματος προορίζεται να συνδέει τις τρεις χώρες και σε τηλεπικοινωνιακό επίπεδο, απασχόλησε τις συνομιλίες των τριών πρωθυπουργών στη συνάντηση της Θεσσαλονίκης. Το ίδιο συνέβη και με την πρόοδο γύρω από τον υποθαλάσσιο αγωγό East Med που σχεδιάζεται για να μεταφέρει τα κοιτάσματα φυσικού αερίου του Ισραήλ και της Κύπρου μέσω Ελλάδας προς Ευρώπη. «Τεράστιες δυνατότητες έχει ο ενεργειακός τομέας της χώρας δεδομένης της γεωοπολιτικής της θέσης», επεσήμανε ο Πρωθυπουργός, προσθέτοντας ότι συμφώνησε με τους ομολόγους του αφενός στην επιτάχυνση για την κατασκευή του αγωγού East Med, αφετέρου στην δρομολόγηση ανάπτυξης του Eurasia Interconnector που θα ενώνει ηλεκτρικά τις τρεις χώρες.

Οι υπουργοί Ενέργειας Γ. Σταθάκης, Γ. Λακκοτρύπης και Γ. Στάινιτς υπέγραψαν συμφωνία στην κατεύθυνση επιτάχυνσης της προόδου των μελετών για τον αγωγό East Med, μαζί με την ενίσχυση συνεργασίας για την ηλεκτρική διασύνδεση μέσω του καλωδίου EuroAsia Interconnector.

Ιδιαίτερης σημασίας είναι η συζήτηση της ελληνικής πρότασης για τοποθέτηση και οπτικής ίνας στο ηλεκτρικό καλώδιο Eurasia Interconnector. Το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης των τριών χωρών μήκους 1.500 χιλιομέτρων απαιτεί την πόντιση καλωδίου σε βάθος 2.000 μέτρων με σκοπό την μεταφορά ισχύος 2.000 MW. Φιλοδοξεί να συνδέσει τα ηλεκτρικά δίκτυα του Ισραήλ, της Ελλάδας και της Κύπρου με την ηπειρωτική Ευρώπη μέσω Κρήτης και «σπάει» σε τρία διαφορετικά υποέργα: τις διασυνδέσεις Ισραήλ – Κύπρου, Κύπρου – Κρήτης και Κρήτης – Αττικής. Εχει συμπεριληφθεί στα έργα κοινού ενδιαφέροντος (PCIs) της Ευρωπαϊκής Ενωσης, είναι αρχικού προϋπολογισμού 3 δισ. ευρώ, με στόχο το 50% να καλυφθεί από κοινοτικά κονδύλια. Το καλώδιο θα μπορούσε να ξεκινήσει να κατασκευάζεται στο τμήμα Κύπρος – Ισραήλ ακόμη και μέσα στο 2017, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2019. Σε δεύτερη φάση θα ακολουθήσει το τμήμα της Κρήτης και στη συνέχεια το Κύπρου – Κρήτης με απώτερο σκοπό η διασύνδεση να είναι πλήρως λειτουργική μέχρι το 2022. Οπως λένε οι ειδικοί, το σκέλος Αττικής – Κρήτης δεν επικαλύπτει τη διασύνδεση που σχεδιάζει ο ΑΔΜΗΕ για την αντιμετώπιση του προβλήματος επάρκειας της Κρήτης.