Πανάκριβα λεωφορεία πλήρως ανασφάλιστα για λόγους… οικονομίας (!), αλλά και χωρίς να έχουν ελεγχθεί από τα ΚΤΕΟ εδώ και χρόνια, ρημάζουν στα αμαξοστάσια της εταιρείας Οδικές Συγκοινωνίες (ΟΣΥ), ενισχύοντας την εικόνα της απαξίωσης των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας.
Η κρατική ΟΣΥ δείχνει να ακολουθεί το κακό παράδειγμα των ιδιωτών ιδιοκτητών ΙΧ που δεν ασφαλίζουν τα οχήματά τους και αποφεύγουν συστηματικά να τα περάσουν από τους προβλεπόμενους από τη νομοθεσία τεχνικούς ελέγχους στα ΚΤΕΟ.
Το πλέον οξύμωρο είναι ότι η συγκεκριμένη εταιρεία εποπτεύεται απευθείας από το υπουργείο Μεταφορών, το οποίο, κατά τα άλλα, εξαγγέλλει αυστηρά μέτρα για τον εντοπισμό των ανασφάλιστων και των τεχνικώς ανέλεγκτων οχημάτων, με στόχο τη συμμόρφωση των ιδιοκτητών τους, μέσω της επίσπευσης της διαδικασίας επιβολής διοικητικών και ποινικών κυρώσεων!

Με βάση τα στοιχεία που διαθέτουν «ΤΑ ΝΕΑ», συνολικά 255 αστικά λεωφορεία (από το σύνολο των περίπου 1.600), τα οποία από τεχνικής πλευράς βρίσκονται σε αρκετά καλή κατάσταση, ρημάζουν στα αμαξοστάσια, την ώρα που τα δρομολόγια για την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού της Αθήνας έχουν συρρικνωθεί δραματικά.

Τα συγκεκριμένα λεωφορεία δεν διαθέτουν πλέον καμιά ασφαλιστική κάλυψη, παρά το γεγονός ότι δεν έχουν τεθεί επισήμως σε κατάσταση ακινησίας, με την προβλεπόμενη εκ του νόμου κατάθεση των πινακίδων κυκλοφορίας τους στις κατά τόπους οικονομικές εφορίες (ΔΟΥ)!
Σημειώνεται ότι ανάμεσα στα 255 ανασφάλιστα λεωφορεία περιλαμβάνονται και 91 πανάκριβα λεωφορεία φυσικού αερίου (η αξία κάθε οχήματος ανέρχεται σε 200.000 ευρώ), ορισμένα από τα οποία μάλιστα εντάχθηκαν στον στόλο της ΟΣΥ μόλις το 2010! Βέβαια, ο συνολικός αριθμός των οχημάτων που έχει ανασφάλιστα η ΟΣΥ ξεπερνά τα 300, μαζί με τα οχήματα των κινητών συνεργείων και τα διάφορα άλλα φορτηγάκια.

Ως δικαιολογία για τη μη ασφάλιση των αστικών λεωφορείων προβάλλεται το γεγονός ότι δεν κυκλοφορούν στους δρόμους για δρομολόγια, καθώς δεν υπάρχουν οδηγοί να τα κινήσουν. Ετσι, οι διοικούντες την ΟΣΥ θεωρούν ότι με τον τρόπο αυτό εξοικονομούν κονδύλια, διατηρώντας δηλαδή στα αμαξοστάσια της εταιρείας τα οχήματα μαζί με τις πινακίδες τους, χωρίς όμως να καλύπτονται από ασφαλιστήρια συμβόλαια αστικής ευθύνης. Ωστόσο, την ίδια στιγμή, ουδείς γνωρίζει τι θα συμβεί για παράδειγμα σε περίπτωση εμπλοκής κάποιου ανασφάλιστου οχήματος σε ατύχημα, έστω και κατά τις μετακινήσεις που γίνονται εντός του αμαξοστασίου.

ΠΡΟΣΤΙΜΑ. Πρόκειται, όπως αναφέρουν στα «ΝΕΑ» κατώτερα στελέχη της ΟΣΥ, για πρωτοφανή στάση κρατικής εταιρείας, καθώς στην πρώτη διασταύρωση των στοιχείων των λεωφορείων αυτών από τη Γενική Γραμματεία Εσόδων, θα πρέπει να επιβληθούν πρόστιμα και να αφαιρεθούν οι άδειες κυκλοφορίας τους.

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τη νομοθεσία, ακόμα και ακινητοποιημένο να είναι ένα όχημα, θα πρέπει να είναι ασφαλισμένο, διαφορετικά είναι παράνομο, εκτός κι αν ο ιδιοκτήτης του έχει καταθέσει τις πινακίδες κυκλοφορίας (διαδικασία ακινησίας).

Στην περίπτωση αυτή, στον κάτοχο του ανασφάλιστου οχήματος επιβάλλονται διοικητικές και ποινικές κυρώσεις. Στις διοικητικές κυρώσεις –εφόσον η παράβαση εντοπίζεται για πρώτη φορά –περιλαμβάνεται η αφαίρεση των πινακίδων και της άδειας κυκλοφορίας για 6 μήνες. Σε περίπτωση υποτροπής, η αφαίρεση των πινακίδων και της άδειας κυκλοφορίας γίνεται για δύο χρόνια, ενώ σε περίπτωση ατυχήματος τα στοιχεία κυκλοφορίας αφαιρούνται γιατρίαχρόνια.

Επίσης, επιβάλλεται χρηματικό πρόστιμο υπέρ του Ασφαλιστικού Επικουρικού Κεφαλαίου, ύψους 1.000 ευρώ για κάθε ανασφάλιστο λεωφορείο και φορτηγό ΔΧ και 500 ευρώ για τα επιβατηγά και άλλα οχήματα κάθε φύσης.

ΘΕΛΟΥΝ ΑΛΛΑΓΕΣ. Πάντως, πηγές της ΟΣΥ υποστηρίζουν ότι η διατήρηση για πρώτη φορά χωρίς ασφάλιση ενός μεγάλου αριθμού λεωφορείων, πιθανόν να σχετίζεται με τα σχέδια που κυοφορούνται εντός της ΟΣΥ για αλλαγή της ασφαλιστικής εταιρείας.
Πρόκειται, όπως λένε οι ίδιες πηγές, για εταιρεία που αναλαμβάνει συνεχώς τις ασφαλιστικές καλύψεις των οχημάτων της ΟΣΥ από το 1992, καθώς είναι η μόνη που αποδέχεται τον όρο για την παροχή απεριόριστων καλύψεων προς τους επιβάτες των λεωφορείων (αντί του 1.500.000 ευρώ που είναι το ανώτερο όριο κάλυψης των άλλων εταιρειών).

Σημειώνεται ότι μόνο τα τελευταία 10 χρόνια η ΟΣΥ (πρώην ΕΘΕΛ) έχει πληρώσει στη συγκεκριμένη ασφαλιστική εταιρεία για ασφάλιστρα περίπου 135 εκατ. ευρώ. Η ασφαλιστική εταιρεία από την πλευρά της έχει πληρώσει σε αποζημιώσεις για διάφορα τροχαία ατυχήματα των λεωφορείων το ποσό των 23 εκατ. ευρώ περίπου.

Πάντως, κύκλοι της ΟΣΥ τονίζουν ότι, σε κάθε περίπτωση, η εταιρεία αντί να αναζητά καλύτερα ασφάλιστρα ανάμεσα σε διάφορες ιδιωτικές ασφαλιστικές, θα μπορούσε να δημιουργήσει το δικό της ασφαλιστικό κεφάλαιο (όπως και παλιότερα), πράγμα που ήδη κάνουν ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ) κι άλλες επιχειρήσεις με μεγάλο στόλο οχημάτων.