«Χαμένη η χρονιά για την ελληνική κρουαζιέρα»

Η έκρυθμη κατάσταση στη γειτονική Τουρκία έστρεψε τα πλοία μακριά από τις ελληνικές θάλασσες και προς την Ασία, με τις αφίξεις να μειώνονται έως και 30%, ενώ πλέον ο στόχος της ανάκαμψης έχει μετατεθεί για το 2018

  | ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 18/03/2017 08:00 |

«Από τον περασμένο Ιούλιο μετά το αποτυχημένο πραξικόπημα στην Τουρκία το φοβόμασταν, καταλάβαμε ότι τα μηνύματα για την κρουαζιέρα στην Ελλάδα θα είναι το 2017 δυσοίωνα, εν μέρει και του χρόνου. Οι ξένοι τουρίστες θορυβήθηκαν, για λόγους ασφαλείας στράφηκαν πλέον σε προορισμούς εκτός της Ανατολικής Μεσογείου, κυρίως προς την Ασία».
Το στοίχημα για την εγχώρια κρουαζιέρα δεν μπορεί να κερδηθεί φέτος, λένε οι άνθρωποι του κλάδου. Ηδη από τον Μάρτιο, στο ξεκίνημα της σεζόν, μιλούν για αρνητικό πρόσημο. «Υπολογίζουμε ότι, συγκριτικά με πέρυσι, θα είμαστε 25%-30% πιο κάτω στις αφίξεις κρουαζιεροπλοίων πανελλαδικά, στα 42 λιμάνια όπου δένουν. Αυτό σημαίνει τουλάχιστον 750.000 λιγότερους επιβάτες. Για παράδειγμα, μια εταιρεία έχει φέτος 260 λιγότερες προσεγγίσεις, άλλες έχασαν ακόμα περισσότερες» λέει στα «ΝΕΑ» ο Θεόδωρος Κόντες, πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας.
Η απόπειρα ανατροπής Ερντογάν και τα απανωτά τρομοκρατικά χτυπήματα στην Τουρκία έπαιξαν ρόλο καθοριστικό εξηγεί. «Από τη στιγμή που τα κρουαζιερόπλοια που φθάνουν εδώ προσεγγίζουν και τη γειτονική χώρα κι άλλα λιμάνια της Ανατολικής Μεσογείου, δυστυχώς, μαζί με την Τουρκία πήρε και εμάς - Αίγυπτο και Ισραήλ - η μπάλα. Ειδικά οι αμερικανοί τουρίστες λιγόστεψαν. Από κει και πέρα, μέτρησαν και άλλοι παράγοντες όπως η οικονομική κρίση, τα capital controls και το Προσφυγικό. Ο ξένος τα υπολογίζει όλα αυτά πριν ταξιδέψει» σημειώνει.
Καθώς οι εταιρείες προγραμματίζουν τα δρομολόγιά τους ένα ή και δύο χρόνια πριν, έβγαλαν από το περασμένο καλοκαίρι την Ελλάδα εκτός των προγραμμάτων τους για φέτος και για μεγάλο διάστημα του 2018 τονίζει. «Προτίμησαν πιο ασφαλείς προορισμούς. Ο χάρτης της κρουαζιέρας άλλαξε διεθνώς, τα κρουαζιερόπλοια έφυγαν κυρίως προς Καραϊβική ή Βόρεια Ευρώπη. Πολλές εταιρείες, πάλι, στράφηκαν προς την Ασία (Κίνα, Ταϊβάν, Σιγκαπούρη, Ιαπωνία, Χονγκ Χονγκ, Ινδία, Μαλαισία, Ινδονησία), όπου καταγράφεται ετήσια αύξηση 25%. Σχεδόν το μισό κομμάτι κρουαζιέρας φέτος το πήρε η Κίνα, δέκα καινούργια μεγάλα κρουαζιερόπλοια πηγαίνουν πλέον εκεί» αναφέρει ο Κόντες.

Και τώρα τι; Η κατάσταση φέτος είναι μη αναστρέψιμη, καθώς τα δρομολόγια της κρουαζιέρας έχουν κλειστεί από νωρίς. «Το μόνο που μπορεί να γίνει τώρα είναι να φθάσει εμβόλιμα κάνα μικρό βαπόρι με 100-200 επιβάτες, τα μεγάλα πλοία ας τα ξεχάσουμε. Απλώς κοιτάμε να μπαλώσουμε λίγο τη χρονιά με τουρίστες από Κίνα, Ρωσία, Ουκρανία, Ινδία, όπου έγινε η σχετική καμπάνια. Παράλληλα, και από Τουρκία υπολογίζουμε ότι θα χάσουμε μικρότερο ποσοστό τουριστών, καθώς αναμένεται απλοποίηση των διαδικασιών άφιξής τους: εκεί  που θα  χάναμε 140.000, μπορεί να χάσουμε τελικά μόνο 40.000 Τούρκους. Οπως και να 'χει, πάντως, για εμάς τους ανθρώπους της κρουαζιέρας, συνολικά για 12.000 εργαζομένους στην Ελλάδα, είναι μια χρονιά χαμένη» λέει ο Κόντες.

«Συντονισμένες ενέργειες άμεσα». «Αν θέλουμε να κερδίσουμε το χαμένο έδαφος, θα πρέπει να θέσουμε σε προτεραιότητα τη δημιουργία ενός φιλόξενου επιχειρησιακού περιβάλλοντος, ώστε τα ελληνικά λιμάνια να θεωρηθούν προορισμοί που έχουν αφενός τις απαραίτητες υποδομές, αφετέρου παρέχουν ηρεμία, ασφάλεια και ευχάριστη εμπειρία στους επιβάτες κρουαζιέρας» λέει στα «ΝΕΑ» ο Κυριάκος Αναστασιάδης, πρόεδρος της CLIA (Διεθνής Ενωση Εταιρειών Κρουαζιέρας) Ευρώπης και διευθύνων σύμβουλος της Celestyal Cruises, της μοναδικής εταιρείας κρουαζιέρας με αφετηρία τα ελληνικά λιμάνια.
Οι απαιτούμενες διορθωτικές κινήσεις είναι καθαρά θέμα στρατηγικών προτεραιοτήτων της χώρας θεωρεί. «Θα πρέπει να αποφασίσουμε αν πραγματικά μας ενδιαφέρει η ανάπτυξη της κρουαζιέρας. Αν ναι, οφείλουμε να παρακολουθήσουμε ενεργά τις διεθνείς εξελίξεις, που υπαγορεύουν υποδομές για μεγάλα κρουαζιερόπλοια. Ο παγκόσμιος στόλος ανανεώνεται με πολύ γρήγορους ρυθμούς, καθώς μέχρι το 2020 έχουν παραγγελθεί 81 κρουαζιερόπλοια νέας γενιάς, μήκους άνω των 300 μέτρων. Αυτό σημαίνει ότι απαιτούνται ανάλογης κλίμακας λιμενικές υποδομές για να υποδεχτούν αυτά τα μεγέθη».
Για να αναπτυχθεί η Ελλάδα ως αυτόνομος προορισμός κρουαζιέρας, χωρίς την εξάρτηση από τη γειτονική Τουρκία, απαιτείται και η δημιουργία δικτύου τουλάχιστον έξι σύγχρονων λιμανιών εκτός από τον Πειραιά, εκτιμά ο Αναστασιάδης. «Ωστόσο, όλα αυτά τα δεδομένα φαίνεται ότι δεν έχουν γίνει αντιληπτά από τις αρμόδιες ελληνικές Αρχές και η χώρα μας σταδιακά απομονώνεται, αποκλείεται από τον διεθνή χάρτη της κρουαζιέρας. Χρειάζεται λοιπόν να ενεργοποιηθεί η Πολιτεία και να προχωρήσει άμεσα σε συντονισμένες ενέργειες, για να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις. Ως Celestyal Cruises, μένουμε πιστοί στη στρατηγική μας, στην ένταξη νέων προορισμών στην Ελλάδα για το διεθνές κοινό κρουαζιέρας - φέτος προσθέσαμε Ναύπλιο και Χανιά στο νέο μας πρόγραμμα "Πανόραμα του Αιγαίου". Επιπλέον, η εταιρεία μας αυτή τη στιγμή συμβάλλει ετησίως με 110 εκατ. ευρώ στην εθνική οικονομία, απασχολεί 260 έλληνες ναυτικούς, ενώ αποφέρει περί τα 5 εκατ. ευρώ σε τοπικές επιχειρήσεις μέσω των συνεργασιών για την παροχή ελληνικών προϊόντων, καθώς προάγει την αυθεντική ελληνική φιλοξενία σε επιβάτες από ολόκληρο τον κόσμο».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
1
προυτς προυτς
18/03/2017 19:50
Δεν φταίει ο Σύριζα, ο Μαδούρο, η Βόρεια Κορέα, οι μετανάστες, οι αναρχικοί, οι εξωγήινοι και οι Μουΐγκ Τριαλαριλαρό;