Αναταράξεις στην κυβέρνηση και στον ΣΥΡΙΖΑ προκαλεί η τρίτη φουρνιά 46 δημόσιων επιχειρήσεων και συμμετοχών σε κρατικές εταιρείες που προορίζονται να μεταφερθούν στο Υπερταμείο.

Αφορά την υποχρέωση που απορρέει από τη δεύτερη αξιολόγηση και στοχεύει στην αποτελεσματικότερη διαχείριση των επιχειρήσεων αυτών, χωρίς να αποκλείεται το μοντέλο της ιδιωτικοποίησης, όπου και αν αυτό κριθεί αναγκαίο. Σε κάθε περίπτωση, η μεταφορά των επιχειρήσεων αυτών στο Υπερταμείο συνεπάγεται απώλεια της δυνατότητας διορισμού των διοικήσεων από τους υπουργούς ή επηρεασμού των αποφάσεων για το προσωπικό, προοπτική που ήδη διχάζει την κυβέρνηση και το κόμμα.

Στην πραγματικότητα, για την τύχη των εταιρειών αυτών θα συναποφασίζουν πλέον με την κυβέρνηση τεχνοκράτες εποπτευόμενοι από τους θεσμούς, γεγονός που εξηγεί σε μεγάλο βαθμό και τις εντάσεις για την τρίτη κατά σειρά λίστα εταιρειών που θα περάσουν στο Υπερταμείο.

ΤΑ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ. Αφορά συνολικά 46 μικρότερης και μεγαλύτερης σημασίας περιουσιακά στοιχεία του Δημοσίου, μεταξύ των οποίων ο Οργανισμός Κεντρικής Αγοράς Αθηνών, η Κεντρική Αγορά Θεσσαλονίκης, τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα, η νικελοβιομηχανία ΛΑΡΚΟ, η Διώρυγα της Κορίνθου, η ΓΑΙΑΟΣΕ, ποσοστά του ΔΕΣΦΑ (34%), του αερολιμένα Ελευθέριος Βενιζέλος (25%) και πλειάδα άλλων μειοψηφικών συμμετοχών του Δημοσίου. Μέχρι και η εταιρεία Ελληνικές Αλυκές, που ελέγχει μια σειρά από εγκαταστάσεις συγκομιδής άλατος, συγκαταλέγεται στη λίστα που έχουν στη διάθεσή τους «ΤΑ ΝΕΑ» και η οποία ρίχνει αλάτι στην ανοικτή πληγή των ιδεολογικών αγκυλώσεων του ΣΥΡΙΖΑ και της πολιτικής κομματικού ή υπουργικού ελέγχου των δημόσιων επιχειρήσεων.

Οι αντιδράσεις από υπουργούς είναι μεγάλες και αυτός είναι ο λόγος που δεν βγήκε λευκός καπνός στη συνεδρίαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ) της περασμένης Πέμπτης, όπου παρουσιάστηκε η λίστα. Τα μέλη του δεν συμφώνησαν στα περιουσιακά στοιχεία που θα μεταφερθούν στην Εταιρεία Δημόσιων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ), τη νέα θυγατρική του Υπερταμείου, η οποία σημειωτέον δεν έχει ακόμη συσταθεί κι ας αποτελεί εκκρεμότητα της δεύτερης αξιολόγησης, όπως και η τρίτη λίστα εταιρειών που θα μεταβιβαστούν σε αυτήν.

Αλλοι υπουργοί διαφωνούν επειδή δεν θέλουν να χάσουν από τα χέρια τους κρίσιμη κυβερνητική ύλη μέσω της οποίας ασκούν εξουσία, ενώ κάποιοι προτάσσουν εύλογες ενστάσεις καθώς μέσω οργανισμών ή φορέων και μάλιστα κερδοφόρων ασκείται πράγματι κοινωνική και αναπτυξιακή πολιτική. Οπως και να έχει όμως, τα βέτο των υπουργών για την προοπτική μεταφοράς νέων εταιρειών στο Υπερταμείο φέρνουν νέους πονοκεφάλους στην κυβέρνηση και ειδικότερα στο υπουργείο Οικονομικών, το οποίο έχει γίνει αποδέκτης πολλών επιστολών διαμαρτυρίας.

ΠΟΙΟΙ ΑΝΤΙΔΡΟΥΝ. Σε αυτό το μήκος κύματος ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης εκφράζει τις διαφωνίες του για τη μεταβίβαση στην ΕΔΗΣ της ΓΑΙΑΟΣΕ (διαχειρίζεται την ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ), του 25% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (το υπόλοιπο 30% που ελέγχει το Δημόσιο παραμένει προς πώληση στο ΤΑΙΠΕΔ) και των μετοχών της Εγνατίας Οδού (δίχως όμως τον αυτοκινητόδρομο που παραμένει προς παραχώρηση από το ΤΑΙΠΕΔ). Από την πλευρά του ο υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης Δημήτρης Παπαδημητρίου αρνείται τη μεταβίβαση στην ΕΔΗΣ του Οργανισμού Κεντρικών Αγορών και Αλιείας (ΟΚΑΑ) που ελέγχει τις λαχαναγορές, την κρεαταγορά και τις ιχθυόσκαλες, όπως και της Κεντρικής Αγοράς Θεσσαλονίκης, επικαλούμενος την κομβική τους σημασία στην ανάπτυξη του χονδρικού εμπορίου.

Η υφυπουργός Εσωτερικών Μαρία Κόλλια – Τσαρουχά φέρεται να μη θέλει την ένταξη της ΔΕΘ – Helexpo στο Υπερταμείο, άποψη με την οποία συντάσσονται και οικονομικοί φορείς της Θεσσαλονίκης, με το σκεπτικό ότι αποτελεί τον μοναδικό, οικονομικό πνεύμονα της ευρύτερης περιοχής, αφού ενισχύει με τις εκθεσιακές της δράσεις δεκάδες οικονομικούς κλάδους. Οσο για το υπουργείο Εθνικής Αμυνας, συμφωνεί στη μεταβίβαση μόνο του εμπορικού σκέλους της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ) και των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων (ΕΑΣ) στο Υπερταμείο, ζητά όμως να εξαιρεθεί το στρατιωτικό τους σκέλος. Τέλος, αντιρρήσεις εκφράζει και το υπ. Παιδείας ως προς τη μεταφορά της εταιρείας Επιστημονικό Πάρκο Πατρών.

ΣΤΟΝ ΑΕΡΑ Η ΕΔΗΣ. Το θέμα συνιστά σημείο τριβής στο εσωτερικό της κυβέρνησης. Αν και έχει συμφωνήσει με τους δανειστές και έχει νομοθετήσει τη μεταβίβαση του ελέγχου των ΔΕΚΟ στο Υπερταμείο και τη θυγατρική του εταιρεία ΕΔΗΣ, η κυβέρνηση φαίνεται να κλωτσάει συνεχώς το τενεκεδάκι παραπέρα. Δεν είναι τυχαίο ότι η ΕΔΗΣ, για το πάπλωμα της οποίας και ο καβγάς, δεν έχει ακόμη συσταθεί, όπως επίσης εκκρεμεί και ο εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας της, σημείο – κλειδί αφού θα περιγράφει τις σχέσεις των ΔΕΚΟ τόσο με τη διοίκηση του Υπερταμείου όσο και με το ελληνικό Δημόσιο. Ως αποτέλεσμα των παραπάνω, ο έλεγχος στις κρατικές εταιρείες που έχουν μεταβιβαστεί στην ΕΔΗΣ με τις δύο προηγούμενες λίστες (π.χ. ΟΑΣΑ, ΟΣΕ, ΟΑΚΑ) συνεχίζει να ασκείται από τους υπουργούς.

Δώδεκα πάντως ΔΕΚΟ, που αριθμούν 40.000 εργαζομένους, έχουν συνολικά μεταφερθεί με τις δύο πρώτες δόσεις στο Υπερταμείο. Είναι οι επιχειρήσεις ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ, ΟΣΕ, ΟΑΚΑ και ΕΛΤΑ (1η λίστα, Μάιος 2016) και ΕΥΑΘ (51%), ΕΥΔΑΠ (51%), Κτιριακές Υποδομές, Αττικό Μετρό, ΔΕΗ (34%) και ΕΛΒΟ (2η λίστα, Οκτώβριος 2016).